شهید آوینی


امروز سه شنبه بیست و ششم دی ماه سال 1385 هجری شمسی ، مقارن است با بیست و ششم ذیحجه سال 1427 هجری قمری و برابر است با شانزدهم ژانویه سال 2007 میلادی .

آغازحکومت بلاش ساسانی  :
در چنین روزی درسال  483 میلادی حکومت  بلاش پادشاه ساسانی آغاز شد . بلاش پس از فیروز بر تخت پادشاهی نشست .
سلطنت او تا سال 478 میلادی ادامه یافت. از اقدامات او می توان به  صلح با قوم  هیاطله اشاره کرد . پیش از او فیروز اول به نزد هیاطله رفت و با کمک آنان به پادشاهی رسید اما پس از به سلطنت  رسیدن ، با آنان وارد جنگ شد . پس از بلاش قباد بر تخت سلطنت نشست . قباد از خوشنوازخان هیاطله یاری گرفت و به ایران لشکر کشید تا بلاش را از حکومت خلع کند اما بلاش قبل از جنگ در گذشت و قباد بدون در گیری  به قدرت رسید . 

فرار شاه معدوم :
 

 
درچنین روزی در سال 1357 ه ش محمد رضا پهلوی  پس از آن که تمام راه ها را برای ادامه حضورخود درکشوربسته دید، به بهانه استراحت فراررا برقرارترجیح داد . وی به همراه فرح دیبا، همسر، سه فرزند ازچهارفرزندش (ولیعهد ازچندین ماه پیش در ایالات متحده آمریکا مشغول به تحصیل بود ) ، مادرهمسرش وبرخی ازمقامات ارتش به فرودگاه رفتند. صاحب منصبان ارشد ارتش ، اعضای شورای سلطنت وبختیار نخست وزیربرای بدرقه شاه مخلوع درفرودگاه حضوریافتند. سرانجام پس ازمدت کوتاهی هواپیمای نیروی هوایی عازم مصر شد  . با اعلام چنین خبری از رادیو تهران جشن های عمومی سراسر کشور را فراگرفت . مردم مسلمان ایران  بدون هیچ واهمه ای از نیروهای امنیتی و ارتش به خیابانها ریختند . در همین حال هزاران نفر در نقاط مختلف کشور اجتماع کرده و مجسمه های شاه را سرنگون کردند . رانندگان با روشن کردن  چراغ اتومبیل های خود  ومردم با پخش نقل وشیرینی شادی خود را به اوج رساندند. پس از خروج شاه از کشورمردم ازطریق سازماندهی  مساجد برقراری امنیت در تهران را در بیشتر نقاط به عهده  گرفتند  و عملا ارتش از امور امنیتی  خارج گردید  . البته آنچه  گفتنی است این است که بدنه نیروهای مسلح مانند هموطنان خود ازخروج فرعون  شاد بودند .  مردم نیز با شعار "ارتش برادر ماست ، خمینی رهبر ماست " پذیرای خیل سربازان و ارتشیان انقلا بی شدند . فرماندهان ارشد ارتش در تهران از خبر فروپاشی گسترش یابنده ارتش شاه نگران شده بودند . در استان خوزستان فرماندهان  به نیروهای تحت امرخود دستور دادند که بر روی تظاهر کنندگانی که با فرار شاه  اظهار خوشحالی می کردند آتش بگشایند . گفته می شود در این روز در اهواز بیست نفر کشته شدند . در حالی که بختیار ووابستگان درباردرحال فرپاشی  تاکید داشتند که این سفری موقتی برای شاه خواهد بود اما تمامی مردم  یقین داشتند که شاه دیگر هرگز به کشور باز نخواهد گشت زیرا آنان به اقتدار ایمانی و انقلابی خود تحت زعامت حضرت امام خمینی اعتقاد راسخ داشتند.
امام خمینی ره در همین روز در پیام مهمی خواستار حفظ نظم از سوی آحاد مردم در کشور شد ند  . متن پیام به شرح زیر است :   خدمت عموم ملت شریف و شجاع ایران اعلی الله کلماتهم وفقهم الله تعالی
