شهید آوینی


امروز سه شنبه بیست و هشتم آذرماه سال 1385 هجری شمسی ، مقارن است با بیست و هفتم ذیقعده الحرام سال 1427 هجری قمری و برابر است با نوزدهم دسامبر سال 2006 میلادی .

تولد  صاحب بن عباد : 
درچنین روزی در  سال326هجری قمری صاحب بن عباد  وزیرمعروف آل بویه درخاندانی ایرانی درطالقان بدنیا آمد.
ابوالقاسم‌ اسماعیل‌بن‌حسن‌ بن‌ عباد ط‌القانی‌ ،  مشهور ‌به ‌صاحب‌ بن‌عباد ،  وزیر دانشور و صاحب‌ نام‌ آل‌بویه‌  و از چهره‌های ‌درخشان ‌‌ایران‌‌ است‌ .  او را به بزرگی "صاحب‌" می خواندند چراکه  شخصیت‌  بلند ایشان ‌، مایه‌ آبروی‌ مقام‌ وزارت آل بویه ‌شد . کتابخانه‌ عظ‌یم‌ صاحب‌ در تاریخ ‌شهرت بسیار دارد و در آن بیش از دویست  هزار جلد کتاب نگهداری می شد . .آرامگاه‌ صاحب‌ در ‏‏‏شهر ‏اصفهان‌، ‏ ‏‏حرم ‌و ‏ضریح ‌و ‏گنبد ‏دارد ‏و زیارتگاه‌ دوستداران علم و دانش  است‌. ‌او در ترویج ‌تشیع‌، خاصه‌ درمیان مردم ‌اصفهان‌، کوشش بسیار کرد .  صاحب‌ بن‌عباد، علاوه ‌بر تصدی‌ مهمترین‌ مقام ‌سیاسی‌ در دستگاه ‌فخرالدوله‌ دیلمی‌، در فضل‌ و ادب ‌نیز دستی ‌بلند داشت‌ . دیوان اشعار، کتاب المحیط، اسماء الله تعالی وصفاته و الذکره  فی اصول الخمسه از جمله آثار اوست .


نخستین حمله موشکی به دزفول :
 


درچنین روزی درسال 1361 ه ش رژیم صدام حسین برای نخستین بارشهر قهرمان پروردزفول را آماج حملات موشکی خود قرار داد.  شهر مقاوم دزفول بعدها به عنوان یکی ازشهرهایی که بیش ازسایرشهرهای ایران ، مورد اصابت بمب وموشک دشمن بعثی قرارگرفت ، شناخته شد .

شهادت صادق گنجی : 
درچنین روزی درسال 1369 ه ش صادق گنجی مسوول خانه فرهنگ جمهوری اسلامی ایران درلاهورپاکستان به درجه رفیع شهادت نایل آمد . وی درآخرین روزهای فعالیت خود دراین کشور ، درمراسم تودیعی که شخصیت‎های فرهنگی لاهور برگزارکرده بودند، به دست عوامل افراطی وتروریست سپاه صحابه این کشوربه شهادت رسید. گنجی نزدیک به چهارسال مسوول خانه فرهنگ جمهوری اسلامی ایران درلاهور پاکستان  بود . 

آزاد سازی وجوهات در برابر آزادی گروگان ها :
درچنین روزی درسال1358 ( 1980 میلادی )،  جمهوری اسلامی ایران درپاسخ به تقاضای مقامات آمریکایی مبنی برآزادی تمامی گروگان های آمریکایی ( مربوط به واقعه سیزدهم آبان تصرف لانه جاسوسی)، ازمسوولان این کشورخواست، مبلغ 24 بیلیون ازدرآمدهای بلوکه شده ایران را که توسط دولت  آمریکا به طورنامشروع بلوکه شده ، آزاد سازد .  

تولد بیژن کامکار : 

در چنین روزی در سال 1328 ه ش بیژن کامکار تک نواز دف ، خواننده و هم نواز تار در گروه کامکارها متولد شد . گروه کامکار ها هم اکنون به عنوان یکی از گروههای فعال موسیقی در ایران آثار زیبایی از موسیقی سنتی را( با ترکیب موسیقی مقامی )  به دوستداران این گونه موسیقی ارایه کرده است .

درگذشت عباس یمینی شریف :
درچنین روزی در سال 1368 ه ش استاد عباس یمینی شریف  ، شاعرو داستان پرداز ایرانی دارفانی را وداع گفت . یمینی شریف یکی ازشاعران به نام ادبیات فارسی است . او درحوزه ادبیات کودک و نوجوان آثارگرانبهایی را از خود به جای نهاده است .

 

قیام مردم اسپانیا علیه فیلیپ پنجم :
در چنین روزی  در سال1706میلادی  قیام بزرگ مردم اسپانیا علیه فلیپ پنجم  پادشاه این کشور آغازشد. مردم با این کار قصد ساقط کردن فیلیپ از سلطنت را داشتند . این قیام ابتدا به خروج فیلیپ ازمادرید منجر شد اما بعد از چند روز فیلیپ پنجم باردیگر به مادرید بازگشت و قیام کنندگان را به شدت سرکوب کرد .

