شهید آوینی


امروز شنبه دوم دی ماه سال 1385 هجری شمسی ، مقارن است با دوم ذیحجه سال 1427 هجری قمری و برابر است با بیست و سوم دسامبر سال 2006 میلادی .

درگیری روس ها با مبارزان ایرانی دراطراف تهران :
درچنین روزی درسال 1294 ه ش  نیروهای  روسیه ، درشهریار(حومه تهران ) با نیروهای دولتی ومردم مسلحی که به دفاع ازکشوروکاشانه خویش برخاسته بودند ، درگیر شدند . روسهابه بهانه جلوگیری ازگسترش نفود آلمان در ایران تانزدیکی تهران پیشروی کرده بودند. دراین درگیری ایرانیان متحمل تلفات بسیاری شدند .

تولد استاد جلال الدین همایی :
درچنین روزی درسال  1278هجری شمسی استاد جلال الدین همایی استاد محقق وشاعرونویسنده مبارزایرانی ،  فرزند ابوالقاسم و نواده همای شیرازی درشیرازدیده به جهان گشود. او دانش های نخستین را نزد پدرخود وفنون شعری رانزد عموی گرامیش فراگرفت . پس ازآن به دبیرستان قدسیه اصفهان رفت وسپس مدت ها درمدرسه نیم آورد اصفهان طلبه حجره نشین بود وعلوم الهیات رانزد فاضلان آن دوره فراگرفت . او در فقه و اصول تا حد در جه اجتهاد پیش رفت و از چند مرجع تقلید اجازه داشت و در فلسفه و علوم ، ریاضیات قدیم و عرفان نیز استاد بود . مهمترین تالیف استاد همایی تاریخ اصفهان در ده جلد است و غزالی نامه ، مصباح الهدایه در عرفان و تصوف ، معانی بیان در ادب فارسی ، یک دوره تاریخ ادبیات ایران  ( در پنج جلد ) و یک دوره فلسفه از جمله آثار ایشان است . استاد همایی از اعضا پیوسته فرهنگستان ایران بود . گذشته ازشان والای مرحوم همایی در علوم متداول ، استاد در علوم باطنی و خودسازی و تواضع و تقوا و اکتفا به زندگی ساده نیز درمیان همگنان دانشگاهی خود فردی نمونه بود .  

ورود ژنرال گاردان به ایران : 
درچنین روزی  در سال1807میلادی  ژنرال گاردان افسرو سیاستمدار فرانسوی پس از انعقاد قرارداد فین کن اشتاین به ایران آمد.
پس از مذاکرات طولانی و ارسال چند نامه از سوی ناپلئون برای شاه ایران ، بالاخره مقدمات اتحاد فرانسه و ایران فراهم شد . میرزا رضا خان قزوینی به عنوان نماینده ایران برای انعثاد عهد نامه به اردوی ناپلئون در فین کن شتاین واقع در لهستان اعزام شد  . وی در این محل با فرانسه عهد نامه ای بست که به موجب آن هریک از طرفین تعهداتی را پذیرفتند . پس از امضای عهد نامه مذکور به دستورناپلئون یک افسر فرانسوی به نام ژنرال گاردان به همراه عده ای از مستشاران نظامی به منظور تعلیم سپاه ایران و آموختن طریقه ساختن توپ  در اصفهان و نقشه برداری از راهها به ایران آمدند .

قانون اساسی در عثمانی :
درچنین روزی در سال 1876 امپراتوری عثمانی برای نخستین بار دارای قانون اساسی شد. 

اختراع لاستیک :
درچنین روزی درسال 1932میلادی ،  لاستیک مصنوعی ساخته شد.  پس از  کاهش تولیدات کائوچو دانشمندان به فکر ماده جایگزین برای آن افتادند .  پس ازگذشت13سال از جنگ جهانی اول ، ماده میِل شیمیدان انگلیسی موفق به کشف لاستیک شد.

نخستین جدول مطبوعاتی :
در چنین روزی در سال 1913، برای نخستین بار در تاریخ ،  جدول کلمات متقاطع در نشریه نیویورک ورلد به چاپ
رسید .

