شهید آوینی


امروز چهارشنبه سیزدهم دی ماه سال 1385 هجری شمسی ، مقارن است با سیزدهم ذیحجه سال 1427 هجری قمری و برابر است با سوم ژانویه سال 2007 میلادی .

ابلاغ پیام تاریخی حضرت امام خمینی( ره) به گورباچف :

درچنین روزی درسال 1367 ه ش پیام حضرت امام خمینی( ره) که دوروزپیش صادرشده بود ، به میخاییل گورباچف ابلاغ شد . پیام تاریخی حضرت امام خمینی( ره ) رهبرفقید جمهوری اسلامی ایران توسط هیات اعزامی به سرپرستی آیت الله جوادی آملی به گورباچف ابلاغ شد . این هیات ازسوی مقامات شوروی سابق به طوررسمی مورد استقبال قرارگرفتند .

امام خمینی( ره) با درک وموقعیت شناسی فراوان هنگامی چنین نامه ای را به رشته تحریر درآوردند که گورباچف زمینه های انهدام کمونیسم را فراهم کرده بود . آثاروتبعات پرسترویکای گورباچف که جنبه‌های اقتصادی نظام شوروی را دربرمی‌گیرد درسیاست داخلی و خارجی این کشوراثرات فراوانی گذاشت . گورباچف به منظور دستیابی به اهداف پرسترویکا،  اصلاحاتی را درسیاست داخلی و خارجی شوروی انجام داد که اولی به گلاسنوست ودومی به تفکر نوین مشهورند.  گورباچف معتقد بود  پرسترویکا دقیقا" در چارچوب اصول مارکسیسم - لنینیسم انجام می شود و  هدف آن ، اصلاح انحرافاتی است که تاکنون بوقوع پیوسته است . گورباچف از  لنین به عنوان  منبع اصلی پروسترویکا یاد کرده است .

امام خمینی( ره)  با بصیرتی فراوان  در ایام اعلام پروستاریکای گورباچف طی نامه ای خطاب به وی  پیش بینی کرد: «از این پس کمونیسم را باید در موزه های تاریخ سیاسی جهان جستجو کرد». امام خمینی در این پیام  با پیش کشیدن مسائل عمیق فلسفی و عرفانی و با اشاره به ناکامی کمونیستها در سیاستهای مذهب ستیز آنان، از گورباچف خواست که به جای امید بستن به ماده پرستی غرب ، به خدا و مذهب روی آورد. امام تصریح کرده بود: « مشکل اصلی کشور شما مساله مالکیت و اقتصاد و آزادی نیست مشکل شما عدم اعتقاد واقعی به خداست، همان مشکلی که غرب را هم به ابتذال و بن بست کشیده و یا خواهد کشید». 

وقتی شواردنازه وزیر خارجه وقت شوروی برای ارائه پاسخ گورباچف به دیدار امام خمینی آمد با شگفتی دید کسی که با آن صلابت و صراحت به دومین قدرت هسته ای جهان هشدار و پیام داده است، در خانه ای کوچک و گلین در جماران و در نهایت سادگی و بدون آن که حتی اندک اثری از تشریفات معمول دیده شود، با طمانینه و به استواری کوه نشسته است .
آیت الله جوادی آملی را در سفر به مسکو برای ابلاغ پیام تاریخی امام راحل به گورباچف، آخرین رییس جمهور شوروی ، دکتر محمد جواد لاریجانی و مرضیه حدید چی( د باغ) همراهی می کردند.

دستگیری آیت الله  مصطفی خمینی :
درچنین روزی درسال 1343 ه ش حاج آقا مصطفی خمینی فرزند رهبرکبیر انقلاب اسلامی ، پس ازمبارزات وسخنرانیهایی چند علیه رژیم پهلوی ازسوی آن رژیم منحوس دستگیروبه ترکیه تبعید شدند . رژیم به خیال خود می خواست با دورکردن امام (ره) و فرزندش ازایران شوروتحرک انقلابی مردم را ازبین ببرد ونقشه های استعمارگران را بدون هیچ مزاحمتی به اجرا درآورد در حالی که این امرخود به شورانقلابی مردم دامن می زد . تبعید حاج آقا مصطفی پس ازآن اتفاق افتاد که پدرگرامی ایشان ، آیت الله العظمی روح الله الموسوی الخمینی ، روز 13 آبان همین سال به شهر کوچک بورسای ترکیه تبعید شده بود.     

