شهید آوینی

 

دروازه مشرف به مسجد‌الاقصی منهدم ‌شد

به نقل ازخبرنگار فلسطين، انهدام ديوار مذكور در شرايطی انجام می‌شود كه چند روز از كشف حفاری تونل زيرزمينی مسجدالاقصی می‌گذرد.

«شيخ رائد صالح» رييس جنبش اسلامی سرزمين اشغالی فلسطين دراين‌باره گفت: اسراييلی‌ها كار خود را با انهدام بخشی از مسجدالاقصی كه تنها راه منتهی به دروازه «المغاربه» هم‌جوار ديوار البراق است و منتهی به مسجد شريف می‌شود، آغاز كردند.

پايگاه خبری«فلسطين اليوم» نيز به نقل از شيخ صلاح اعلام كرد: اسراييل پس از ويران كردن دروازه المغاربه نقشه خود را با انهدام دو اتاق مجاور ديوار البراق كامل خواهدكرد.

وی افزود: شهر قدس از همه جهات محاصره شده و دروازه‌های آن به بويژه راه‌های منتهی به مسجد نيز بسته شده و همه اين‌ها به معنی ويرانی مسجدالاقصی است.

شيخ صلاح در ادامه گفت: اين نقشه در سال 1967 با هدف يهودی‌سازی قدس طراحی شده و گام‌های نخستين اجرای آن با انهدام اماكن هم‌جوار مسجدالاقصی و بناهای تاريخی اسلامی و عربی برداشته شده و امروز نيز با ويرانی دروازه المغاربه به صورت جدی دنبال می‌شود.

شيخ صلاح در ادامه از تمامی فلسطينی‌ها و مسلمانان اقصی نقاط دنيا خواست ضمن انتفاضه‌ای گسترده هرچه زودتر برای نجات مسجدالقصی از چنگال اسراييل اقدام كنند.

وی خاطرنشان‌كرد: آزادی مسجدالاقصی با وحدت يكپارچه همه مسلمانان محقق می‌شود و دفاع از فلسطين نبايد تنها بر دوش مردم فلسطينی باشد.

از سوی ديگر، «عكرمه صبری» رييس هيات عالی اسلامی و مفتی فلسطين نيز در اين‌باره گفت: جرثقيل‌هايی كه امروز اقدام به ويرانی دروازه المغاربه كردند؛ متعلق به حكومت اشغالگر است.

وی افزود: نيروهای اشغالگر اسراييل از واپسين لحظات صبح، شهر قدس را تبديل به زندان كرده‌‌ و با بستن مدارس شروع به ويرانی دروازه المغاربه كردند.

«شيخ تيسير التميمی» قاضی القضاة فلسطين نيز در همين خصوص گفت: رژيم اشغالگر صهيونيست از ابتدای صبح تمامی ورودی‌ها و دروازه‌های شهر قدس را بسته‌اند و صدها تن نيروی نظامی و پليس نيز مانع ورود فلسطين‌ها به مسجد‌الاقصی شده‌اند.

وی افزود: اسراييل، شرايط كنونی را مغتنم شمرده و با سودجويی از غفلت فلسيطينی‌ها و عرب از مسجدالاقصی، طرح خود را مبنی بر انهدام مسجدالاقصی آغاز كرده‌است.

قاضی‌القضات فلسطين همچنين تمامی مردم اين سرزمين مقدس را به راه انداختن راه‌پيمايی برای توقف اقدامات صهيونيستی فراخوانده و متذكرشد: مردم مكه نيز بايد به نشانه وحدت و حمايت از مسجد قدس تجمع كنند.

التميمی تاكيدكرد: مسجدالاقصی با خطر جدی مواجه است و به ياری مسلمانان و حمايت آن‌ها در مقابل نقشه‌های اشغالگرايانه صهيونيسم كه ويرانی مسجدالقصی مهم‌‌ترين آن‌ها‌است؛ به شدت نيازمند است.

«شيخ محمد حسين» مفتی قدس نيز با انتشار بيانيه‌ای اعلام كرد: خطر بزرگی قدس را تهديد می‌كند و مسجدالاقصی نيازمند وحدت كلمه و حفظ صفوف مقاومت است؛ لذا از هرگونه نزاع و درگيری اجتناب كرده و متحد شويد، در غير اين‌صورت بلايی كه از آن می‌ترسيم، بر سرمان نازل می‌شود.

جمعی از فلسطينی‌های حاضر در صحنه نيز، بسته‌شدن دروازه‌های مسجدالاقصی و وروری‌های قدس را تاييد كرده و اظهاركردند: صدها نيروی مسلح اسراييلی در گوشه‌و‌كنار قدس پراكند شده و و تعداد زيادی از آن‌ها نيز در دوازه المغاربه جمع شده‌اند.

شورای عالی مفتيان فلسطين نيز از اين اقدام اسراييل نسبت به ويرانی بخشی از مسجدالاقصی ابراز نگرانی كرده و بيان داشتند: چشم اميد فلسطين به مكه است، چراكه بيت‌الله الحرام نخستين حرم مسلمانان و دومين قبله و مسجدالاقصی نخستين قبله و سومين حرم آن‌ها است و اين ارتباط بيهوده نيست بلكه ميان اين دو مسجد رابطه‌ عميق معنوی وجود دارد.

از سوی ديگر روزنامه صهيونيستی «يديوت آهارونوت» در يكی از گزارش‌های خود فاش كرد كه شهرداری قدس قصد دارد ديوار و راه منتهی به باب المغاربه را به طور كامل ويران كند و پل جديدی احداث كند تا پليس رژيم صهيونيستی بتواند در وقت ضرورت به مسجدالاقصی يورش ببرد.

روزنامه مذكور همچنين افزود: شهرداری قدس پس از بررسی‌های مهندسی تأكيد كرد كه اين ديوار و راه منتهی به آن به زودی خراب می‌شود.

بنابر گزارش اين روزنامه صهيونيستی، پس از تخريب مسير منتهی به باب المغاربه؛ پلی چوبی به‌طور موقت احداث می‌شود تا پليس رژيم صهيونيستی بتواند در وقت ضرورت به مسجد الاقصی حمله كند و خاخام‌های يهود نيز از آن استقبال كرده‌اند.


منبع: خبرگزاری قرآنی ایران(ایکنا)

Copyright © 2003-2022 - AVINY.COM - All Rights Reserved
logo