شهید آوینی


امروز شنبه بیست و پنجم آذرماه سال 1385 هجری شمسی ، مقارن است با بیست و چهارم ذیقعده الحرام سال 1427 هجری قمری و برابر است با شانزدهم دسامبر سال 2006 میلادی .

روزپژوهش :

 

امرپژوهش درغالب کشور های دنیا مقوله ای اجتناب ناپذیر وضروری تلقی می شود وبه همین منظورمیزان متنابهی ازبودجه جاری هر کشور به این امر اختصاص می یابد . در دنیای امروز مبنای توسعه  ، پژوهش در رشته های مختلف است و در واقع تبیین و بررسی علمی مسایل هر کشور ، روند جاری  توسعه  را در آن کشور تسریع می کند و مخلص کلام آنکه ، بها دادن به امر پژوهش از کلید های اصلی  توسعه در کشورها به حساب می‎آید. تبیین ویژگی های اساسی پژوهشگران ، شناخت‌ روشهای‌ مناسب‌ برای‌ تقویت‌ ویژگیهای‌ ذاتی‌ و اکتسابی‌ در حوزه‌های‌ گوناگون‌ ، تبیین ‌ عوامل‌ انگیزش ‌ و عوامل‌ بازدارنده‌ در پژوهشگران‌ برای‌ پرداختن‌ به‌ امرپژوهش‌ ، تعیین ‌ جایگاه‌ نظام‌ پژوهش‌ و تعریف آن  در نظام‌ ‌ جمهوری‌اسلامی‌ ایران‌ ،  تعیین‌ اولویتهای‌ سرمایه‌گذاری‌ در رشته‌های‌ مختلف‌ براساس‌ سیاستهای‌ کلان‌ جمهوری‌اسلامی‌ ایران‌ ، تعیین نقش ‌ بخشهای‌ دولتی‌ و خصوصی‌ در امر پژوهش‌ ،  بررسی‌ و مشخص‌ کردن‌ مقررات‌ و قوانین‌ حاکم‌ بر نظام‌ پژوهش‌ کشور ،  بررسی‌ و مشخص‌ کردن‌ نسبت‌ مناسب‌ اعتبارات‌ پژوهشی‌ به‌ کل‌ اعتبارات‌ و تخصیص بهینه امکانات در جهت امر پژوهش همگی مباحثی ا ند که باید در مقوله  پژوهش به منظور فعال سازی آن در جمهوری اسلامی ایران  ، مورد بحث و تبادل نظر قرار گیرند .

در گذشت استاد سید محمد طباطبایی :
در چنین روزی در سال 1316هجری قمری ،  استاد سید محمد طباطبایی  معروف به سید استاد ازعلمای برجسته ایران  به دیار حق شتافت . وی پس از طی مقدمات علوم  درکربلا ، در مکتب علمی میرزای بزرگ زانوی تلمذ بر زمین زد .  آن عالم ربانی  پس ازرحلت  میرزای بزرگ مورد تعظیم و تکریم سایر علمای علوم اسلامی قرار داشت . سید حسن مدرس ازشاگردان اوست . 

 تاسیس حزب ایران نوین :
درچنین روزی درسال  1342 ه ش  حزب ایران نوین به دست حسنعلی منصورتاسیس شد . این حزب که درواقع حزبی از بالا به پایین  بود ونهاد آن در میان عامه مردم  ریشه نگرفته بود ، نتوانست در میان عامه مردم جایی باز کند و تنها در میان اطرافین دربار به عضو گیری پرداخت . حسنعلی منصور نخست وزیر رژ یم  محمد رضا پهلوی هم بود.حسنعلی منصور در اردیبهشت سال 1302 ه ش در تهران به دنیا آمد . پدر او رجبعلی منصور ( منصور الملک ) از اعضاء نخستین لژفراماسونری در ایران بود . وی درآخرین ماه های سلطنت رضاخان به صدارت  رسید و دردوران محمد رضا پهلوی هم در راس دولت قرار گرفت . حسنعلی منصور به تاسی از پدر وارد دانشکده حقوق و علو م سیاسی دانشگاه تهران شد و در رشته حقوق تحصیل کرد . او به زبانهای فرانسه ، انگلیسی و آلمانی آشنایی داشت . وی بعدها مدتی دبیر کل شواری عالی اقتصاد شد و مدتی نیز وزیر کار بود . وی پس از آن  به پست معاونت نخست وزیر و سپس رییس دفتر مخصوص وزیر امور خارجه رسید . گفته اند منصور  یکی از اعضای فعال لژفراماسونری در ایران بوده است . حسنعلی منصور در دوران انقلاب سفید شاه دومین نخست وزیر عصر انقلاب سفید شد . در همین دوره بود که طرح  لایحه کاپیتولاسیون (حق قضاوت کنسولی) به اتباع آمریکایی مطرح شد . حسنعلی منصور با جدیت   تمام ننگین ترین لایحه تاریخ ایران را به مجلس برد تا آن را به تصویب برساند . وی علیرغم مخالفت های مردمی و همچنین بیانات حضرت امام خمینی (ره)  در این زمینه تلاش های بسیاری کرد و سرانجام آن را به تصویب رساند .