تولد لئونید برژنف :

درچنین روزی درسال 1906 میلادی لئونید برژنف به دنیا آمد .  برژنف درسال 1957 به عضویت دفتر سیاسی حزب کمونیست شوروی در آمد و به سال 1960 پس از ورشیلف صدر هیات رییسه شد . بعد از سقوط خروشچف در سال 1964 دبیر کل حزب کمونیست شد و با تغییر قانون اساسی هر دو مقام را توامان عهده دار گردید . برژنف ضمن این که در مدت طولانی دوران زمامداری خود انعطاف و نرمش را در سیاست خارجی شوروی به کار می بست هرجا منافع حیاتی کشورش را در خطر می دید پایداری سختی از خود نشان می داد .  در چنین روزی در سال 1982 میلادی لئونید برژنف رهبر اتحاد جماهیر شوروی  بر اثر حمله قلبی در گذشت . وی به هنگام مرگ 75 سال داشت .

تولد ژان ژنه :
در چنین روزی در سال 1910 میلادی ژان ژنه دیده به جهان گشود .  ژان  ژنه یکی از  بزرگترین شاعران و نمایشنامه نویسان  فرانسوی است .  وی در سال  1910 میلادی  در یک زایشگاه عمومی ( مربوط به افراد بدون پدر مشخص )   متولد شد . وی کودکی خوبی نداشت و دایم در دوران کودکی و نوجوانی خود به خاطر نداشتن پدر و مادر و فقر مالی دزدی می کرد . ژنه پس از مدتی وارد ارتش شد اما آنجا نیز دوام  نیاورد و شروع به جهانگردی کرد . وی در این مدت از کشور های اسپانیا ،   ایتالیا، آلبانی، یوگسلاوی، اتریش، چکسلواکی، لهستان و آلمان  دیدار کرد . "  خاطرات یک دزد " ، " کلفت ها" ، "سیاها"  و" بالکن " عناوین مهمترین آثار اویند.  

پادشاهی هنری  دوم :
در  چنین روزی در سال 1154 میلادی هنری دوم پادشاه انگلستان شد .

نبرد دروکس :
در چنین روزی در سال 1562  میلادی نبرد دروکس بین پروتستان ها و کاتولیک های فرانسه آغاز شد . مورخان این جنگ را  آغاز جنگ مذاهب در فرانسه خوانده اند  .

اختراع مقوا :
در چنین روزی در سال 1871 مقوا بوسیله آلبرت ال جونز اختراع شد .

اخراج ایند یرا گاندی از مجلس :


در چنین روزی در سال 1978 میلادی ایند یرا گاندی  از مجلس شورای این کشور با نام لاک سبها به منظور تحقیر وی ،  اخراج شد و پس از آن به زندان افتاد .

تد هیوز ، ملک الشعرا :
در چنین روزی در سال 1984 میلادی تد هیوز به عنو ان ملک الشعرای انگلستان شناخته شد .

بازگشت هنگ کنگ به حاکمیت چین :
در چنین روزی در سال  1984 میلادی ،  بریتانیا  وچین توافقی را امضا کردند که طی آن هنگ کنگ تحت حاکمیت چین در اول جولای 1997 میلادی بازمی گشت . این قرارداد مبان ژائو زیانگ و مارگارت تاچر امضا شد . اکنون هنگ کنگ تحت اختیارچین است.  
 
اشغال پاناما از سوی آمریکا :

در چنین روزی در سال 1989 میلادی نیروهای آمریکایی ،  پاناما را به منظورساقط کردن رژیم ژنرال نوریگا  اشغال کردند .در این حمله سه هزار نفر از پانامایی ها کشته شدند .  این حمله به عنوان یکی دیگر از دخالت های نظامی آمریکا در کشور های خارجی شناخته شده است .  حمله به این بهانه صورت گرفت که نوریگا در قاچاق مواد مخدر دست دارد در نتیجه نوریگا به آمریکا برده شد و اکنون در این کشور زندانی است. 

پایان بمباران چهار روزه عراق :
در چنین روزی در سال 1998 میلادی ، چهار روز بمباران سنگین عراق از سوی نیروهای بریتانیا و آمریکا پایان یافت .

تحریم های  جدید علیه افغانستان :

در چنین روزی در سال 2000 میلادی شورا ی امنیت  سازمان ملل متحد تحریم های  جدید را علیه رژیم طالبان در افغانستان رقم زد . این تحریم ها به منظور مسدود ساختن  تمامی راههای فرار تروریست ها  در این کشور بود   .

آغاز به کار رییس جمهور برزیل :
در چنین روزی در سال 1950 میلادی ژتولیووارگاس  از مشهورترین  سیاستمداران و دولتمردان آمریکای لاتین برای دومین بار کار خود را به عنوان رییس جمهوری برزیل آغاز کرد.

