شهید آوینی


امروز پنج شنبه هجدهم آبان ماه سال 1385 هجری شمسی ، مقارن است با شانزدهم شوال سال 1427 هجری قمری و برابر است با نهم نوامبر سال 2006 میلادی .

راهی شدن امام علی (ع ) به سوی صفین :
درچنین روزی درسال26هجری قمری حضرت علی(ع) عازم نبرد با معاویه درجنگ صفین شد . پس ازآن که امام مطمئن شد معاویه جززبان زورچیزى نمى‏فهمد  درخطبه‏اى عمومى مردم را به جهاد فراخواند. پس ازایشان، امام حسن (ع) وامام حسین (ع) نیزضمن سخنانى مردم را به جنگ برضد شامیان برانگیختند. گفته شده است شمارسپاه شام بالغ بریکصد وبیست هزارنفربوده است.  سپاه امام ع نیز زمان خروج ازکوفه بالغ برهشتاد هزارنفربوده که درراه نیزتعدادى ازمردم مدائن به آن افزوده شدند.  امام (ع) پس از رسیدن به منطقه صفین ، صعصعه را نزد معاویه فرستاد تا به او بگوید، سپاه وى جنگ را آغاز کرد درحالى که اوبرآن بود تا باز به صحبت پرداخته و اتمام حجت کند. 


ورود مسلم بن عقیل به کوفه :
درچنین روزی درسال شصت هجری قمری مسلم بن عقیل به منظوردعوت مردم کوفه برای بیعت با امام حسین (ع) وارد کوفه شد. مسلم پس از ورود و مدتی حضور در کوفه ، یکى ازیاران خود را به دار الاماره فرستاد.و در یافت که هانی بن عروه دستگیر شده و مورد ضرب و شتم قرار گرفته است . با شعاریا منصورامت ، ( شعارى که در مواقع جنگى به کاربرده مى‏شد) دیرى نپایید که چهارهزار نفر در اطراف خانه هانى فراهم آمدند.مسعودى درکتاب مروج الذهب آورده است که ساعتى نگذشت که هیجده هزار مرد گرد او جمع شدند.مسلم به طرف قصر ابن زیاد حرکت کرد. درهمین هنگام مامورین به عبید الله که ازمسجد بازمى‏گشت اطلاع دادند که مسلم قیام کرده است.ابن زیاد بلافاصله خود را به داخل قصررسانید ودرها را بست وخود را در گوشه‏اى پنهان داشت، مسلم قبل از هر چیز در جمع آورى مردم کوشید و آنان را همانند سپاهى منظم درآورد، و به آراستن آنان از چپ و راست پرداخت.و خود در میان آنان جاى گرفت.او همچنان به سوى قصر به راه افتاده بود و از مردم مى‏خواست که به یارى او بشتابند.دیرى نپایید که انبوه مردم در بازار و مسجد فراهم آمدند .کار بر ابن زیاد تنگ شد.پس ناگزیر کسى را فرستاد تا بزرگان مردم کوفه را فراخوانند.اما تعداد افرادى که نزد او آمدند بیش از پنجاه نفر نشد.

درگذشت سید جمال الدین اسد آبادی :
درچنین روزی در سال 1314هجری قمری  سید جمال الدین اسدآبادی به دیار باقی شتافت . سید جمال الدین اسد آبادی عالم بزرگ اسلامی و احیاگر و مصلح در  شعبان 1254 ه ق (آبان 1217 ش ) دراسد آباد همدان دیده به جهان گشود .نام پدرش سید صفدر و نام مادر وی سکینه بیگم  بود . وی تحصیلات خود را ازپنج سالگى در نزد پدر و مادرآغاز کرد ومقدمات عربى را درسالهاى اول تحصیل بخوبى فرا گرفت .سید جمال الدین در سال 1264 ه ق  به همراه پدر برای فراگیری علوم عالی تربه قزوین رفت . سید در آن  مکان علمی ، بحث های مختلف حوزوی ازجمله ادبیات عرب ، منطق ، فقه و اصول را فراگرفت . وی در سال 1266 ق به تهران آمد و درمکتب درسی مجتهد وقت آقا سید محمد صادق طباطبایى همدانى حاضر شد. سید در سال 1266 ق  به قصد نجف اشرف رفت  ودر محضر علمی شیخ مرتضى انصارى درآمد و به فراگیری سطح عالی فقه واصول پرداخت. وى در 16 سالگى به شهربمبئى رفت و از آنجا به طرف ایالات مرکزى هند حرکت کرد .

