شهید آوینی


امروز شنبه هجدهم آذرماه سال 1385 هجری شمسی ، مقارن است با هفدهم ذیقعده الحرام سال 1427 هجری قمری و برابر است با نوزدهم دسامبر سال 2006 میلادی .

در گذشت آیت الله العظمی گلپایگانی :
درچنین روزی در  سال1372هجری شمسی حضرت آیت الله العظمی حاج سید محمد رضا گلپایگانی عالم وارسته، فقیه عالیقدر و مرجع بزرگ جهان تشیع دارفانی را وداع گفت. آن عالم ربانی در هشتم  ذیقعده 1316 ق در  گلپایگان، پا به عرصه وجود نهاد. وی تحصیلات مقدماتی خود را نزد   آیت الله محمد تقی گوگدی و آیت الله سید محمد حسن خوانساری آموخت. ایشان  بعدهاو بعد از طی دروس سطح و میانی حوزه ،  در درس خارج فقه و اصول حضرت آیت الله العظمی حاج شیخ عبدالکریم حائری یزدی  حاضر شد و در قم  به مدت هشت ماه از محضر آیات عظام میرزای نائینی و آقای سید ابوالحسن اصفهانی بهره کامل  برد. از دیگر اساتید آن عالم ربانی  می‎توان به حضرات  آیات عظام  مسجد شاهی اصفهانی،  کبیر،  بروجردی، عراقی و غروی اصفهانی اشاره کرد . وی از آیت الله حائری اجازة اجتهاد و از شیخ  عباس محدث قمی و آقا شیخ محمد رضا اصفهانی اجازة نقل روایت اخذ کرده است. ایشان بعدها به تربیت شاگردانی چند همت گمارد که حضرات آیات و حجج اسلام  مرتضی مطهری،  سید اسد الله مدنی، محمد مفتح، سید محمد حسینی بهشتی، علی مشکینی، ناصر مکارم شیرازی،  جعفر سبحانی و... از آن جمله اند .

از آن عالم ربانی آثاری چند به جای مانده است که  کتاب الحج در  سه جلد ،  الهدایة الی من له الولایة ،  نخبة الاشارات فی احکام الخیارات ، کتاب القضاء در دو جلد ، کتاب الشهادات ،  بلغة الطالب فی التعلیق علی بیع المکاسب، الدرّ المنضود فی احکام الحدود ،  نتایج الافکار فی نجاسة الکفار ، کتاب الطهارة و  کتاب القضاء عناوین مهمترین آنها هستند. ایشان  همواره یار و یاور امام خمینی ره بودند و در صحنه های مختلف مبارزه علیه رژیم ستمشاهی یاوری صدیق برای مبارزین بر ضد رژیم پهلوی  به شمار می رفتند . حضرت آیت الله گلپایگانی علاوه بر تدریس  ، دهها موسسة فرهنگی و دینی درنقاط مختلف  جهان و دهها مسجد و مدرسه در سراسر کشوربنا نهاد . سرانجام آن فقیه بزرگوار در 96 سالگی در 18 آذر 1372 به دیار حق شتافت . پیکر پاکش را در مسجد بالاسر مرقد مطهر حضرت معصومه ـ علیها السلام ـ، در جوار تربت استادش ایت الله العظمی حائری یزدی به خاک سپردند .

درگذشت علامه طباطبایی اصفهانی :
در چنین روزی  در  سال 1314 هجری قمری ،  سید ابوالحسن طباطبایی اصفهانی  از فیلسوفان و دانشمندان بزرگ شیعه در گذشت. وی در احمد آباد هند به دنیا آمد و تحصیل علوم مقدماتی را در  اصفهان آغاز کرد. او پس ازتحصیل مراتب عالی تر علوم بویژه  فلسفه  در مدرسه دارالشفای تهران به تدریس  فلسفه ،  ریاضیات ، عرفان مشغول شد . حواشی بر اسفار ملاصدرا  و حاشیه بر شفای ابو علی سینا از جمله آثار اوست . وی همچنین در حوزه ادبیات نیز تلاش های وافری داشته است و  یک دیوان اشعار و تصحیح مثنوی مولوی از آن عالم ربانی  به جای مانده است .   

در گذشت آیت اله میرزا صادق مجتهد تبریزی : 
درچنین روزی در  سال 1351 هجری قمری  آیت الله میرزا صادق مجتهد تبریزی فقیه معاصردار فانی را وداع گفت .  وی در سال1274 هجری قمری در تبریز دیده به جهان گشود.   الصلاه ، رساله ای در مشتقات و وسیله النجاه از جمله مهمترین آثار اویند . 

