شهید آوینی


امروز چهارشنبه هفدهم آبان ماه سال 1385 هجری شمسی ، مقارن است با پانزدهم شوال سال 1427 هجری قمری و برابر است با هشتم نوامبر سال 2006 میلادی . 

آغاز محاکمه دکتر محمد مصدق :

 


درچنین روزی درسال 1332 ه ش محاکمه دکترمحمد مصدق نخست وزیروقت ایران دردادگاه نظامی رژیم شاه آغازشد.کودتا چیان برای استقرارو تثبیت موقعیت خود سرکوب نیروهای ضد کودتا ومیهن پرست را با ایجاد دستگاه فرمانداری نظامی از29 مرداد 1332به فرماندهی سرتیپ فرهاد دادستان وسپس سرتیپ تیموربختیارآغازکردند. هزاران تن درسراسرکشوردستگیرو روانه ی زندان ها وشکنجه گاهها شدند . تعدادی ازآنان نیززیرشکنجه ها شهید ، تعدادی پس ازمحاکمات فرمایشی تسلیم جوخه های اعدام گردیند . رعب و وحشت سراسر کشوررا فراگرفت . انتشار روزنامه های ملی ومستقل متوقف وصاحبان وگردانندگان آنها با محدودیت های فراوانی مواجه شدند . بیشتر وزرا و همکاران دولت قانونی و جمعی ازنمایندگان مجلس شورای ملی دستگیر و تعدادی ازآنان نیزمحاکمه و تحت پیگرد قرار گرفنند . تعدادی از افسران و نظامیان که طرفدارنهضت ملی ایران بودند هم روانه زندانها وتبعید گاهها شدند . فعالیت احزاب وابسته به جبهه ملی ممنوع و برخی ازرهبران وسران آن زندانی شدند .دکترمحمد مصدق پس ازمعرفی خود دستگیر وزندانی شد وسپس کودتا چیان اورا دردادگاه نظامی محاکمه ومحکوم کردند . دکتر مصدق با همه شایستگی خود بدون واهمه  ، دادگاه نظامی را به دادگاه محاکمه کودتا چیان تبدیل نمود و نقاب از چهره محمد رضا پهلوی و پدرش و عمال  آنها بر داشت و ضمن دفاع از جنبش ملی نفت و حرکت ضد استعماری مردم با ارایه اسناد و شواهد غیر قابل انکار ماهیت کودتا و هماهنگی شاه و عمال داخلی و بیگانگان را آشکار نمود و ادعای کودتا چیان را که  از رستاخیز ملی دم می زدند ،  افشا کرد .  دادگاه پس از تشکیل 35جلسه وی را به سه سال حبس مجرد محکوم کرد.

کشف اشعه ایکس :
درچنین روزی در سال 1895 میلادی  کنراد رونتگن، فیزیکدان آلمانی اشعه ایکس را کشف کرد. وی این اشعه تازه کشف شدهرا نمیشناخت  ، لذا  آن را ایکس نام نهاد . وی درسال1901میلادی به دلیل کشف این اشعه مهم  جایزه نوبل را دررشته فیزیک بدست آورد. اشعه ایکس امروزه یکی از ملزومات اساسی  علم پزشکی  به شمار می رود .

تولد  کریستیان بار نارد :
کریستیان بارنارد جراح بزرگ قلب درچنین روزی در سال 1922 به دنیا آمد . او برای نخستین باردر سال  1969 عمل جراحی قلب را درجهان پزشکی انجام داد .  وی  تا سال 1983 ، 79 عمل پیوند قلب را به نام خود به ثبت رساند .  