سید مدت دو سال با عالمان و روشنفکران آن  دیار به گفتگو نشست و مشکلات مسلمانان آن منطقه را ازنزدیک مورد مطالعه قرار داد .از این زمان بود که فعالیتهاى سیاسى و اصلاحى سید جمال الدین آغاز شد. او در این برهه زمانی دریافت که  استعمارعامل همه بدختی های مسلمانان آن دیار است . وی  پس از آن  به قصد مکه و زیارت خانه خدا ازهندوستان خارج شد. سپس تا اواخر 1275 ه ق  ازمکه مسیر مدینه ، اردن ، دمشق ، حمص ، حلب ، موصل ، بغداد و نجف را طى کرد و اوضاع تمامى شهرهاى مهم اسلامى را مورد بررسى قرار داد  و در نهایت خود را به  اسد آباد همدان رساند. اما با اوضاع نابسامانى که در تهران با آنها روبرو شد ،  نتوانست درایران توقف کند وبه همین دلیل تصمیم گرفت که درهرات وکابل سکنی گزیند ودرآن محل به تبلیغ دین اسلام بپردازد .

تالیف و نشر کتاب تتمه البیان فى تاریخ الافغان ،  انتشار روزنامه شمس النهار،   تشکیل کابینه وزراء، راه اندازی نیروی نظامی  و ایجاد آموزش های نظامی و همچنین راه اندازی  برخی فعالیت های عام المنفعه از جمله کارهای آن  عالم ربانی در افغانستان بود .او درسال 1285 ه ق به مصر رفت و درجامع الازهربا علماى بزرگ آن کشورملاقات کرد ولی زمان حضوراودرمصر دیری نپایید وحکم اخراج وى ازسوى خدیومصرصادر شد و سلطان عثمانى دستور اخراج او را از این کشور صادر نمود . وى دوباره در سال 1287 ه ق وارد  مصر شد و ضمن دیداربا رئیس دولت مصر نظر آنان را بسوی اندیشه های نوگاراینه خود جذب نمود و پس از آن مدتی در مصر اقامت گزید. وی  پس این دوره به مکه و هند رفت و ضمن دیدار با علمای اسلامی این کشور ها به نقد و افشاگری خیانات استعمار غرب در کشور های اسلامی پرداخت .او در هند و در همین زمان کتاب "در رد طبیعیون و افکار متجددانه"  را به رشته تحریر در آورد .سید  در سال 1300 هند به قصد کشور آمریکا از هند خارج شد اما بعدا از این سفر  منصرف شد و لندن را برای حضور و تبلیغ اندیشه های اسلامی خود برگزید . او   توانست در شهرهای انگلستان و فرانسه  نشریات  " عروه الوثقى" و "ضیاء الخائفین "   را منتشر سازد و با برخی از رجال سیاسی و علمی این کشورها  دیدار داشته باشد  . 

