شهید آوینی


امروز پنج شنبه شانزدهم آذرماه سال 1385 هجری شمسی ، مقارن است با پانزدهم ذیقعده الحرام سال 1427 هجری قمری و برابر است با هفدهم دسامبر سال 2006 میلادی .

تظاهرات گسترده دانشجویان ایرانی : 
پس ازکودتای 28 مرداد 1332 آمریکا توانسته بود پایه های استعمارنوین خویش را بیش ازپیش درایران بگسترد وهمین امر خشمی گسترده را درمیان مردم زجر کشیده ایران رقم می زد . نیکسون معاون رییس جمهورآمریکا درسال 1332راهی ایران شد تا نتیجه سرمایه گذاری بیست و یک میلیون دلاری  سیا را ( هزینه ای که صرف کودتا در ایران شد ) درایران ببیند . 

اما دانشجویان آگاه ایران با دریافت  این خبر  تظاهرات خود را ابتدا  با عنوان اعتراض  به ورود دنیس رایت ، کاردار جدید سفارت انگلستان در ایران  از روز چهاردهم آذر آغازکردند  . در روز پانزدهم آذر تظاهرات به خارج دانشگاه کشیده شد و طی آن شماری از دانشجویان در درگیری با ماموران انتظامی دچار آسیب دیدگی جسمی شدند . در صبح روز شانزدهم آذر ماه 1332 ه ش گارد شاهنشاهی وارد دانشگاه تهران شد تا  تظاهرات دانشجویان  را سرکوب نماید . در این میان ماموران گارد شاهنشاهی با وورد به دانشکده فنی دانشگاه تهران و به منظور زهر چشم گرفتن از سایر دانشجویان سه تن از دانشجویان به نامهای  مصطفی بزرگ نیا ، مهدی شریعت رضوی و احمد قندچی  را به شهادت رساند . فردای آن روز البته در جو خفقان و وحشتی که رژیم ساخته بود ، نیکسون وارد دانشگاه تهران شد و رژیم  پهلوی در دهن کجی به خواسته های دانشجویان به وی دکتری افتخاری حقوق اهدا کرد .

شانزدهم آذر، ریشه در مبارزه دیرپای دانشجویان مسلمان و متعهد علیه سلطه استکباری آمریکا داشته و این نشانگر آنست که دانشجویان فهیم  در دوران ستم شاهی از هیچ تلاش و مجاهدتی فروگذار نکرده اند.

همه ساله چنین روزی به یاد شهیدان استکبار ستیز آن روزگار به عنوان روز دانشجو در ایران گرامی داشته می شود .

تولد  ابوسعید ابوالخیر : 
درچنین روزی درسال 346 خورشیدی شیخ ابوسعید ابوالخیرصوفی وشاعر ایرانی درمهنه (ناحیه ای ازخاوران خراسان) به دنیا آمد. او را ازمبتکران رباعی که زاییده طبع ایرانی است دانسته اند . رباعی های اوسرشارازروح فلسفی وعرفانی است . اسرار التوحید تالیف محمد منور ، اسرار روح بلند شیخ را ،آشکار می کند.

درگذشت استاد جواد معروفی :
استاد جواد معرفی را شاید بتوان از جمله کسانی دانست که درطول عمرهنری خویش سعی وافری را درآشتی موسیقی سنتی و غربی مبذول داشت . استاد جواد معروفی ، تکنواز ، آهنگساز و رهبر ارکستر و بی تردید تواناترین نوازنده پیانو در ایران  در شانزدهم آذر سال 1372 ه ش دار فانی را وداع گفت .

آن هنرمند وارسته درسال 1294 ه ش درخانه موسی معروفی پدرهنرمند و بزرگوارش- درتهران ، چشم به جهان گشود.وی پس ازفراگیری مقامات موسیقی نزد پدرخویش وهمچنین طی تحصیلات ابتدایی، وارد مدرسه موسیقی شد . جواد توانست دراین مدرسه با حضوردرمحضر درس استاد  کلنل علیقلی وزیری شیوه های نواختن تار را بیاموزد .