تاسیس بنگاه حمایت از مادران و نوزادان :
 


درچنین روزی درسال 1319 ه ش بنگاه حمایت از مادران و نوزاردان تاسیس شد . این بنگاه برای نخستین باردرکشورخدمات پوششی دولتی را به مادران اعطا می کرد .

درگذشت استاد نصرالله زرین پنجه :
درچنین روزی در سال  سال1360هجری شمسی استاد نصرالله زرین پنجه ازمشهورترین نوازندگان تار به دیار ابدی شتافت . 
استاد زرین پنجه فراگرفتن تار را از نوجوانی آغازکرد ودرمحضر استادانی چون یحیی زرین پنجه ، علی اکبر خان شهنازی و موسی معروفی مشق تار کرد . وی مدتی در هنرستان موسیقی  به تدریس موسیقی پرداخت و سالها نیز رهبرارکستر سازهای ایرانی رادیو بود.

درگذشت استاد شاپور حاتمی :
درچنین روزی در سال 1369 استاد حاتمی نوازنده تار دار فانی را وداع گفت . وی در سال  1303 به دنیا آمد و بعدها در حوزه نوازندگی تار به مقام استادی دست یافت .

درگذشت شیخ آل عصفور :  
درچنین روزی در  سال1216هجری قمری ، شیخ حسین بن ابراهیم معروف به شیخ آل عصفور ازعلمای امامیه دارفانی را وداع گفت . وی  فقیه و محدثی صاحبنظر بود و ازبرترین علمای بحرین به شمارمی رفت ." باهرالعقوب فی نسب الرسول "  عنوان مهمترین اثر اوست . 
 
آغاز به کار رسمی شبکه جام جم و سحر سیما :
 


درچنین روزی درسال 1376 ه ش شبکه جام جم سیمای جمهوری اسلامی ایران به صورت رسمی برنامه های خود را برای خارج از کشور آغاز کرد . این نخستین شبکه فارسی زبان بود که برنامه های خود را ازداخل کشوربرای فارسی زبانان مقیم کشورهای اروپا و آمریکا پخش می کرد . همچنین درچنین روزی درسال 1376 پخش برنامه های انگلیسی وعربی شبکه جهانی سحر آغاز شد .

روزملی قزاقستان :
درچنین روزی درسال 1991 میلادی قزاقستان اعلام استقلال  کرد . قزاقسان کشوری است در آسیای مرکزی و غرب چین ، جنوب روسیه و شرق دریای خزر . بیشتر مردم این کشور از نژاد قزاق اند . قزاقستان در قرن سیزدهم میلادی به اشغال مغول ها در آمد . پس از استیلای مغولها، اقوام ازبک بر این سرزمین مسلط شدند. در اواسط قرن هجدهم، این سرزمین به تسلط کامل روسها درآمد. قزاقستان در سال 1936 میلادی هم به اتحاد جماهیر شوروی سابق پیوست و سرانجام در سال 1991 میلادی مستقل شد . اسلام در فاصله قرن هفتم تا نهم میلادی در این سرزمین رواج یافت.

آغازعملیات روباه صحرا :
درچنین روزی در سال 1998 میلادی عملیات روباه صحرا آغاز شد . در این عملیات طی چهار روز آمریکا و انگلسنان مواضع عراق را بمباران کردند .

روزملی بحرین :
بحرین مجمع الجزایری در جنوب خلیج فارس است . نژاد مردم آن سفید ( سامی ، آریایی ) و اکثرشان پیرو دین اسلام اند و به زبانهای عربی و فارسی گفتگو می کنند . نوع حکومت این کشور مشروطه سلطنتی است . پایتخت این کشور منامه نام دارد . بحرین در 14 مه سال 1970 میلادی با مراجعه به آرای عمومی توسط سازمان ملل متحد ا ز انگلستان مستقل شد و در تاریخ 21 سپتامبر سال 1971 میلادی به عضویت سازمان ملل متحد در آمد .  