فرار محمد رضا پهلوی را که طلیعه پیروزی ملت و سرلوحه سعادت و دست یافتن به آزادی و استقلال است به شما ملت فداکار تبریک عرض می کنم. شما ملت شجاع و ثابت قدم به ملتهای جهان ثابت کردید که با فداکاری و استقامت، می توان بر مشکلات هرچه باشد غلبه کرد و به مقصد هرچه دشوار باشد رسید. گرچه این ستمگر با دست آغشته به خون جوانان ما و جیب انباشته از ذخایر ملت، از دست ما گریخت ولی به خواست خداوند متعال بزودی به محاکمه کشیده خواهد شد و انتقام مستضعفین از او گرفته خواهد شد و لکن قطع دست ستمکار از ادامه ظلم به دست ستمدیدگان فوری است. او رفت و به هم پیمان خود اسرائیل دشمن سرسخت اسلام و مسلمین پیوست و جرایم و آشفتگیهایی را برجا گذاشت که ترمیم آن جز به تائید خداوند متعال و همت همه طبقات ملت و فداکاری اقشار کاردان و روشنفکر میسر نخواهد شد. اکنون در این طلوع فجر سعادت و پیروزی توجه عموم  را به مطالبی جلب می کنم: 1-    بر جوانان غیور در سراسر کشور لازم است برای حفظ نظم با آن دسته از قوای انتظامی که اکنون به آغوش ملت باز گشته اند، با تمام نیرو همکاری کنند و با کمال قدرت و جدیت نگذارند که بدخواهان و منحرفین آشوب و ناامنی ایجاد نمایند.  2-    به تظاهرات و شعارهای پرشور علیه رژیم سلطنتی و دولت غاصب ادامه دهند و اگر منحرفین و مخالفین اسلام بخواهند اخلالی به وجود آورند و نظم را به هم زنند از آنان جدا جلوگیری کنند. باید ملت بداند که هر انحرافی و هر شعاری که مخالف مسیر ملت است به دست عمال شاه منفور و عمال اجانب تحقق می یابد. من از جمیع اشخاص که انحراف داشته اند و یا گرایش به بعضی مکتبهای انحرافی داشته اند، تقاضا دارم که به آغوش اسلام که ضامن سعادت آنان است برگردند، که ما آنان را برادرانه می پذیریم. در این موقع حساس که کشور جنگ زده ما بیش از هر زمانی به اتحاد و اتفاق احتیاج دارد، باید سعی شود که از هر اختلالی احتراز شود. 3-   دولت موقت برای تهیه مقدمات انتخابات مجلس موسسان بزودی معرفی می شود و به کار مشغول خواهد شد. وزارتخانه ها موظفند که آنان را پذیرفته و با آنان صمیمانه همکاری کنند. این جانب به صلاح وزرای غیرقانونی می دانم که بر کناری خود را اعلام کنند و خود را در مسیر ملت قرار دهند.  4-    به جمیع نیروهای انتظامی و زمینی و هوایی و دریایی و صاحب منصبان و افسران و درجه داران ارتش و ژاندارمری و غیرآنان توصیه می کنم که دست از حمایت محمدرضا پهلوی که مخلوع است و به کشور برنمی گردد و در خارج نیز با نفرت مردم مواجه است بردارند و به ملت بپیوندند، که صلاح دنیا و دین آنان در آن است. این جانب از همه طبقات، ‌خصوصاً حضرات علمای اعلام، در این موقع حساس تشکر می کنم و سلامت و سعادت همگان را از خداوند متعال خواستارم و وحدت کلمه را همیشه خصوصا تا برانداختن رژیم شاهنشاهی و استقرار حکومت جمهوری اسلامی امیدوارم. والسلام علیکم و رحمت الله و برکاته         روح الله الموسوی الخمینی

تایید دولت بختیار از سوی مجلس :
در چنین روزی در سال 1357 ه ش مجلس شورای ملی دولت شاپور بختیار را با 149 رای موافق در برابر 34 رای مخالف و 13 رای ممتنع تایید کرد . بختیار آخرین تیر شاه وآمریکا بود که در تاریکی به سوی انقلاب رها شد اما به صخره سخت مقاومت ایمانی مردم  برخورد کرد و مچاله شد .  

