شهید آوینی


امروز شنبه بیست و یکم بهمن ماه سال1385 هجری شمسی ، مصادف است با بیست و یکم محرم الحرام سال 1428هجری قمری و برابر است با دهم فوریه سال 2007 میلادی .

تصرف بغداد :
در چنین روزی در سال 636ه ش   هلاکو خان  مغول ، بغداد را تصرف کرد و المستعصم عباسی را به قتل رساند . هلاکو در سال 651 ه ق با یکصد و بیست هزار نفروارد ایران شد و در مدت سه سال کلیه قلاع مستحکم اسماعیلیان مانند الموت ، لنبه سر و میمون دژ را به تصرف خویش در آورد و رکن الدین خور شاه آخرین امیر آن خاندان را اسیر کرد و او را در سال 655 ه ق کشت وسلسله ایلخانان را در ایران تاسیس کرد . وی در سال 656 ه ق به بغداد لشکر کشی کرد    و المستعصم بالله خلیفه عباسی را مقتول ساخت و پس از مراجعت به ایران مراغه را به پایتختی خویش برگزید . وی در سال 663 ه ق در گذشت.

 

شکسته شدن حکومت نظامی به فرمان حضرت امام خمینی ره :
در چنین روزی در سال 1357 ه ش امام خمینی ، رهبر خبیر و با فراست و تیزبین و هوشیار انقلاب اسلامی  به دنبال اعلامیه  شماره چهل و  چهل و یک فرمانداری نظامی تهران مبنی بر افزایش ساعات حکومت نظامی و منع رفت و آمد مردم در خیابان ها،  پیام مهمی انتشار یافت  و در آن حکومت  نظامی  با طل اعلام شد و ازمردم خواست که به خیابان ها بیایند و توجهی به حکومت نظامی نکنند  : متن اطلاعیه یه این شرح است .
بسم الله الرحمن الرحیم
ملت شجاع ایران ، اهالی محترم تهران ، به طوری که می دانید اینجانب بنا دارم که مسایل ایران بطور مسالمت آمیز حل شود لکن دستگاه ظلم و ستم چون خود را بر حسب قانون محکوم می بیند دست به خیانت زده و در شهرهای گنبد و گرگان به مردم شجاع حمله کرده ودر تهران لشکر گارد بطور ناگهانی به نیروی هوایی که به ملت پیوسته است حمله نموده  و نیروی هوایی به کمک مردم شجاعانه آنان را شکست داده اند . من این تعرض غیر انسانی عمل گارد را محکوم می کنم . اینان می خواهند با این برادر کشی دست اجانب را در ایران باز نگه دارند و چپاولگران را به موضع خود برگردانند . من با آنکه دستور جهاد مقدس نداده ام و نیز مایلم مسالمت حفظ و قضایا موافق آرای ملت و موازین قانون عمل شود لیکن نمی توانم تحمل این وحشی گری ها را بکنیم و اخطار می کنم که اگر دست از این برادر کشی بر ندارند و لشکر گارد به محل خویش باز نگردد و از طرف مقامات ارتش از این تعدیات جلوگیری نشود تصمیم آخرم را به امید خدا می گیرم و مسوولیت آن با متجاسرین و متجاوزین است . من از مردم شجاع تهران می خواهم در صورتی قوای متجاوز عقب نشینی کردند با حفظ آمادگی و هوشیاری از خدعه دشمن آرامش و نظم را حفظ کنند ولی مجهز و مهیا برای دفاع از اسلام و قوانین مسلمین باشند . اعلامیه امروز حکومت نظامی خدعه و خلاف شرع است و مردم به هیچ وجه به آن  اعتنا نکنند. برادران و خواهران عزیزم هراسی به خود راه ندهید که به خواست خداوند تعالی حق پیروز الست . از خداوند تعالی پیروزی ملت اسلام را خواهانم . والسلام علیکم و رحمه الله و برکاته  روح الله الموسوی الخمینی . این پیام بعد از ظهر صادر شد و ناگهان خیابان های تهران مملو از جمعیت گردید. بسیاری از مردم به ویژه جوانان در خیابانها بیتوته کردند و خیابان ها را به حال خود رها نکردند ، زیرا این اقدام فرماندار نظامی تهران توطئه ای برای کودتا و راه انداختن کشتار بود که  هوشیاری امام و اطا عت مومنانه و شجاعانه ملت مسلمان از ولی امرخویش سبب نا کارآمد این مکر شد  .   
در این روز همچنین میلیونها تن از مردم مسلمان و انقلابی کشورمان برای تأیید حکم حضرت امام خمینی رهبر فقید انقلاب اسلامی در انتخاب اولین دولت نظام جمهوری اسلامی ایران در راهپیمایی باشکوهی شرکت کردند. در همین حال اعضای  نیروی هوایی ارتش امروز  به مردم پیوستند .

