امروز چهارشنبه هشتم آذرماه سال 1385 هجری شمسی ، مقارن است با هفتم ذیقعده الحرام سال 1427 هجری قمری و برابر است با بیست و نهم نوامبر سال 2006 میلادی .

لغو تصویب نامه انجمنهای ایالتی و ولایتی :
پس از رحلت آیت الله العظمی بروجردی ، رژیم پهلوی تصور می کرد که نیروی روحانیت از نظر مرجعیت سیاسی رو به ضعف نهاده است اما برای دریافت  میزان قدرت روحانیت ، لایحه انجمن های ایالتی   و ولایتی را در هیات دولت مطرح ساخت و در شانزدهم مهر  ماه سال 1341 ه ش آن را به تصویب رساند . به موجب این تصویب نامه  به زنان حق رای داده می شد واز شرایط انتخاب شوندگان و انتخاب کنندگان ،  سوگند به قرآن کریم حذف می گردید. نمایندگان انجمن ها  هم  می توانستند با هرکتاب آسمانی دیگری هم مراسم تحلیف را به جای آورند . امام خمینی( ره) در آن هنگام با دریافت توطئه رژیم ،  به سرعت نسبت به آن  واکنش نشان دادند . پس از آن امام ره برای اتخاذ تصمیمات لازم علمای طراز اول قم را به تبادل نظر دعوت کردند .

 پس از این جلسه مشورتی مراجع عظام قم طی تلگراف هایی اعتراض خود را نسبت به لایحه مزبور ابراز داشتند . اما اسدالله علم به آنها پاسخی نگفت . یکبارنیز علم در نطقی رادیویی تهدید کرد که هر گونه اخلال گری را به شدت سرکوب خواهد کرد . اما سرانجام زیر فشار علما و مردم اسدالله علم مجبور به شکستن سکوت شد . علم در تلگرافی خصوصی  گفت : شرایط اسلامی بودن انتخاب کنندگان و انتخاب شوندگان همان نظر علمای اسلام است اما در این زمینه  باید به  حقوق اقلیت های مذهبی نیز توجه داشت . امام خمینی( ره) با تاکید بر این که این لایحه با یک تلگراف خصوصی  ابطال نمی شود  ، خواستار ادامه تلاش روحانیان تا الغای کامل آن به صورت علنی شدند .  موضع  گیری های صریح امام خمینی( ره ) و افشا گری های ایشان سرانجام هیات دولت را برآن  داشت تا در چنین روزی در سال 1341 ه ش بطور رسمی تصویب نامه انجمن های ایالتی و ولایتی را لغو کند .


تاسیس مدرسه دارالفنون : 
در چنین روزی در  سال 1267 هجری قمری  مدرسه  دارالفنون  به سبک مدارس اروپایی تاسیس شد.  این مدرسه   به فرمان امیر کبیر، صدراعظم ایران، بنیان نهاده شد.  دارالفنون نخستین تجربه ایرانیان درتاسیس مدارس  به سبک جدید و درقالبی منظم بود. این مدرسه ابتدا با شش استاد اتریشی دررشته‎های مهندسی، توپخانه، سواره نظام، معدن شناسی، طب، جراحی تشریح، علوم طبیعی و داروسازی آغازبه کارکرد. در دوره نخست این مدرسه یکصد و پنج نفر مشغول به تحصیل شدند .  مدت تحصیل این مدرسه  شش تا هفت سال و  تحصیل درآن  رایگان بود . در ارتباط با انگیزة تاسیس دارالفنون، دو دیدگاه متفاوت وجود دارد: برخی معتقدند که رفع مشکلات دولت و یا فراگیری بعضی علوم غیر متداول در جامعه وقت ایران انگیزة تاسیس بوده است .  بعضی دیگر معتقدند که دارالفنون، در راستای نیازهای  جامعه جدید ایرانی طراحی شده است. اشاعه علوم جدید ، دگرگونی در ساخت و نگرشهای فرهنگی ، بوجود آمدن قشرمتوسط  تحصیلکرده، ایجاد دوگانگی در کادر دیوان سالاری کشور و تضاد گرایشهای سنتی و نو، تحول در نگرشهای سیاسی و بوجود آمدن انتظارات تازه  سیاسی و اجتماعی از جمله  آثار تاسیس دارالفنون در ایران  است . دارالفنون دیری نپایید  و پس از چندی از میزان اعتبارات دولتی برای پرورش دانشجویان و کارشناسان علوم و فنون و پژوهشهای آزمایشگاهی کاسته شد و دارالفنون به یک مدرسة متوسطة معمولی تبدیل گردید. در دورة قاجار مدارس مختلف دیگری قبل و بعد از دارالفنون  چون  مدرسه عالی فلاحت ، مدرسه‌ حقوق، مدرسه طب،‌ دارالمعلمین عالی، مدرسه تجارت ، مدرسه عالی علم سیاسی ، مدرسه دامپزشکی تاسیس شد ند اما دارالفنون نخستین مدرسه به سبک غربی بود .  
 

