شهید آوینی
 
هوشیاری نهادهای اسلامی مانع اصلی فرقه گرایی است / هماهنگی خدمات پزشکی مسلمانان بریتانیا با موازین دینی

اقلیت مسلمان جهان طی هفته گذشته با انعکاس خبر معماری جدید مسجد کن در فرانسه بار دیگر صلح جویی خود را مورد تأکید قرار دادند، اما از سوی دیگر رسانه های غربی که همواره اقدامات مثبت مسلمانان را نادیده گرفته و تنها درصدد تعمیم دادن عقاید تروریستها به پیروان اسلام هستند، بار دیگر تلاش کردند حساسیتهای مسلمانان را تحریک کنند.
 

تعمیق روابط بین ادیان دانش آموزان بریتانیا
به دنبال تلاشهایی که مسلمانان در راستای ادغام خود در جامعه صورت می دهند، تعداد از دانش آموزان مسلمان بریتانیا در طرح دولتی این کشور که با هدف گسترش و تعمیق روابط بین ادیان دانش آموزی اجرا می شود شرکت کردند تا حقیقت دین خود را برای همتایان خود تبیین کنند. دانش آموزان پیروان سایر ادیان نیز علاوه بر کسب اطلاعات دست اول درباره مسلمانان درباره دین خود نیز صحبت کردند.

دولت بریتانیا با هدف بهبود روابط بین ادیان کارگاه عکاسی تشکیل داده تا ارتباط میان پیروان ادیان مختلف در این کشور اروپایی را بهبود بخشد، دانش آموزان این کارگاه که از مدارس دینی بریتانیا انتخاب شده اند سعی دارند دین خود را به دیگران شناسانده و در راستای از بین برده سوء باورها تلاش کنند.

گابریل لوب برگزار کننده این کارگاه عکاسی گفت : مشاهده فعالیت شرکت کنندگان در این گردهمایی ها، مطرح کردن پرسش و ارائه پاسخ هر فردی را تحت تأثیر قرار می دهد.

این کارگاه دانش آموزانی را از پنج مدرسه دینی گردهم جمع کرده و آنها را ترغیب می کند تا از هنر عکاسی با هدف تعمیق درک دینی سود برند. به شرکت کنندگان این کارگاه هنر عکاسی آموزش و از آنها خواسته شده زندگی خود را به واسطه تهیه عکس، مستند کنند.

دانش آموزان قصد دارند پس از شرکت در این کارگاه، تا پایان سال تحصیلی نمایشگاه مشترکی از عکسها و تصاویر خود تهیه کنند. آنها یک بار در هر ترم تحصیلی در یکی از این پنج مدرسه دینی گردهم جمع می شوند تا با گروه هایی که اعضای آن را پیروان ادیان مشترک تشکیل می دهند، همکاری کنند.

گروه های دانش آموزی طی این گردهمایی ها به بحث درباره این امر می پردازند که چگونه یک تصویر ساده می تواند از دیدگاه تماشاگران دارای تعابیر مختلفی باشد.

اسپنسر لوئیس از مدرسه یهودیان شاه سلیمان گفت : این پروژه تصویری فرصت مناسبی بود تا دانش آموزان اطلاعات دست اولی را درباره دین یکدیگر بدانند. هدف از این پروژه همان اقداماتی است که مدارس باید در مورد دانش آموزان صورت دهند تا کودکان با چگونگی زندگی دیگران آشنا شده و باورهای نادرست میان نسلی که همین دانش آموزان آنها را تشکیل می دهند از بین برود.

منتقدان اظهار می دارند که حدود 7 هزار مدرسه دینی در بریتانیا وجود دارد که اکثر آنها را فرقه های بزرگ مسیحیت تشکیل داده اند، اما این مدارس دینی چندان هم رویکرد خود را بر اشاعه تساهل و عدم تبعیض نژادی قرار نداده اند.
 