گام به گام تاپیروزی :
* دیشب جنگ شدید و موحش بین نیروهای  هوایی و لشکر گارد آغاز شد و امروز این نبرد به اوج خود رسید . در این درگیری مردم مسلح به یاری افراد نیروی هوایی رفتند و زد و خورد شدید هر لحظه افزایش یافت . در این برخورد مسلحانه عده زیادی کشته و مجروح شدند . افراد نیروی هوایی با کمک گروههای مسلح مردمی و مردان وزنان بی سلاح   توانستند حلقه محاصره گارد را بشکنند و آن ها را عقب راندند.

* ازبامداد شهر تهران تبدیل به میدان جنگ شد و حمله افراد مسلح و مردم  به کلانتری ها و مراکز انتظامی آغاز گردید به طوری که کلانتری های نه ، ده ، یازده ، چهارده ، شانزده ، و بیست و شش و کلانتری نارمک سقوط کردند و چند کلانتری نیز تخلیه شدند .

* تیپ زرهی قزوین که برای  تقویت نیروی دفاعی حکومت نظامی وارد تهران شده بود در خیابان سپه مورد هجوم مردم قرار گرفت .

* مهندس بازرگان در اجتماع کارگران و کارکنان شرکت نفت و شرکت ملی گاز ایران اعلام کرد با استقراردولت موقت اعتصاب شرکت نفت پایان یافت که در موقع خود دستور لازم داده می شود .

* مردم چندین تانک و زره پوش را که عازم فرح آباد برای جنگ با نیروی هوایی بودند از کار انداختند .
 


* در همه جای تهران و غالب شهر های ایران برای ساقط کردن رژیم جنگ مسلحانه آغاز شد .

* از دیشب ساختن سه راهی و کوکتل مولوتف در خانه ها  و مساجد و سنگرهای خیابانی با شو ر و اشتیاق وصف ناپذیر اوج گرفته است . ساختن موانع  و ایجاد راهبندان برای جلو گیری  از پیشروی و از کار انداختن تانک ها و زره پوش های دشمن همه جا به ویژه اطراف پادگان ها صحنه های تماشایی  و هیجان انگیزهمراه  باجوش و خروش به وجود آورده است  . مردم با شجاعت تمام آماده نبرد بزرگی شده اند فقط با سلاح ایمان و تحت فرماندهی روح الله ، فرمانده کل قوا.    

* ستاد امام با بلندگو لغو اعلامیه های فرمانداری نظامی را در سطح تهران اعلام کردند . پس از این اعلامیه  مردم به خیابان ها و کوچه ها آمدند و با برپایی آتش سوزی در سطح خیابانها مانع رفت و آمد قوای نظامی شدند .

* بیمارستانها پر از کشته و زخمی بود .

* در میان خون ، آتش و  بختیار اعلام کرد اگر دولت موقت بخواهد به زور وزارتخانه ها را اشغال کند ما به وظایف قانونی خود عمل می کنیم .

