شهید آوینی


امروز یکشنبه پانزدهم بهمن ماه سال1385 هجری شمسی ، مصادف است با پانزده محرم الحرام سال 1428هجری قمری و برابراست با چهارم فوریه سال 2007 میلادی .

تشکیل دولت موقت :
امام خمینی (ره) درچنین روزی درسال 1357 ه ش طی حکمی مهندس بازرگان را مامورتشکیل دولت موقت کردند. دراین حکم آمده است : جناب آقای مهندس بازرگان ، بنا به پیشنهاد شورای انقلاب بر حسب حق شرعی و حق قانونی ناشی از آرای اکثریت قاطع قریب به اتفاق ملت ایران که طی اجتماعات عظیم و تظاهرات  وسیع و متعدد در سراسر ایران نسبت به رهبری جنبش ابراز شده است و به موجب اعتمادی که به ایمان راسخ شما به مکتب مقدس اسلام و اطلاعی که از سوابقتان در مبارزات اسلامی و ملی دارم ، جنابعالی را بدون در نظر گرفتن روابط حزبی و بستگی به گروهی خاص مامور تشکیل دولت موقت می نمایم تا ترتیب اداره امور مملکت و خصوصا انجام رفراندوم و رجوع به آرای عمومی ملت در باره تغییر نظام سیاسی کشور به جمهوری اسلامی و تشکیل مجلس موسسان از منتخبین مردم جهت تصویب قانون اساسی نظام جدید و انتخاب مجلس نمایندگان ملت بر طبق قانون اساسی جدید را بدهید . مقتضی است که اعضای دولت موقت را هر چه زود تر با توجه به شرایطی که مشخص نموده ام تعیین و معرفی نمایید . کارمندان دولت و ارتش و افرادملت با دولت موقت شما همکاری کامل نموده و رعایت انضباط را برای وصول به اهداف مقدس انقلاب و سامان یافتن امور کشور خواهند نمود . موفقیت شما و دولت موقت را در این مرحله حساس تاریخی از خداوند متعال مسالت می نمایم .   روح الله الموسوی الخمینی  

متن حکم حاضرتوسط حجه الاسلام والمسلیمن هاشمی رفسنجانی درحضورخبرنگاران داخلی وخارجی قرائت گردید . سپس ترجمه حکم امام توسط آقای دکتر ابرهیم یزدی برای خبرنگاران حاضر در مراسم قرائت شد .

قدم به قدم تا پیروزی انقلاب :
در چنین روزی در سال 1357 ه ش کارکنان نخست وزیری به منظور پشتیبانی از مبارزات خونین ملت مبارز و قهر مان ایران و در جهت همبستگی با این نهضت اعتصاب کردند . ابوالحسن بنی صدر هم در این روز اعلام کرد : امام خمینی همان طوری که تصریح فرموده اند نه سخنگو دارند و نه مشاور و نه رایزن خاص . آنها که این عناوین را به اشخاص می دهند از آموزش شیعه بی اطلاع اند .  فرماندار نظامی تهران نیز اعلام کرد بر حسب دستور نخست وزیر چنانچه گروههای از مردم مایل باشند که اجتماعات همراه با نظم و آرامش برگزار کنند،  فرمانداری نظامی با آن موافقت خواهد کرد . در این روز روحانیون خواستار آزادی همافران زندانی شدند .  بختیار نخست وزیر آخرین دولت سلطنتی نیز اظهار داشت : در برخی از مسایل و اصول نه با شاه سازش می کنم نه با خمینی . خبرگزاری پارس هم  اعلام کرد : دویست نفر از وزرای سابق ، معاونین وزارتخانه ها ، برخی از مدیران بخش خصوصی ، استانداران ، و حتی مدیران کل از طرف دولت ممنوع الخروج شدند . 
 