تیرباران محمد بارانی :
درچنین روزی در سال 1344 ه ش محمد بارانی که پیش ازاین با انگیزه مقابله با رژیم پهلوی سه تن ازفرماندهان نظامی و سرهنگ های ارتش این رژیم را کشته بود از سوی دادگاه نظامی به اعدام محکوم و تیرباران شد . 

تولد استاد جلال الدین همایی :
درچنین روزی درسال  1278هجری شمسی استاد جلال الدین همایی استاد محقق وشاعرونویسنده مبارزایرانی ،  فرزند ابوالقاسم و نواده همای شیرازی درشیرازدیده به جهان گشود. او دانش های نخستین را نزد پدرخود وفنون شعری رانزد عموی گرامیش فراگرفت . پس ازآن به دبیرستان قدسیه اصفهان رفت وسپس مدت ها درمدرسه نیم آورد اصفهان طلبه حجره نشین بود وعلوم الهیات رانزد فاضلان آن دوره فراگرفت . او در فقه و اصول تا حد در جه اجتهاد پیش رفت و از چند مرجع تقلید اجازه داشت و در فلسفه و علوم ، ریاضیات قدیم و عرفان نیز استاد بود . مهمترین تالیف استاد همایی تاریخ اصفهان در ده جلد است و غزالی نامه ، مصباح الهدایه در عرفان و تصوف ، معانی بیان در ادب فارسی ، یک دوره تاریخ ادبیات ایران  ( در پنج جلد ) و یک دوره فلسفه از جمله آثار ایشان است . استاد همایی از اعضا پیوسته فرهنگستان ایران بود . گذشته ازشان والای مرحوم همایی در علوم متداول ، استاد در علوم باطنی و خودسازی و تواضع و تقوا و اکتفا به زندگی ساده نیز درمیان همگنان دانشگاهی خود فردی نمونه بود .  

نخستین گردهایی جنبش های آزادیبخش در تهران : 
درچنین روزی در  سال1358هجری شمسی ،  نخستین گردهمایی جنبشهای آزادیبخش جهان درتهران برگزارشد. گردهمایی یادشده را دانشجویان پیرو خط امام باهدف اتحاد میان امم انقلابی علیه رژیم های ستمگرو شناساندن  انقلاب اسلامی به جهانیان برگزارکردند . در این همایش که در ابتدای انقلاب اسلامی و به صورت بین المللی برگزار شد ،  نمایندگان نهضت های آزادیبخش جهان درآن حضوریافتند. گردهمایی یادشده یک هفته ادامه داشت .

استقلال نیکاراگوا : 
درچنین روزی در  سال1838میلادی ،   نیکاراگوآ اعلام  استقلال  کرد . نیکاراگوا کشوری است در منطقه نیمه کوهستانی آمریکای مرکزی ، جنوب هندوراس و شمال کاستاریکا بین دریای کاراییب و اقیانوس کبیر . نژاد مردم این کشور سفید و سرخ و دو رگه و زبان رسمی آنان اسپانیولی است . اکثر مردم این کشور از مذهب کاتولیک پیروی می کنند . این کشور در سال 1838 میلادی از اسپانیا مستقل شد و سه قرن استعماراین کشور را به دور افکند . این کشور در بیست و چهارم اکتبر 1945 به عضویت سازمان ملل متحد در آمد . جبهه ملی ساندیست‎ها به عنوان یک جبهه چپگرا تا سال 1979 مبارزه بی امانی را  علیه  رژیم خودکامه خاندان سوموزا آغاز کرد که سرانجام این قیام به پیروزی ساندینیست ها انجامید . دانیل اورتگا در سال1980میلادی  حکومت ساندیستی را در این کشور تشکیل داد . اما آمریکا که کل منطقه آمریکا را حیات خلوت سیاست های خود می شمارد به مقابله تجاوزگرانه با دولت تازه انقلابی بر خاست و با حمایت سیاسی ، اطلاعاتی ، آموزش نظامی مخالفان طرفدار خود و تجهیز آنان به ادوات نظامی ، سرانجام ساندینیست ها را مجبور به عقب نشینی کرد و در انتخابی که ضد انقلاب  از حمایت همه جانبه   آمریکا برخوردار بود ، شکست خورد.