نخستین پیشنهاد برای بازگشت امام خمینی ( ره) به وطن :
 


درچنین روزی درسال 1357 ه ش مردم وگروههای مختلف اسلامی خواستاربازگشت امام خمینی (ره) به وطن شدند . اما دیپلمات های سفارتخانه های کشورهای فرانسه و ایالات متحده آمریکا  معتقد بودند که قبل از مذاکره با ارتش و فراهم آوردن ترتیبات لازم دراین زمینه اقدامی درجهت بازگشت امام خمینی به کشوربه عمل نیاید . درهمین زمینه بختیار، سید جلال تهرانی رییس شورای سلطنت را برای مذاکره با امام خمینی روانه پاریس کرد . رهبردوراندیش انقلاب اعلام کرد وی را درصورتی می پذیرد که ازشورای سلطنت استعفا دهد. سید جلال تهرانی ضمن انتشارمتن استعفای خود ازشورای سلطنت به حضورامام ، بدون سمت رسمی رسید. 

الغای  قرار داد 1907 :
در چنین روزی در سال  1918میلادی  لنین  رهبر انقلاب بلشویکی شوروی  لغو قرار داد   1907 میلادی  را اعلام کرد . این قرار داد که سی و یکم اوت 1907 ( نهم شریور ) میان ایران و روسیه منعقد شده بود ایران را به دو منطقه تحت نفوذ انگلستان و روسیه تبدیل می کرد . این قرار داد میان دولتین روس و انگلیس و در منطقه پترز بورگ به امضا رسید . در همان روز بود که امین السلطان نخست وزیر خائن به کشور  به دست عباس آقا صراف آذربایجانی اعدام انقلابی شد . 
 

برکناری  رشید الدین فضل الله همدانی : 
در چنین  روزی در سال 717 ه ق ( 1317 میلادی ) ،  رشید الدین فضل الله همدانی وزیر ابوسعید بهادر ایلخان مغول از وزارت وی برکنار شد . ابوسعید بعدها وی را به قتل رساند . خواجه رشید الدین فضل الله همدانی از مفاخر علمی ایران در سال 645 ه ق به دنیا آمد . او در دوران سلطنت  سلطان محمود ( غازان ) و محمد خدا بنده ( الجایتو ) مقام صدارت داشت اما در اوایل سلطنت   سلطان ابوسعید بهادرخان بر اثر سعایت بدخواهان ازمقام صدارت خلع و سرانجام در شهر تبریزبه قتل رسید . جامع التواریخ ، درباره تاریخ ایلخانان و انساب قبایل مغول ، الاحیاء و الآثار ، توحیدات ، مفتاح التفاسیر و مکاتبات رشیدی از جمله معروف ترین آثار اوست .  

در گذشت مرتضی عبدالرسولی :
درچنین روزی  در  سال 1373هجری شمسی مرتضی عبدالرسولی استاد دانشگاه و  خوشنویس  بزرگ ایرانی در گذشت . از او آثار زیبایی در کتابت اشعار شاعران ایرانی به جای مانده است .

