شهید آوینی


امروز دوشنبه یازدهم دی ماه سال 1385 هجری شمسی ، مقارن است با یازدهم ذیحجه سال 1427 هجری قمری و برابر است با اول ژانویه سال 2007 میلادی .

 آغاز سال 2006 میلادی :



بر اساس تاریخ  نگاری های حاضر در اروپا ، پیش تر شش  تقویم در حوزه تقویم مسیحی مورد لحاظ قرار می گرفت که  تقویم "چرخه  خورشیدی"  که مبدا آن سال 5777قبل از میلاد است ، قدیم ترین آنها به شمار می رود. همچنین تقویم دوره ژولیان با مبدا 4714 قبل از میلاد از آن جمله است . تقویم دیگر تقویم ژولیان است که مبدا آن سال 45 قبل ازمیلاد است . دیگری تقویم سزار  اسپانیا است با مبدا سال  38 پیش از میلاد . مبدأ تاریخ اکسیون هم سال اول قبل از  میلاد است   والبته  مبدأ تقویم پیسا نیز سال یک قبل  از میلاد است . در حال حاضر در غالب کشور های جهان تقویم گریگوری حاکم است و بیشتر کشورها به منظور تطبیق خود با مبنای اقتصادی دیگر کشورها این تقویم را مبنای کار خود قرار داده اند . بر اساس  این تقویم امروز آغازسال نوی مسیحی است . پیش تر سال نوی مسیحی همزمان با میلادی حضرت مسیح آغاز می شد و  25 دسامبر ، روز تولد حضرت مسیح (ع) به عنوان آغاز سال نو میلادی تلقی می شد . اما در چنین روزی در سال 1622 میلادی شورای  پاپی انگلستان برای نخستین بار اول ژانویه را به عنوان روز نخست سال میلادی  پذیرفت .  

پیام مهم تاریخی حضرت امام خمینی( ره) به گورباچف : 