وى  پس از آن رهسپار  قطیف در جزیره العرب شد . در همین روزها بود که اعتماد السلطنه و حاج سیاح محلاتى از طرف ناصر الدین شاه  او را به تهران دعوت کردند . سید  مدتی در تهران  در منزل حاج امین الضرب سکنی گزید اما پس از چندی دولتمردان ایرانی تاب تحمل دیدار او را نداشتند و سید از آنجا به مسکو نقل مکان کرد . وی  در آنجا هم  با رجال سیاسى ، نظامى و مذهبى روسیه دیدار کرد و در  زمینه های عقب ماندگی مسلمانان آن دیار به تحقیق و جستجو پرداخت . وی پس از آن به در خواست ناصر الدین شاه برای با ر دوم وارد تهران شد . اما به دلایلی  نتوانست در آنجا هم سکنی گزیند و در نیمه اول شعبان همان سال وارد بصره  شد. از آنجا بود که نامه بسیار مهم خود را به آیت الله میرزای شیرازى نوشت . آنگاه از عراق به سوى لندن حرکت کرد و در آنجا با شدت بیشترى ،  خطر استبداد داخلى و استعمار خارجى را بر ملل مشرق زمین توضیح داد. دراین هنگام بود که دست به انتشار نامه های خود به سران کشور اسلامی زد و آنان را به ایستادگی در برابر استعمار انگلستان و اتحاد و یکپارچگی فراخواند . او در همین زمان دست به تشکیل جبهه متحد اسلامى در مقابل استعمار غرب بریتانیا زد . سرانجام آن عالم ربانی پس از عمری مجاهدت و تلاش در جهت اصلاح امت اسلامی و احیای اندیشه اتحاد دنیای اسلام در پنجم شوال سال 1314 ه ق  ،  به دست  سلطان عبدالحمید عثمانی  مسموم شد و  به شهادت رسید . پیکر  پاک سید  ،  در قبرستان شیخ لر مزارى  در شهر بندرى استانبول به خاک سپرده شد.

تتمه البیان فى تاریخ الافغان ،  القضا و القدر،  اسلام و علم ،  نیجریه یا ناتورالیسم ،  الوحده الاسلامیه و  الواردات فى سر التجلیات  از جمله آثار مهم قلمی اوست . او شعر نیز می سرود و به نام افغانی تخلص می کرد .  

تیرباران دکترفاطمی :
درچنین روزی درسال 1333 دکترحسین فاطمی  وزیرامورخارجه دولت دکترمصدق تیرباران شد. ازبین دستگیرشدگان پس ازکودتای 28 مرداد 1332 ه ش 69 تن محکوم به اعدام شدند . که حکم تیر باران در باره 27 نفر اجرا گردید و بقیه تحت فشار بین المللی از مرگ نجات یافتند .همچنین 92 نفر به حبس ابد محکوم شدند در این میان دکتر سید حسن فاطمی وزیر امور خارجه دکترمصدق ومدیرروزنامه باختر امروز پس از محاکمه در دادگاه نظامی به مرگ محکوم و تیر باران شد .

انتشار روزنامه شرق :
درچنین روزی سال1327هجری شمسی نخستین شماره ازروزنامه شرق به سردبیری سید ضیاء الدین طباطبایی درتهران منتشرشد. این روزنامه پس از انتشاریکصدوششمین شماره آن به علت توهین به وزراء ازسوی دولت وقت توقیف شد. سید ضیاء همان عامل کودتای ننگین برای به قدرت رساندن رضا خان میر پنج بود .

کسب مقام اول کشتی ارتشهای جهان :

 درچنین روزی درسال 1350تیم کشتی ارتش  ایران مقام نخست تیمهای کشتی ارتش های جهان را از آن  خود کرد .

روز ملی کیفیت :
همه ساله چنین روزی به عنوان روز ملی کیفیت در جمهوری اسلامی ایران گرامی داشته می شود .