* بختیار در مجلس سنا به هنگام توضیح پیرامون لایحه انحلال ساواک اعلام کرد حاضر به مذاکره هستم .

* خسرو قشقایی با امام دیدار و گفتگو کرد .

* کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه راهپیمایی کردند .

* بختیار در مصاحبه با کیهان انگلیسی گفت : قانون اساسی اجازه هر نوع تغییری را داده است من جمله اعلام جمهوری ولی مردم باید بطور عادی بوسیله مجلس موسسان یا تشکیل یک مجلس آزاد انتخاباتی اعلام جمهوری کنند . قانون هم چنین اجازه ای را داده است  .

* ستاد امداد سازمان ملی پزشکان تعداد شهدا و کشته شدگان را تا یازده شب 126 تن و تعداد مجروحین را 634 نفر اعرام کرد .

* دو لایحه مبنی بر انحلال ساواک و محاکمه وزیران غارتگر و غارتگران بیت المال به تصویب مجلس سنا رسید . این دولایحه  توسط محمد علی وارسته نایب رییس شورا سلطنت توشیح شد و قدرت قانونی یافت .( خانه از پای بست ویران است / خواجه در بند نقش ایوان است.  این حرکات کاملا مذبوحانه بختیار غیر قانونی بی اختیار و نمایندگان انتصابی و منفور رژیم شاهی مانند نفس عمیق آدم های دم مرگ است که فرو خوردن آن  یعنی بفرما گفتن مرگ . این مسخره بازی ها به درد خودشان و اربابانشان درآن سوی مرزهای پر گوهر ایرانزمین می خورد که تا آخرین لحظه مترسک های خود را بر صحنه نگاه داشتند تا شاید 000 شتر در این ماجرا در خواب هم پنبه دانه ای گیرش نیامد که هیچ ، در واقعیت در دام آز و ساده لوحی اش گرفتار شد .)       

* گروهی از افراد نیروی مسلح در باره عدول از سوگند در باره وفاداری به ارتش شاه  از امام خمینی استفتا کردند . امام پاسخ دادند: قسم برای حفظ قدرت طاغوتی صحیح نیست و مخالفت با آن  واجب است و کسانی که به این نحو قسم خورده اند باید بر خلاف آن عمل کنند .

* تا ظهر امروز 63 کشته به دو بیمارستان جرجانی و بوعلی انتقال داده شده ، عده کشته وزخمی ها را از نظر کثرت هنوز نمی توان تعیین کرد .

* مدافعان آموزشگاه هوایی5 تانک را از کار انداختند و 3 تانک به دست مردم از کار افتاد .

* منطقه فرح آباد تهران نو به اشغال همافران در آمد .

*افراد نیروی هوایی در خیابانهاو پشت بام ها و کوچه ها سنگر گرفته اند .

*گروهی از اقراد گارد خلع سلاح شدند .

* پیام فور ی آیت الله طالقانی :  واقعه دیشب و امروز صبح پادگان نیروی هوایی توطئه ای است که مسلما از ناحیه بعضی از مسوولین جز برای تدارک یک برادر کشی بزرگ و ایجاد خصومت و دشمنی بین فرزندان ارتشی ما به وجود آمده است ، انتظار می رود که پاسداران استقلال و سعادت کشور صلح و دوستی فیما بین خود را به تحریک چند نفر عناصر مشکوک یا عصبانی به دشمنی و برادر کشی تهدید نکنند . اینک نیز از طرفین قضیه به عنوان یک پدر روحانی تقاضا دارم برای پیشبرد و تحقق هدف های انسانی و نجات بخش رهبر ملت ایران امام خمینی به ستیزه جویی و در گیری خاتمه داده همه به سرباز خانه های خود برگردند از متصدیان مقامات بالای ارتش نیز جدا وقویا خواستارم مسوول یا مسوولین این تهاجم شبانه به پایگاه هوایی فرح آباد را تعیین و به مجازات حقه تسلیم نمایند و عموم ملت نیز با تسلط بر اعصاب خود از مداخله جویی و مقابله های فردی سخت پرهیز نمایند .