اولتیماتوم رسمی شوروی به ایران :
مجلس شورای ملی در سال   1329 ه ق تصمیم گرفت که مورگان شوستر آمریکایی و یالمارسن سوئدی را برای سرو ساماندهی به اوضاع اقتصادی ایران دعوت کند . به همین منظور شوستر در همان سال وارد ایران شد . وی با علاقه تمام به کوشش پرداخت و ضمن پی ریزی تشکیلات جدید مالی و مالیاتی ، دست بلژیکی ها را از گمرکات کشور کوتاه ساخت . این دو همچنین به اصلاح وضعیت نظامی کشور پرداختند . اقدامات مورگان و یالمارسن  مورد پسند دولت  روس  واقع نشد و به همین دلیل در چنین روزی در سال  1290 ه ش  دولت روسیه طی اولتیماتومی به ایران ، از دولتمردان ایرانی خواست  ظرف 48 ساعت مورگان شوستر آمریکایی را  برکنار کنند . در آن زمان به دستور شوستر آمریکایی عده ای برای مصادره اموال شعاع السلطنه برادر محمد علی شاه مخلوع به منزل او رفتند . روس ها که منتظر چنین اقدامی بودند این اقدام شوستر را تجاوز به حقوق خود تلقی کردند ( ظاهرا شعاع السلطنه به روسیه بدهکار بود ) . روسها همچنین ازایران خواستند از این پس نیز بدون جلب موافقت قبلی دولتین روسیه و انگلستان اقدام به استخدام از خارج نکند.  روز بعد مجلس  شورای ملی دربرابر این خواسته روس ها مقاومت نشان داد اما ناصر الملک که پس از عضد الملک به نیابت سلطنت رسیده بود ،  اولتیماتوم را پذیرفت و خواستار اخراج شوستر از ایران شد .
 

پیروزی تاریخی تیم ملی فوتبال ایران : 
در چنین روزی در سال 1376 ه ش  ، تیم ملی فوتبال جمهوری اسلامی ایران در دور پایانی رقابت های مقدماتی جام جهانی سال  1998 به عنوان تیم آسیا در مقابل تیم ملی فوتبال استرالیا از قاره اقیانوسیه  قرار گرفت  و این تیم را2 بر1 شکست داد . با این پیروزی غرور آفرین که در ملبورن استرالیا و در زمین حریف به وقوع پیوست ، تیم ملی کشور مان پس از بیست سال به مرحله نهایی رقابت های جام جهانی راه یافت که در فرانسه بر گزار می شد . پس از این برد ، مردم شهر های مختلف کشور با برپایی آیین های سرور ، به جشن و شادمانی  پرداختند . گل های ایران را دراین بازی باقری و خداد عزیزی زده بودند.
 

بازگشت جزایر ایرانی  به موطن اصلی ( ایران )  :
 درچنین روزی در سال 1350 ه ش به همت نیروی دریایی ارتش ،  جزایر ایرانی ابوموسی ، تنب بزرگ و تنب کوچک  به موطن اصلی شان ، ایران ، بازگشتند . مجلس شورای ملی هم این اقدام  نیروی دریایی ایران را تایید کرد ، ولی برخی  کشورهای عربی از جمله عراق در برابر آن موضع منفی اتخاذ کردند .  سوریه ، لیبی ، کویت ، سعودی وامارات متحده عربی به ایران اعتراض کردند.  این دولت ها پس آن برضد ایران به شورای امنیت سازمان ملل شکایت کردند .