درچنین روزی در سال 1367 هجری شمسی  حضرت امام خمینی بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران پیام مهم و تاریخی خود را خطاب به گورباچف صدر هیئت رئیسه شوروی سابق صادر کردند  . نامه تاریخی امام (ره) در شرایطی خطاب به رهبر شوروی سابق نگاشته شده بود  که تحلیلگران سیاسی نظاره گر تجید نظر طلبی و آغاز تحولات دنیای کمونیسم بوده ولی قادر به اظهار نظر در این باره نبودند . رهبرکبیرانقلاب اسلامی نه تنها اظهار نظر صریح در باره تحولات جهان کمونیست کرد بلکه دراین زمینه به پیشگویی  پرداخت که به همان صورت تحقق خارجی یافت. 
متن پیام امام خمینی( ره) به گورباچف به این شرح است :
جناب آقای گورباچف صدر هیأت رئیسه اتحاد جماهیر سوسیالیستی شوروی
با امید خوشبختی و سعادت برای شما و ملت شوروی
از آنجا که پس از روی کار آمدن شما چنین احساس می شود که جنابعالی در تحلیل حوادث سیاسی جهان خصوصاً در رابطه با مسائل شوروی در دور جدیدی از بازنگری و تحول و برخورد قرار گرفته اید و جسارت و گستاخی شما در برخورد با واقعیات جهان چه بسا منشأ تحولات و موجب به هم خوردن معادلات فعلی حاکم بر جهان گردد ، لازم دیدم نکاتی را یادآور شوم هر چند ممکن است حیطه تفکر و تصمیمات جدید شما تنها روشی برای حل معضلات حزبی و در کنار آن حل پاره یی از مشکلات مردمتان باشد ولی به همین اندازه هم شهامت تجدید نظر در مورد مکتبی که سالیان سال فرزندان انقلابی جهان را در حصارهای آهنین زندانی نموده بود ، قابل ستایش است و اگر به فراتر از این مقدار فکر می کنید اولین مساله یی که مطمئناًً باعث موفقیت شما خواهد شد این است سیاست اسلاف خود دایر بر خدا زدایی و دین زدایی از جامعه که تحقیقا بزرگترین و بالا ترین ضربه را بر پیکر مردم کشور شوروی وارد کرده است ، تجدید نظر نمایید و بدانید که برخورد واقعی با قضایای جهان جز از این طریق میسر نیست. البته ممکن است از شیوه های نا صحیح و عملکردهای غلط قدرتمندان پیشین کمونیسم در زمینه اقتصاد ، باغ سبز دنیای غرب رخ بنماید ولی حقیقت جای دیگری  است . شما اگر بخواهید در این مقطع تنها گره های کور اقتصادی سوسیالیسم و کمونیسم را با پناه بردن به کانون سرمایه داری غرب حل کنید نه تنها دردی از جامعه خویش را دوا نکرده اید که دیگران باید بیایند و اشتباهات شما را جبران کنند . چرا که امروز اگر مارکسیسم در روش های اقتصادی و اجتماعی به بن بست رسیده است دنیای غرب هم در همین مسائل – البته به شکل دیگر- و نیز در مسائل دیگر گرفتار حادثه است.
جناب آقای گورباچف! باید به حقیقت رو آورد ؛ مشکل اصلی کشور شما مسأله مالکیت و اقتصاد و آزادی نیست . مشکل شما عدم اعتقاد واقعی به خداست ، همان مشکلی که غرب را هم به ابتذال و بن بست کشیده و یا خواهد کشید. مشکل اصلی شما مبارزه طولانی و بیهوده با خدا و مبدأ هستی و آفرینش است.
جناب آقای گورباچف!
برای همه روشن است که از این پس کمونیسم را باید در موزه های تاریخ سیاسی جهان جستجو کرد، چرا که مارکسیسم جوابگوی هیچ نیازی از نیازهای واقعی انسان نیست چرا که مکتبی است مادی و با مادیت نمی توان بشریت را از بحران عدم اعتقاد به معنویت که اساسی ترین درد جامعه بشری در غرب و شرق است، به در آورد.
حضرت آقای گورباچف!ممکن است شما اثباتا در بعضی جهات به مارکسیسم پشت نکرده باشید و از این پس هم در مصاحبه ها اعتقاد کامل خودتان را به آن ابراز کنید ، ولی خود می دانید که ثبوتاً این گونه نیست . رهبر چین اولین ضربه را به کمونیسم زد و شما دومین و علی الظاهر آخرین ضربه را بر پیکر آن نواختید . امروز دیگر چیزی با نام کمونیسم در جهان نداریم ولی از شما جداً میخواهم که در شکستن دیوارهای خیالات مارکسیسم گرفتار زندان غرب و شیطان بزرگ نشوید. امیدوارم افتخار واقعی این مطلب را پیدا کنید که آخرین لایه های پوسیده هفتاد سال کژی جهان کمونیسم را از چهره تاریخ و کشور خود بزدایید. امروز دیگردولت های همسو با شما که دلشان برای وطنشان و مردمشان می طپد، هرگز حاضر نخواهند شد بیش از این منافع زیرزمینی و رو زمینی کشورشان را برای اثبات موفقیت کمونیسم که صدای شکستن استخوانهایش هم به گوش فرزندانشان رسیده است ، مصرف کنند. آقای گورباچف! وقتی از گلدسته های مساجد بعضی از جمهوریهای شما پس از هفتاد سال بانک الله اکبر و شهادت به رسالت حضرت ختمی مرتبت صلی الله علیه و آله و سلم به گوش رسید تمامی طرفداران اسلام ناب محمدی (ص) را از شوق به گریه انداخت ، لذا لازم دانستم این موضوع را به شما گوشزد کنم که بار دیگر به دو جهان بینی مادی و الهی بیندیشید. مادیون معیار شناخت در جهان بینی خود را حس دانسته و چیزی که محسوس نباشد، از قلمرو علم بیرون میدانند و هستی را همتای ماده دانسته و چیزی را که ماده ندارد، موجود نمی دانند. ظاهراً جهان غیب مانند وجود خداوند تعالی و وحی و نبوت و قیامت را یکسره افسانه می دانند . در حالی که معیار شناخت در جهان بینی الهی اعم از حس و عقل می باشد و چیزی که معقول باشد، داخل در قلمرو علم می باشد گرچه محسوس نباشد. لذا