شهید آوینی
 
طب سنتی جهان اسلام از اهمیت ویژه ای برخوردار است
دکتر حسن تاجبخش مصحح کتاب الاغراض الطبیّه و المباحث العلیّه، جورجانی را بزرگترین جراح جهان اسلام معرفی کرد و گفت: می توان در دو واحد درسی در دروس پزشکی موضوع طب سنتی جهان اسلام را تدریس کرد.

پنجاه و دومین نشست از سلسله نشستهای مرکز پژوهشی میراث مکتوب با بررسی کتاب الاغراض الطبیّه و المباحث العلیّه تألیف اسماعیل جرجانی و با حضور مصحح آن- دکتر حسن تاجبخش- برگزار شد.

علاوه بر دکتر محمدرضا شمس اردکانی که مدیریت جلسه را نیز به عهده داشت، دکتر محمدرضا وجگانی- رئیس بخش ایمونولوژی دانشکده پزشکی دانشگاه تهران و دکتر علی اشرف صادقی- عضو پیوسته فرهنگستان زبان و ادب فارسی در این جلسه حضور داشتند.

در ابتدا، رئیس مرکز پژوهشی میراث مکتوب، اکبر ایرانی، ضمن خیرمقدم به اساتید و حضار، الاغراض الطبیّه را از مهمترین کتابهای پزشکی و تاریخ پزشکی جهان اسلام معرفی کرد.

به نظر وی جریان احیای نسخ خطی بخصوص در عرصه مباحث علمی و تاریخ علمی می‌بایست به گونه‌ای فعال در جهت پاسخگویی به نیاز جامعه علمی عمل کند؛ از این رو می‌بایست اولویت را به نسخی داد که تا به حال روی آن کاری صورت نگرفته است. در راستای تحقق این مهم می طلبد که پژوهشگران و مصححین همواره از کارهای در دست اقدام یکدیگر مطلع باشند تا با از دست دادن سرمایه عمر، دوباره کاری صورت نگیرد.

رئیس مرکز در ادامه، تخصص داشتن افراد در انتخاب متن تصحیح را به عنوان یکی از مباحث آسیب‌شناسی متون به بحث نهاد. وی توجه به این مسئله را بخصوص در موضوعات میان رشته‌ای همچون تاریخ علم حائز اهمیت بیشتری دانست.

در ادامه دکتر شمس اردکانی الاغراض الطبیه را از افتخارات فرهنگستان علوم دانست.

وی جورجانی، مؤلف کتاب الاغراض الطبیّه را در عالم پزشکی یگانه دوران دانست که آثار ارزشمندی از خود به جای نهاده است.

سپس دکتر علی‌ اشرف صادقی، استاد زبانشناسی دانشگاه تهران با تجلیل از کتاب الاغراض الطبیّه گفت: در میان متخصصان رشته های علمی کمتر کسی پیدا می‌شود که به اصول تصحیح متون کهن آشنا باشد و این در حالی است که مصحح این کتاب- دکتر حسن تاجبخش- شایستگی و مهارت این کار را داشته است و با تصحیح و مقدمه پربار خود و قرار دادن نسخه بدلها درحاشیه متن که می‌توانند نقش مهمی در تحول زبان فارسی داشته باشند، کتابی با ارزش را به جامعه علمی تقدیم کرده است.

وی در ادامه به جهت تخصص نداشتن عده‌ای در کار تصحیح، چاپ عکسی بسیاری از کتابها را بهتر از تصحیح مغلوط دانست تا لطمه‌ای بر مطالب متن وارد نیاید.

در پایان، مصحح کتاب- دکتر حسن تاجبخش ضمن " احیاگر نسخ" خواندن رئیس مرکز به معرفی نسخ مورد استفاده خود در تصحیح این کتاب پرداخت.

وی در ادامه گفت: پیش از تصحیح سعی بر آن داشتم تا به فهم کامل متن کتاب نائل شوم. از این رو در ذخیره خوارزمشاهی غوری کردم . دیدم نود درصد لغات ذخیره در کتاب الاغراض الطبیه دیده می‌شود.

او سپس جورجانی را بزرگترین جراح جهان اسلام معرفی کرد و به بیان نوآوریهای وی درعرصه پزشکی پرداخت.

دکتر تاجبخش همچنین نهادن دو واحد درسی در دروس پزشکی با موضوع طب سنتی را پیشنهاد داد.


منبع: خبرگزاری مهر

Copyright © 2003-2022 - AVINY.COM - All Rights Reserved
logo