هوشیاری نهادهای اسلامی مانع اصلی فرقه گرایی است
شورای مسلمانان بریتانیا پس از بررسی متن برنامه "دیپتچز" (Dispatches) کانال چهار این کشور که روز دوشنبه (18 دی ماه) پخش شد آن را تلاشی واضح در راستای ایجاد فتنه های فرقه ای میان مسلمانان بریتانیا و تاریک کردن چهره سازمانهای اسلامی در این کشور دانست و از این رو بیانیه ای در تکذیب آن صادر کرد و از نهادها اسلامی خواست هوشیار باشند.

دکتر محمد عبدالباری دبیرکل شورای مسلمانان بریتانیا طی این بیانیه گفت : اسلام مسلمانان را به مدارا و تسامح با سایرین امر کرده است. متن این برنامه نشان می دهد که برنامه سازان تلاش کردند ثابت کنند که فعالیتهای نهادهای مهم نماینده مسلمانان در این کشور با آنچه که به عنوان اهداف خود یادکرده اند منافات دارد.

وی افزود: هدف آنها از این امر این است که نمایندگان مسلمانان را شریک جرم تروریستها جلوه دهند. این روند مستمر تاریک جلوه دادن چهره مسلمانان بریتانیایی و تلاش مضحک در راستای تعمیق فرقه گرایی میان آنها از دیدگاه مسلمانان واقعی کاملا مطرود است.

شورای مسلمانان بریتانیا در عین حال از نهادها، سازمانها و موسسات اسلامی خواست هوشیار باشند و اطمینان حاصل کنند که وعده های آنها توسط افرادی که به دنبال فتنه انگیزی هستند مورد سوء استفاده قرار نگرفته است.

این بیانیه همچنین از واعظان و سخنرانان مسلمان خواسته است تحت هیچ شرایطی از زبان و لحنی که موجبات سوء تفاهم را فراهم می آورد استفاده نکنند و همواره به حفظ تقدس مساجد، مراکز اسلامی و اصول رفتار اسلامی توجه داشته باشند.
 

معماری منحصر به فرد مسجد جدید کن
مسجد جدیدی که امسال در شهر کن جنوب فرانسه به منظور پاسخگویی به نیاز رو به رشد نمازگزاران مسلمان افتتاح می شود، از معماری و طراحی منحصر به فردی برخوردار است که می توان آن را نشانی از صلح جویی و تساهل نسبت به هنجارهای جوامع غربی و ادعاهای مبنی بر وجود آزادی دانست. این مسجد جدید ارائه کننده طرحی نوین است و کاملا با طراحی سنتی مساجد تفاوت دارد.

یکی از تمایزات اصلی این مسجد عدم برخورداری از مناره و گنبد است، چرا که بسیاری از غربیان تنها به علت شکل ظاهری مسجد از ساخت عبادتگاه مسلمانان جلوگیری می کنند، از این رو بسیاری از مساجد با هنجارهای جامعه ای که مدعی آزادی است اما در عمل از آن بهره نبرده منطبق شده است. فعالان مسلمان فرانسه در شرایطی با ساخت مسجد بدون گنبد و مناره موافقت کرده اند تا نشان دهند به هیچ وجه خواستار ایجاد مناقشه و بروز مخالفت برسر ساخت مسجد خود نیستند، این گام مسلمانان را می توان نشانی از صلح جویی آنها دانست و توضیحی برای تساهل مسلمانان نسبت به ادعای آزادی غربیان!

فضای زمینی که مسجد روی آن ساخته شده 2 هزار متر مربع است و سالن اقامه نماز آن به مثلثی شباهت دارد که رأس آن رو به سمت قبله ساخته شده است.

ساخت این مسجد 2 میلیون یورو هزینه در برداشت که قسمت اعظم آن توسط اقلیت قابل توجه مسلمان این شهر تأمین شده است.
طراحی این مسجد می تواند نقطه عطفی در معماری مساجد و تحول کامل آن نسبت به ساختارهای عادی باشد.