اختراع ترانزیستور :
در چنین روزی در سال 1947 جان بارد ین ، والتر اچ براتین و ویلیام شوکلی  ترانزیستور  را اختراع کردند .

 قیمت نفت بالا رفت :  
در چنین روزی در سال 1973 میلادی ، بهای نفت خام  شش کشور حوزه خلیج فارس  دوبرابر شد. دلیل این افزایش قیمت نفت   رفع تحریم صدور نفت کشورهای عربی  اعلام شد . کشور های عربی تولید کننده نفت در جنگ اکتبر (جنگ رمضان ) صدور نفت خویش را قطع کرده بودند که تاثیر فلج کننده ای بر اقتصاد کشور های صنعتی گذ ا شته بود.

اختراع فونوگراف :
در چنین روزی در سال  1878 میلادی  توماس ادیسون فونوگراف یا گرامافون را  اختراع کرد. ادیسون  در سی و یک سالگی موفق به ساخت استوانه‎ای با پوشش قلع شد که قادر به پخش صوت  بود .  ده سال بعد امیل برلینر صفحه  را برای تکثیر صفحات موسیقی اختراع کرد . گرامافون ادیسون هم اکنون  در موزه صنعتی نیویورک نگهداری می شود.

ون گوک گوش خود را برید :
در چنین روزی در سال 1888 میلادی ونسان ون گوک نقاش هلندی ،  پس از یک نزاع با پل گوگن ( نقاش مشهور )  یکی از گوش های خود را برید . ون کوگ  نقاش عاشقی بود که پس از شکست در عشق دیوانگی خاصی در او رخ نمود . سمبولیسم که بیان نامه آن  در در سال 1886 میلادی  در پاریس صادر شد کلمه ای بود که برای نخستین بار  منتقدان آن را  برای نقاشی های وان گوگ  وگوگن به کار بردند.  سمبولیست ها واقعیت محض را مبتذ ل و ناچیز می شمردند و مدعی بود ند که باید واقعیت را به شکل نماد جهت شناخت درونی هنرمند از آن واقعیت ارائه کرد. واقعه بریدن گوش او در کتاب شور زندگی وی به تفصیل ذکر شده است .

محاصره ژاپن :
در چنین روزی در سال 1941 و در طول جنگ جهانی دوم نیروهای آمریکایی در جزیره  "ویک " ژاپن را به محاصره خویش در آوردند .

اعدام رهبران جنگ در ژاپن :
در چنین روزی در سال 1948 میلادی هید یکی توجو نخست وزیر ژاپن و شش رهبر دیگر جنگ جهانی دوم ، در توکیو اعدام شدند . این افراد به به دلیل جرایم علیه بشریت محکوم شدند .

دستگیری چائو شسکو و همسرش :
در چنین روزی در سال 1989 میلادی نیکلای چائوشسکو رییس جمهورحکومت کمونیستی  رومانی و همسرش النا هنگامی که قصد فرار از کشور شان را داشتند ، دستگیر شدند . این دو چند روزبعد اعدام شد ند.

پایان انتخابات یوگسلاوی :
در چنین روزی در سال 1990 میلاد ی انتخابات یوگسلاوی پایان یافت . در این انتخابات چهار جمهوری  از شش جمهوری این کشور از قیمومیت دولت کمونیستی  خارج شدند .

آتش سوزی در هند :
در چنین روزی در سال 1995 میلادی در یک آتش سوزی  گسترده  در هندوستان 540 نفر که 170 نفر از آنان  کودک بودند ، در آتش سوختند . 

حمله به رژیم  صهیونیستی :
درچنین روزی در سال 1998 میلادی مبارزان جنوب لبنان بیست موشک به سوی  شهرک های صهیویست نشین در شمال فلسطین اشغالی پرتاب کردند .
 
تولد مارتین اپیتز :
در چنین روزی در سال 1597 میلادی اپیتز شاعر آلمانی و پدر شعر جدید آلمان دیده به جهان گشود .