آغاز هفته بین المللی علم و صلح :
سازمان ملل متحد  نهم تا چهاردهم نوامبر هر سال را به عنوان  هفته بین المللی علم وصلح نام نهاده  است . در این هفته سعی می شود بر استفاده صلح آمیز از آموزه های علمی و فنی و بهره گیری از آنها در جهت گسترش صلح در جهان تاکید  گردد . یکی از اهداف تاسیس سازمان ملل متحد پاسداشت  صلح جهانی یوده است . به همین منظور در مقدمه منشورسازمان ملل متحد  آمده است : "ما مردم ملل متحد با تصمیم به محفوظ داشتن نسل های آینده از بلای جنگ که دو بار در مدت یک عمر انسانی افراد بشر را دچار مصائب غیر قابل بیان  نموده و با اعلام مجدد ایمان خود به  حقوق اساسی بشر و به حیثیت و ارزش شخصیت و تساوی حقوق بین مرد و زن و همچنین به  ملت ها اعم از کوچک و بزرگ و ایجاد شرایط لازم  برای حفظ عدالت و احترام به الزامات ناشی از عهد نامه ها و سایر منابع حقوق بین المللی و کمک به ترقی اجتماعی و شرایط زندگی بهتر با آزادی بیشتر و برای نیل به هدف هایی چون تساهل ،  مدارا کردن و زیستن در حال صلح بایکدیگر و به منظور متحد ساختن قوای خود برای نگهداری صلح و امنیت بین المللی و قبول اصول و ایجاد روش هایی که عدم استعمال نیروی سلاحها را جز در راه منافع مشترک تضمین نماید و...مصمم شده ایم که برای تحقق این مقاصد تشریک مساعی نماییم . "  بی شک ایجاد جهانی عاری از سلاحهای مختلف و در عین حال استفاده بهینه از علم و فناوری در جهات آسایش بشر از جمله آرزوهای بشر امروزی است . گرچه این آرزو دور از دست می نماید اما تلاش باید ادامه یابد . نباید از نظر دور داشت نخستین برهم زنندگان صلح جهانی همان کشورهایی اند که سازمان ملل متحد را به وجود آوردند زیرا این کشورها مثل امریکا نمی توانند منافع مستقلی را برای کشورهای دیگر در نظر بگیرند بنابراین بر اساس قدرت و توان اقتصادی ونظامی، کشوری مانند آمریکا در صدد است تا همه جهان را مطیع و فرمانبردار کند وعلم ودانش و فن را ملک مطلق خویش می پندارد. اگر ملتی چنین قانون جنگلی را نپذیرد باید آماده فشارهای مختلف باشد.

آتش سوزی گسترده در آمریکا :
در چنین روزی در سال 1872 میلادی بر اثر یک آتش سوزی گسترده بیش از 800 ساختمان در بوستون آمریکا طعمه آتش  شد .

اختراع نخستین تابلوی نئون تبلیغاتی :
در چنین روزی در سال 1911 میلادی جرج کلود در پاریس برای نخستین بار تبلیغات تابلوی نئون را اختراع کرد .

کناره گیری ویلهلم دوم ازقدرت :
در چنین روزی در سال 1918 میلادی ویلهلم دوم پادشاه آلمان اعلام کرد که از قدرت کناره گیری می کند . وی سپس  به هلند رفت . 

سرکوب  توطئه بیرهال :
در چنین روزی در سال 1923 میلادی در مونیخ، توطئه بیرهال توسط  گروههای وفادار به دولت دموکراتیک سرکوب شد و به انجام نرسید .  آدولف هیتلر برای در دست گرفتن قدرت ،  چنین توطئه ای را طرح ریزی کرده بود  .  

کشتار و غارت یهودیان :
در چنین روزی در سال 1938 میلادی گروههای نازیست و طرفداران آنها 7500 مغازه یهودیان را در آلمان  غارت ، چپاول و ویران کردند . در این حمله 91 یهودی را کشتند .

کشته شدن ژاپنی ها :
درچنین روزی درسال 1963 میلادی 450 ژاپنی معدنکار درانفجارمعدن ذغال سنگ جان باختند . همچنین درهمان سال 160 نفر دراین کشور در یک حادثه تصادف قطار جان خود را از دست دادند .

تصمیم سازمان ملل متحد درباره منع آپارتاید :
درچنین روزی مجمع عمومی سازمان ملل در سال 1976 میلادی  تصمیمی را مبنی برمحکومیت  دولت طرفدار نظام آپارتاید در آفریقای جنوبی به تصویب رساند . تبعیض نژادی یکی از منفورترین مصادیق عدم رعایت اصول حقوق بشری است که تاچندی پیش در آفریقای جنوبی به اجرا در می آمد .