وی از 14 سالگی تاررا کنار گذاشت و به  نواختن پیانو مشغول شد و درسال 1312  به دلیل استعداد بسیارش   در موسیقی به استخدام وزارت فرهنگ وقت درآ مد ومعلم موسیقی مدارس تهران شد.او  در همان زمان  به تدریس سلفژو دیکته موسیقی در هنرستان  موسیقی تهران پرداخت. استاد معروفی  در همین زمان  به عضویت ارکستر انجمن موسیقی ملی درآمد و تکنواز پیانو شد.

استاد از آغاز تاسیس انجمن موسیقی سولیست ارکستر آن انجمن بود و از آغاز تاسیس رادیو ایران نیز به عنوان تکنواز پیانو همکاری خود را با رادیو آغاز کرد و همزمان با بزرگانی چون ابوالحسن صبا،  حبیب سماعی ،  حسین تهرانی ،  احمد عبادی ، علی  اصغر بهاری ،  روح ا... خالقی و دیگر بزرگان موسیقی به خلق آثار گرانبها و ماندنی پرداخت . وی  مدتها در رادیو تکنواز پیانو بود و پس از آن رهبری ارکسترهای مختلف رادیو را بعهده داشت .وی  رهبر ارکستر شماره 1 و رهبر ارکستر بزرگ گلها بود و در تنظیم آهنگ های شیدا ، عارف ، رکن الدین خان و درویش خان و بسیاری دیگر از آهنگسازان معروف ایرانی شرکت جست . او از سال 1332 به سرپرستی موسیقی رادیو منصوب شد و همزمان و پس از آن به عضویت شورای عالی موسیقی در آمد.

آن استاد فرزانه در طول عمر خویش توانست  در دانشگاه تهران دانشجویان بسیاری را تربیت کرده  و به جامعه موسیقی ایران هدیه سازد که  از میان آنها می توان به اردشیر روحانی ، افیلیا پرتو ، انوشیروان روحانی ، پرویز اتابیگی ،  مهین زرین پنجه و ساسان محبی  اشاره کرد .  او در دانشگاه تهران درسهای روش ساخت آهنگ و فرم های اصیل موسیقی را تدریس می کرد.

از استاد آثار موسیقایی بسیاری به جای مانده است که از میان آنها می توان به  فانتزی ژیلا ، خوابهای طلایی ، عاشورا ، فراق  راز خلقت ، رومینا و طبیعت ، خزان ، روزگارمن ،راپسودی( در مایه اصفهان ) ،  چه شورها ، خوابهای خوش ، برباد رفته و   هفت دستگاه موسیقی ایرانی ( برای پیانو) اشاره کرد .
استاد جواد معروفی با بیش از چهل سابقه در زمینه آهنگسازی نخستین کسی است که قطعاتی در دامنه موسیقی ایرانی برای پیانو ساخته و تنظیم کرده است . 
 
آغاز به کار شبکه جام جم سیمای جمهوری اسلامی ایران :
در چنین روزی در سال 1376 ه ش پخش آزمایشی برنامه از  شبکه جام جم  سیمای جمهوری اسلامی ایران آغاز شد . 

تغییر قانون اساسی :   
در چنین روزی در سال    1304 ه ش    مجلس موسسان ایران کار تغییر قانون اساسی  را در تهران  آغاز کرد .
هدف از این تغییر در قانون اساسی  برکناری قاجاریه و برقراری رژیم پهلوی بود . با این تغییرات رضا خان رسما به عنوان شاه ایران شروع به کار کرد .

 

اختراع نخستین خودرو :
درچنین روزی در سال1889میلادی بنز دانشمند آلمانی  نخستین خود روی جهان را  ساخت . این خودرو  با سرعت 12کیلومتر درساعت حرکت می کرد .

