شهید آوینی

 

نشست تخصصی «فرهنگ و آيين عزاداری عاشورا» برگزار شد

كانون ادبيات ايران دومين گردهمايی تخصصی «فرهنگ و آيين عزاداری عاشورا» را با سخنرانی دكتر «علی‌اكبر ولايتی» و شعرخوانی چهره‌های شاخص ادبيات آيينی ايران برگزار كرد.

دكتر علی‌اكبر ولايتی

دومين گردهمايی‌ شاعران و مداحان عاشورايی با مجری‌گری «سيدشهاب‌الدين موسوی» دبير حوزه‌ی شعر و ادبيات آيينی كانون ادبيات ايران با هدف تحليل و بررسی ادبيات آيينی و آسيب‌شناسی اين حوزه‌ی ادبی برگزار شد.

اين مراسم با حضور دكتر «علی‌اكبر ولايتی»، «علی‌ معلم‌دامغانی»، «پرويز‌ بيگی‌حبيب‌آبادی»، «بيژن ارژن»، «محمد رمضانی‌فرخانی»، «افشين علاء»، «سيد ضياء قاسمی»، «صادق رحمانی» و جمعی از علاقه‌مندان به شعر و ادبيات آيينی برگزار شد و در آن ضمن تحليل واقعه‌ی عاشورا در ادبيات ايران و سير عزاداری عاشورايی، شاعران آيينی به شعر‌خوانی پرداختند.

در ابتدای اين مراسم «سيدشهاب‌الدين موسوی» دبير حوزه‌ی شعر و ادبيات آيينی كانون ادبيات ايران گفت: عاشورای سال 61 هجری از اهميت بسيار ويژه‌ای در تاريخ تشيع و اسلام برخوردار است؛ زيرا امام حسين(ع) تنها امامی است كه در سير ولايت با خون خويش قيام كرد و با هدايت درونی اسلام، آن‌را برای هميشه جاودانه كرد.

وی افزود: اين جاذبه‌ی نيرومند كربلا بود كه سرمشق قيام خونين انقلاب اسلامی در ايران قرار گرفت و وقت آن رسيده است تا فرهيختگان و انديشمندان دينی برای بازسازی و بازشناسی معرفتی عاشورا تلاش كنند.

اين شاعر و پژوهش‌گر ادبيات آيينی تصريح كرد: كانون ادبيات ايران تلاش خواهد كرد تا با استفاده از فرهيختگان و انديشمندان دينی در حوزه‌های مختلف عاشورا و فرهنگ عاشورايی، به معرفی فرهنگ و آيين صحيح عزاداری بپردازد و به عاشورا به عنوان آيينه‌ی تمام‌نمای آيين اسلام و محل تلاقی آرمان‌ها و حرمان‌های مسلمانان اهميت دهد.

در ادامه‌ی اين مراسم دكتر «علی‌اكبر ولايتی» همه‌ی ملت‌های جهان را به نوعی مديون عاشورا دانست و گفت: بر اساس نظريه‌ی بسياری از منتقدين اهل تسنن و اهل تشيع اسلام با پيامبر اعظم(ص) شكل گرفت و با امام حسين(ع) در تاريخ ماندگار شد.

وی افزود: عاشورا در طول تاريخ تأثير بسيار عظيمی بر همه‌ی تحولات اسلام داشته است و از گذشته تا امروز، هر كسی كه قصد احيای دين محمد(ص) را دارد از زاويه‌ی عاشورا وارد شده و هر كسی كه كمر به حد و مبارزه با اسلام می‌بندد، نوك پيكان خود را به سمت واقعه‌ی كربلا نشانه می‌رود.

مشاور بين‌الملل مقام معظم رهبری تصريح كرد: تمام قيام‌های جدی و حركت‌های اجتماعی در تاريخ اسلام با شعار «يالثارات الحسين(ع)» آغاز شده و با اين شعار به سرانجام رسيده است.

وی با اشاره به اولين عزاداری عاشورايی در روز بعد از عاشورا اظهار كرد: اولين عزاداری را ائمه‌ی اطهار(ع) برگزار كردند و اكثر مورخان شيعه و سنی دراين‌باره با يك‌ديگر اتفاق نظر دارند و نمی‌توان آن را به عهد صفويه يا هيچ دوره‌ی خاص ديگری نسبت داد.

عضو شورای راهبردی سياست امور خارجه با بررسی سير عاشورا در تاريخ ايران و اسلام گفت: كربلا برای هر دسته از امت اسلامی و غير مسلمان جهان پيام‌هايی به ارمغان آورده است و بايد با تحقيق و پژوهش در حوزه‌های مختلف فرهنگ و انديشه‌ی عاشورا، زبان و پيام عاشورا در جامعه تبيين شود.

هم‌چنين بخش شعرخوانی اين نشست تخصصی با شعر «در آرزوی مدينه» از «افشين علاء» آغاز شد كه در زير آن را با هم می‌خوانيم:

«مرا به خانه‌ی زهرای مهربان ببريد

به خاك‌بوسی آن قبر بی‌نشان ببريد

اگر نشانی شهر مدينه را بلديد

كبوتر دل ما را به آشيان ببريد

كجاست آن در آتش گرفته تا كه مرا

برای جامه دريدن به سوی آن ببريد

مرا اگر شدم از دست برنگردانيد

به روی دست بگيريد و بی‌امان ببريد

كجاست آن جگر شرحه‌شرحه تا كه مرا

كنار سنگ مزارش كشان‌كشان ببريد

مرا كه مهر بقيع است در دلم چه شود

اگر به جانب آن چار كهكشان ببريد

نه اشتياق به گل دارم و نه ميل بهار

مرا به رغبت آن هيجده خزان ببريد

كسی صدای مرا در زمين نمی‌شنود

فرشته‌ها سخنم را به آسمان ببريد»

هم‌چنين در اين مراسم شاعرانی چون «بيژن ارژن»، «مرتضی اميری‌اسفندقه»، «پرويز بيگی‌حبيب‌آبادی» و «صادق رحمانی» اشعاری در مدح چهره‌های عاشورا برای حاضران قرائت كردند.

از بخش‌های ديگر اين نشست تخصصی می‌توان به اجرای آواز شعری از حافظ و شعری از علی‌ معلم‌دامغانی توسط «بامداد فلاحتی» و شعر‌خوانی «عليرضا معينی» گوينده‌ی راديو اشاره كرد.

دومين گردهمايی پژوهش‌گران و شاعران ادبيات آيينی عصر روز گذشته ساعت 17 تا 20 در كانون ادبيات ايران برگزار شد.

منبع: خبرگزاری قرآنی ايران (ايكنا)

Copyright © 2003-2022 - AVINY.COM - All Rights Reserved
logo