*اقامتگاه امام خمینی : ساعات ملاقات امام خمینی صبح ها از ساعت ده تا دوازده برای آقایان و عصر ها از ساعت  چهار و نیم تا پنج و نیم برای خانم ها تعیین شده است . 

* هفته نامه المستقبل که به زبان عربی در پاریس منتشر می شود نوشت که کمیته مرکزی حزب کمونیست شوروی از سازمان فلسطینی الفتح در خواست کرده است که بین آیت الله خمینی و حزب توده ایران پا در میانی کنند ولی الفتح این پیشنهاد را رد کرده است .

* هنری کیسینجر در گفتگو با هفته نامه اکونومیست چاپ لندن ، علت سقوط شاه را  تصمیم دولت آمریکا و سیاست بی موقع حقوق بشر آن ، قلمداد کرد . وی گفت : دولت های دانا با دادن امتیاز های به موقع از انقلاب ها پیشی گرفته و جلوی آن را می گیرند.  در حالی که وقتی انقلاب شروع به حرکت کرده باشد دیگر نمی شود با مصالحه و دادن امتیاز از حرکت   آن جلوگیری کرد . یکی از دلایلی که باعث شد شاه روحیه خود را ببازد این بود که از پشتیبانی آمریکا اطمینان نداشت و نتیجه آن شده است که در عربستان سعودی و سایر کشور های خلیج فارس این اعتقاد به وجود آید که قدرت آمریکا ممکن است در مورد اکثر خطرات احتمالی که این کشور ها را تهدید می کند بی اثر باشد . ( در خبر های قبلی آمده بود که کیسیجر از چه چیز ناراحت است ، از رفتن حکومت مطیع شاه که ژاندارم برای تامین منافع آمریکا در منطقه بود و این که با سرنگونی رژیم پهلوی درایران بر تمام غارت های شان خط بطلان کشیده می شود . لذا به سرزنش دولت وقت کشورش به ریاست کارت می پردازد که چرا دخال نکردی و با امتیازهای صوری مانع انقلاب نشدی تا شاه بماند  و مستشاران آمریکا یی همچنان در ایران جولان بدهند و شیر نفت به سوی صنایع غرب باز باز باشد. مغز سخن کیسینجراین است.هنوز هم آمریکا در صدد است انقلاب را به شکست بکشاند یا به سود منافع نامشروع خود تسلیم کند . هوشیاری ملت مانع تحقق این خواسته شیطان بزرگ خواهد شد مثل آن چه تا کنون شده است .)  

* تو طئه وحشتناکی برای کشتار حداقل چهار میلیون ایرانی ، ناموفق ماند . ستاد ارتش شاه به معاونت بختیار قصد داشتند تهران را به توپ ببندند و با یک نقشه وسیع بین سیصد تا چهار صد تن از شحخصیت های سیاسی و مذهبی انقلاب اسلامی را ترور کنند .  

در گذشت علی اکبر خان داور :
در چنین روزی در سال 1315 ه ش علی اکبر خان داور حقوقدان و قاضی بر جسته  ایرانی دار فانی را وداع گفت . علی اکبر خان داور در حوزه آیین دادرسی جدید در ایران تحقیقات گسترده ای کرد و قانون اصول محاکمات مدنی و جزایی  را به سبک قانون فرانسه به رشته تحریر در آورد . در واقع  می توان او را از نخستین بنیانگذاران شیوه دادرسی جدید در ایران دانست . شیوه دادرسی نوین در ایران  یادگار اوست . داور در امور سیاسی نیز نقش ایفا می کرد .