مصدق نماینده اول تهران :
درچنین روزی درسال 1322ه ش و درانتخابات مجلس شورای  ملی ، دکتر مصدق به عنوان نخستین نماینده تهران با بیشترین آرا انتخاب شد. پس ازفراررضا خان و ماجرا های شهریور1320 ه ش انتخابات مجلس چهاردهم برگزارشد و دکتر مصدق به‏مجلس راه یافت. در این دوران،انگلیسیها با دستگیرى آیت الله‏ کاشانى و تبعید وى به لبنان اجازه ‏ورود او را به این مجلس‏ ندادند. مخالفت‏ با اعتبار نامه سید ضیاء طباطبایی و ارائه طرحى‏مبنى بر غیر مجاز بودن دولت درمذاکره و اعطا هرنوع امتیاز نفتى به شرکتهاى خارجى از جمله مهمترین اقدامات وی در این دوره مجلس بود . این اقدام‏در شرایطى صورت گرفت که دولت انگلیس باامضاء قرارداد 1933 در  زمینه فعالیتهاى نفتى درایران صاحب بیشترین امتیازات بوده و نه تنها به بهاى ناچیزى ازمنابع نفتى بهره‏بردارى مى‏کرد بلکه از طریق‏شرکت نفت، از هر نوع اعمال نفوذى در امور داخلى ایران‏خوددارى نمى‏کرد و با توجه به اشغال ایران توسط متفقین و ورود رقباى جدیدى همچون شرکتهاى‏نفتى آمریکایى و دولت روسیه شوروى به صحنه، دولت انگلیس انحصارات نفتى خود را در خطرمى‏دید.

ترور شاه :
درچنین روزی درسال 1327 ه ش ، محمد رضا پهلوی شاه مخلوع ایران درمقابل ساختمان دانشکده حقوق وعلوم سیاسی دانشگاه تهران آماج تیر اندازی قرار گرفت . د راین تیر اندازی وی تنها کمی از ناحیه صورت جراحت برداشت .  دوران سلطنت محمد رضا شاه را مى‏توان به دو دوره عمده تقسیم کرد. دوره نخست  از ابتداى کسب قدرت در سال 1320 تا سال 1334 و دوره دوم از سال 1334 تا 26 دی 1357 . دوره نخست حکومت وی را می توان از  متشنج‏ترین دوره‏هاى حیات سیاسى ایران بر شمرد . در این دوره شاه فاقد قدرت و اختیارى است که در دوره دوم حیات سیاسى خود دارد. این دوران شامل دو سال و نیم نخست وزیرى مصدق نیز است . مصدق با سلب قسمت اعظم اختیارات شاه، ضعیف ترین دوران سلطنت را فراهم آورد. اما او در دوران دوم و پس از کودتای 28 مرداد 1332 به کمک آمریکا به نظام دیکتاتوری تمام عیار روی آورد .

بنی صدر، رییس جمهور :
درچنین روزی درسال 1358 ه ش ابوالحسن بنی صدر به عنوان نخستین رئیس جمهورپس از انقلاب اسلامی سوگند یاد کرد . او در این  انتخابات دریادار احمد مدنی کرمانی  را شکست داد . بنی صدر علی رغم انجام مراسم تحلیف ویاد کردن  سوگند  وفاداری به قانون اساسی جمهوری اسلامی ، اصل ولایت فقیه را که به کرات در اصول مختلف قانون اساسی نسبت به آن تاکید شده است ، مورد بی توجهی قرار داد و سرانجام نیز پس از خیانت های مختلف به کشور و نظام اسلامی با لباس مبدل اقدام به فرار کرد .   

