شهید آوینی
 
پيام رهبر معظم انقلاب به حجاج: امروز برائت از مشركان ندای قلبی و فطری همه‌ی ملت‌های مسلمان است

امروز برائت از مشركان ندای قلبی و فطری همه‌ی ملت‌های مسلمان است. موسم حج تنها نقطه‌ای است كه اين ندا می‌تواند از سوی همه‌ی اين ملت‌ها با صدای بلند طنين افكند.

متن كامل پيام حضرت آيه‌الله خامنه‌ای، رهبر معظم انقلاب اسلامی، به مناسبت ايام حج به شرح زير است:

بسم‌الله‌الرحمن‌الرحيم

والحمدلله رب‌العالمين و الصلاة علی سيدالمرسلين و علی آله‌الطيبين و صحبه‌الصادقين.

موسم حج مانند همه سال، با بشارت‌های معنوی فرا رسيده و فرصتی گرانبها پيش روی جهـان اسلام نهاده است. هرچند دل‌های مشتاق از همه جا به آنسو پر می‌كشند، ليكن نيك‌بختانی كه به اين آرزو دست می‌يابند، اندكی از بسيارند و اين خود مايه‌ی پيوستگی جاودانه‌ی اين چشمه‌ی هميشه جوشان است.

ديدار ساليانه‌ی برادران در خانه‌ی محبوب، دلها را از سوئی با قبله‌ی آفرينش و از سوئی با ياران جدا افتاده پيوندی دوباره می‌زند و در پيكر امت اسلامی، هم در معنويت و هم در سياستش طراوت و نشاط می‌دمد.

وارستگی از آلودگی‌های مادّی و يكسره در همه جا و همه‌ كار، خدا را ديدن، هرچند در مدتی چند روزه، توشه‌ی بزرگی برای آدمی است. همه‌ی آداب و مناسك حج برای آن است كه حج‌گزار به اين تجربه‌ی معنوی دست‌ يابد و اين لذت را در كام جان دريابد.

در بُعد سياسی، محور اصلی در حج، نمايش هويت متحد امّت اسلامی است. دوری برادران از يكديگر،‌ عرصه را برای بدخواهان می‌گشايد و تخم تفرقه ميان مسلمانان را بارور می‌كند.

امّت اسلامی از ملّت‌ها و نژادها و پيروان مذاهب گوناگون تشكيل يافته است. اين تنوع كه با پراكندگی جغرافيائی در بخش حساس و مهمی از كره‌ی زمين همراه است، می‌تواند خود نقطه‌ی قوتی برای اين پيكره‌ی عظيم به شمار آيد و ميراث و فرهنگ و تاريخ مشترك آنان را در گستره‌ئی پهناور، از كارآمدی بيشتر برخوردار سازد، و انواع استعدادها و قابليت‌های انسانی و طبيعی را در خدمت آن به كار گيرد.

استعمار غربی از آغاز ورود به كشورهای اسلامی، همين نكته را مدنظر ساخته و يكسره به تحريك انگيزه‌های تفرقه‌افكن پرداخته است.

سياستمداران استعمارگر به خوبی می‌دانستند كه اگر هويت يكپارچه‌ی جهان اسلام شكل بگيرد، راه بر سيطره‌‌ی سياسی و اقتصادی آنان بسته خواهدشد. پس در تلاشی همه سويه و بلندمدت،‌ به اختلافات در ميان مسلمانان دامن زدند و زير چتر اين سياست خبيثانه‌، از غفلت توده‌های مردم و سست‌عنصریِ زمامداران سياسی و فرهنگی، بهره‌برداری كردند و كار خود را در تسلط بر كشورهای اسلامی پيش بردند.

سركوب حركت‌های آزاديخواهانه در كشورهای اسلامی در قرن گذشته، و پيشروی استعمارگران در سلطه‌گری بر اين كشورها، و ايجاد يا تقويت حكومت‌های مستبد در آنها، و غارت منابع طبيعی و نابودسازی منابع انسانی آنها، و در نتيجه عقب‌ نگهداشتن ملت‌های مسلمان از قافله‌ دانش و فناوری، همه در سايه‌ی تفرقه و بيگانگی كه در مواردی به دشمنی و ستيز و برادركشی می‌رسيد، پديد آمده است.

با آغاز بيداری اسلامی كه نقطه‌ی اوج آن سربرآوردن جمهوری اسلامی در ايران بود، اردوگاه استعمار غربی با تهديدی بزرگ روبرو شد. شكست مكتب‌های سياسی شرق و غرب و غلط درآمدن و فروريختن ارزش‌هائی كه استعمارگران، آن را تنها راه خوشبختی بشريت وانمود می‌كردند، خودآگاهی اسلامی را در ميان توده‌های مسلمان ريشه‌دار ساخت و ناكامی‌های پی‌درپی مستكبران در پوشاندن و خاموش كردن اين فروغ الهی، نهال اميد را در دل ملت‌های مسلمان بارور ساخت.