در گذشت سامر ست موام :
درچنین روزی در سال سال1965میلادی سامرست موام نویسنده  انگلیسی در91سالگی درگذشت.   سامرست  موام ابتدا به تحصیل در رشته فیزیک و سپس طب مشغول شد  اما هیچ کدام از این دو روح  او را راضی نکرد . وی  به نویسندگی روی آورد . او بعد ها با نگارش نمایشنامه خانم فردریک در میان مردم انگلسان شناخته شد . وی در طول عمر خود ازکشور های مختلفی دیدار کرد و برخی از ایده های داستانی خود را از این سفرها یافت . بسیاری از آثار او مورد توجه عامه مردم انگلیسی زبان قرار گرفت اما او هیچگاه از گزند نقد ناقدان ادبی در امان نبود . بیشتر رمان های او به فیلم  در آمدند و او از این طریق به ثروت شایانی دست یافت .  اسارت انسان ( 1915) ، لبه تیغ ( 1944 ) و حاصل عمر ( 1938) از جمله مهمترین آثار اویند . 

تولد لوود ویک وان بتهوون :
در چنین روزی در سال 1770 میلادی لوود ویک وان بتهوون موسیقیدان  آلمانی در شهر بن به دنیا آمد .  یوهان ، پدر بتهوون خواننده بود .  بتهوون  از چهار سالگی با پیانو آشنا شد  وتا نه  سالگی همه قواعد موسیقی را  آموخت. وی  در دوازده سالگی   به عضویت ارکستر درابر کلن در آمد . او در هفده  سالگی جزء شاگردان موتسارت شد و پس از مرگ موتسارت به شاگردی هایدن در آمد . لوود ویک  در دوران جوانی چندین بار دچار ماجراهای عاشقانه شد اما هیچگاه ازدواج نکرد .  او در سن 32 سالگی به عارضه  کم شنوایی دچار شد و در سن 33 سالگی شنوایی خود را تقریبا  از دست داد . نخستین اثر بزرگ بتهوون سمفونی شماره  سه در سال 1804 ساخته شد . همچنین نخستین  اپرای بتهوون به نام فید لیو با موفقیت روبرو شد. سمفونی های چهارم و پنچم و ششم را در همین سالها بوجود آورد تا این که در سال 1819 به کلی کر شد . در سال 1823   ، بتهوون سمفونی شماره نه  (کرال) و میساسولمیسیس دو اثر بزرگ خود را در موسیقی سمفونیک و آوازی ایجاد کرد و این آهنگها یک افتخار ابدی برای او باقی گداشتند. بتهوون از شدت تنگدستی قصد داشت  سمفونی شماره نه  خود را تنها در ازای پنجاه  لیره به انجمن فیلارمونیک لندن بفروشد. وی  دراثر بیماری در بیست وششم مارس 1826  چشم از جهان فرو بست.

تولد جین اوستن :
در چنین روزی در سال 1775 میلادی جین اوستن متولد شد . "غرور و تعصب "، "مانسفیلد پارک" ،" اما "و" کاترین مورلاند" از جمله مهمترین آثار اویند  .

جدایی ناپلئون از همسرش بنا به حکم سنا :  
در چنین روزی در سال 1809 میلادی ناپلئون بنا پارت از ژوزفین  بنا به حکم  سنای فرانسه جدا شد .

آتش سوزی گسترده  در نیویورک :
در چنین روزی در سال 1835 میلادی 530 ساختمان در نیویورک بر اثر آتش نابود شد .

روز دینگان در آفریقای جنوبی :
در چنین روزی در سال 1838 میلادی زولو رهبر دینگان ها  از گروه کوچک بوئر ها در رودخانه بلود شکست خورد . این روز در آفریقای  جنوبی با عنوان روز دینگان گرامی داشته می شود. بوئرها، هلندی هایی بود ند که استعار را به آفریقای جنوبی کشاندند. 
نبرد بالج :
در چنین روزی در سال 1944 میلادی و در اثنای جنگ جهانی دوم نبرد بالج در بلژیک آغاز شد . این نبرد ، آخرین حمله و بزرگترین حمله  نیروهای آلمانی در جنگ جهانی دوم  بود .

سازمان ملل رای خود را پس گرفت !
 


درچنین روزی در سال 1991 میلادی مجمع عمومی سازمان ملل متحد قطعنامه 1975 خود را درباره  برابر دانستن مفهوم صهیونیسم با نژاد پرستی با  111 رای موافق در برابر 25 رای مخالف ، پس گرفت . 

باران های سیل آسا در ونزوئلا :
در چنین روزی در سال 1999 میلادی بر اثر باران های سیل آسا در ونزوئلا هزاران نفر جان باختند . این امر باعث شد که یکصد و بیست هزار نفر از مردم این منطقه خانه های خود را ترک کنند .

تسخیر آخرین پایگاه القاعده :
در چنین روزی در سال 2001 میلادی در تورا بورای افغانستان  مبارزان افغانی، گروه ائتلاف شمال، اعلام کردند که  آخرین پایگاه القاعده را به تسخیر خود در آورده اند .

تشکیل  جمهوری آفریقای جنوبی :
در چنین روزی در سال 1880 میلادی جمهوری آفریقای جنوبی تشکیل شد .