نخستین انتخابات مجلس خبرگان رهبری :
درچنین روزی درسال 1361هجری شمسی انتخابات نخستین دوره مجلس خبرگان برگزارشد. این دوره ازمجلس خبرگان با شرکت 69تن از نمایندگان خبره مردم سراسرکشور گشایش یافت. مجلس خبرگان رهبری بر اساس  قانون اساسی وظیفه رسیدگی به امور و وظایفی را دارد که بر اساس اصل 110 قانون اساسی بر عهده رهبر نهاده  شده است .

 

شهادت خلبان احمد کشوری :
درچنین روزی در سال 1359 ه ش سرگرد خلبان احمد کشوربه درجه رفیع شهادت نایل آمد . شهید سرتیپ خلبان احمد کشوری  درتیرماه سال 1332 ه ش درخانواده ای متوسط درشمال کشوربه دنیا آمد . وی پس ازطی تحصیلات مقدماتی ومتوسطه درسال 1351 ه ش وارد ارتش ( هوانیروز ) شد . اوهمزمان با تحصیل علوم ،به معنویت نیزتوجه داشت وهمواره با ترویج روحیه انقلابی ومجاهدت تلاش می کرد در جهت آرمانهای مذهبی خود گام بردارد .

او دردوران قبل ازانقلاب اسلامی بسیاری ازشب ها را با چاپ اعلامیه های امام خمینی ره به صبح رساند . در دوران نخست وزیری بختیار وی با چند تن از دوستان خود طرح کودتایی را تنظیم کرد ند و آن را نزد آیت الله پسندیده  برادر امام (ره) برد اما این طرح هنوز به انجام نرسیده بود که انقلاب مردم در   بهمن 1357 به پیروزی رسید . او پس از انقلاب اسلامی و وقوع جنگ تحمیلی خود را وقف جبهه های نبرد علیه رژیم بعثی و متجاوزین کرد و در بسیاری از عملیات های مهم شرکت جست . شهید کشوری  سرانجام در چنین روزی در سالل 1359 ه ش در ایلام در منطقه میمک  در حالی که با  بالگردان خود از ماموریت نظامی باز می گشت ، مورد حمله مزدوران بعثی قرار گرفت و به در جه رفیع شهادت رسید .
 

معرفی عراق به عنوان آغاز گر جنگ هشت ساله ومتجاوز از سوی سازمان ملل  :
درچنین روزی درسال 1370 ه ش سازمان ملل متحد عراق را به عنوان آغازگرجنگ هشت ساله معرفی کرد . پس ازیازده سال از آغاز جنگ  تحمیلی عراق علیه ایران و سه سال پس از صدور قطعنامه 598 میلادی و با تلاش های پیگیر سیاسی مسوولان نظام جمهوری اسلامی ایران،  حقانیت ایران در دفاع از از موجودیت و استقلال خود برای جامعه جهانی اثبات شد . خاویر پرز دکوئیار دبیر کل وقت سازمان ملل متحد در چنین روزی  در سال 1370 طی گزارشی رسمی به شورای امنیت سازمان ملل متحد اعلام کرد  که عراق در 31 شهریور 1359 به ایران حمله کرده است .

آغازهشتمین اجلاس سران کشور های اسلامی : 
درچنین روزی در سال 1376 ه ش هشتمین اجلاس سرا ن کشورهای عضو سازمان کنفرانس اسلامی درتهران آغاز شد . حضرت آیت الله خامنه ای رهبر انقلاب اسلامی با حضور در مراسم افتتاحیه سخنرانی کرد. ریاست کنفرانس برای یکدوره سه ساله به ایران رسید و رییس جمهور خاتمی، ریاست کنفرانس  را بر عهده گرفت. مقدمات این کنفرانس در زمان ریاست جمهوری آقای هاشمی رفسنجانی فراهم آمده بود.   

سقوط کابینه قوام :
درچنین روزی در سال 1326 ه ش کابینه قوام سقوط کرد .دردوره  پانزدهم  نشانه ‏های تفرقه و مخالفت با اهداف قوام روز به روز بیشتر می شد .  سردار فاخر حکمت که از اعضای کمیته مرکزی حزب دموکرات بود و به عنوان رئیس مجلس نیز انتخاب شده بود ، فراکسیون قدرتمند مجلس را تحت تاثیر خود داشت وبه این ترتیب  طرفداران قوام در اقلیت قرار گرفتند و کابینه قوام در خطر سقوط قرار گرفت. در این حال محمد رضا شاه با اطمینان از این که قوام، اکثریت را در مجلس از دست داده، با وزرای کابینه قوام از طریق عواملش مذاکره کرد و آنان استعفای خود را برای شاه فرستادند. با درخواست قوام برای گرفتن رای اعتماد از مجلس، کابینه‏اش رای نیاورد و بدین ترتیب کابینه او در چنین روزی سقوط کرد . قوام که پیش‏بینی چنین امری را نمی‏کرد از ایران خارج شد و مدتی در فرانسه ماندگار شد.