نگاه به فلسطين امروز كه در آن دولتی پايبند به اصل بی‌خدشه‌ی « آزادی از اشغال صهيونيستی» بر سر كار آمده و مقايسه‌ی آن با غربت و انزوا و ناتوانی ملت فلسطين در گذشته، نگاه به لبنان كه مسلمانان از جان گذشته در آن توانستند، ارتش مجهز اسرائيل را با همه‌ی كمك‌هائی كه امريكا و غرب و منافقان به آن می‌رساندند، شكست دهند و مقايسه‌ی آن با لبنانی كه صهيونيست‌ها هرگاه اراده می‌كردند تا هركجای آن بی‌هيچ مانعی پيش می‌رفتند، نگاه به عراق كه ملت غيور آن بينی آمريكای مغرور را به خاك ماليده و ارتش و سياستمدارانی را كه با كبر و نخوت، از مالكيت خود بر عراق دم می‌زدند، در باطلاقی از مشكلات سياسی و نظامی و اقتصادی گرفتار ساخته است، و مقايسه‌ی آن با عراقی كه حاكم خونخوار آن به پشتگرمی امريكا،‌ نفس‌های مردم را بند آورده بود، نگاه به افغانستان كه همه‌ی وعده‌های آمريكا و غرب در آن، فريب و دروغ از آب درآمده و لشكركشی كم‌نظير جبهه‌ی متحد غربی در آن، جز ويرانی كشور و فقر و كشتار مردم و اقتدار روزافزون مافيای موادمخدر به بار نياورده است.

و بالاخره نگاه به جامعه‌ی جوان در كشورهای اسلامی و نسل روبه رشد و روبه افزايشی كه با گرايش به ارزش‌های اسلامی و نفرت روزافزون از آمريكا و غرب در حال رشد و بالندگی است ..

نگاه به اين همه می‌تواند بخت واژگون و سياست‌های شكسته‌خورده‌ی مستكبران غربی و پيش از همه آمريكا را به درستی به تصوير بكشد و شكل‌گيری هويت متحد اسلامی را نويد دهد.

اكنون دولت امريكا و سرمايه‌سالاری غرب و فعالان مفسد صهيونيست، حقيقت زنده‌ی بيداری اسلامی را حس می‌كنند و با اعتراف به اين كه سلاح و قدرت نظامی در برابر اين حقيقت، كارآئی ندارد، همه‌ی توان خود را در حيله‌ها و شيوه‌های سياسی به كار می‌گيرند.

امروز روزی است كه امت اسلامی چه نخبگان سياسی و فرهنگی و دينی و چه توده‌های مردم در آن، بايد بيش از هميشه هوشيار باشند و حيله‌های دشمن را بشناسند و با آن مقابله كنند.

يكی از كارآمد‌ترين حيله‌ها افروختن آتش اختلاف است. آنان با صرف پول و تلاش سراسيمه و بی‌درنگ، در پی آنند كه مسلمانان را سرگرم اختلافات ميان خود كنند و بار ديگر با بهره‌گيری از غفلت‌ها و كج‌فهمی‌ها و تعصب‌ها، ما را به جان يكديگر بيندازند.

امروز هر حركت تفرقه‌انگيز در دنيای اسلام، گناهی تاريخی است. آنان كه عنودانه گروه‌های عظيمی از مسلمين را به بهانه‌های واهی تكفير می‌كنند؛ آنان كه با گمان‌های باطل، به مقدسات فرقه‌هائی از مسلمين اهانت می‌كنند؛ آنان كه به جوان‌های از جان گذشته‌ی لبنان كه مايه‌ی سربلندی امت اسلامی شدند، از پشت خنجر می‌زنند؛ آنان كه برای خوشامد امريكا و صهيونيست‌ها از خطر موهومی بنام هلال شيعی سخن می‌گويند؛ آنان كه برای شكست دولت مسلمان و مردمی در عراق ناامنی و برادركشی را دامن می‌زنند؛ آنان كه دولت حماس را كه محبوب و منتخب ملت فلسطين است، از هرسو زير فشار قرار می‌دهند... چه بدانند و چه ندانند مجرمانی به شمار می‌روند كه تاريخ اسلام و نسل‌های آينده از آنان با نفرت ياد خواهند كرد و آنان را مزدوران دشمن غدار خواهند دانست.