در گذشت لاروس : 
درچنین روزی در  سال1875میلادی  پی یرلاروس  ادیب و لغت شناس فرانسوی در پنجاه و هشت  سالگی   بدرود حیات گفت .  او  مولف فرهنگ بزرگ لاروس است . وی در بیست و سوم  اکتبر 1817 میلادی در توسی متولد شد و از پانزده  سالگی شروع به  تهیه  فرهنگ لغت خود کرد . وی اولین کسی است که روش تدریس را در مدارس عوض کرد و کتب درسی را خلاصه و ساده نمود . 

قتل عام در لیچفیلد :  
 در چنین روزی در سال 303 ه ق  حکمران رومی انگلستان از مردم   شهر لیچفیلد خواست  انجیل ها را تحویل دهند .  مردم به این اخطار وقعی ننهادند و حکمران دستور قطع گردن تمام مردم این شهر را صادر کرد .

اتحاد مثلث در امپراطوری قدیم : 
در چنین روزی در   سال 43 قبل از میلاد ،  اتحاد مثلث در امپراتوری قدیم  با شرکت ژول سزار ،  پومپه و کراسوس  ، سه سردار روسی به منظور  اداره امور امپراتوری   شکل گرفت . 

 قرار داد تقسیم لهستان :
در چنین روزی در سال 1795 میلادی سومین قرارداد تقسیم لهستان میان سه کشور روسیه ، اتریش و پروس به امضا رسید .
پس از شکست  لهستان  از روسها ،  خاک لهستان  بین این سه کشور  تقسیم شد .

ژاندارک مجازات می شود : 
در چنین روزی در سال 1431 میلادی ژاندا رک دختر کوچکی  که یکی از دلایل اصلی پیروزی فرانسویان در جنگ علیه بریتانیا  بود ، برای مجازات اعدام به اتهام  جادوگری و پوشیدن لباس مردانه  به یک اسقف مسیحی سپردند . وی را د ر نوزده سالگی در  بازار ودر ملاء عام  آتش زدند .

تولد مارد ینی :
درچنین روزی درسال826هجری قمری  سبط مارد ینی ستاره شناس ، ریاضیدان ودانشمند سوری دیده به جهان گشود . به نام وی بیش از 40 کتاب ثبت کرده اند که در رشته های مختلف به رشته تحریر در آمده است . تحفه  الاصحاب فی علم الحساب از جمله مهمترین آثار اوست .

تاسیس روسیه سفید : 
درچنین روزی درسال  1919 میلادی جمهوری روسیه سفید ازطرف حکومت جمهوری شوروی سوسیالیستی تاسیس شد . نام دیگراین جمهوری بیلوروسی است. این کشوردرشمال اوکراین و مشرق لهستان واقع شده است . درسال 1922 قسمت غربی روسیه سفید هنوزتحت کنترل لهستان بود . این کشورسرانجام در 25 اوت 1991 میلادی اعلام استقلال کرد .   
 
قرار داد فنلاند :
درچنین روزی درسال 1940 میلادی ، قرارداد معروف  فنلاند بین دوکشورمعتبراروپا یعنی جمهوری فرانسه وبریتانیا به امضا رسید. به موجب این قرارداد که دراثنای جنگ  جهانی دوم امضا شد دوکشورمتعهد شدند درصورت حمله هرکشورخارجی به  فنلاند  به فنلاند کمکهای نظامی بفرستند . پس از این قرارداد  شوروی به فنلاند حمله کرد و دو دولت  نقض تعهد کردند.  
 