استقلال کشور کامبوج :
درچنین روزی در سال 1949 میلادی  کشورکامبوج به استقلال داخلی دست یافت  . کامبوج کشوری جلگه ای است در منطقه استوایی جنوب شرق آسیا با مساحت 181 350 کیلومتر مربع . نژاد مردم آن زرد و اکثر آنان بودایی هستند و به زبان کامبوجی تکلم می کنند . نوع حکومت این کشور جمهوری است . کامبوج  ازسال1863میلادی تحت الحمایه فرانسه بود . پس از به قدرت رسیدن  سِهانوک در سال 1941 میلادی ،  وی قول داد که در این کشور نظام مردم سالارانه ای ایجاد کند . سرانجام به سال1949مبارزات مردم این کشور به خودمختاری داخلی منتهی شد . این کشور در سال 1949 میلادی از فرانسه مستقل و در چهاردهم دسامبر سال 1955 به عضویت سازمان ملل متحد در آمد . پایتخت آن پنوم پن نام دارد .

 تولد مارگاریت میچل :
 میچل نویسنده مشهور آمریکایی  در چنین روزی در سال 1900 میلادی به دنیا آمد .  پدرش حقوقدان برجسته ای بود . وی  پس از پایان تحصیلات از مدرسه محلی واشنگتن ، وارد کالج اسمیت شد تا در رشته پزشکی تحصیل کند  اما به دلیل برخی مشکلات خانوادگی موفق به انجام این کار نشد .او  در بیست ودو سالگی با نام مستعار پگی میچل ، خبرنگار مجله جورنال آتلانتاشد . داستان های جنگ های انفصال و استقلال که در دوران کودکی او رخ داده بودند در ناخود آگاه مارگریت حضور داشتند تا اینکه وی موفق شد در سال  1936 با نام" بر باد رفته" آنها را به چاپ برساند . این کتاب که تنها اثر نویسنده است   درسال 1937 جایزه ادبی پولیتزر را از آن او کرد . از این اثر او فیلم زیبایی به کارگردانی ویکتور فلمینگ  ساخته شده است .  
 

تولد ادموند هالی :
درچنین روزی درسال 1656 میلادی ادموند هالی به دنیا آمد . این ستاره شناس و ریاضیدان برجسته نخستین نفری بود که توانست برای نخستین بار  ستاره هالی را شناسایی و نوع حرکت آن  محاسبه کند که بعد از او نیز  به همین نام نامیده شد . 

افتتاح موزه لوور پاریس :
درچنین روزی در سال 1793 میلادی موزه لوور پاریس برای نخستین بار به روی عموم مردم باز شد .

اختراع دستگاه دافع حشرات :
درچنین روزی در سال 1910 ویلیام اچ فارست دافع حشرات را کشف کرد .

توطئه بیرهال :
درچنین روزی درسال 1923 میلادی آدولف هیتلر نخستین تلاشهای خود را برای دردست گرفتن  قدرت درآلمان به انجام رساند . وی می خواست با انجام یک کودتا در مونیخ  که امروزه به توطئه بیر هال مشهور است ، قدرت را در این کشور در دست گیرد  . این کودتا با شکست مواجه شد .

حمله به الجزایر و مراکش :
درچنین روزی درسال 1942 میلادی ایالات متحده آمریکا به مراکش و الجزایرحمله کرد . دراین روزهمچنین دول متفق الجزایررا به تصرف خود در آوردند . الجزایر مدت یک قرن تحت سیطره فرانسه بود و و پس از مبارزه مداوم در سال 1962 میلادی به استقلال رسید .

عملیات مشعل :
درچنین روزی در سال 1942 میلادی و دراثنای جنگ جهانی دوم نیروهای آمریکا و انگلیس عملیات مشعل را درآفریقای شمالی به مرحله اجرا گذاردند.

درگذشت مخترع  کوکتل مولوتف :
درچنین روزی در سال 1986 میلادی  ویچسلاو ام مولوتف در سن 69 سالگی در گذشت . وی در طول جنگ جهانی دوم سلاح کوکتل مولوتوف را ساخت.

انفجاربمب در ایرلند شمالی :
درچنین روزی در سال 1987 میلادی یک بمب نسبتا قوی توسط ارتش جمهوری خواه ایرلند شمالی در  در شهر انیسکلین  منفجر شد . این بمب در مراسم بزرگداشت کشته شدگان جنگ بریتانیا کار گذاشته شده بود  . بر اثر انفجار این بمب یازده نفر جان خود را ازدست دادند .