آغاز حمله به عراق :
 


درچنین روزی درسال1991میلادی ،  بر اساس مصوبه سازمان ملل عملیات طوفان صحرا علیه کشورعراق آغازشد .کاخ سفید آغاز جنگ را اعلام کرد و به دنبال آن نیز انگلیس به آمریکا پیوست . در این نبرد همچنین چندین کشور اروپایی دیگر نیز به آمریکا  پیوستند و در نهایت  نیروهای چند ملیتی با بمباران چندین روزه  مناطق مختلف عراق اعم از مسکونی و غیر مسکونی رژیم صدام حسین را مجبور به عقب نشینی از کویت کردند . برخی تحلیلگران امور بین المللی بر این عقیده اند که  نظریه های متفکران بزرگی چون   "فرانسیس فوکویاما" ، " الوین تافلر" و "ساموئل هانتینگتون" و ارایه  تئوری های « پایان تاریخ » ، « موج سوم » و « برخورد تمدن ها »  همگی به نوعی اندیشه سیاسی و نوع نگرش طراحان جنگ های چند ملیتی در دهه اخیر بوده اند . اساس همین تئوری ها و الگوها بود که کابینه  بوش پدر  را در تعیین راهبرد جدید منطقه ای در حوزه خاورمیانه ، آسیای میانه و  قفقاز و شکل دهی دموکراسی های موزاییکی در این منطقه و نهایتا آغاز تغییر نقشه منطقه تشویق کرد . تحلیلگران سیاسی براین باورند که بوش پدر خود ابتدا صدام حسین را به اشغال کویت ترغیب ساخت آنگاه با بهانه جستن چنین امری اقدام به لشکر کشی عظیم به این منطقه نمود . وی در واقع با این حمله گسترده خواستار تحکیم نوع نگاه هژمونیک خود در تغییر ساختار منطقه ای شده بود . این جنگ به جنگ نفت معروف است زیرا آمریکادنبال بهانه ای جهت حضور رسمی در منطقه نفت خیز خلیج فارس بود و رژیم صدام حسین این بهانه را به دست آمریکا داد. به همین علت گفته می شود که صدام حسین بهترین کمک ها را برای تامین منافع نا مشروع آمریکا در خاورمیانه به ویژه در خلیج فارس به این کشور کرده است .  

فیلیپ دوم ؛ پادشاه اسپانیا :
در چنین روزی در سال 1556 میلادی امپراطور کارل پسرش فیلیپ دوم را به عنوان پادشاه اسپانیا معرفی کرد . 

معاهده وایت هال :
در چنین روزی در سال  1756 معاهده  وایت هال میان دو کشور پروس و انگلیس امضا شد . این قرار داد در واقع  به نوعی پیمان  شناسایی حدود و مرزهای شناخته شده دو کشور و عدم تجاوز  آنها به یکدیگر بود . 

امضای معاهده وست مینستر :
در چنین روزی در سال 1756 میلادی انگلستان و پروس معاهده وست مینستر را به منظور تحکیم صلح میان خود  و همچنین شناسایی حدود و مرزهای دو کشور ،  امضا کردند . 

 قرارداد دایمی :
در چنین روزی در سال  1804 قرارداد  دایمی بین  روسیه و بریتانیا به امضا رسید . بر اساس  این قرارداد ،انگلستان و روسیه با یکدیگر پیمان اتحاد نظامی در برابر حمله  هر کشوردیگری  منعقد ساختند . 
 
اشغال اوترخت هلند :
در چنین روزی در سال 1795 میلادی ارتش فرانسه تحت فرماندهی پیچگرو منطقه اوترخت هلند را به اشغال خود در آورد.

خروج نازی ها از ورشو :
در چنین روزی در سال 1945ارتش شوروی  ، نیروهای  آلمانی را از شهر ورشو  پایتخت لهستان خارج کرد . این امر موفقیت جدید جبهه متفقین تلقی می شد .  