  تولد مارکوس تولیوس سیسرو :
در چنین روزی در سال 106 قبل از میلاد سیسرو به دنیا آمد  . سیسرو  دولتمرد کشور رم و از مردان قدرتمند آن دیاربود . وی نویسنده و آثاری چند نیز به رشته تحریر در آورده بود . آکادمیکا عنوان مهمترین اثر اوست .

داوینچی و پرواز :
بر اساس مراجع موجود در آثار لئوناردو داوینچی در چنین روزی در سال 1496 میلادی در دفترچه اش نوشت که ماشین پرواز خود را به خوبی آزموده است . اما این آزمایش موفقیت آمیز نبود و او نمی توانست برای چند سال آینده تلاشی برای پرواز کند .

طرد لوتر :
درچنین روزی در سال    1521 میلادی پاپ  لئو  ایکس ،   مارتین لوتر کشیش سابق کلیسای کاتولیک را که نظریات کفرآمیز ارایه می کرد از کلیسا اخراج و از مراسم مذهبی مانند ازدواج و  کفن و دفن محروم کرد . لوتر واضع مذهب پروتستانتیزم است .

نبرد پرینستون :
در چنین روزی در سال1777 میلادی نبرد پریستون در میان جنگ های استقلال در آمریکا در گرفت . در این جنگ جرج واشنگتن نیروهای انگلیسی را به رهبری کورن والیس شکست داد .

معاهده سری نظامی :
در چنین روزی در سال 1815 و در یک معاهده سری ، کشور های اطریش ، بریتانیا و فرانسه پیمانی نظامی را در برابر کشور های پروس و روسیه منعقد کردند تا اینکه مشکلات و مسایل ساکسون ها و لهستانی را مرتفع سازند .

جزایر فالکلند در دست انگلستان :
در چنین روزی در سال 1833 میلادی بریتانیا کنترل جزایر فالکلند در آتلانتیک جنوبی  را به زور در دست گرفت .  حدود 150 سال بعد آرژانتین کنترل این جزایر را از انگلیس گرفت اما بریتانیا آن را پس از یک جنگ هفتاد و چهار روزه از آن خود کرد .

کشف تابوت یک شاه عصر باستان :
در چنین روزی در سال 1924میلادی هاروارد کارتر کاشف انگلیسی تابوت سنگی توتانخامن ، از فراعنه  مصر باستان را که حدود 1355 سال پیش از میلاد در مصر حکومت می کرد  در منطقه لوکسور در مصر یافت .

انحلال مجلس ایتالیا :
در چنین روزی در سال 1925 میلادی موسولینی با انحلال مجلس این کشور  اعلام کرد که وی قدرت دیکتاتوری خود را به کار خواهد بست .

دیکتاتوری پانگولوس :
در چنین روزی در سال 1926 میلادی ژنرال تئودوروس پانگولوس خود را به عنوان دیکتاتورو شاه یگانه یونان نامید .

حمله به آلبانی :
در چنین روزی در سال 1941 میلادی حمله ایتالیا به آلبانی آغاز شد . 

رامون ؛ رییس جمهور پاناما :
در چنین روزی در سال 1955 میلادی خوزه رامون گیزادو رییس جمهور پاناما شد .

دولت چپ در کنگو :   
در چنین روزی در سال 1970 میلادی دولت مارکسیستی در کنگو بر روی کار آمد .

برمه و قانون اساسی :
در چنین روزی در سال 1974 برمه صاحب قانون اساسی شد .

شوروش در ونزوئلا :
در چنین  روزی در سال 1994 میلادی در یک شورش گسترده در یکی از زندانهای ونزوئلا بیش از یکصد نفر جان خود را از دست دادند . 

 تاچر ؛ طولانی ترین دوره نخست وزیری :
در چنین روزی در سال 1988 میلادی مارگارت تاچر به عنوان  کسی که در طول قرن بیستم بیشترین مدت نخست وزیری را در انگلستان داشته است ، معرفی شد .  تاچر به بانوی آهنین شهر یافت.