واقعه پرل هاربر : 
درچنین روزی  در سال 1941 نیروی دریایی امپراتوری ژاپن پایگاه ناوگان آمریکا در اقیانوس آرام با نام  پرل هاربر را به شدت بمباران کرد  . دویست فروند هواپیماهای ژاپنی  ضمن بر خاستن از ناو هواپیمابر در ساعت های 7 و 53 دقیقه و 8 و 55 دقیقه بامداد با حمله به  این پایگاه  19کشتی جنگی آمریکا را ازبین بردند .  این عملیات زمانی به وقوع پیوست که ژاپنی ها بناچاربا نیروهای آمریکایی برسرمیزمذاکره نشسته بودند. دراین عملیات ارتش  ژاپن همچنین به ممالک آسیای جنوب شرقی هجوم برد و سرزمین های  اندونزی  و جاوه را به اشغال خود در آورد .

تاج گذاری هنری پنجم :
درچنین روزی در سال 1431 میلادی هنری پنجم انگلستان  تاج گذاری کرد .

اختراع گاز یخچال :
در چنین روزی در سال 1926 میلادی در کارخانه الکترولوکس ، گاز یخچال  اختراع شده و روانه بازار کردند  .

اختراع مایکرو ویو برای پخت غذا :
در چنین روزی در سال 1945 میلادی اشعه مایکرو ویو که برای پختن سریع غذا از آن استفاده می شود،  اختراع شد .

ملی شدن صنعت نفت در لیبی :
در چنین روزی در سال 1971 میلادی لیبی صنعت نفت خود را که بریتیش پترولیوم نام داشت ،  ملی اعلام کرد .

فرود سفینه آپولو 17 بر روی کره ماه :
در چنین روزی در سال 1972 سفنیه آپولو 17  بر روی ماه  نشست . این سفینه را آمریکا به فضا پرتاب کرده بود .

انتخاب رییس جمهور پرتغال :
در چنین روزی در سال 1980 میلادی ژنرال آنتونیو راملو اینس به عنوان رییس جمهور پرتغال انتخاب شد . مخالفین دست راستی او پس از مرگ نخست وزیر فرانسیکو سا کارینو که  در یک حادثه  هوایی کشته شد  ،  در این کشور اغتشاش به راه انداخته بودند .

نخستین دیدار رهبر شوروی از ایالات متحده آمریکا  :
در چنین روزی در سال 1987 میلادی برای نخستین بار در طول تاریخ یکی از روسای جمهور شوروی سابق از ایالات متحده  آمریکا دیدار کرد . در این دیدار میخائیل گور باچف برای نخستین بار قدم در خاک آمریکا نهاد . ریگان  در این دیدار میزبان وی بود . 

وقوع زلزله مهیب در ارمنستان :  
در چنین روزی در سال 1988 میلادی بر اثر زلزله ای  مهیب بیست و پنج هزار نفر در ارمنستان در شوروی سابق کشته شدند . قدرت تخریب این زلزله 6/9 در مقیاس ریشتر ارزیابی  و مرکز آن ریچر اسکل اعلام شد .

موافقت با برگزاری انتخابات آزاد :
در چنین روزی در سال 1989 میلادی حزب کمونیست آلمان شرقی با برگزاری انتخابات آزاد در این کشور  موافقت کرد .

ورود کاوشگر به جو مشتری :  
در چنین روزی در سال 1995 یک کاوشگر از فضا پیمای گالیلیو وارد جو مشتری شد . این کاوشگر توانست از این محیط قبل از انفجار سفینه ،  پیام هایی را ارسال  دارد .

سرقت تابلوهای ارزشمند وان گوک :
در چنین روزی در سال 200 میلادی دو نقاشی از نقاشی های ونسان ونگوک از موزه ون گوک به سرقت رفت . "منظره دریا در شوینگن" و "مردم در حال ترک کلیسای نون " عناوین این نقاشی ها بودند .