آغاز انتفاضه :
در چنین روزی در سال 1987 میلادی  انتفاضه نخست مسلمانان فلسطینی  آغاز شد .  این قیام با تظاهرات خیابانی و پرتاب سنگ در کرانه باختری و نوار غزه همراه با عملیات متهورانه غرق کردن یک فروند ناوچه اسراییلی و عبور از کمربند امنیتی رژیم صهیونیستی در لبنان آغاز شد  . انتفاضه از نفض عربی وبه معنای تکان و جنبش است و در اصطلاح به  انقلاب سنگ اطلاق شد ه است . در قاموس فلسطینیان انتفاضه مرحله قبل ازانقلاب است . مرحله ای که با پرتاب سنگ و کوکتل مولوتوف آغازمی  شود . شکست مبارزات پیشین فلسطینی ها ، فشار مضاعف صهیونیست ها بر فلسطینیان و روند سازش اعراب با رژیم صهیهونیستی   از جمله علل ظهور انتفاضه بوده است . حرکه المقاومه السلامیه  ( حماس ) ، جنبش  جهاد اسلامی فلسطین ، حزب تحریر اسلامی ،  جهاد اسلامی بیت المقدس و رهبری متحد قیام از جمله اصلی ترین گروههای شرکت کننده در قیام انتفاضه فلسطین بودند .

 
اشغال بیت المقدس توسط نیروهای انگلیسی در جنگ اول جهانی :
در چنین روزی در سال 1917 میلادی و در اثنای  در جنگ جهانی اول ،  نیروهای عثمانی  بیت المقدس را  به نیروهای انگلیسی تحت فرماندهی ویسکونت آلن بای واگذار کردند .

قیام اسپارتاکوس : 
در چنین روزی در  سال 73 پیش از میلاد قیام اسپارتاکوس  آغاز شد. اسپارتاکوس از اهالی  شمال دریای اژه  بود.  وی بعدها به  ارتش روم پیوست .  اسپارتاکوس در سال 74 پیش از میلاد به جمع گلادیاتورها پیوست. وی بر اثر ظلمی که بر  بردگان در روم باستان می رفت ،  دست به قیام گسترده ای زد و توانست درراه آزادی این قشر  به موفقیت هایی نیز دست یابد.   

وقوع جنگ مدرس :
درچنین روزی در سال1758میلادی جنگ 13ساله مدرس آغاز شد . این جنگ را ازخونین ترین جنگهای استعماری انگلستان و فرانسه درهندوستان می دانند . نبرد مدرس  با حمله نیروهای  فرانسوی  به بندر مدرس  آغازشد  . در پایان این جنگ فرانسه  مغلوب انگلیس شد .

استقلال تانزانیا :
درچنین روزی در سال1961میلادی  تانزانیا  از انگلستان  مستقل شد . تانزانیا کشوری است کوهستانی در منطقه استوایی آفریقای شرقی در ساحل اقیانوس هند . مردم این کشور از نژاد سیاه و سفید اند و زبان رسمی آنان سواحلی و انگلیسی است . اغلب مردم این کشور به زبانهای عربی و بانتو تکلم می کنند . تانزانیا از کشور های مشترک النافع انگلستان به حساب می آید . این کشور از اتحاد دو سرزمین تاگانیکا و زنگبار در سال 1964 میلادی به وجود آمد و در همین سال نیز به عضویت سازمان ملل متحد پذیرفته شد  . سال استقلال تانگانیکا 1961 و سال استقلال زنگبار 1963 است .

تولد کالر ویلهلم شل   :
 شل شیمیدان سوئدی درچنین روزی در سال 1742 میلادی به دنیا آمد . وی را کاشف کلر  ، منگنز و گلیسیرین دانسته اند .

تولد جان میلتون :
در چنین روزی  در سال 1608 میلادی جان میلتون شاعر مشهور انگلیسی در لندن دیده به جهان گشود .

تولد گوستاو دوم:
در چنین روزی در سال 1594 میلادی گوستاو دوم پادشاه سوئد  دیده به جهان گشود .

امضای پیمان هاگ :
در چنین روزی در سال 1625 میلادی پیمان هاگ توسط انگلستان و هلند به امضا رسید .  براساس این توافق به کریستین چهارم در دانمارک  مقرری اعطا می شد .

سوختن آثار ادیسون : 
در چنین روزی در سال  1914 همگی آثار فونوگراف ادیسون در  آتش از بین رفتند .