اعزام گروههای نظامی به خلیج فارس  :
درچنین روزی در سال 1990 میلادی جرج بوش پدر رییس جمهور وقت آمریکا ، چند ین گروه نظامی را به منطقه خلیج فارس اعزام  کرد . در این گروهها همچنین 150 هزار سرباز برای پیوستن به نیروهای چند ملیتی حضور داشتند . 

یوگوسلاوی  وپایان بحران بالکان :
در چنین روزی در سال 1991 میلادی  اتحادیه اروپا و کانادا تضمیناتی را بر یوگسلاوی  برای متوقف کردن جنگ داخلی بالکان تحمیل کردند .

تظاهرات علیه نژاد پرستی :
درچنین روزی در سال 1992 میلادی حدود 350000نفر دربرلین علیه نژاد پرستی تظاهرات کردند .

سرقت آثار موجود در موزه :
در چنین روزی در سال 1993 میلادی پنج تابلو پیکاسو و دیگر آثار بر جسته نقاشی جهان  از موزه هنرهای  مدرن استکهلم سوئد به سرقت رفت . این آثار 52 میلیون دلار ارزش داشتند .


 

منبع : خبرگزاری مهر

 

17/8/59

اخبار جنگ در جبهه های جنوب : درگیری در حاشیه بهمنشیر ، جاده ماهشهر ـ آبادان ، دارخوین ، فارسیات در غرب كارون ، حاشیه كرخه و پاسگاه حمید .

اخبار جنگ در جبهه میانی : ادامه درگیریهای پراكنده . عملیات هوایی خودی و دشمن : بمباران پالایشگاه گاز كركوك ، بمباران تجمع دشمن در سابله و سقوط دو جنگنده خودی . بمباران صالح آباد و مهران .

اطلاعیه دولت ایران در اعتراض به شكنجه وزیر نفت ، محمدجواد تندگویان و پاسخ به ادعاهای عراق دراین باره . عدم توافق شورای امنیت در صدور قطعنامه درباره جنگ و اكتفا به صدر و به یك بیانیه .

مذاكره یك هیأت نظامی امریكایی ـ مصری ـ سعودی با پادشاه و ولیعهد سعودی درباره خطر ( امام ) خمینی و ضرورت كمك به عراق.

گزارش مطبوعات و خبرگزاریها از حمایت نظامی فرانسه از عراق : فرانسه بعد از شوروی بزرگترین تامین كننده سلاحهای مورد نیاز عراق است.

17/8/63

شكست توطئه مزدوران فرانسوی برای انفجار سفارت ایران در بیروت

ادامه فعالیتهای آمادگی خودی برای عملیات آتی در سه جنبه مهندسی، شناسایی و آمادگی یگانها؛ ادامه برخی حركات مشكوك و عملیات مهندسی دشمن در منطقه حین عملیات آتی. ادامه درگیریهای پراكنده خودی، در غرب كشور، با نیروهای ضدانقلاب مسلح.

ادامه حمایتهای تسلیحاتی و انسانی عراق توسط كشورهای عربی با ارسال كامیونهای حامل تجهیزات نظامی و مواد شیمیایی از عربستان - تماسهای مقامات عراقی برای اعزام نیرو از یمن شمالی، مصر، سودان و اردن به عراق

17/8/65

بررسی آخرین وضعیت دشمن و شناساییهای انجام شده در منطقه عملیات بزرگ آتی در جلسه نیروی زمینی سپاه. پشتیبانی هوایی عملیات آینده، وضعیت منطقه عملیاتی و فعالیتهای دشمن، در جلسه قرارگاه مركزی سپاه بررسی شد.

گزارشی درباره اهمیت شناسایی منطقه عملیاتی، زمین، دشمن و اهمیت استفاده از عكس هوایی. افزایش فعالیت زرهی دشمن در جزیره جنوبی مجنون.

ملاقات جلال طالبانی با حجت الاسلام حكیم در جهت انسجام گروههای معارض عراقی. تفسیر رادیو اسرائیل و واشنگتن پست در این باره.

Copyright © 2003-2022 - AVINY.COM - All Rights Reserved
logo