انفجارهای پی در پی در بنگلادش :
در چنین روزی در سال 2002 میلادی چهار سالن سینمای بنگلادش  که بمب گذاری شده بودند به فاصله سی دقیقه با یکدیگر منفجر شدند . در این انفجار ها حداقل 15 نفر کشته و 200 نفر مجروح شدند .

کشته شدن  مارکوس تولیوس سیسرو : 
در چنین روزی در  سال 43 قبل  از میلاد مارکوس تولیوس سیسرو  فیلسوف، خطیب و شاعر روم باستان به دست سربازان مارکوس آنتونیوس در نقطه ای دور از شهر رم کشته شد. او یکی از بزرگترین ادبای روم باستان بوده است .  

تولد مری استوارت :
 در چنین روزی در سال 1542 میلادی مری استوارت ملکه اسکاتلند دیده به جهان گشود . وی بین سالهای 1560 تا 1587 میلادی براین کشور حکومت کرد .

تولد جیونانی برنینی :
 برنینی مجسمه ساز دوره باروک ایتالیا در چنین روزی در سال 1598 میلادی به دنیا آمد . "ترزا در اکستاسی " عنوان مهمترین اثر اوست .

در گذشت ژولیوس اف ای بانسن :
 بانسن فیلسوف آلمانی در چنین روزی در سال 1881 میلادی در سن 51 سالگی دار فانی را وداع گفت . "تراژیک به عنوان ولگستز"  عنوان مهمترین اثر اوست .

در گذشت بلز پاسکال : 
درچنین روزی در سال1662میلادی بِلز پاسکال ریاضیدان فرانسوی درگذشت.  پاسکال توانست درهجده سالگی ماشین حساب را اختراع کند . او همچنین  یکی از بنیانگذاران علم آمار و احتمالات است .

روز عزای ملی در کوبا :
همه ساله چنین روزی به عنوان روز عزای ملی در کشور کوبا گرامی داشته می شود .

روز جهانی هواپیمایی غیر نظامی : 
همه ساله چنین روزی به عنوان روز هواپیمایی در کشورهای مختلف گرامی داشته می شود .


 

منبع : خبرگزاری مهر

 

16/09/59

بررسی سپاه سوسنگرد و خوزستان و نتیجه گیری از شواهدی كه احتمال قریب الوقوع حمله عراق به سوسنگرد را مطرح میسازد .

حملات چریكی و نفوذی خودی در كرخهكور و شمال بهمنشیر و آتش دشمن برروی آبادان . عملیات هوایی خودی در استان سلیمانیه عراق .

توصیف امام خمینی از رزمندگان اسلام ( تاریخ اسلام جز یك برهه از صدر اسلام ، جوانانی مثل جوانان ایران ما سراغ ندارد و … ) و دعوت آنها ( اعم از ارتش و سپاه ) و دیگران به وحدت و هشدار به ملت دربارة زیانهای تلاش برای جداكردن مردم از روحانیت .

اخباری از اوضاع جنگ داخلی رو به بهبود عراق و كمك مالی این كشور به اردن .

16/09/61

واشنگتن پست: عراق از امریكا می‌خواهد كه مانع از خرید نفت از سوی كمپانیهای غربی از ایران شود.

16/09/65

تشدید تشنج در خلیج فارس بر اثر ضربات متقابل ایران در برابر حملات عراق

شلیك موشك زمین به زمین ایران بسوی پایتخت عراق (بغداد)

حمله به یك سكوی نفتی متعلق به امارات عربی متحده

مورد اصابت قرار گرفتن 10 فروند كشتی در خلیج فارس طی ماه گذشته.

عبور اعجاب آور ایرانیان از طول آبراه شط ‌العرب برای تصرف جزیره فاو. (تصرف جزیره فاو از سوی ایران) .

 

Copyright © 2003-2022 - AVINY.COM - All Rights Reserved
logo