حدود 7 هزار مسلمان در شهر کن، جنوب فرانسه زندگی می کنند که برای این تعداد مسلمان تنها یک مسجد در شهر کن وجود دارد، اما به طور کلی 1685 مسجد و نمازخانه در فرانسه وجود دارد.

معماری منحصر به فرد این مسجد از سوی مسلمانان فرانسه نیز مورد تقدیر قرار گرفته است. داو مشکین رئیس شورای ائمه جمعه فرانسه گفت : فقدان مناره ارزش مسجد را زیر سؤال نمی برد، اما به طور کلی وجود مناره در مساجد نشانه شکوه دین و تمدن اسلام است.

5 تا 6 میلیون مسلمان در فرانسه زندگی می کنند که این تعداد بزرگترین جامعه اقلیت مسلمان اروپا محسوب می شوند.
 

ممنوعیت توزیع یک نشریه فرانسوی به دلیل انتشار تصویر منسوب به پیامبر(ص)
تونس، مصر و ترکیه توزیع یک مجله فرانسوی که هر دو ماه یکبار منتشر می شد را به علت انتشار تصویری که آن را به پیامبر اسلام (ص) نسبت داده، ممنوع کردند.

مقامات سه کشور تونس، مصر و ترکیه اظهار داشتند شماره ژانویه – فوریه مجله "Historia Thématique" تصویری را منتشر کرده که آن را به حضرت محمد (ص) نسبت داده است، درحالی که بر اساس قوانین اسلام هرگونه تصویرنگاری از پیامبر اسلام ممنوع بوده و این کار تحریک حساسیتهای دینی مؤمنان تلقی می شود.

این تصویر برای مقاله ای با محوریت بنیادگرایی و عنوان "ادیان بزرگ با شیاطین قدیمی خود مبارزه می کنند" منتشر شده است.
 

هماهنگی خدمات پزشکی مسلمانان بریتانیا با موازین دینی
یک پزشک مسلمان بریتانیایی طی مقاله ای در مجله پزشکی بریتانیا خواستار ارائه خدمات بهداشتی و پزشکی شد که با نیازهای دینی مسلمانان و حتی سایر اقلیتهای دینی در بریتانیا تطابق داشته باشد.

عزیز شیخ استاد پزشکی بالینی دانشگاه ادینبورو در این مقاله نوشته است : تنها تعداد معدودی از مراکز درمانی خدمات دین محور خود را به تعداد کثیر اقلیتهای دینی جامعه بریتانیا ارائه می دهند. بسیاری از بیماران مسلمان ترجیح می دهند به پزشکی مراجعه کنند که همجنس خود باشد تا بتوانند به راحتی با وی گفتگو کنند. با وجود افزایش تعداد پزشکان مؤنث در سازمان ملی خدمات بهداشتی، مراجعه به پزشک همجنس تقریباً به امری غیر ممکن تبدیل شده است.

شیخ در این مقاله خواستار فراهم کردن اطلاعات بیشتر درباره مواد تشکیل دهنده داروها شد تا بیماران مسلمان از استفاده داروهایی که از خوک یا الکل تهیه می شود پرهیز کنند. این پزشک بریتانیایی همچنین اظهار داشته است که ختنه نوزادان پسر نیز باید در چارچوب سازمان ملی خدمات بهداشتی بریتانیا میسرشود تا خانواده ها به بخشهای خصوصی مراجعه نکنند.

دسترسی بیماران مسلمان و کارکنان مسلمان بیمارستانها به تسهیلات اقامه نماز در بیمارستان و انتصاب روحانیون مسلمان در بیمارستانها از سایر مواردی بود که وی طی نوشتن این مقاله خواستار جلب توجه مسئولان به آنها شد.