هستی اعم از غیب و شهادت است و چیزی که ماده ندارد می تواند موجود باشد و همانطور که موجود مادی به مجرد استناد دارد ، شناخت حسی نیز به شناخت عقلی متکی است. قرآن مجید اساس تفکر مادی را نقد میکند و به آنان که بر این پندارند که خدا نیست وگرنه دیده می شد ( لن نومن لک حتی نری الله جهرت) می فرماید: (لاتدر که الابصار و هو یدرک الابصار و هو اللطیف الخبیر). از قرآن عزیز و کریم و استدلالات آن در موارد وحی و نبوت و قیامت بگذریم که از نظر شما اول بحث است . اصولاً میل نداشتیم شما را در پیچ و تاب مسائل فلاسفه اسلامی بیندازیم. فقط به یکی دو مثال ساده و فطری و وجدانی که سیاسیون هم میتوانند ازآن بهره ببرند بسنده می کنیم: این از بدیهیات است که ماده و جسم هرچه باشد از خود بی خبر است. یک مجسمه سنگی یا مجسمه مادی انسان هر طرف آن از طرف دیگرش محجوب است ، در صورتی که به عیان می بینیم که انسان و حیوان از همه اطراف خود آگاه است ؛ می داند کجاست ، در محیطش چه می گذرد ، در جهان چه غوغایی است .
پس در حیوان و انسان چیز دیگری است که فوق ماده است و از عالم ماده جدا است و با مردن ماده نمی میرند و باقی است. انسان در فطرت خود هر کمالی را بطور مطلق می خواهد و شما خوب می دانید که انسان می خواهد قدرت مطلق جهان باشد و به هیچ قدرتی که ناقص است دل نبسته است . اگر عالم را در اختیار داشته باشد و گفته شود جهان دیگری هم هست فطرتاً مایل است آن جهان را هم در اختیار داشته باشد.
انسان هر اندازه دانشمند باشد و گفته شود علوم دیگری هم هست، فطرتاً مایل است آن علوم را هم بیاموزد . پس قدرت مطلق و علم مطلق باید باشد تا آدمی دل به آن ببندد ؛ آن خداوند متعال است که همه به آن متوجهیم گرچه خود ندانیم . انسان می خواهد به حق مطلق برسد تا فانی در خدا شود . اصولاً اشتیاق به زندگی ابدی در نهاد هر انسانی نشانه وجود جهان جاوید و مصون از مرگ است. اگر جناب عالی میل داشته باشید در این زمینه ها تحقیق کنید می توانید دستور دهید که صاحبان این گونه علوم علاوه بر کتب فلاسفه غرب ، در این زمینه ها به نوشته های فارابی و بوعلی سینا (رحمت الله علیهما) در حکمت مشأ مراجعه کنند تا روشن شود که قانون علیت و معلولیت که هر گونه شناختی بر آن استوار است، معقول است نه محسوس، و ادراک معانی کلی و نیز قوانین کلی که هرگونه استدلال بر آن تکیه دارد معقول است نه محسوس . و نیز به کتابهای سهروردی (رحمت الله علیه) در حکمت اشراق مراجعه نموده و برای جنابعالی مشخص کنند که جسم هر موجود مادی دیگر، به نور صرف که منزه از حس می باشد نیازمند است و ادراک شهودی ذات انسان از حقیقت خویش مبرا از پدیده حسی است . و از اساتید بزرگ بخواهید تا به حکمت متعالیه صدر المتألهین (رضوان الله تعالی علیه و حشرت الله مع النبیین و الصالحین) مراجعه نمایند تا معلوم گردد که حقیقت علم همانا وجودی است مجرد از ماده و هرگونه اندیشه از ماده منزه است و به احکام ماده محکوم نخواهد شد. دیگر شما را خسته نمیکنم و از کتب عرفا و بخصوص محی الدین بن عربی نام نمی برم که اگر خواستید از مباحث این بزرگ مرد مطلع گردید، تنی چند از خبرگان تیزهوش خود را که در این گونه مسائل قویاً دست دارند ، راهی قم گردانید تا پس از چند سالی با توکل به خدا از عمق لطیف باریکتر از موی منازل معرفت آگاه گردند که بدون این سفر آگاهی از آن امکان ندارد .
جناب آقای گورباچف!
اکنون بعد از ذکر این مسائل و مقدمات از شما می خواهم درباره اسلام به صورت جدی تحقیق و تفحص کنید و این نه به خاطر نیاز اسلام و مسلمین به شما ، که به جهت ارزشهای والا و جهان شمول اسلام است که می تواند وسیله راحتی و نجات همه ملتها باشد و گره مشکلات اساسی بشریت را باز نماید. نگرش جدی به اسلام ممکن است شما را برای همیشه از مساله افغانستان و مسائلی از این قبیل در جهان نجات دهد. ما مسلمانان جهان را مانند مسلمانان کشور خود دانسته و همیشه خود را در سرنوشت آنان شریک میدانیم. با آزادی نسبی مراسم مذهبی در بعضی از جمهوریهای شوروی، نشان دادید که دیگر اینگونه فکر نمی کنید که مذهب مخدر جامعه است. راستی مذهبی که ایران را در مقابل ابر قدرتها چون کوه استوار کرده است مخدر جامعه است؟! آیا مذهبی که طالب اجرای عدالت در جهان و خواهان آزادی انسان از قیود مادی و معنوی است مخدر جامعه است؟! آری مذهبی که وسیله شود تا سرمایه های مادی و معنوی کشورهای اسلامی و غیر اسلامی در اختیار ابر قدرتها و قدرتها قرار گیرد و بر سر مردم فریاد کشد که دین از سیاست جداست ، مخدر جامعه است. ولی این دیگر مذهب واقعی نیست بلکه مذهبی است که مردم ما آن را مذهب آمریکایی می نامند. در خاتمه صریحاً اعلام می کنم که جمهوری اسلامی ایران به عنوان بزرگترین و قدرتمندترین پایگاه جهان اسلام به راحتی میتواند خلا اعتقادی نظام شما را پر نماید و در هر صورت کشور ما همچون گذشته به حسن همجواری و روابط متقابل معتقد است و آن را محترم می شمارد.                   و السلام علی من اتبع الهدی     روح الله الموسوی الخمینی

