کاهش درصد جانبازی ممنوع / تجهیز بیمارستان های مخصوص جانبازان / کلیه جانبازان با هر درصدی از پرداخت هزینه دارو معاف شوند
مشاور رئیس جمهور در امور ایثارگران از موافقت رئیس جمهور و ابلاغ دستوری به بنیاد شهید خبرداد که بر اساس آن کاهش درصد جانبازی ممنوع شده و آن دسته از جانبازانی که درصد جانبازی آنها در دولت نهم کاهش یافته به وضعیت قبل باز می گردد .

مجتبی رحماندوست در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار دفاع مقدس مهر در به ارائه گزارشی از آخرین دستورات رئیس محترم جمهور  مصوبات دولت در مورد رزمندگان و جانبازان پرداخت .

وی در مورد سرنوشت "رزمندگان معسر" گفت : خوشبختانه دولت در تاریخ 17/8/85 با تصویب لایحه پرداختن مستمری به رزمندگان ( خاص ) یعنی کسانی که با یکسال سابقه حضور داوطلبانه در جبهه ، دارای شغل و درآمدی نبوده و مشمول خدمات هیچکدام از صندوق های بیمه ای یا بازنشستگی نباشند , اقدام خوبی را برای این عزیزان انجام داده است .

وی همچنین از اجرایی شدن لایحه پس  از تصویب در مجلس خبرداد .

رحماندوست در پاسخ به این پرسش که  آیا در صورت تصویب واجدین شرایط در سال 86 مستمری دریافت می کنند گفت : مکاتبات و پی گیریهای ما در جریان است و امیدواریم که این توفیق را داشته باشیم . البته دولت علاوه بر تصویب این لایحه , وزارت امور اقتصادی و دارایی و سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور را مکلف کرده , ضوابط واگذاری سهام عدالت به این عزیزان را تدوین کند و وزارت کار و امور اجتماعی هم مکلف شده کار توانمند سازی رزمندگان خاص را از طریق ایجاد شغل و پرداخت وام های خود اشتغالی و سایر راهکارهای دیگر تدوین نماید .

مشاور رئیس جمهور در امور ایثارگران در پاسخ این سوال که آیا از نزدیک از وضعیت جانبازان مطلع هستید گفت : گاهی این توفیق را دارم و در سه ماه اخیر حداقل دو بار به بیمارستان ها و چند مورد عیادت جانبازان در منازلشان رفته ام  و همیشه سعی کرده ام در جریان وضعیت ایثارگران باشم , اما فقط راه مطلع شدن از وضعیت آنان رفتن به بیمارستانها نیست . بیشتر همکاران و دوستان من ایثارگران و به ویژه جانبازان هستند و من مدام از احوالات آنها باخبرم .

خبرنگار مهر از وی پرسید : آیا از وضعیت کاهش درصد جانبازان هم مطلع هستید ؟
رحماندوست گفت : بله بی خبر نیستم و به گمانم فراگیر هم بوده است و نگرانی ازاین وضعیت را در بسیاری از سفرهای استانی از زبان مسئولان  بیمارستانها وامور ایثارگران استانداری ها بارها شنیده ام و این دغدغه بدنه کارشناسی بنیاد هم می باشد .

ولی متاسفانه در پاسخ به این سوال که آیا آماری هم در دست دارید ؟ افزود : خیر . چون کمیسیون ها زیر نظر من نیستند . من فقط مشاورم . اما علاقمند بودم که آماری از این عزیزان داشته باشم تا بتوانم دقیقتر در این باره چاره اندیشی کنم و لیکن دو مکاتبه من با بنیاد برای دریافت آمار بی پاسخ ماند .

مشاور رئیس جمهور در جواب این سوال که آقای رئیس جمهور چقدر از وضعیت جانبازان با خبرند ؟ گفت : خیلی زیاد . من در ملاقات هایی که با ایشان داشته ام به قدری ریز و کارشناسانه به مسائل ایثارگران به ویژه جانبازان شیمیایی و اعصاب و روان و مسائل مربوط به درصد آنان می پردازند که این تسلط و آگاهی ایشان باعث خوشحالی می شود .

وی در مورد اینکه این آگاهی ها چه تاثیری در بهبود شرایط جانبازان داشته است ؟ گفت : مطمئنا شرایط رسیدگی به ایثارگران روز به روز بهتر می شود . اگر چه هیچ وقت دولت از عهده این عزیزان آنطور که شایسته شان است بر نخواهد آمد .

وی در ادامه این گفتگو افزود : دوست دارم به عزیزان جانباز مژده ای بدهم . در دو بازدیدی که اخیرا از بیمارستان ساسان داشتم چندین ساعت با عزیزان جانباز گفتگو کردم و ماحصل نقطه نظرات این عزیزان و گزارشها و نامه های فراوان دریافتی را در مجموعه کارشناسی دفترم مورد بررسی قرار دادیم و چند پیشنهاد به رئیس محترم جمهور تقدیم کردیم که ایشان با اشرافی که به امور دارند , این پیشنهادها را پذیرفته و به معاون خود و رئیس محترم بنیاد شهید و امور ایثارگران دستور دادند این پیشنهادها را پیگیری , اقدام و عملی نمایند .