تهاجم گسترده نیروهای انگلیسی در شمال آفریقا : 
در چنین روزی در سال 1940 میلادی و در طول جنگ جهانی دوم نیروهای انگلیسی تهاجم گسترده خود را در شمال آفریقا آغاز کردند .

اعلان جنگ از سوی چین :
در چنین روزی در سال 1941 میلادی چین علیه ژاپن ، آلمان و ایتالیا اعلان جنگ کرد .

فراخوانی شوروی از سوی  ناتو :
در چنین روزی در سال 1983 میلادی وزرای امور خارجه ناتو، از شوروی  خواستند  با حضور  در یک گفتگوی سیاسی به کاهش مشکلات جهان معاصر کمک کند.

محاکمه سران جنگ کثیف :
در چنین روزی در سال 1985 میلادی در آرژانتین ، پنج نظامی ارشد این کشور  به خاطر  به راه انداختن" جنگ کثیف " که  بر اثر آن بیش از نه هزار نفر از مردم این کشور ناپدید شد ند ، در دادگاه حاضر و به حبس های طولانی مدت محکوم گردیدند .  

حمله به جبالیا :
در چنین روزی در سال 1987 میلادی در نواز غزه ،  جوخه های ترور رژیم صهیونیستی به اردوگاه فلسطینیان در جبالیا حمله کردند .

ریاست جمهوری لخ والسا :
در چنین روزی در سال 1990 میلادی لخ والسا برای نخستین بار در طول تاریخ لهستان ،  با رای مستقیم مردم  به ریاست جمهوری این کشور انتخاب شد  .

انتخاب اسلوبودان میلوسویچ :
درچنین روزی در سال  1990 میلادی اسلوبودان میلو سویچ به عنوان نخستین رییس جمهورصربستان ، درپنجاه سال اخیر، از طریق آرا ی مستقیم مردم این کشور انتخاب  شد .

پول مشترک در اروپا :
در چنین روزی در سال 1991 میلادی اعضای اتحادیه اروپا  موافقت کردند که که از سال 1999 پول واحد مشترکی  با نام یورو را در کشور های عضو این اتحادیه رواج دهند  .

گفتگوی ارتش جمهروی خواه ایرلند با دولت انگلستان :
درچنین روزی درسال 1994 میلادی نمایندگان ارتش جمهوری خواه ایرلند و دولت انگلستان گفتگوهای صلح را درایرلند شمالی آغاز کردند . 
 
اعدام چائو شسکو :
درچنین روزی در سال 1967 میلادی نیکلای چائوشسکو رئیس جمهوررومانی ، آخرین رهبرحکومت کمونیستی این کشور پس از فروپاشی دولتهای کمونیستی اروپای شرقی اعدام شد . وی چند روزقبل از این اتفاق دیدار رسمی از تهران داشت. که آخرین سفر وی در داخل رومانی و خارج این کشور بود.


 

منبع : خبرگزاری مهر

 

18/09/59

سه عمليات محدود خودي در سوسنگرد و عمليات نفوذي ايذايي دشمن در شوش .

 عمليات هوايي خودي پنجوين .

 خبرگزاري رويتر : نيروهاي عراق به جز يك راه پنج كيلومتري در جنوب آبادان كه بين اروند و بهمنشير قرار دارد ، همه راههاي آبادان را قطع كرده اند و منتظر دستور تكميل محاصره يا تصرف شهر هستند .

 خبرگزاري آسوشيتدپرس : عراق در سال 1978 علاوه بر افزودن 332 فروند جنگنده ساخت شوروي به نيروي هوايي خود بهاي 60 فرود ميراژ را به فرانسه پرداخته است كه 4 فروند آن اين ماه و بقيه ظرف 6 ماه آتي تحويل خواهد شد .

گزارش استانداري خوزستان از انبوه مجروحين عراق در بيمارستانهاي كويت و تجمع جنگزدگان عراقي در كربلا و نجف .
تشكر فهد وليعهد عربستان از عراق براي پاسخ مثبت به تلاشهاي سازمان كنفرانس اسلامي و درخواست اتخاذ موضع مثبت از ايران .

 سازمان مجاهدين خلق و انتقاد از " سوءاستفادههاي فرصتطلبانه و انحصارطلبانه از جنگ " .

18/09/65

خروج كارشناسان شوروي از اصفهان بعد از حملات عراق به اين شهر كه از عمده‌ترين پروژه‌هاي شوروي بوده است.

استفاده ايران از موشكهاي دورپرواز "اسكادبي" ساخت شوروي در حملات خود به عراق طي چند ماه گذشته.

Copyright © 2003-2022 - AVINY.COM - All Rights Reserved
logo