(صحیفه نور ، ج 21 ، چاپ اول ، صص 66 تا 69 )  

برکناری رییس پلیس :
 در چنین روزی در سال 1302 ه ش   دولت ایران ژنرال وستد  اهل سوئد را از سمت ریاست پلیس ایران عزل  کرد. 

تقسیم تهران به ده منطقه :
در چنین روزی در سال 1348 ه ش   تهران به ده منطقه شهرداری تقسیم شد .

تشکیل سازمان جهانی جهانگردی :
در چنین روزی در سال 1959 میلادی سازمان جهانی جهانگردی تشکیل شد . این سازمان پیش ازاین با نام اتحادیه بین المللی سازمانهای رسمی تبلیغ جهانگردی   مشغول به کار بود . 

در گذشت ابوسعید ابوالخیر
 



در چنین روزی در سال   1049 میلادی ابوسعید ابوالخیر عارف و شاعر ایرانی پس از هشتاد ویک سال زندگی دار فانی را وداع گفت . ابوسعید در سال 357 ه ق در مهنه خراسان دیده به جهان گشود . وی  بعد از تحصیلات مقدماتی در زادگاه خود، برای تحصیل فقه به مرو رفت و علم طریقت آموخت و به تصوف روی آورد. ابوسعید در زمره  نخستین سخنگویان فارسی زبان تصوف است .  عقاید صوفیانه در اخلاق، گفتار و رفتار ابوسعید نمودار  بود. وی در رفتار خوش زبان، شکسته نفس و مهربان بود. به حکم ذوق وحدت که در عـرفان موجود است با اهـل ادیان هم از راه مهـر و یگانگی رفتار می کرد."اسرار التوحید » مجموعه ای از گفتار، جملات، قطعه ها و رباعیهای نغز صوفیانه ابوسعید است که توسط  نوه اش محمد بن منور جمع آوری شده است.  دکترذبیح الله صفا، اسرار التوحید را از جمله  شاهکارهای انکار ناپذیر نثر پارسی می داند. وی معتقد است  " روانی انشا و انسجام و استحکام عبارات و رعایت تام و تمام موازین فصاحت و بلاغت در این کتاب به حد اعلای خود رسیده است و با آن که کتاب در اواخر قرن ششم یعنی دوره  استیلای سبک مصنوع نگارش یافته، به هیچ روی اثری از آثار تصنع جز در مقدمه  آن مشهود نیست. کوتاهی جمله ها و تمامی آنها و به کار رفتن کلمات و ترکیبات اصیل پارسی از همه جای این کتاب مشهود است و سرگذ شتها با چنان مهارت حکایت شده است که گیرندگی خاص آنها خواننده را همه جا مجذوب نگاه می دارد. " مرحوم بهمنیار نیز در این باره می نویسد: " بهترین وصفی که  اسرار التوحید را از آغاز تا انجام شامل می شود، این است که نزدیک به هشت قرن از تألیف آن می گذرد و مندرجاتش همچنان تازه و به نثر مفهوم و متداول در این زمان تا به حدی شبیه و نزدیک است که خواننده  آن تصور می کند که به خواندن شیواترین نثری که از قلم ماهرترین نویسنده  قرن اخیر جاری شده است اشتغال دارد."از جمله  دکترمحمد رضا شفیعی کدکنی، اسرارالتوحید را تصحیح و باتوضیحاتی مفید ومبسوط در دومجلد منتشر کرده است . جلد اول شامل روش کار مصحح و شرح احوال ابوسعید و متن اصلی کتاب است و جلد دوم  توضیحات را در بر دارد.