رحماندوست پیشنهادهای مطروحه را به شرح زیر اعلام کرد :
1- کاهش درصد جانبازی ممنوع شود .
2- درصدهای کاهش یافته دردولت نهم به وضعیت قبل بازگردد .
3و 4 - وضعیت بیمارستان های محل درمان جانبازان از جمله بیمارستان ساسان , سامان یابد و کمبود تجهیزات پزشکی جانبازان و بیمارستانهای ذیربط تامین گردد .
5- کلیه جانبازان با هر درصدی از پرداخت هزینه دارو معاف شوند ( خصوصا در درمان بیماریهای ناشی از مجروحیت )
6- با تشخیص پزشک هزینه داروهای خارجی نیز توسط بنیاد تامین شود .

وی در پاسخ به این سوال که دقیقا دستور رئیس جمهور چه بود گفت : ایشان مرقوم فرمودند " جناب آقای دهقان با پیشنهاد ارائه شده موافقم . پیگیری و اقدام نمائید تا عملی شود " .

وی با تاکید بر اینکه دیگر درصد هیچ جانبازی کم نمی شود ادامه داد :  دستور جناب آقای دکتر احمدی نژاد صریح و روشن است و قطعا مسئولان محترم بنیاد , همت خود را صرف اجرایی کردن آن خواهند کرد . گر چه 12 سال پیش بنیاد بخشنامه ای را مبنی بر عدم کاهش درصد جانبازی صادر کرد که متاسفانه دو سال پیش توسط خود بنیاد لغو شد و قرار است برگردیم به همان بخشنامه خوب دوازده سال پیش .

خبرنگار مهر پرسید : با این وصف دیگر جانبازان ازشرکت مجدد در کمیسیون نخواهند ترسید ؟ که مشاور رئیس جمهور گفت : بله من هم معتقدم کاهش درصد , این بار منفی را بدنبال دارد و خودم جانبازانی را دیده ام که علیرغم تشدید مشکلات جسمی بدلیل کثرت پدیده کاهش درصد و نگرانی از کاهش آن , در کمیسیون مجدد شرکت نمی کنند . و واقعا انصاف هم نیست , در حالی که با بالارفتن سن , به طور طبیعی قوای جسمی تحلیل می رود . درصد را کم کنیم و این کار اصولا با اصل تکریم جانبازی در تعارض است .به نظر من کهولت سن غالبا موجب فشار آمدن به سایر اعضای بدن از طریق اندام آسیب دیده می شود و مشکلات بیشتری را به همراه دارد .

رحماندوست با اظهار امیدواری که انشاء الله با دستوری که رئیس جمهور صادر کرده شاهد تحولی در بخش درمان جانبازان خواهیم بود افزود : ما فقط در بخش جانبازان متوقف نشده ایم . لایحه رسیدگی به رزمندگان با تصویب دولت توسط وزارت دفاع و ستاد کل نیروهای مسلح در حال تدوین است که انشاء الله با همت این عزیزان کلیه رزمندگان ساماندهی خواهند شد . اخیرا با پیشنهاد این دفتر و تصویب دولت  , نیم درصد از بودجه دستگاهها علاوه بر انجام امور فرهنگی , هنری , سینمایی و ... , صرف ترویج فرهنگ ایثار و شهادت خواهد شد و در واقع بهانه عدم وجود اعتبار برای عملیاتی کردن بند ( ب) ماده 106 قانون برنامه چهارم یعنی ترویج ایثار و شهادت منتفی می شود و با اصلاح آئین نامه اعطای نشان های دولتی ایثارگران نیز از این نشان ها بهره مند خواهند شد و انشاء الله با تصویب لایحه جامع خدمات رسانی به ایثارگران در مجلس , خدمات بهتری به عزیزان ایثارگر ارائه خواهد شد .

وی در پایان در مورد ایرادات لایحه جامع خدمات به ایثارگران و وضعیت فعلی آن گفت : هنوز هم ایراداتی را به این لایحه وارد می دانم و پس از عودت آن از شورای نگهبان به مجلس نقطه نظرات اصلاحی خود را به مجلس و شورای نگهبان ارائه کرده ام . ضمن اینکه امیدوارم آن اصلاحات اعمال شود ولی در مجموع تصویب لایحه بهتر است چون نقاط قوت هم دارد .

خبرگزاری مهر که پیوسته پیگیری مشکلات جانباران و ایثارگران عزیز کشور را از اهم وظایف خود می داند ، پس از مستقر شدن دولت نهم با توجه به حضور دکتر احمدی نژاد در راس این دولت با امید به اینکه وضعیت رسیدگی به امور ایثارگران تحول جدی پیدا کند ، سلسله گزارشات خود از وضعیت تاسفبار زندگی بسیاری از ایثارگران را متوقف نمود . اکنون با این مصوبات هرچند که در ابتدای مسیر هستیم و پس از 18 سال از پایان جنگ فرصت های زیادی را از دست داده ایم ، لکن بارقه امیدی است برای همه ایثارگران و دلسوزان انقلاب . 

منبع: خبرگزاری قزآنی ايران (ايكنا)

Logo
https://old.aviny.com/News/85/11/14/10.aspx?&mode=print