در گذشت عباس اقبال آشتیانی :
در چنین روزی در سال 1334 میلادی استاد عباس  اقبال آشتیانی در گذشت . عباس اقبال آشتیانی  فرزند محمد علی آشتیانی به سال 1277 خورشیدی در آشتیان دیده به جهان گشود. وی تحصیلات متوسطه خود را در دارالفنون به پایان رسانید و در آنجا تحت نظر مرحوم ابوالحسن فروغی که معلمش بود، ‌تربیت شد ، و پس از اتمام تحصیلات هم او اقبال را برای تدریس در دارالمعلمین انتخاب کرد. اقبالآشتیانی علاوه بر نوشتن یک دوره کتب درسی، کتبی چون دیوان امیر معزی ، فرهنگ اسدی  ، حدائق السحر، بیان الادیان ، تبصره العوام ، سیاستنامه  را تصحیح کرد .   او همچنین چند  کتاب به رشته تحریر در آورده است که  تاریخ مغول ،   جزایر و بنادر خلیج فارس، خاندان نوبختی  و مأموریت ژنرال گاردان به ایران از جمله مهمترین آنهاست . عباس اقبال آشتیانی علاوه بر تالیفات مذکور، صاحب امتیاز و مدیر مجله یادگار بود و مقالاتی در آن می نوشت. یادگار یکی از بهترین مجلات تحقیقی و ادبی بود. مرحوم اقبال تا آخر عمر تاهل اختیار نکرد و فرزندی نداشت. او یکبار به وزارت فرهنگ منصوب شد، ولی نپذیرفت. این مورخ ومحقق ارجمند در روز 22 بهمن ماه سال 1334 در شهر رم وفات یافت.

ازدواج  محمد رضا پهلوی  :
در چنین روزی در سالل 1329 ه ش محمد رضا پهلوی  شاه مخلوع ایران با دختری نوزده ساله ،  ثریا اسفندیاری بختیاری،  ازدواج کرد .

معاهده پاریس :
در چنین روزی  در سال 1763 میلادی قرار داد پاریس  ، جنگ میان دو کشور فرانسه و ایتالیارا پایان داد . در این معاهده فرانسه کانادا را به انگلستان واگذار کرد .

تولد بوریس پاسترناک :
در چنین روزی در سال 1890 میلاددی بوریس پاستر ناک نویسنده روس به دنیا آمد . بوریس لئونیدویچ پاستر ناک شاعر و نویسنده مشهور روسی در مسکو به دنیا آمد . پدرش نقاش زبر دست و مادرش موسیقیدان سرشناسی بود . پس از چندی دانش آموزی به فراگرفتن موسیقی مشغول شد ولی آن را رها نکرد و در آلمان به آموختن فلسفه روی آورد . در جنگ جهانی اول به روسیه بازگشت و در کارخانه ای به کار پرداخت . آنگاه مدتی به کار های کتابداری و نویسندگی و شاعری سرگرم شد . بیشتر شعر های خود را تا سال 1932 سرود . و از این سال به بعد از اجتماع کناره گرفت و به جهان درون گرایید . وی در سال 1958 برنده جایزه نوبل ادبی برای نگارش کتاب دکتر ژیواگو شد اما آن را رد کرد .    پاستر ناک در زمره نویسندگان و شاعران برجسته قرن بیستم است . خط امان و بر فراز حصارها عنوانهای دیگر آثار اویند .نوشتن کتاب دکتر ژیواگو سبب خشم حکومت  کمونیستی شوروی شد و از چاپ آن ممانعت کردند . پاسترناک از مخالفان حکومت شوروی بود.  

اختراع فند ک :
در چنین روزی در سال 1863 میلادی آلانسون کرین ،  فند ک را اختراع کرد .

نخستین طاق نورانی :
در چنین روزی در سال 1879 میلادی برای نخستین بار طاق نورانی  در جهان مورد استفاده قرار گرفت .

نخستین خمیر جوهر :
در چنین روزی در سال 1923 میلادی برای نخستین بار در تاریخ ،  خمیر جوهر در شرکت استاندارد اینک به کار گرفته شد .
 