مسلمانان در همه‌ی جهان بدانند كه دوران تحقير و عقب‌ماندگی جهان اسلام به سر آمده و دوران تازه‌ای آغاز شده است. اين گمان باطل كه كشورهای مسلمان بايد برای هميشه در پنجه‌ی اقتدار فرهنگی و سياسی غرب اسير باشند و در انديشه و عمل و رفتار فردی و جمعی از آنان تقليد كنند، به دست خود غربی‌ها و بر اثر طغيان و افراط و غرور آنان، از ذهنيت توده‌های مسلمان زدوده شده است.

غرب بويژه پس از سردمداری آمريكا، با ستم‌های آشكار و رفتارهای بی‌منطق و استكبار و غرور بی‌حد و حصر، در جهان اسلام به يك ضدارزش تبديل شده است. رفتار آنان با مردم فلسطين و متقابلاً رفتار آنان با دولت خونخوار صهيونيست؛ موضع آنان در قبال اعتراف رژيم صهيونيستی به سلاح اتمی و متقابلاً موضع آنان در برابر استفاده غيرنظامی ايران از انرژی هسته‌‌ای؛ حمايت آنان از حمله‌ی نظامی بر لبنان و كمك تسليحاتی و سياسی به حمله كننده و متقابلاً ضديت آنان با مدافعان جان بركف لبنانی؛ باجگيری دائمی آنان از دولت‌های عربی و متقابلاً باج‌دهی هميشگی آنان به رژيم صهيونيستی؛ حمايت از اهانت‌كنندگان به مقدسات اسلام و حتی افتراء و اهانت صريح بلندپايگان غربی ازقبيل پاپ به اين آئين الهی و متقابلاً جرم شمردن تحقيق و ترديد درباره‌ی هولوكاست و كيان صهيونيستی؛ حمله نظامی و كشتار و ويرانی در عراق و افغانستان بنام دمــــوكراسی، و متقابلاً توطئه بر ضد دولت‌های منتخب مردمسالار در فلسطين و عراق و آمريكای لاتين و هر جای ديگری كه عوامل آمريكا و صهيونيست بر سر كار نيامده باشند؛ غوغای مبارزه با تروريسم و متقابلاً گفت‌و‌گوی پنهانی و حتی كمك به تروريست‌های جرّار در عراق و غيره..

اين رفتارهای نامعقول و كينه‌توزانه بر ملت‌های مسلمان حجت را تمام كرده و به بيداری اسلامی كمك رسانده است. امروز چه بخواهند و چه نخواهند حركتی عميق و ريشه‌دار در دنيای اسلام آغاز شده است و همين حركت است كه در زمان متناسب خود به استقلال و عزت و حيات دوباره‌ی امت اسلامی خواهد انجاميد.

اين يك مقطع تاريخی تعيين كننده است. نخبگان و علماء و روشنفكران وظيفه‌ی سنگينی در اين مقطع بر دوش دارند. هرگونه ضعف و سست عنصری و غرض‌ورزی و كوتاهی آنان می‌تواند به فاجعه منتهی شود. علمای دين در برابر اختلاف‌افكنی مذهبی ساكت ننشينند؛ روشنفكران در دميدن روح اميد در جوانان كوتاهی نكنند؛ سياستمداران و زمامداران، مردم خود را در صحنه نگهدارند و به آنان تكيه كنند؛ دولت‌های اسلامی همبستگی ميان خود را تقويت كنند و از اين قدرت حقيقی در برابر تهديد سلطه‌گران بهره‌مند شوند.

امروز سرويس‌های جاسوسی آمريكا و انگليس در عراق، در لبنان، در كشورهائی از شمال افريقا و در هر جای ديگری كه بتوانند، با همه‌ی قوا در حال پراكندن ويروس اختلاف مذهبی‌اند. اجتماع حج بايد ما را در برابر اين بيمــاری مهلك مصون‌ســازی كنــد و آيه‌ی شريفه‌ی: «و أطيعوا الله و‌رسوله و لاتنازعوا فتفشلوا و تذهب ريحكم و اصبروا إن‌الله مع‌الصابرين » را پيوسته در برابرچشم ما قرار دهد.

امروز برائت از مشركان ندای قلبی و فطری همه‌ی ملت‌های مسلمان است. موسم حج تنها نقطه‌ای است كه اين ندا می‌تواند از سوی همه‌ی اين ملت‌ها با صدای بلند طنين افكند.

اين فرصت را مغتنــم بشمـــاريد و با دعـا برای امت اسلامی و دعا برای تعجیـل در ظهور مهدی موعود سلام‌الله عليه و عجل‌الله فرجه، از هر كرانه خود را در اين اقيانوس عظيم شستشو دهيد.

توفيق و خوشبختی و حج مقبول را برای همه‌ی شما مسئلت ميكنم.

سیّدعلی خامنه‌ای

Copyright © 2003-2022 - AVINY.COM - All Rights Reserved
logo