وی با اشاره به حملات تروریستی یازدهم سپتامبر گفت: در بسیاری از جوامع غربی عداوت نسبت به اسلام به قرنها پیش باز می گردد، اما تعصب از زمان انفجار برجهای دوقلوی نیویورک به اوج خود رسیده است، اکنون ضرورت مبارزه با تبعیض نژادی و دینی بیش از سایر موارد حس می شود.

استاد پزشکی بالینی دانشگاه ادینبورو گفت: اقلیت 8/1 میلیونی مسلمان بریتانیا بزرگترین جامعه اقلیت این کشور به شمار می رود که از نامناسب ترین خدمات بهداشتی در این کشور اروپایی برخوردارند. سازمان ملی خدمات بهداشتی باید هنگام مراجعه بیماران درباره دین از آنها سؤال کرده و خدمات مقتضی با دستورات دینی را به آنها ارائه دهند.
 

فعالیت هفت ساله موزه بین المللی فرهنگ مسلمانان
شهر جکسون در ایالت می سی سی پی، آمریکا در میان کلیساهای فعال باپتیست، متودیست و کاتولیک خود هفت سال است که مقر برگزاری نمایشگاه بین المللی فرهنگ مسلمانان بوده و با هدف آشنایی مؤمنان سایر ادیان با حقیقت اسلام و همچنین آموزش عمومی مردم آمریکا درباره تاریخ و فرهنگ اسلام فعال است.

دسامبر سال 2000 گروهی از مسلمانان شهر جکسون در ایالت می سی سی ضرورت نیاز تأسیس یک موزه ملی به منظور ارتقاء سطح اطلاعات درباره فرهنگ و تاریخ اسلام و همچنین سهم مسلمانان در تمدن جهان را احساس کردند. بنیانگذاران این موزه همچنین تلاش کردند درک شهروندان آمریکایی را غنای فرهنگ مسلمانان و اهمیت تعدد میراث فرهنگی و دینی و همچنین نقشی که مسلمانان در تاریخ و توسعه این ایالت ایفا کرده را نشان داده و آن را مورد توجه قرار دهند.

این موزه نخستین موزه تاریخ اسلامی در ایالات متحده است که آوریل 2001 با نمایشگاه "مسلمانان اسپانیا: میراث آن برای اروپا و غرب" افتتاح شد و قرار بود تنها تا پایان سپتامبر2001 ادامه داشته باشد، اما حملات تروریستی یازدهم سپتامبر 2001 ضرورت ادامه این نمایشگاه را مورد تأکید قرار داد.

این موزه که هم اکنون در منطقه تجاری شهر جکسون قرار دارد، هفت سال است که مقر برپایی نمایشگاههای سیار فرهنگ و گنجینه هنرهای سراسر دنیا بوده است. بر اساس اظهارات برگزارکنندگان این موزه، موزه بین المللی فرهنگ مسلمان از یازدهم سپتامبر امسال تا کنون اهمیت ویژه ای یافته و اهمیت این امر نیز به گسترش اسلام هراسی و اشاعه باورهای نادرست درباره مسلمانان، فرهنگ و دین آنها ارتباط دارد.

این موزه که ابتدا در یک ساختمان کوچک یک طبقه قرار داشت، طی این هفت سال با 30 هزار بازدید کننده رو به رو شده اما اکنون موزه بین المللی فرهنگ مسلمان در طبقه دوم مرکز هنرهای می سی سی پی قرار دارد. فعالان مسلمان آمریکایی اعتقاد دارند برگزاری موزه ها و نمایشگاه ها با محوریت تاریخ فرهنگ اسلامی می تواند به جامعه کمک کند تا درک کنند دین بخشی از بافت جامعه است. این رویدادها همچنین نشانه بلوغ و ادغام مسلمانان در ایالات متحده است.

منبع: خبرگزاری مهر

 

Copyright © 2003-2022 - AVINY.COM - All Rights Reserved
logo