شهید آوینی

 

تابلوی «عاشورا» در موزه امام علی(ع) رونمايی شد

اين اثر در ابعاد 1000 در 150 سانتيمتر، با تكنيك راپيد و مقوا و توسط «علی‌رضا ديانی» هنرمند جوان كشيده ‌شده‌است.

«ديانی» هدف خود را از كشيدن اين اثر چنين بيان كرد: هدف من نشان‌دادن اعتقادات شخصی‌ام از اين واقعه بزرگ بود. عاشورا فضای بسيار وسيعی برای كارهای هنری دارد. ائمه اطهار به‌ويژه امام حسين(ع)، به‌دليل معصوم بودن در ذهن من اسطوره ‌شده‌اند. تمام عمر يك هنرمند در نشان دادن اين معصوميت، جانفشانی آن‌ها در راه دين، آگاهی به مرگ خود كم است و ما هرچه تلاش كنيم فرصت ارائه گوشه گوشه‌های اين واقعه عظيم را نداريم.

«عليرضا ديانی» درباره سبك كار خود توضيح داد: می‌توانم نام «رئاليسم فانتزی» را بر اين كار بگذاريم؛ اين سبك در دهه 60 در اتريش شكل گرفت و ويژگی آن علاوه‌بر واقع‌گرايی، نشان دادن حالات و خصوصيات درونی در ظاهر اشياء و افراد است. البته من بعد از كشيدن تابلو از وجود چنين سبكی در نقاشی آگاهی يافتم و در طول انجام كار از اعتقادات دينی و مذهبی خودمان بهره‌گرفتم.

وی درباره اينكه چرا از تكنيك مشكلی مانند راپيد استفاده كرده اظهارداشت: همين سختی و مشقت اين تكنيك مرا به‌اين‌كار واداشت زيرا نمی‌خواستم اين اثر را به‌راحتی انجام دهم، درضمن رنگ مشكی راپيد مشكی چشم‌گير و تيره‌تری نسبت به ديگر لوازم طراحی است كه در مقابل سفيدی كاغذ بسيار چشم‌نواز است. كار با راپيد به آرامش، دقت و تمركز خاصی نيز احتياج دارد؛ زيرا ممكن است يك خط‌خوردگی يا اشتباه كوچك كل كار را خراب كند.

«ديانی» درباره كليات و شيوه روايتی اثر خود توضيح داد: تابلو در عين گستردگی و پرنقش بودن، نوعی وحدت نظر و وحدت عمل دارد و حاوی مفاهيم آشكار و پنهان فراوانی است اما اين مخاطبان هستند كه بايد درباره آن نظر بدهند. «شيوه «تايپوگرافی» تكنيكی است كه در اين اثر اجرا‌شده، به‌اين معنی كه نقاش با استفاده از نوشته‌های ريز و پيوسته نقوش مختلفی را دريك كل واحد می‌سازد. من ردا و آستين فردی در مركز تابلو را با استفاده از متن«زيارت عاشورا» و جزء 30 قرآن طراحی‌كردم.

وی درباره منبع الهام خود در طراحی اين اثر گفت: از احاديث ائمه(ع) و مفاهيم آن در كار بسيار بهره بردم، همچنين به دليل رشد در يك خانواده مذهبی باورهای دينی در من بسيار قوی است.

وی كار بعدی خود را طراحی مضمون حديثی از حضرت علی (ع) اعلام كرد.

منبع: خبرگزاری قرآنی ایران(ایکنا)

Copyright © 2003-2022 - AVINY.COM - All Rights Reserved
logo