  جانا  به زمیـن خـاوران خاری نیست    کش با من و روزگارمن کاری نیست
   لـطـف و نـوازش جـمال تـو مـرا        در دادن صد هزارجان عاری نیست

تشکیل سازمان الفتح : 



درچنین روزی در  سال 1964 میلادی  سازمان آزادیبخش فلسطین ساف  شروع به فعالیت کرد . سازمان آزادیبخش فلسطین  به رهبری یاسرعرفات در 13 نوامبر 1974 مبارزه مسلحانه علیه رژیم صهیونیستی را شدت بخشید  . الفتح، گروه سیاسی اصلی یاسر عرفات، رهبر فلسطینیان و بزرگترین گروه در چهارچوب سازمان آزادیبخش فلسطین است .عرفات در سال 1958 وی به همراه دوستانش شبکه زیر زمینی جنبش فتح را تاسیس کرد.در سال 1959 فتح با چاپ مجله بطور علنی ر›یم صهیونیستی را به جنگ طلبید. عرفات در سال 1964 کویت را به مقصد اردن برای مبارزه ای تمام حرفه ای با اسرائیل ترک کرد و به سازماندهی جنبش فتح پرداخت.در این سال فلسطینی های مقیم کویت عرفات را به عنوان عضور شورای ملی فلسطین که مقر آن در شهر قدس بود انتخاب کرده بودند.سال 1964 مصادف با تاسیس سازمان آزادیبخش فلسطین (ساف) نیز بود که از سوی کشورهای عربی برای آزادی فلسطین تاسیس شده بود و حمایت مالی می شود. این سازمان همه مبارزان از جمله جنبش فتح را زیر یک چتر آورد.جنبش فتح که از ساف بسیار تندروتر بود پس از شکست اعراب در جنگ شش روزه 1967 به قوی ترین گروه مبارز تبدیل شد و سازمان آزادیبخش را نیز زیر چتر خود در آورد و عرفات به عنوان رییس ساف انتخاب شد.عرفات در اردن به تقویت نظامی سازمان پرداخت اما فشارها و تحرکات نظامی اسرائیل در اردن باعث شد تا شاه حسین ساف را از خاک کشورش اخراج کند. او سپس به لبنان رفت تا سازمان مشابهی را در لبنان تدارک ببیند که با حمله اسرائیل به لبنان همراه بود.

آغاز به کار جامعه اقتصادی اروپا :
 در چنین روزی در سال 1959 میلادی جامعه اقتصادی اروپا آغاز به کار کرد . همچنین درچنین روزی در سال 1973 میلادی بریتانیا ، ایرلند ، دانمارک و نروژ به جامعه اقتصادی اروپا پیوستند . در همین روزی در سال 1981 میلادی یونان  به عضویت جامعه اقتصادی اروپا در آمد و اسپانیا و پرتغال هم در سال 1986 به این جامعه پیوستند . 

ورود یورو  به بازار :
در چنین روزی در سال 1999 میلادی واحد پول یورو به عرصه اقتصادی ا وپا وارد شد . سکه و اسکناس های یورو از ابتدای سال میلادی 2002 وارد بازار اقتصادی جهان شد .  

پیروزی مردم کوبا :
در چنین روزی در سال 1959 میلادی  قیام مردم کوبا علیه باتیستا دیکتاتور سابق این کشور  به پیروزی انجامید و باتیستا مجبور به فرار از این کشور شد . همه ساله چنین روزی به عنوان روز انقلاب در کوبا گرامی داشته می شود . باتیستا دیکتاتور کوبا در آخرین روز سال میلادی 1958  بر اثر فشار نیروهای انقلاب از این کشور فرار کرد.
   
آغاز به کار ای بی یو :
در چنین روزی در سال 1964 میلادی اتحادیه رادیو تلویزیونی آسیا ای بی یو آغاز به کار کرد .

تشکیل کمیساریای عالی پناهندگان :
 در چنین روزی در سال1951 میلادی کمیساریای عالی پناهندگان آغاز به کار کرد . این سازمان بین المللی در حوزه رفع مشکل  آوارگان جنگی تاکنون فعالیت های شایانی  انجام داده است .
 
انتخاب خاویر پرز دکوئیار : 
 در چنین روزی در سال 1982 میلادی  ،  خاویر پرز دکوئیار به عنوان پنجمین دبیر کل سازمان ملل متحد انتخاب شد .

استقلال هائیتی :
 در چنین روزی در سال 1804 میلادی هایتی از فرانسه مستقل شد . ژان ژاک دسالین این خبر را اعلام کرد .  کشور هائیتی در منطقه استوایی آمریکای مرکزی و در مشرق کوبا واقع شده است . نژاد مردم آن سفید و سیاه و دو رگه زبان رایج در میان آنان اسپانیولی و فرانسه است . اکثر مردم این کشور کاتولیک اند . نوع حکومت این کشور جمهوری است .   

استقلال برونئی : 
 در چنین روزی در سال 1984 میلادی برونئی از انگلستان مستقل شد . برونئی در جنوب شرقی آسیا و جنوب شرقی دریا جنوبی چین قرار دارد . نوع حکومت این کشور سلطنتی است و نود و پنج درصد از مردم آن مسلمان اند .  