اعلان تاسیس بانک ملی :
در چنین روزی در سال 1285 ه ش وبه منظور  بی نیازی از در یافت وام خارجی بانک ملی  ، تاسیس شد .

 

تقسیم فلسطین بین فلسطینیان و صهیونیست  ها : 

در چنین روزی در سال 1947 میلادی مجمع عمومی سازمان ملل متحد طی قطعنامه ای تصمیم گرفت که فلسطین را بین فلسطینیان که صاحبان اصلی سرزمین فلسطین اند  و صهیونیست های اشغال گر  تقسیم کند . مجمع عمومی سازمان ملل متحد در   قطعنامه جائرانه 181 تقسیم فلسطین را با سی و سه رأی موافق ، سیزده  رأی مخالف و ده  رأی ممتنع تصویب کرد.این مجمع قصد داشت   فلسطین را به دو بخش عرب نشین و یهودی نشین تجزیه کند و شهربیت المقدس  هم به عنوان منطقه بین المللی اعلام شود. پس ازاین اعلامیه و خروج آخرین سربازان انگلیسی مستقردربیت المقدس، شورای یهود تشکیل جلسه داد و استقلال رژیم اشغالگر قدس را اعلام کرد. بعدها سردمداران  عرب به وجود این رژیم اعتراض کردند.
 

 

روزهمبستگی با مردم مظلوم فلسطین :
مجمع عمومی سازمان ملل متحد امروز را روزهمبستگی جهانی با ملت مظلوم فلسطین اعلام کرد . به نظر می رسد انتخاب چنین روزی به عنوان روز همبستگی با مردم فلسطین به نوعی دلجویی سازمان ملل متحد از ستمددیگان فلسطینی بوده است . البته    این اقدام سازمان ملل متحد با رای منفی ایالات متحده آمریکا و بیست کشور دیگر روبرو شد .

 
 

حمله به فنلاند :  

در چنین روزی در سال 1939 میلادی اتحاد جماهیر شوروی سابق ،  روابط سیاسی خود  با  فنلاند را با حمله  به این کشور به هم زد . دولت شوروی  یک روز پس از لغو پیمان عدم تجاوزی که میان آنها و دولت فنلاند منعقد شده بود ،  شهرهای این کشور را مورد حمله هوایی قرارداد البته شوروی با وجود قدرت نظامی زیاد نتوانست  فنلاند را به تصرف خود در آورد .

 

اعلام جمهوری در یوگسلاوی :
در چنین روزی در سال 1945 میلادی نظام مونارشی و دیکتاتوری در یوگسلاوی از بین رفت و در این کشور نظام  جمهوری اعلام شد . درچنین روزی  شورای آزادیبخش و ضدفاشیستی یوگسلاوی به ریاست مارشال تیتو تشکیل شد. همچنین شورای آزادیبخش یوگسلاوی  نخستین دولت یوگسلاوی را بعد ازپیروزی تیتوبرآلمان تشکیل داد. با رهبری همین شورا بود که یوگسلاوی توانست درجنگ جهانی دوم برآلمان نازی پیروزشود.

 

پرتاب فضا پیمای مرکوری اطلس :
در چنین روزی در سال 1961 میلادی فضا پیمای مرکوری اطلس توسط ایالات متحده آمریکا به فضا پرتاب شد .

 

دستور خروج نیروهای شوروی از افغانستان :   

در چنین روزی در سال 1982 میلادی مجمع عمومی سازمان ملل متحد طی قطعنامه ای بر خروج نیروهای  اتحاد جماهیر شوروی سابق  از افغانستان تاکید کرد  . 

 

ناپدید شدن هواپیمای کره ای :
در چنین روزی در سال 1987 میلادی یک هواپیمای  کره ای در مسیر برمه ناپدید شد .  این هواپیما 115 سرنشین داشت .

 

پایان حکومت حزب کمونیست :
در چنین روزی در سال 1989 پارلمان کمونیستی چکسلواکی ، به انحصار قدرت چهل ساله خود پایان داد .