رای شورای امنیت در باره ایران :
درچنین روزی درسال 1979 میلادی اعضای شورای امنیت سازمان ملل متفقا برپس دادن گروگان های آمریکایی بدون هیچ تاخیری ازسوی ایران تاکید کردند .  

برداشته شدن دیوار برلین :
درچنین روزی درسال 1989 میلادی آلمان شرقی مرزهای خود را بازگذاشت تا شهروندان این کشوربتوانند آزادانه به سوی آلمان غربی سفرکنند . پس ازجنگ جهانی دوم وشکست  آلمان دراین جنگ بلوک شرق وغرب تصمیم گرفتند کشوری را که مایه و پایه راه اندازی دوجنگ گسترده جهانی بوده است را به دو قسمت شرقی وغربی تقسیم کنند . بر همین اساس درسال 1949 میلادی ، آلمان شرقی تاسیس شد . آلمان شرقی با قرارگرفتن تحت سیاست های رایج بلوک شرق ، اقتصاد سوسیالیستی را پیشه خود ساخت اما با این حال نتوانست به پیشرفت های گسترده اقتصادی آلمان غربی دست یابد  اما دو آلمان پس از 45 سال در سال 1990 مجددا یکپارچه شدند . در اکتبر 1989 اریک هونکه رهبر آلمان شرقی سقوط کرد و پس از آنکه در اثر فشار مردم آلمان شرقی مرز آن کشور با چکسلواکی باز شد ، هزاران نفر توانستند اجازه خروج خود را در چنین روزی در سال  1989 کسب کنند . در همین روز نیز دیوار برلین  توسط جوانان هر دو سوی دیوار فروریخت و اهالی برلین شرقی توانستند خود را در میان هموطنان غربی خود پیدا کنند . به دنبال این مساله حکومت آلمان شرقی نیز فرو ریخت . ادغام رسمی دو آلمان در سوم اکتبر 1990 عملی شد.
 

امضای معاهده میان آلمان و شوروی سابق :
درچنین روزی در سال 1990 میلادی میخاییل گور باچف رییس جمهور اسبق شووری معاهده منع تجاوز را با آلمان امضا کرد .

پیوستن افغانستان به پیمان عدم تعرض :
درچنین روزی در سال 1935 میلادی  افغانستان به پیمان عدم تعرض ایران، ترکیه و عراق پیوست.

درگذشت شارل دو گل :
درچنین روزی درسال 1970 ژنرال شارل دوگل دیده ازجهان فروبست. پدرش مدرس فلسفه و ادبیات بود. ژنرال شارل دو گل سیاستمدار بر جسته فرانسوی  نقش حساسی در مراحل پایانی جنگ جهانی دوم برای کشورش ایفا کرد . او علاوه بر خدمات سیاسی خود توانست با بر خورد واقع بینانه مساله الجزایر را حل کند . دوگل در انتخابات سال 1965 میلادی دگر باره به ریاست جمهوری فرانسه برگزیده شد و با وجود پیروزی سال 1968 برمخالفان خود و باهمه محبوبیتی که در میان هموطنان خود داشت در اثر شکست در رفراندوم معروف سال 1969 ازریاست جمهوری کناره گیری  کرد .


 

منبع : خبرگزاری مهر

 

18/8/59

تحرك و نقل و انتقال دشمن در سوسنگرد ـ آتش توپخانه در اهواز ـ آتش خودي روي مواضع دشمن در خرمشهر و آبادان ـ درگيري پراكنده در جبهه مياني .

گزارش نيويورك تايمز ، صداي امريكا و راديو مسكو از جبهههاي جنگ ايران و عراق .