 نبرد بودا پست : 
در چنین روزی  در سال  1945 و در میانه جنگ جهانی دوم نبرد بوداپست  از سوی ارتش آلمان نازی آغاز شد . این حمله در جبهه شرقی آلمان انجام می شد و طی آن آلمانی ها قصد داشتند نیروهای شوروی را به عقب برانند . اما ارتش شوروی که پیشتر ورشو را به تصرف خود در آورده بود با استفاده از خستگی و نا امیدی سربازان آلمانی  ، در نهایت آلمانی هارا در سیزدهم فوریه در این نبرد نیز شکست داد . 

ساخت بمب یکصد مگاتنی :
در چنین روزی در سال 1963 میلادی   خروشچف رهبر حزب کمونیست شوروی از ساخت بمب اتمی یکصد مگاتنی در این کشور خبر داد . به نظر می رسد اعلام چنین  خبری در دوران جنگ سرد ،  نوعی حرکت تبلیغاتی از سوی شوروی سابق به شمار می آمد .

تاجگذاری ایوان مخوف :
در چنین روزی در سال 1547 میلادی ایوان مخوف  به عنوان تزار روسیه تاجگذاری کرد .

علیه کاتولیسم :
درچنین روزی در سال 1581 میلادی پارلمان انگلستان قوانینی را علیه مذهب  کاتولیک در این کشور وضع کرد  .

دوک نورفلوک متهم به خیانت :
درچنین روزی در سال 1572 میلادی دوک نورفلوک  زمانی که  مشغول  طرح  نقشه ریدولفی برای زنده کردن کاتولیسم در انگلستان بود ، به  خیانت متهم شد. وی دوم ژوئن همان سال اعدام شد .

گشایش موزه بریتانیا :
درچنین روزی در سال 1759 میلادی موزه بریتانیا برای عموم مردم باز شد .

نبرد کورونا :
در چنین روزی در سال 1809 میلادی و در جنگ پنین سولار ، ارتش بریتانیا فرانسوی ها را در نبرد کورنا شکست داد .

قرار داد آنگلو ژرمن :  
در چنین روزی در سال 1900 میلادی سنای آمریکا با قرارداد آنگلو ژرمن که در سال 1899 میلادی منعقد شده بود ،  موافقت کرد . در این قرار داد بریتانیا حقوق جزایر ساموا را به رسمیت می شناخت .

هجدهمین اصلاح قانون اساسی آمریکا :
درچنین روزی در سال 1919 میلادی قانون اساسی ایالات متحده آمریکا برای هجدهمین بار اصلاح شد . این قانون  فروش یا انتقال نوشیدنی های الکلی را منع می کرد .

تروتسکی ؛ عزل از قدرت :
درچنین روزی در سال 1925 میلادی لئون تروتسکی از ریاست امور دفاعی  حزب حاکم  اتحاد جماهیر شوروی برکنار شد . به جای وی ژنرال ام فورنز به این مقام منصوب شد .

تشکیل جمعیت اونیداد :
درچنین روزی درسال 1936 میلادی سوسیالیست ها ، کمونیست ها و آنارشیست های اسپانیایی جمعیت اونیداد را دراین کشور شکل دادند .

ونسان اوریال رییس جمهور فرانسه :
درچنین روزی در سال 1947 میلادی ونسان اوریال به عنوان رییس جمهور کشور فرانسه انتخاب شد . 

انحلال احزاب مصر :  
در چنین روزی در سال 1953 میلادی نخست وزیر مصر،  ژنرال نجیب تمامی احزاب فعال در این کشور را منحل کرد .

فلسطین از آن مسلمین :  
درچنین روزی درسال 1956 میلادی جمال عبد الناصررییس جمهوروقت مصرعهد کرد و قول داد که کشورفلسطین را ازید اشغال صهیونیست  ها خارج سازد. اما فرصت این کار را نیافت.