 

دستور خروج نیروهای نظامی  عراق از خاک کویت :  

در چنین روزی در سال 1990 میلادی شورای امنیت سازان ملل متحد در قطعنامه ای تصریح کرد  در صورتی که عراق به سرعت نیروهای نظامی خود را از کویت خارج نسازد و گروگان ها را تا پانزدهم ژانویه 1991 آزاد نسازد، مجوز صدور اقدام نظامی علیه عراق را صادر خواهد کرد .

 

عقب نشینی  ارتش ناپلئون :  

در چنین روزی در سال 1812 میلادی ارتش بزرگ ناپلئون در عقب نشینی از روسیه  از رودخانه  برزینا عبور کرد .

 

خروج آلبانی از دست نازی ها :
در چنین روزی در سال 1944 میلادی آلبانی از کنترل نازی ها خارج شد . چنین روزی به عنوان روز ملی در این کشور نامگذاری شده است .

 

بمب ها بر سر مردم چچن :  

در چنین روزی در سال 1994 میلادی بمب افکن های ارتش روسیه مرکزشهر گروزنی را در چچن بمباران کردند . 

 

تولد آندره بللو :
 در چنین روزی در سال 1781 میلادی آندره بللو شاعر ونزوئلایی و محقق برجسته به دنیا آمد . "سیلواس آمریکاناس " عنوان مهمترین اثر اوست .

 

تولد آتونیو اگاس مونیز :
در چنین روزی اگاس مونیز پزشک برنده جایزه نوبل و جراح برجسته مغزدر پرتغال دیده به جهان گشود . وی در سال 1949 نوبل پزشکی را به خاطر فعالیت های خود در علم پزشکی از آن  خود کرد .

 

تولد کارلو لوی :
 در چنین روزی در سال 1902 میلادی کارلو لوی نقاش و شاعر معروف ایتالیایی به دنیا آمد . "از ترس و آزادی " عنوان مهمترین اثر اوست .

 

 در گذشت ماریبا ترزا:
در چنین روزی در سال 1780 میلادی ماریا ترزا، رهبر اطریش در سن 63 سالگی دار فانی را وداع گفت .

 

در گذشت دورتوی دی :
دورتوی دی نویسنده آمریکایی در چنین روزی در سال 1980 میلادی در گذشت . "نویسندگان را سر در گم کن"  عنوان مهمترین اثر اوست . دوروتی در سن 83 سالگی درگذشت .


 

منبع : خبرگزاری مهر

 

08/09/58

درخواست آمریكا از دیوان لاهه مبنی بر رسیدگی خارج از نوبت به گروگانگیری در ایران.

08/09/59

سركوب تهاجم نسبتاً سنگین دشمن در جبهه سلمانیه واقع در جاده آبادان ـ اهواز . آخرین وضعیت آبادان : بهبود اوضاع ناشی از عقب رانده دشمن و جریان یافتن تردد همراه با ناامنی در جادههای خاكی حاشیه بهمنشیر به سوی ماهشهر .

تقویت نیرو و انتقال تجهیزات دشمن در شرطاق اهواز و حمودی سعودی كرخهكور . تحرك راهسازی دشمن در جبهه نوسود .

بازتاب نبرد دریایی ایران و عراق . مینگذاری كرخه توسط جوانان عربستان ( خوزستان ) به ادعای عراق . روند عادی شدن زندگی همراه با جنگ در اهواز .

اعلام مواضع ایران در قبال پیمان جدید امنیتی كشورهای حاشیه خلیج فارس ، روابط فرانسه و شوروی با عراق و حمله به نقاط مسكونی ، توسط سخنگوی شورای عالی دفاع ( آیت ا … خامنهای ) .

نامه رئیس جمهور ( آقای بنیصدر ) به امام دربارة بیكفایتی دولت و لزوم توجه كردن به نظرات وی به جای توجه به نظرات مخالفان.

 
08/09/65

درخواست دكوئيار از سازمان ملل براي بررسي مسئله حمله به كشتيراني بين‌المللي در خليج فارس حمله عراق به ترمينال نفتي ايران در لارك توسط فرودگاه سعودي در شرق.

Logo
https://old.aviny.com/News/85/09/08/01.aspx?&mode=print