روز استقلال اسلواکی :
 در چنین روزی در سال 1993 میلادی اسلواکی ازچک مستقل شد . این کشور در مرکز اروپا و شرق اطریش واقع شده است . اسلواکی ابتدا مسکن قبایل سلتیک و ژرمن بود و سپس در قرن یازدهم بخشی از مجارستان شد . این کشور در قرن پانزدهم مورد هجوم چک ها قرار گرفت  و در قرن شانزدهم مجددا در قلمر مجارستان قرار گرفت . این کشور پس از جنگ جهانی اول در سال 1918 میلادی از مجارستان مستقل و به چک های بوهمیا پیوست . سپس در سال 1939 مورد تهاجم  آلمان واقع شد . اسلواکی در سال 1945 مجددا به چکسلواکی پیوست و سرانجام در چنین روزی به عنوان  یک جمهوری مستقل از چک جدا شد . 

استقلال  کامرون  :
 در چنین روزی در سال 1960 میلادی کامرون از فرانسه مستقل شد. کامرون کشوری است در منطقه استوایی آفریقای جنوبی بین نیجریه و کنگو . نژاد مردم آن سیاه و مهاجران سفید پوست اروپایی و دو رگه اند . زبان رسمی این کشور فرانسه و محلی است و غالب آنان از دین اسلام پیروی می کنند . حکومت این کشور جمهوری فدرال است .

اسنتقلال استرالیا :
 در چنین روزی در سال 1901 میلادی استرالیا از انگلستان اعلام استقلال کرد . در چنین روزی در سال 1901 میلادی لرد هوپتون رسما وظایف خود را به عنوان نخستین ژنرال دولتی این کشور بر عهده گرفت . استرالیا کشوری است جزیره ای درقاره اقیانوسیه . مردم آن از نژاد سفید بیشتر از مهاجران انگلیسی ، زرد ، سیاه و دو رگه هستند و به زبان انگلیسی صحبت می کنند و اکثرآنان پیرو دین مسیحیت اند . نوع حکومت این  کشور جمهوری است .

روز استقلال سودان : 
 در چنین روزی در سال 1956 میلادی سودان اعلام استقلال کرد .   سودان کشوری است در شمال شرقی آفریقای استوایی در جنوب مصر و ساحل در یای سرخ . نژاد مردم آن سیاه و سفید و زبان رایج میان اهالی این سرزمین عربی است .  اکثرآنان  نیز از دین اسلام پیروی می کنند . حکومت این کشور جمهوری است .  اداره امور سودان ابتدا به عهده دو کشور مصر و انگلیس گذاشته شد اما در مدتی کوتاه انگلستان سودان را مستعمره خود کرد . سرانجام در نیمه دوم قرن بیستم میلادی با مبارزات مستمر مردم سودان با نیروهای بیگانه این کشور به استقلال رسید .

اشغال سودان :
نیروهای نظامی فرانسه در حمله به سودان در چنین روزی در ساال 1891 میلادی با اشغال منطقه نیرور در جنوب این کشور سه هزار نفر را قتل عام کردند .

روز استقلال ساموای غربی:
 در چنین روزی در سال  1962 ساموای غربی به استقلال دست یافت . 
 
روز تاسیس جمهوری در تایوان :
چنین روزی در تایوان همه ساله به عنوان روز تاسیس جمهوری گرامی داشته می شود .دولت چین می گوید  که تایوان بخشی از سرزمین بزرگ چین است و با استقلال آن بشدت مخالفت می کند . دولت این کشور حتی به همه پرسی در تایوان  نیز حساسیت ویژه نشان می دهد زیرا امکان دارد مردم رای به استقلال بدهند . حتی پکن تهدید کرده است در موقع لازم با توسل به نیروی نظامی از استقلال تایوان جلوگیری خواهد کرد. در این میانه امریکا با پشتیبانی سیاسی و نظامی از تایوان در صدد بهره گیری از این  موضوع است تا با تحت فشار قرار دادن چین از این کشور امتیاز بگیرد .   

آخرین رقابت گلادیاتور ها :
در چنین روزی در سال 404 میلادی آخرین رقابت گلادیاتورها در روم برگزار شد . 

نخستین چک مسافرتی :
در چنین روزی در سال 1772 میلادی نخستین چک مسافرتی در لندن منتشر شد .

انتشار روزنامه تایمز :  
در چنین روزی در سال 1785 میلادی نخستین شماره از قدیم ترین روزنامه لندن " تایمز "برای نخستین بار منتشر شد . 

اتحاد انگلستان و ایرلند :
در چنین روزی در سال 1801 میلادی اتحاد انگلستان و ایرلند قوت گرفت . پادشاهی متحد ( UK) از این زمان آغاز شد .

کشف نخستین سیارک :
در چنین روزی در سال 1801 میلادی گیوسپ پیاتزی  نخستین سیاره های کوچکی را که مدار تکثر شان بین مریخ و مشتری و قطر آنها بین یک تا هزار کیلومتراست ،  کشف کرد . وی نام این سیارک را سرس نامید .