ماندلا آزاد می شود :
در چنین روزی در سال 1990 میلادی اف دبلیو دو کلرک ریس جمهور آفریقای جنوبی اعلام کرد که نلسون ماندلا فردا پس از 27 سال اسارت آزاد خواهد شد . ماندلا  آزادیخواهی بود که علیه  تبعیض نژادی  حکومت اقلیت سفید پوستان در آفریقای جنوبی مبارزه می کرد . حکومت ستمگرانه اقلیت سفید پوست  که بازماندگان استعمارگران اروپایی بودند همواره از سوی غربی ها به ویژه انگلیسی ها حمایت می شد.   

تولد سرجان ساکلینگ :
در چنین روزی در سال 1609 میلادی نویسنده ، شاعر و نمایشنامه نویس انگلیسی سر جان سالکلینگ به دنیا آمد .

تولد آرائون هیل :
در چنین روزی در سال 1685 میلادی آرائون هیل نمایشنامه نویس و شاعر انگلیسی به دنیا آمد . "تراژدی زارا"  عوان مهمترین اثر اوست .

تولد برتولت برشت :
در چنین روزی در سال 1898 میلادی برتولت برشت نمایشنامه نویس مشهور آلمانی به دنیا آمد .  برتولت برشت پس از طی تحصیلات مقدماتی  در سال 1918 به خدمت سربازی اعزام شد و افزون بر کار در بیمارستان نظامی پشت جبهه ، شعر می سرود و نمایشنامه می نوشت . او در حوزه تئاتر نمایشنامه نویس و بنیانگزار تئاتر حماسی است . وی  مفهوم فاصله گذاری را در تئاتر ابداع کرد و دراین زمینه پیروان بسیاری یافت . زندگی گالیله , ننه دلاور و فرزندانش , زن نیک ایالت سچوان , دایره ی گچی قفقازی, آدم آدم است, ارباب پونتیلا و نوکرش ماتی ومادراز جمله آثار نمایشی اویند . وی شاعری  بر جسته نیز است . او سرودن شعرهایش را از پانزده سالگی و پیش از شروع نمایشنامه نویسی آغاز کرد و نخستین سروده هایش را بین سال های 1913 تا 1917  در نشریات محلی منتشر کرد.

تولد پولیتزر :
در چنین روزی در سال 1951 میلادی رکسانا پولیتزر نویسنده انگلیسی به دنیا آمد .  جایزه پولیتزر ادبی با قدمت بسیار  به نام او نامگذاری شده است .

در گذشت رونتگن :
در چنین روزی در سال 1923میلادی ویلهلم کونراد فون رونتگن، فیزیکدان معروف در گذشت . وی در سن هفتاد و هفت سالگی دیده از جهان فروبست  . او در سال 1901 جایزه نوبل فیزیک را از آن خود کرد .  رونتگن در خانواده ای از طبقه نجبا بدنیا امد و در پایان تحصیلات در مقام استاد دانشگاه تدریس را آغاز کرد. وی اشعه ایکس را کشف کرده است .

در گذشت آیزنشتاین :
در چنین روزی در سال 1948 میلادی سرگئی آیز نشتاین کارگردان روس در گذشت ." رزمناو پوتمکین" عنوان مهمترین اثر اوست . 

اسفتاده از اطاق گاز :
در این روز در سال 1924 میلادی برای نخستین بار در آمریکا برای اعدام یک مجرم از اطاق گاز استفاده شد.

تاسیس آکادمی فرانسه :
در چنین روزی در سال 1635 میلادی آکادمی فرانسه در پاریس توسط کاردینال ریشلو تاسیس شد .

پیمان ضد فرانسوی :
در چنین  روزی در سال 1713 میلادی دو کشور هلند و انگلستان پیمان ضد فرانسوی امضا کردند .

بولیوار رییس شد :
در چنین روزی در سال 1824 میلادی سیمون بولیوار از سوی کنگره پرو به عنوان" رییس" این کشور نامیده شد .