آغاز کنفرانس یالتا  :
در چنین روزی در سال  1945 کنفرانس هشت روزه یالتا  در کاخ تزارها در شهر یالتا واقع در شبه جزیره کریمه آغاز شد .چند ماه پیش از پایان جنگ جهانی دوم در یالتا ، روزولت رییس جمهور آمریکا  و چرچیل نخست وزیر انگلستان از یک سو  و یوزف  استالین ازسوی  دیگر در باره تقسیم غنایم جنگی قبل از پایان آن به بحث پرداختند  . روس ها تمام اروپای شرقی را سهم خود می دانستند به علاوه محاکمه سران آلمان و ژاپن را به عنوان جنایتکار جنگی خواستار بودند . ایجاد بلوک شرق و غرب در واقع از کنفرانس یالتا آغاز شد . روس ها معتقد بودند که باید در دادگاه نورنبرگ تمام فرماندهان آلمانی اعدام شوند ولی روسای دول غربی در مقابل آنها ایستادند و در دادگاه نورنبرگ که در سال 1946 تشکیل شد عده ای محکوم به مرگ  ،  چند نفر نیز تبرئه و دیگران هم به حبس های طولانی مدت محکوم شدند .علاوه بر این در این کنفرانس اعضا به تقسیم آلمان به عنوان دو کشور آلمان غربی و شرقی  به توافق رسیدند چرا که با این کار قصد داشتند از جنگ سوم  جهانی  جلوگیری کنند . در واقع می توان گفت موضوع ایجاد سازمان ملل متحد نیز در کنفرانس یالتا مورد بحث قرار گرفت . ناتوانى جامعه ملل در جلوگیرى از بروز جنگ جهانى دوم و از سوى دیگر عدم کارآیى این نهاد بین‏المللى براى تامین منافع قدرت‏هاى بزرگ، به تولد «سازمان ملل متحد» انجامید .  تاسیس سازمان ملل نتیجه مذاکرات منشور آتلانتیک شمالى ،  اعلامیه ملل متحد  ،  کنفرانس مسکو ،  کنفرانس تهران  ،  کنفرانس دمبارتن اکس  و به خصوص  کنفرانس یالتا  بود. منشور ملل متحد  یا اساسنامه سازمان ملل متحد، مشتمل بر یک مقدمه و 111 ماده و یک ضمیمه 70 ماده‏اى مربوط به اساسنامه دیوان بین‏المللى دادگسترى  ، ابتدا مورد موافقت قدرت‏هاى پیروز جنگ جهانى دوم قرار گرفت و سپس  سایر کشورها با آن موافقت کردند .


در گذشت سه وروس :
در چنین روزی در سال 211 میلادی  سه وروس  امپراتور روم در 64 سالگی در گذشت . وی بین سالهای 139 تا 211 بر این کشور حکومت کرد .

ورود آمریکا به جنگ جهانی اول :
در چنین روزی در سال 1917 میلادی آمریکا علیه آلمانها وارد جنگ جهانی اول شد . آمریکا در این جنگ باقوای تازه نفس خود به کمک فرانسه آمد و یکی از دلایل شکست آلمانها در این جنگ را نیز باید همین عامل برشمرد .

در گذشت یوهان دوتزنبرگ :
در چنین روزی در سال 1869 میلادی  یوهان دوتزنبرگ نویسنده فلاندری در گذشت. آینده عنوان مهمترین اثر اوست . او به هنگام مرگ شصت سال داشت .

در گذشت هندریک ای لورنتز :
در چنین روزی در سال 1928 میلادی هندریک ای لورنتز فیزیکدان آمریکایی در سن 74 سالگی در گذشت . اودر سال 1902 جایزه نوبل را از آن خود کرد .

اعدام شورشی ها :
در چنین روزی در سال1699 میلادی 350 نفر که علیه حکومت تزارها شورش کرده بودند  در مسکو اعدام شدند .

وقوع زلزله های متعدد :
در چنین روزی در سال 1783 میلادی یکی از شد ید ترین زلزله ها در ایتالیا موجبات مرگ پنجاه هزار نفر را در این کشور فراهم آورد  . همچنین در چنین روزی در سال 1797 میلادی بر اثر  یک زلزله مهیب در کوئیتو اکوادور چهل هزار نفر در گذشتند . درهمین روز  سال 1976 میلادی بر اثر زلزله ای مهیب در گواتمالا بیش از بیست و دو هزار نفر جان باختند . در همین  روز در سال 1998 میلادی براثر یک زمین لرزه شدید در شمال افغانستان دست کم پنج هزار نفر از مردم این کشور جان خود رااز دست دادند .
 
