شهید آوینی

 

برگزاری كنفرانس «اسلام و اديان» در مصر

كنفرانس «اسلام و اديان» روز 12 بهمن‌ماه با حضور جمعی از اساتيد و علمای اسلامی كشور مصر در حاشيه فعاليت‌های نمايشگاه بين‌ا‌لمللی كتاب قاهره برگزارشد.

به نقل از پايگاه اطلاع‌رسانی «محيط»، «تيسير مندور» استاد دانشگاه الازهر و عضو كميته دائمی گفت‌و‌گوی اديان با طرح چند سوال در همين خصوص به ايراد سخن پرداخت.

وی با بيان اين مطلب كه درگيری بين اديان تنها از لحاظ دينی نيست، خاطرنشان كرد: اختلاف بين اديان ناشی از مشكلات سياسی، اجتماعی و اقتصادی است كه در نتيجه سيطره نظام تك قطبی بر دنيا در لوای ظاهری دينی ايجادشده‌است.

«آمنه نصير» استاد فلسفه و عقايد دانشگاه الازهر نيز با ايراد سخن درباره تاريخ درگيری بين اديان خاطرنشان كرد: بين اديان آسمانی هيچ اختلافی وجود ندارد و هيچ آيينی در مورد نص صريح الهی اختلاف نظر ندارد؛ بلكه مشكلات موجود، ناشی از تعيين افكار و تحميل عقايد بر اساس مصالح شخصی و سياسی است.

وی در ادامه سخنان خود افزود: دين يهود به فرقه‌های متعددی تقسيم شده‌ چنانچه اين تعدد فرق را در دين مسيح و اسلام نيز شاهديم. هدف از اين تقسيمات نيز سيطره پيداكردن يك مذهب بر ديگری و مغلوب شدن ساير فرقه‌ها است.

« دكتر جليد» دانشمند اسلامی نيز با اشاره به اتهاماتی كه اخيرا متوجه اسلام بوده از جمله اينكه اسلام اهميتی به كسب علم و دانش نمی‌دهد؛ گفت: امت اسلام تنها با تكيه بر علم و تحقيق دست به قيام می‌زند و علم‌آموزی از مهم‌ترين تعاليم اسلام است.

وی با اشاره به آيه اول سوره مباركه علق «اقرأ باسم ربك الذی خلق...» تصريح كرد: حتی قرآن كريم نخستين‌بار با لفظ « بخوان» بر پيامبر اكرم(ص) نازل شده‌‌است، كه اين امر حاكی از دعوت و اهميت اسلام به كسب علم و دانش است.

منبع: خبرگزاری قزآنی ايران (ايكنا)

Copyright © 2003-2022 - AVINY.COM - All Rights Reserved
logo