رد ادعاي عراق مبني بر مجروح بودن محمدجواد تندگويان در هنگام اسارت از طرف معينفر نماينده مجلس شوراي اسلامي و موضع عراق در اين مورد كه هيچگونه تلاشي را در مورد آزادي ايشان تا پايان جنگ قبول نخواهد كرد .

در نخستين دقايق بامداد ديروز (17/10/59) از سوي سربازان صدام دو موشك به مناطق مسكوني شهر اهواز شليك شد.

18/8/63

ديدار صدام از منطقه عملياتي ميمك و اجراي آتش بيسابقه دشمن در محور مهران ادامه جريان تسليميها و درگيريهاي پراكنده با ضدانقلابيون؛

حاد شدن مسئله اسكان نيروهاي حزب دمكرات با توجه به رسيدن فصل سرما

اعلام مواضع ايران توسط آقاي هاشمي رفسنجاني در نماز جمعه تهران دربارة نفت و جنگ قيمتها و سابقه آن؛ وي دربارة مسئله صلح و مذاكره با عراق گفت: اگر امروز عراق حاضر به مذاكره شده به خاطر اين است كه در موضع ضعف قرار گرفته است، بايد آنقدر گلويش را فشرد تا اعتراف به ظلم كند و تسليم حق شود؛ بازتاب گسترده اين سخنان در رسانههاي جهاني.

گزارش وزارت خارجه امريكا درباره اعدام چند بهايي در ايران و تلاش اين حكومت جمهوري اسلامي براي نابودي بهائيت در ايران سخنان مسعود رجوي در توجيه استقرار در عراق و ديدار با طارق عزيز: هدف از ملاقات با طارق عزيز قبل از هر چيز شكستن طلسم جنگطلبي خميني بود.

18/8/65

در جلسه قرارگاه مركزي سپاه نحوه بررسي طرح مانور يگانها و زمانبندي عمليات مورد بحث قرارگرفت. چگونگي پشتيباني و پدافند هوايي عمليات بزرگ آتي در جلسهاي با حضور جانشين ستاد قرارگاه خاتم، فرمانده كل سپاه و فرماندهان نيروي زميني و هوايي سپاه و فرمانده و جانشين قرارگاه رعد ارتش بررسي گرديد.

گزارش اطلاعات قرارگاه قدس از تحركات دشمن در منطقه عمليات آتي. دستورالعمل فرمانده كل سپاه به نواحي مختلف سپاه براي چگونگي برنامهريزي مرحله دوم تأمين پانصد گردان رزمي. ابلاغيه فرماندهي سپاه كشوري به كليه نواحي تحت پوشش جهت تشكيل واحدهاي پدافند ش.م.هـ. گزارشي از نحوه فعاليت و اقدامات ستاد پشتيباني جنگ دانشگاهها.

اعزام هشتمين گروه از صنعتگران ارمني به جبهههاي نبرد.

امام خميني در ديدار با گروهي از نظاميان: جمهورياسلامي ... وابستگي به هيچ كس ندارد، وابسته به ملت است، وابسته به قواي مسلحه است. اشخاص در اين امور دخالت ندارند ... البته مرگ براي همه هست، براي ما هم هست ... بازتاب سخنان امام خميني در رسانههاي خارجي. خبرگزاري فرانسه: آيتالله خميني با اشاره به شايعات جاري اظهار داشت كه مرگ من روزي فرا خواهد رسيد اما دشمنان داخلي و خارجي ما خوشحال نباشند چرا كه جمهورياسلامي ايران يك قدرت محكم و با ثبات است و رفتن يك شخصيت آن را متزلزل نميكند.

حمله ارتش عراق به پايگاههاي خودي در منطقه كاريزه، مقاومت رزمندگان، عقبنشيني عراقيها. افزايش پناهندگان كرد عراقي به ايران در پي حمله ارتش عراق به شمال اين كشور. حمله نيروهاي خودي به مقر حزب دمكرات در منطقه مياندوآب.

Copyright © 2003-2022 - AVINY.COM - All Rights Reserved
logo