محاصره نوریگا :
در چنین روزی در سال 1990 میلادی نیروهای آمریکایی ده روز بعد از اینکه نوریگا حاکم  مخلوع پاناما  به عنوان مامور به  سفارت واتیکان فرار کرده بود  ، مقر این ژنرال نگون بخت  را به محاصره خویش در آوردند .

پیمان استارت :
در چنین روزی در سال 1993 میلادی ،  جرج بوش پدر، رییس جمهور وقت آمریکا و بوریس یلتسین رییس جمهور روسیه پیمان استارت را  امضا کردند . این دومین پیمانی بود که با موضوع کاهش تسلیحات استراتژیک بین دو کشور به امضا می رسید .

آمارایدز :
در چنین روزی در سال 1995 میلادی سازمان بهداشت جهانی اعلام کرد که تعداد کل مبتلایان به بیماری مهلک ایدز در میان 192 کشور جهان تا پایان سال 1994 میلادی  به یک میلیون و بیست و پنج هزار و هفتاد و سه نفر رسیده است  .

تولد داگلاس ویلیام جرالد :
در چنین روزی در سال 1803 میلادی جرالد نویسنده و نمایشنامه نویس مشهور انگلیسی به دنیا آمد . مجله شاد،عنوان مهمترین اثر اوست . 

کنترل میجی در دست ژاپن :
در چنین روزی در سال 1868 میلادی کنترل جزایر میجی به امپراطوری ژاپن بازگشت .

صلح ارمنستان و ترکیه :
درچنین روزی درسال 1921 ترکیه با ارمنستان پیمان صلح امضا کرد .

 

 

13/10/59

اخبار جبهه ها ، اجراي آتش توپخانه روي آبادان و اهواز.

 سرنگوني يك فروند هليكوپتر عراقي در گيلان غرب .

نكوهش سياسي كاران و مدعيان دروغين علاقهمندي به مصالح ملت ، محكوم كردن شعار وحدت عربي سران كشورهاي عرب براي تضعيف انقلاب و جمهوري اسلامي و تاكيد بر وحدت اسلامي ، در خطبه هاي امام جمعه تهران .

 دفاع رئيس ديوان عالي كشور ( دكتر بهشتي ) از مواضع دولت رجايي در زمينه هاي اقتصادي و سياست خارجي و انتقاد شديداز مخالفان دولت مكتبي و انقلابي موجود.

 مصاحبه مفصل فرمانده سپاه خوزستان با خبرگزاري پارس و انتقاد شديد از مسئولين جنگ ، با بيان حوادث واقع شده در ايام محاصره اخير سوسنگرد و نيز مقدمات شروع جنگ .  

مواضع سوريه نسبت به ايران در مصاحبه سفير اين كشور با پيام انقلاب ونيز تفسير روزنامه تشرين : انتقاد شديد و محكوم كردن آمريكا و صدام و ستايش از مقاومت پيروزمندانه انقلاب و جمهوري اسلامي ايران در برابر بزرگترين امپرياليست جهان .

تعيين مهلت حل و فصل مسألة گروگانها همراه با آخرين پيشنهادهاي آمريكا . تدابير آمريكا براي تحت پوشش اطلاعاتي قرار دادن كل منطقه خيلج فارس از طريق واگذاري بيشتر آواكس به عربستان و آموزش خدمه آن.

 كمكهاي كويت به عراق و در عين حال ابراز نگراني از سلطه طلبيهاي رژيم اين كشور .

 همكاري نظامي مراكش و فرانسه با عراق براي ايجاد كردن برتري در نيروي هوايي اين كشور .

گزارشي از اقدامات گروههاي كمونيستي و مجاهدين خلق در آبادان و طرح شدن لزوم تعيين تكليف قطعي آنان بخصوص در آبادان .

13/10/66

خبرگزاري فرانسه: هدف سفر فرانك كارلوچي وزير جنگ آمريكا به كشورهاي عرب حوزه خليج فارس تقويت قدرت نظامي و تامين تسليحاتي آنهاست.

 

 

Copyright © 2003-2022 - AVINY.COM - All Rights Reserved
logo