استقلال سیلان :
 
درچنین روزی در سال 1948 میلادی  سریلانکا به استقلال رسید. سرىلانکا جزیره‏اى است در جنوب شرق هند .  موقعیت  جزیره‏اى آن  و همچنین نزدیکى این کشور  به خط استوا موجب گرمى هوا و رطوبت زیاد این منطقه شده است.  دین اکثریت، بودائى و برهمایى است. ولى بیش از هفت و نیم در صد مردم آن مسلمانند.  پرتغالى‏ها در سال 1502 میلادی  وارد سیلان شدند و این کشور را به اشغال خود در آوردند . هلندیها نیز در سال 1658 عمل پرتغالى‏ها را تکرار نمودند. این کشور پس از سالها سلطه پرتغالی ها و هلندی ها در سال 1798 میلادی مستعمره انگلستان شد. این کشور سرانجام  در سال 1972 میلادی سیلان بطور رسمی مستقل شد و از آن پس به سریلانکا تغییر نام یافت.

ترک خصومت انگلستان با آمریکا :
در چنین روزی در سال 1783 میلادی بریتانیا خصومت خود را با یکی از مستعمرات سابق خود یعنی ایالات متحده آمریکا ، به کنار نهاد .

انتخاب جرج واشنگتن :
در چنین روزی در سال 1789 میلادی هیات انتخاب کنندگان آمریکایی ، متفقا جرج واشنگتن را به عنوان نخستین رییس جمهور ایالات متحده آمریکا تعیین کردند .

آغاز حمله به ژاپن :
در چنین روزی در سال 1904 میلادی جنگ روسیه و ژاپن ، پس از آن که   ژاپن بندر آرتو را مورد حمله خود قرار داد ، آغاز شد .

استفاده از بزرگترین  هاور کرافت :
در چنین روزی در سال    1968 میلادی بزرگترین  هاور کرافت ( وسیله ای که روی تشکی از هوا بر آب یا خشکی هموار حرکت می کند ) در منطقه کاوز آمریکا به آب انداخته شد .

مرگ سربازان رژیم صهیونیستی :
در چنین روزی در سال 1997 میلادی دوفروند بالگرد رژیم صهیونیستی   که دو گروه نظامی را حمل می کرد در مسیر حرکت  خود به سوی لبنان به یکدیگر بر خورد کردند  و تمامی  73 سرباز آن کشته شدند . 

عملیات  شهادت طلبانه : 
در چنین روزی در سال 1990 میلادی یک گروه  از فلسطینیان عضو حزب الله این کشور  یک دستگاه اتوبوس حامل توریستهای صهیونیستی را در جاده اسماعیلیه مصر مورد حمله قرار داده و ضمن به هلاکت رساندن 15 صهیونیست شمار دیگری را مجروح کردند .

تولد مارک هاپکینز :
 در چنین روزی در سال 1802 میلادی مارک هاپکینز فیلسوف آمریکایی متولد شد . "ویلیامز  کالج " عنوان مهمترین اثر اوست .

تولد یوس کریج :
 در چنین روزی در سال 1910 میلادی کریج نویسنده و نمایشنامه نویس آفریقای جنوبی به دنیا آمد . "یتیم بیابان " عنوان مهمترین اثر اوست .

فرود اجباری یک هواپیما :
در چنین روزی در سال 1986 میلادی ، صهیونیستها یک فروند هواپیمای مسافربری سوری را که در حال عبور از فراز دریای مدیترانه بود مجبور به فرود اضطراری کردند. عبدالله الاحمر معاون دبیر کل حزب بعث و تنی چند از مقامهای مسئول سوری از جمله مسافران این هواپیما بودند . صهیونیست ها قصد داشتند  احمد جبرئیل از رهبران فلسطینی را در این هواپیما دستگیر کنند حال آنکه وی اصلا در این هواپیما نبود .
 

منبع: خبرگزاری مهر

 

15/11/58

حكم تنفيذ رياست جمهوري بني‌صدر توسط حضرت امام.

15/11/64

 شروع حملات هوايي عراق به جزاير و لوله‌هاي نفتي و كشتيهاي نفتكش

15/11/65

لاريجاني: دولت ايران پيشنهاد اخير سازمان ملل را در مورد پايان بخشيدن به جنگ به دقت مورد مطالعه قرار داده است. ملاحظه: نخستين موضع مثبت يك مقام رسمي ايران در مورد تلاشهاي صلح.

 

Copyright © 2003-2022 - AVINY.COM - All Rights Reserved
logo