چهارمین سمفونی :
در چنین روزی در سال 1878 میلادی پیتر چایکوفسکی چهارمین سمفونی خود را اجرا کرد .

مدرن ترین ناو جنگی :  
در چنین روزی در سال 1906 میلادی بریتانیا بزرگترین و مدرن ترین ناو جنگی خود را با نام اچ ام اس به آب انداخت .

خدمت اجباری در انگلستان :
در چنین روزی در سال 1916 میلادی قانون خدمت اجباری در انگلستان به اجرا در آمد .

پایان مارکسیسم در آلمان :
در چنین روزی در سال 1933 میلادی هیتلر پایان مارکسیسم را در این کشور اعلام   کرد .

پایان هفدهمین کنگره :
در چنین روزی در سال 1934 میلادی استالین هفدهمین کنگره رسمی شوروی را با جمله "زندگی شاد خواهد شد "  به پایان برد .

نخستین تام و جری :
در چنین روزی در سال 1940 بر ای نخستین بار کراتون تام و جری توسط هانا و باربارا خلق شد .

مانیفست الجزایر :
در چنینن روزی در سال 1943 میلادی مانیفست مردم الجزایر با نام برابری و استقلال انتشار یافت .

مناقشه مرزی ایران و عراق :
در چنین روزی در سال 1352 ه ش  مناقشه مرزی ایران و عراق خاتمه یافت . 

در گذشت منتسکیو : 
درچنین روزی درسال 1737 میلادی شارل دومونتسکیو فیلسوف و نویسنده فرانسوی چشم ازجهان فروبست .وی در سال 1689 میلادی متولد شد . نامه های ایرانی عنوان یکی ازمشهورترین آثاراوست . شارل دومنتسکیو فیلسوف وشاعر فرانسوی نزدیک شهر بوردو درخانواده ای توانگر دیده به جهان گشود . وی پس ازاتمام تحصیلات در زادگاه خود در سال 1716 میلادی ریاست  دادگاه شهر را به عهده گرفت . نخستین  اثر او به نام نامه های ایرانی درسال 1721 انتشاریافت . این کتاب از شاهکارهای ادبی جهان است که در آن نویسنده با طنز و استعاره ویژه ای اوضاع سیاسی و اجتماعی و دینی زمان خود را به باد ریشخند می گیرد . بررسی علل عظمت و انحطاط میان رومیان  را درسال 1734 میلادی به جهان تقدیم کرد . بزرگترین اثر او کتاب "روح القوانین"  نام دارد که که در سال 1748 میلادی انتشار یافت .  این کتاب نتیجه یک عمر بررسی و تجربه و آگاهی و دانش منتسکیو است . اوحقوقدانی بود که می کوشید ریشه های پیدایش قوانین را بیابد و در این مسیر ضمن بررسی مسایل تاریخی  به پژوهش درباره خاستگاه آنها می پرداخت . روح القوانین را مرحوم علی اکبردهخدا به فارسی ترجمه کرده است .

منبع: خبرگزاری مهر

 

62/11/21

درگذشت آندروپوف صدر هیئت رئیسه اتحاد جماهیر شوروی

64/11/21

هاشمی رفسنجانی: در مورد آمریكا بارها گفته‌ام كه ما قسم نخورده‌ایم كه تا قیامت با امریكا قهر باشیم و اگر روزی امریكا دست از شرارت بردارد و حاضر باشد كه روابط متعادل عادلانه با دیگران داشته باشد، آن روز ما می‌توانیم با امریكا رابطه برقرار كنیم.

65/11/21

اعزام سپاه یكصد هزار نفری حضرت مهدی (عج) به جبهه‌های نبرد.

66/11/21

عراق در هفته‌های اخیر جنگ صادرات نفت را افزایش داده است.

Copyright © 2003-2022 - AVINY.COM - All Rights Reserved
logo