اعلام نظریه نسبیت :
در چنین روزی در سال 1915 میلادی آلبرت انیشتن "نظریه عمومی نسبیت " خود را منتشر کرد .

نخستین کار چارلی چاپلین :
درچنین روزی درسال1913 میلادی چارلی چاپلین کار هنری خود را آغاز کرد . وی نخستین کار خود را در کیستون با هفته ای 150 دلار آغاز نمود.

مرگ 180 هزار نفر بر اثر زلزله :
در چنین روزی در سال 1920 میلادی بیش از یکصد و هشتاد هزار نفر  بر اثر زلزله هشت ممیز شش دهم ریشتری در کانسوای چین در گذشتند . این زلزله پانزده هزار مایل اطراف این منطقه را تخریب کرد .

سوکارنو رییس جمهور شد :
در چنین روزی در سال 1949 میلادی احمد سوکارنو رییس جمهور اندونزی شد . اما بر اثر توطئه های آمریکا به دنبال یک کودتای نظامی به رهبری سوهارتوکه در آن کودتا صد ها نفر کشته شدند ، به قتل رسید . سوکارنو به همراه عبد الناصر، تیتو، نهرو جنبش عد م تعهد را پایه گذاری کردند. خانم سوکارنو که اکنون رییس جمهور اندونزی است دختراحمد سوکارنو است.   

قتل  راسپوتین :
در چنین روزی در سال  1916 گریگوری راسپوتین مرد مقتدر  روسیه به دست دو تن از شاهزادگان این کشور کشته شد . این افراد پس از کشتن وی ، جسد او را به رودخانه افکندند. وی از مشاوران نزدیک نیکلای دوم بود . او از راه حیله و نیرنگ قدرت و نفوذ زیادی در دربار امپراطور به  دست آورده بود . راسپوتین در جنگ جهانی اول در همه امور سیاسی کشور روسیه مداخله می کرد .

تولد جرج سانتایانا :
 در چنین روزی در سال 1863 میلادی سانتایانا فیلسوف ، شاعر و انسان شناس اسپانیایی متولد شد ." آخرین پیوریتن "  عنوان مهمترین اثر اوست .

تولد رافائل آلبرتی :
در چنین روزی در سال 1903 میلادی آلبرتی شاعر اسپانیایی   دیده به جهان گشود .

روز پیروزی  در بندگلادش :
درچنین روزی در سال 1971 بندگلادش استقلال  خود را از پاکستان اعلام  کرد . به همین مناسبت چنین روزی به نام روز پیروزی نام گرفته است .

روز دفاع از اصول کلیسایی در نامیبیا و آفریقای جنوبی :
همه ساله  پیروان دین مسیحیت در آفریقای جنوبی و نامیبیا  چنین روزی را به عنوان روزدفاع از اصول کلیسایی درنامیبیا و آفریقای جنوبی  گرامی می دارند .

روز قانون اساسی در نپال :
درچنین روزی در سال 1962 میلادی مردم  نپال دریک همه پرسی شرکت کردند وبه قانون اساسی کشورخود رای دادند  .

 

 

 

 

منبع: خبرگزاری مهر


 

25/9/59

مهمترين خبر جنگي جبهه جنوب : انهدام دو خودروي عراقي بر اثر برخورد با مينكار گذاشته شده توسط سپاه هويزه در حوالي پاسگاه برزگري . گزارش وضعيت و استعداد دشمن در محور قصر شيرين و سر پل ذهاب توسط ستاد عملياتي سپاه پاسداران در غرب كشور .

جبهه شمالي : ردّپاي ضدانقلاب و احتمال حمله به مناطقي در اطراف پاوه . مصاحبه رئيس ستاد مشترك ارتش ( تيمسار فلاحي ) و توضيح ابهامات موجود درباره عدم تهاجم خودي . قطعنامه پاياني سمينار فرماندهان سپاه .

برنامهريزي براي مراسم روز وحدت روحاني و دانشجو توسط نيروهاي خط امام در پاسخ به حركت جرياني بني صدر در روز عاشورا و سخنراني ميدان آزادي . اعتراض 67 نماينده مجلس به مندرجات كارنامه رياست جمهوري و محكوم كردن آن تحت عنوان افشاي اسرار مجلس به هنگام جنگ و تقاضاي مجازات براي عاملان آن .

25/9/64

سفر صدام به شوروي ديدار با ميخائيل گورباچف و آندره گروميكو

25/9/65

توقيف غيرقانوني يك فروند كشتي تجاري ايران موسوم به بهار در بندر جنوا واقع در شمال ايتاليا.

ايجاد خط مستقيم بين واشنگتن – بغداد و كمكهاي اطلاعاتي سيا به عراق.
Copyright © 2003-2022 - AVINY.COM - All Rights Reserved
logo