قذافی ؛ ریس جمهور مادام العمر :
درچنین روزی در سال 1970 میلادی سرهنگ معمر قذافی رییس جمهور مادام العمر لیبی شد . وی با کودتای سپتامبر 1969 رژیم سلطنتی ملک ادریس را در لیبی واژگون کرد و خود زمام امور را در دست گرفت . قذافی در بیست سال نخست حکومت خود تلاش های بسیاری برای اتحاد کشور های عرب انجام داد . وی هم اکنون با کنار گذاشتن اندیشه های گذشته بر تعیین جایگاه اصلی کشور خود در میان کشور های  آفریقائی تاکید دارد .

از سر گیری روابط بریتانیا و واتیکان :
در چنین روزی در سال 1982 میلادی بریتانیا و واتیکان روابط سیاسی تمام عیار را پس از چهار صد سال از سر گرفتند . 

ژن  هوشیار در برای اچ آی وی ( ایدز ) :
در چنین روزی در سال 1998 میلادی  محققان اعلام کردند که یک ژن هوشیار را شناسایی کرده اند که در برابر ویروس اچ آی وی ( ایدز) مقاوم است .
  
پایان جنگ داخلی در السالوادور :  
در چنین روزی در سال 1992 میلادی مقامات دولت السالوادور ورهبران شورشیان این کشور با انعقاد  معاهده صلحی در مکزیکو سیتی پایتخت مکزیک ،  به دوازده سال جنگ داخلی در این کشور پایان دادند . در طول این جنگ داخلی حداقل هفتاد و پنج هزار نفر جان خود را از دست دادند .

پرتاب دیسکاوری :
در چنین روزی در سال 1998 میلادی  ناسا رسما اعلام کرد که جان گلن یکی از فضا نوردان این کشور به همراه شاتل فضایی دیسکاوری ماه  اکتبر به فضا اعزام خواهد شد .

اجساد مثله شده :
درچنین روزی درسال 1999 میلادی حد اقل 37 جسد مثله شده از مردم مسلمان کروات در کوزووی جنوبی پیدا شد . این واقعه دقیقا یک روز پس از حمله وحشیانه صرب ها آشکار شده  بود .

لاگوس رییس جمهور شیلی :
درچنین روزی درسال 2000 میلادی ریکاردولاگوس به عنوان نخستین رییس جمهورسوسیالیست پس ازسالوادور آلنده به ریاست جمهوری این کشور انتخاب شد .

تضمینات جدید شورای امنیت علیه طالبان :
درچنین روزی در سال 2002 میلادی شورای امنیت سازمان ملل متحد متفقا تحریم های کلانی را علیه شبکه القاعده ، باقیماندگان طالبان و برخی اعضای اصلی نظیر اسامه بن لادن به اجرا گذارد . بر اساس  این تصمیم تمامی کشورهای  عضو سازمان ملل متعهد شدند که تسلیحات و منابع مالی این گروه را مسدود سازند .

تولد سوزان سونتاگ :
در چنین روزی در سال 1933 میلادی سوزان سونتاگ دیده به جهان گشود . وی یکی از نویسندگان و روزنامه نگاران موفق آمریکایی است که تاکنون موفق به دریافت جوایز بسیاری از جشنواره های ادبی شده است . وی یکی از منتقدان جدی سیاست های  دولت آمریکا شمرده می شود. او چندی پیش دارفانی را وداع گفت .
 
تولد دکترطه حسین :
 
درچنین روزی درسال1889میلادی ، دکترطه حسین ازمحققان و پژوهشگران برجسته مصردیده به جهان گشود . وی با وجود از  دست دادن حس بینایی در کودکی هیچگاه از تحقیق دست نکشید و در این زمینه موجد آثار عد یده ای در حوزه ادبیات عرب شد . وی  ازدو دانشگاه  مصرو سوربن پاریس درجه دکتری دریافت کردو سپس به تدریس آموخته های خود پرداخت . او مدتی نیز وزیر فرهنگ مصر بود .  اثر سترگ " تاریخ ادبیات عرب " از جمله آثار اوست .


 


 


 

واقعه ی رخ نداده است.

Copyright © 2003-2022 - AVINY.COM - All Rights Reserved
logo