شهید آوینی

 

نشست علمی «نماز از ديدگاه قرآن» در قم برگزار شد

نشست علمی «نماز از ديدگاه قرآن» 25 آبان‌ماه به‌همت ستاد اقامه نماز در خانه معلم قم برگزار شد.

 

حجت‌الاسلام‌والمسلمين «اكبر دهقان» محقق و مدرس حوزه علميه در اين نشست كه باهدف ترويج فرهنگ دينی و قرآنی و لزوم توجه ائمه جماعات به تبيين اين فرهنگ به‌ويژه در نسل جوان و نوجوان برگزار شد، با استناد به آيات و روايات گفت: از ديدگاه قرآن كريم نماز منزلت رفيعی دارد كه هيچ عمل عبادی به پای آن نمی‌رسد.

وی افزود: در اهميت و عظمت نماز همين بس كه در هيچ حال و زمانی از عهده انسان ساقط نمی‌شود و در قرآن نيز اقامه نماز در رديف مبانی اعتقادی و نخستين فريضه الهی آمده است.

دهقان در ادامه اظهار كرد: در قرآن كريم در توصيف مؤمنان آمده است «والذين‌استجابوالربهم‌واقاموالصلاة؛ مؤمنان كسانی هستند كه علاوه بر پاسخ مثبت به ندای الهی، نماز را اقامه می‌كنند.»

وی درادامه به بررسی ابعاد اجتماعی اقامه نماز پرداخت و تصريح كرد: مسؤولان نظام اسلامی موظف‌اند مسأله نماز را در جامعه و حكومت اسلامی احيا كنند.

اين محقق افزود: اقامه نماز برنامه رسمی انبيای الهی است زيرا قرآن وقتی از انبيای الهی سخن می‌گويد آن‌ها را چنين می‌ستايد كه «به امر ما مردم را هدايت می‌كنند و ما به آنها كارهای خوب، اقامه نماز و پرداخت زكات را وحی كرديم.

اين استاد حوزه علميه تصريح كرد: يكی از موضوع‌هايی كه درباره نماز در قرآن آمده است، استقامت و كمك خواستن از خداوند متعال است كه اين مقوله در آيه‌های 45 و 153 سوره مباركه «بقره» مطرح شده است.

دهقان در پايان با استناد به آيات و روايات يادآوری كرد: بايد طعم شيرين نماز را كه عامل تحصيل خشنودی خداوند و جلوه رحمت الهی است، به نسل جوان بچشانيم.

منبع: خبرگزاری مهر

Copyright © 2003-2022 - AVINY.COM - All Rights Reserved
logo