سیرالئون ضمیمه انگلستان شد : 

 


درچنین روزی در سال1787میلادی سیرالئون  ضمیمه انگلستان شد. سیرالئون کشوری است نیمه جلگه ای در غرب آفریقای استوایی و ساحل شمالی خلیج گینه . مردم این کشور از نژاد  سیاه بانتو و عده قلیلی نیز از آنان سفید پوستند . مردم این کشور بیشتر به زبان انگلیسی و محلی تکلم می کنند . اهالی این سرزمین پیرو دین اسلام و مسحیت و برخی از آنان نیز بت پرستند .
سیرالئون را داسینترو کاشف پرتغالی کشف کرد و پس از آغاز سلطه استعماری انگلیس تا سال1961میلادی دراسارت این کشور ماند.  درسال1961میلادی سیرالئون به استقلال رسید و حکومت فرمانداری کل درآن برپاشد.

استقلال ایرلند :
درچنین روزی در سال1921میلادی ، ایرلند استقلال یافت. ایرلند جزیره ای است در مغرب بریتانیا و شمال غربی اروپا . مردم آن از نژاد لاتین هستند و به زبانهای ایرلندی و انگلیسی صحبت می کنند. اکثریت آنان پیرو مذهب کاتولیک اند . ایرلند در سال 1921 میلادی از انگلستان مجزا و به نام ایرلند خوانده شد . این کشور  هفت قرن مستعمره بریتانیا بود .  مردم ایرلند نیز در این مدت همواره   با حکومت انگلیسی‎ها بر کشورشان   مبارزه می‎کردند. ایرلند درسال1949میلادی براساس قانون اساسی بطوررسمی جمهوری ایرلند نام گرفت و در تاریخ چهاردهم دسامبر سال 1955 میلادی به عضویت سازمان ملل متحد در آمد .  

کودتای نظامی در بولیوی :
در چنین روزی در سال 1943 میلادی کودتای نظامی در بولیوی رخ داد .

ایجاد دوباره جمهوری اطریش :
در چنین روزی در سال 1945 میلادی جمهوری اطریش دوباره ایجاد شد  .

پیروزی مارشال دو گل :


درچنین روزی درسال 1965 میلادی مارشال دوگل برای باردوم درانتخابات فرانسه پیروز شد . در این انتخابات فرانسوا میتران با چهل و پنج در صد مجموع آراء شکست خورد .

قهرمانی گری کاسپاروف :
درچنین روزی  در سال 1987 میلادی گری کاسپاروف قهرمان شطرنج جهان شد .

تولد سو تونگ پو :
درچنین روزی در سال 1036 میلادی پو شاعرمشهور و معروف چینی متولد شد . او علاوه بر شعردرنثرونقاشی نیزصاحب مهارت بود .

تولد آلبرت میکلسون :
میکلسون فیزیکدان بر جسته آمریکایی در چنین روزی در سال 1852 میلادی به دنیا آمد . وی در سال 1907 میلادی جایزه نوبل ادبی را از آن خود کرد .

تولد اف اس فلینت :
در چنین روزی در سال 1885 میلادی فلینت ،  شاعر و مترجم انگلیسی به دنیا آمد ." حرکت تصویر گرا "عنوان مهمترین اثر اوس

 

منبع: خبرگزاری مهر


 

28/9/58

موجی از بمب‌گذاریها در راه‌آهن، صنعت نفت و ... مناطق نظامی در خوزستان.

28/9/59

عملیات محدود خودی در سر پل ذهاب و تحرك متقابل جزیی خودی و دشمن در مریوان. حمله ضد انقلاب به مراكز ارتش در سردشت.

آمار متفاوت كشتههای عراقی از قول سفارت عراق در لندن و خبرگزاری انگلیسی رویتر. وظایف و اختیارات شورای عالی دفاع، عدم دخالت این شورا در فرماندهی جنگ و توصیه به پرهیز از تعرض مسئولان به یكدیگر در بیانات امام جمعه تهران (آیت ا … خامنه ای).

اعلام آخرین موضعگیری ایران درباره گروگانها در مطبوعات داخلی از قول نخست وزیر (محمدعلی رجائی) و تصریح آزادی نزدیك گروگان ها به شرط حل مسأله تضمینات مالی كه ایران از امریكا خواسته است.

28/9/61

حمله موشكی دشمن به شهر قهرمان پرور دزفول

28/9/65

استفاده عراق از ... و جنگنده میراژ فرانسوی مجهز به بمبهای هدایت شونده در حمله به ایران.

28/9/66

فرماندهی استراتژیك هوایی: امریكا هواپیماهای خود را برای مقابله با هرگونه تهدیدی در خلیج فارس به موشكهای غیراتمی كروز مجهز می‌كند.

ورنون والترز: شورای امنیت در صدد اقدام بر علیه ایران به علت عدم پذیرش قطعنامه آتش‌بس از جانب این كشور می‌باشد.
Copyright © 2003-2022 - AVINY.COM - All Rights Reserved
logo