ورود برده ؛ ممنوع :  
در چنین روزی در سال 1808 میلادی ایالات متحده آمریکا ورود برده از آفریقا را به داخل این کشور ممنوع اعلام کرد . همچنین در همین روز در سال 1852 میلادی برده داری در هلند پایان یافت .

امپراطوراستعماری  هند :  
در چنین روزی در سال 1887 میلادی ملکه ویکتوریا به عنوان امپراطور هند در دهلی برگزیده شد .

زندان آلکاتراز :
در چنین روزی در سال 1934میلادی جزیره آلکاتراز به عنوان زندان فدرال ایالات  متحده معرفی شد .

فرانسه در سازمان ملل :
در چنین روزی در سال 1945 میلادی فرانسه به عضویت سازمان ملل متحد در آمد . 

 آغاز روابط سیاسی چین  - آمریکا :
در چنین روزی در سال 1999 میلادی چین و ایالات متحده آمریکا مراسم و جشن های مشترکی را در واشنگتن دی سی و پکن برگزار کردند . این مراسم در جهت برقراری روابط سیاسی  بین دو کشور بود .

دموکراسی خواهی در چین :
در چنین روزی در سال 1987 میلادی تظاهرات بزرگ در دفاع از دموکراسی و دموکراسی خواهی در میدان تیان آن من پکن چین برگزارامابه شدت سرکوب شد .

تقسیم چکسلواکی :
در چنین روزی در سال 1993 میلادی چکسلواکی به دو ایالت جداگانه جمهوری چک و جمهوری اسلواکی تبدیل شد . 

آغاز به کار نفتا :
در چنین روزی در سال 1994 میلادی پیمان تجارت آزاد آمریکای شمالی موسوم به نفتا قانونا شروع به کارکرد  .

آغاز به کارسازمان  تجارت جهانی :  
در چنین روزی در سال 1995 میلادی سازمان تجارت جهانی به وجود آمد . 125 کشور این پیمان تجارت جهانی را شکل دادند . سازمان تجارت جهانی  نهادی بین المللی است که در امر تنظیم قواعد تجارت بین ملت های جهان فعال است.هدف این سازمان توسعه تجارت بین المللی و از میان برداشتن موانعی است که تبادلات تجاری میان ملل مختلف را محدود می سازد. در عین حال در توصیف این سازمان گفته می شود که سازمان تجارت جهانی، در روند "جهانی سازی"، رفع موانع برای جهانی کردن اقتصاد را بر عهده دارد. برای تحقق این هدف ، سازمان تجارت جهانی توافق نامه هایی را پیش بینی کرده که از سال ها قبل مذاکره در مورد آنها در میان اعضا که اکنون تعداد آنها به 146 کشور می رسد آغاز شده است.

 کشف اقمار مشتری :
در چنین روزی در سال 1910 میلادی سیمون ماریوس ستاره شناس برای نخستین بار اقمار مشتری را کشف کرد . اما آن را به طور رسمی اعلام ننمود تا این که گالیله  این مطلب را در اول ژانویه اعلام کرد .

سانسور کتب عبری :   
در چنین روزی در سال 1793 روسیه برای نخستین بارکتاب های عبری یهودی را  سانسور کرد .

تحت الحمایگی سیرالئون :
در چنین روزی  در سال0 188 میلادی سیرالئون تحت الحمایه انگلستان شد .

آغاز ساخت کانال پاناما :
در چنین روزی در سال 1880 میلادی ساخت کانال پاناما آغاز شد  . مهندس دولسپوس سازنده و طراح کانال  سوئز، از سال 1880  ساختن کانال  پاناما را میان دو اقیانوس اطلس و آرام  آغاز کرد . امتیاز این کانال  در 18 نوامبر سال 1903  به آمریکا واگذار شد.

کشف اشعه ایکس :
در چنین روزی در سال 1896 میلادی ویلهلم رونتگن کشف خود را درباره  اشعه ایکس اعلام کرد .

تشکیل اتحاد جماهیر شوروی :
در چنین روزی در سال 1923 میلادی اتحاد جماهیر شوروی سابق شکل یافت .

تشکیل  سازمان بین المللی مخابرات :
در چنین روزی در سال 1934 سازمان بین المللی مخابرات آغاز به کار کرد .

ساخت نخستین رایانه :
در چنین روزی در سال 1946 در آمریکا ساخت نخستین رایانه به همت موشلی - اکرت به اتمام رسید .

زغال سنگ ملی شد :
در چنین روزی در سال 1947 بریتانیا زغال سنگ خود را ملی اعلام کرد .