تولد مارک آلگره :
آلگره کارگردان مشهور فرانسوی در چنین روزی در سال 1900 میلادی متولد شد . "سفر به سوی کنگو" عنوان مهمترین اثر اوست .

ایرلند دو بخشی :  
در چنین روزی در سال 1920 میلادی ایرلند به دو بخش شمالی و جنوبی تقسیم شد . هربخش  نیز پارلمان خاص خود را تشکیل داد وبه صورت دو کشور یکی کاتولیک و دیگری پروتستان  در آمد .

پخش اخبار بی بی سی :
در چنین روزی در سال 1922 میلادی رادیو بی بی سی پخش اخبار روزنامه خود را آغاز کرد .

تسخیر جده :
در چنین روزی در سال 1925 میلادی سلطان ابن سعود نضد ،   جده را به تسخیر خود در آورد .

حمله به برمه :
در چنین روزی و در اثنای جنگ جهانی دوم ،  در سال 1941 میلادی ژاپن حمله به برمه را آغاز کرد .

تشکیل دولت مراکش :
در چنین روزی در سال 1958 میلادی عبد اله ابراهیم دولت مراکش را تشکیل داد .

پایان تبعید ساخاورف :
 در چنین روزی در سال 1986 میلادی مشهورترین دگراندیش اتحاد جماهیر شوروی ، آندری ساخاروف بعد ازهفت سال تبعید به مسکو با زگشت .

روز پیروزی در مصر
همه ساله چنین روزی به عنوان روز پیروزی درمصرگرامی داشته می شود . این پیروزی به خاطرخروج نیروهای اشغالگربعد از واقعه کانال سوئز است . روزگذشته (22 دسامبر )  در سال 1956 میلادی آخرین گروه از نیروهای انگلستان و فرانسه از مصر خارج شدند .  در هشتم آبان 1335 ه ش و در پی ملی کردن کانال سوئز از سوی پرزیدنت جمال عبدالناصر تجاوز سه جانبه (صهیونیستها، بریتانیا و فرانـسه ) بـه مصـر آغـاز شد در این تجاوز صهیـونیستهـا تحـت فرمانـدهـی بـن گـوریـون جنایت پیشه بخشهایی از سینا و نوار غزه را قریب بـه شـش مـاه بـه اشغـال خود در آوردند تا این که سرانجام بنا به تصمیم سـران آمـریکـا و شـوروی یعنـی آیزنهاور و خروچف از این منطقه خارج شدند .

 

 

01/10/58

تقاضاي كارتر از شوراي امنيت جهت تحريم اقتصادي ايران.

تهديد شوروي مبني بر توي تحريم اقتصادي عليه ايران.

حمايت نروژ از تحريم اقتصادي عليه ايران.

حمايت ليبي از ايران در برابر تهديد آمريكا.

قطع رابطه با مغرب (مراكش) بخاطر طرفداري شاه حسن از اشغال ايران توسط آمريكا.

01/10/59

عقبنشيني نيروهاي عراقي از حوالي سوسنگرد .

عقبنشيني و ترميم مواضع عراق در جبهه اهواز ـ گلوله باران و بمباران آبادان همراه با درگيري هوايي در آسمان اين شهر .

جبهه شمالي : درگيري با نيروهاي عراقي در ارتفاعات مريوان و درگيري با ضد انقلاب در « دزلي » .

 اعلام مواضع ايران و آمريكا در مورد گروگانها توسط سخنگوي دولت ايران ( بهزاد نبوي ) و وزير امور خارجه آمريكا ( ادموند ماسكي ) .

 مصاحبه رئيس مجلس در مورد نحوه فعاليت شوراي عالي دفاع ، مسئله سه جزيره و درگيريهاي داخلي .

اظهارات وزير نفت عراق ، وزير خارجه عراق ، لئونيد برژنف و شاذلي بن جديد ( رئيس جمهور الجزاير ) درباره مذاكره ايران و عراق .

 پيشبيني ركود زمستاني در جنگ ايران و عراق در تحليلهاي مربوط به جنگ .

 

Copyright © 2003-2022 - AVINY.COM - All Rights Reserved
logo