قانون اساسی و ایتالیا :
در چنین روزی در سال 1948 میلادی ایتالیا صاحب قانون اساسی شد .

آغاز حمله به فرانسوی ها :
در چنین روزی در سال 1950 هوشی مین رهبر مبارزان ویتنامی حملات خود را علیه نیروهای فرانسوی مهاجم به هندو چین  آغاز کرد .

کودتا در آفریقای مرکزی :  
در چنین روزی در سال 1966 میلادی سرهنگ ژان بدل بوکاسا در جمهوری  آفریقای  مرکزی  کودتا کرد .

سال بین المللی کتاب  :
در چنین روزی در سال 1972 میلادی سال بین المللی کتاب آغاز شد .

نفت ملی شد :
در چنین روزی در سال 1976 میلادی ونزوئلا نفت خود را ملی اعلام کرد .

روز اخوت بین المللی در موزامبیک :
همه ساله چنین روزی به عنوان روز اخوت بین المللی در موزامبیک گرامی داشته می شود .

آغاز به کار نخستین شرکت مسافرت هوایی :
در چنین روزی در سال 1914 میلادی   نخستین شرکت مسافرت هوایی درجهان در فلوریدای آمریکا آغاز بکار کرد .

اختراع باتری اتمی :
چنین روزی در سال 1951 میلادی   باتری اتمی ساخته شد. 

تولد لازار کارنو : 
درچنین روزی در  سال1753میلادی  لازارکارنوسیاستمدارو ریاضیدان فرانسوی به دنیا آمد .  او را روح نظامی انقلاب فرانسه نامیده‎اند. هندسه وضعیت و تفکرات مابد الطبیعه عناوین مهمترین آثار اویند .

تولد بارتولومه  استبان :
در چنین روزی در سال 1618 میلادی بار تولومه استبان موریلو  هنرمند باروک اسپانیا به دنیا آمد  "غسل تعمید داده شده " عنوان مهمترین اثر اوست.

تولد جان کینکر :
در چنین روزی در سال 1764 میلادی جان کینکر زبانشاس ، فیلسوف و شاعر آلمانی به دنیا آمد .

تولد چارلز رنوویر :
در چنین روزی در سال 1815 میلادی چارلز رنوویر فیلسوف فرانسوی به دنیا آمد . "نقد ادبی نو " عنوان مهمترین اثر اوست .

تولد لئو کولشوف :
 در چنین روزی در سال 1899 میلادی لئو کولشوف کارگردان و تئوریسین سینمایی روس به دنیا آمد .

در گذشت پل بلموندو:
 در چنین روزی در سال 1982 میلادی بلموندو مجسمه ساز فرانسوی در گذشت ." ارلئان ها " عنوان مهمترین اثر اوست . وی در سن 83 سالگی در گذشت .

در گذشت اوژن واینر :
واینر فیزیکدان برجسته مجارستانی  دار فانی را وداع گفت . وی در سال 1963 میلادی جایزه نوبل فیزیک را از آن خود کرد . او در سن 92 سالگی در چنین روزی  در گذشت .

 

11/10/58

راي شوري امنيت به طرح آمريكا مبني بر تحريم اقتصادي عليه ايران (11 راي موافق و 4 راي ممتنع).

11/10/59

گزارشي از عمليات و اقدامات پيشمرگان كرد عراقي در مناطق شاخه ، قلعه ديزه و حاجي عمران عراق .

 گزارش خبرنگار آسوشيتدپرس از قصر شيرين : عراقي ها شهر را ويران كرده  كسب امتياز در مذاكرات ، قصر شيرين را ميخواهند .

 تلگراف آيت ا … منتظري به علماي اهواز درباره كشتار مردم بي دفاع اين شهر توسط ارتش عراق و انتقاد تلويحي از فرماندهي خودي در جنگ و توصيه به روحانيون مزبور كه اوضاع را به رهبر انقلاب و مجلس شوراي اسلامي گزارش كنند كه تا دير نشده براي رفع قواي متجاوز فكري اساسي بشود .

 گزارش راديو لندن از پاسخ و توجيهات مقامات انگليسي درباره عدم تحويل ناوهاي خريداري شده از انگليس به ايران .

 گزارش هفته نامه ميدل ايست و خبرگزاري روسي تاس از مراحل مقدماتي تشكيل يك اتحاديه امنيتي در خليج فارس با پيشنهاد آمريكا و سعودي .

 بر اساس خاطرات پير سالينجر ، امروز آخرين پيشنهادات آمريكائيها توسط واسطه هاي الجزايري به ايران داده شد و ظاهراً توافقي همه جانبه حاصل گرديد .

Copyright © 2003-2022 - AVINY.COM - All Rights Reserved
logo