شهید آوینی


امروز چهارشنبه دهم آبان ماه سال 1385 هجری شمسی ، مقارن است با نهم شوال سال 1427 هجری قمری و برابر است با اول نوامبر سال 2006 میلادی .

شهادت آیت الله قاضی طباطبایی :
سید محمد علی قاضی فرزند حاج میرزا باقر در سال 1293 ه ش درتبریز متولد شد . او تحصیلات مقدماتی خود را نزد پدرو عمویش فراگرفت و درسال 1316ه ش هنگام قیام مردم تبریزبه همراه پدربه خاطر مبارزه به تهران تبعید شد وپس ازچند ماه توقف اجباری در تهران و ری به تبریز بازگشت . در سال 1318 ه ش وی برای ادامه تحصیل رهسپار حوزه علمیه قم شد و از محضرحضرات  آیات عظام گلپایگانی ، حجت ، صدر ، بروجردی و حضرت آمام خمینی ره کسب فیض کرد . آن عالم جلیل القدر در سال 1328 به نجف اشرف رفت و در آنجا نیز در محضر استادانی چون حکیم ، عبدالحسین رشتی ، میرزا باقر زنجانی ، بجنوردی و علامه محمد حسین کاشف الغطا حضور یافت ولی  در سال 1331 ه ش به تبریز مراجعت کرد .

وی در این دوره نماینده حضرت امام خمینی ره در تبریز بود و مبارزات مردم را در این شهر علیه رژیم ستمشاهی سازماندهی می کرد . با شروع نهضت اسلامی در سال 1341 ه ش مبارزات او نیز علیه رژیم پهلوی اوج گرفت ورژیم ، آیت الله   قاضی را در زندان قزل قلعه زندانی  و سپس به شهرهای بافت و کرمان و زنجان تبعید کرد . او پس از پایان تبعید دوباره به تبریز بازگشت و به تبلیغ مبانی  دین اسلام پرداخت . از وی آثاری  چند به جای مانده است که از میان آنها می توان به "تحقیق روز اربعین" ،" تعلیقات بر انوار النعمانیه" در چهار جلد و همچنین" اضافات و تعلیقات" بر کتاب انیس الموحدین نراقی اشاره کرد  . آیت الله قاضی در اوایل پیروزی انقلاب اسلامی نیز سعی وافری در اتحاد مردم در برابر گروههای منحرفی کرد که قصد ایجاد تفرقه در میان مردم غیور آذرباییجان  داشتند  . وی سرانجام در چنین روزی در سال   1358 ه ش مصادف با عید قربان پس از نماز مغرب و عشا در راه بر گشت به خانه توسط منافقین مورد اصابت گلوله قرار گرفت و به در جه رفیع شهادت نایل آمد .


آغاز عملیات محرم :
در چنین روزی در سال 1361 ه ش عملیسات محرم در منطقه شر هانی ، زبیدات و بیات و دهلران و عین خوش صورت گرفت .این عملیات که ده روز به طول انجامید وا ز نوع تک نیمه گسترده  بود به فرماندهی مشترک ارتش و سپاه پاسدران انقلاب اسلامی شکل گرفت . در این عملیات جمهوری اسلامی ایران 60 گردان پیاده ، سه گردان زرهی ، وسه گردان مکانیزه در برابر 24 گردان پیاده عراق ، 16 گردان زرهی و 4 گردان مکانیزه و 2 گردان کماندو فعالیت کرد . جمع کشته و زخمی دشمن در این جنگ 6000 نفر بود که درمجموع 2350 نفر نیز به اسارت نیروهای اسلام در آمدند . در این عملیات همچنین 270دستگاه  تانک و نفر بر ، 12 فروند هواپیما  250دستگاه خودرو منهدم شد . با اجرای این عملیات در غرب و جنوب دهلران و عین خوش ،  امکان پیشروی به سمت شهر العماره هموار شد . در این عملیات پیروز ، سلسله جبال حمرین و منابع نفتی موسیان وبیات وهمچنین حوضچه های نفتی زبیدات و 700 حلقه چاه نفتی عراق به تصرف درآمد . 


لغو خلافت عثمانی در ترکیه توسط آتاتورک :
پس از این که امپراطوری عثمانی تجزیه شد و به جمهوری تبدیل گشت ،  درچنین روزی آتاتورک رسما نظام سلطنتی را دراین کشور ملغی و حکومت جمهوری را اعلام  کرد   .

روز ملی الجزایر :
 در چنین روزی در سال 1954 سالروز انقلاب الجزایر به عنوان روز ملی این کشور شناخته می شود . احمد بن بلا را باید بنیانگذار استقلال الجزایر به شمار آورد . او به یاری جمال عبد الناصر شورای انقلابی وحدت عمل الجزایر را بنیان نهاد  سپس جبهه آزادی بخش  الجزایر را تاسیس کرد . پس از به ثمر رسیدن انقلاب الجزایر به نخست وزیری رسید و در سال 1963 میلادی به ریاست شورای انقلاب آن کشور دست یافت . بن بلا سپس براثر کودتای حواری بومدین از ریاست جمهوری برکنار شد.
الجزایر کشوری است در شمال آفریقا در سواحل در یای مدیترانه. عموم مردم این کشور از نژاد  سفید اند و به زبان عربی و فرانسه صحبت می کنند  و غالب آنان نیز پیرو دین اسلام می باشند . الجزایر مدت یک قرن تحت سلطه فرانسه بود و پس از مبارزه مداوم  موفق به استقلال گردید . در 18 اکتبر  سال 1962نیز به عضویت سازمان ملل متحد در آمد . پایتخت آن الجزیره نام دارد .

پیوستن پاناما به کلمبیا :
در چنین روزی در سال1821میلادی  پاناما پس ازاستقلال  از اسپانیا به کلمبیا پیوست. پاناما دراوائل قرن شانزدهم میلادی به تصرف اسپانیایی ها در آمد . این کشوردرسال1903میلادی موفق به کسب استقلال شد. جمهوری پاناما با مساحت 77082 کیلومتر مربع در نیمکره شمالی - غربی و در جنوب قاره آمریکای مرکزی قرار دارد . بیشتر مردم این کشور از نژاد دو رگه  سرخ و سفید و بقیه سفید پوست و سرخ پوستند . اکثریت مردم این کشور کاتولیک و اقلیت آنان پروتستان اند و زبان رسمی آنان اسپانیولی است . روز ملی پاناما سوم نوامبر است . این کشور   در سال 1945 به عضویت سازمان ملل متحد در آمد .

روز ملی آنتیگوا و باربودا و روز استقلال از انگلستان :
این کشور بخشی از جزیره  لیوارد واقع در دریای کاراییب است که  17 در جه و 5 دقیقه عرض شمالی و 61 در جه و 45 دقیقه طول غربی گرینویچ را قطع می کند . آنتیگوا قبلا تحت الحمایه انگلستان بود و در چنین روزی در سال 1981 میلادی با افزوده شدن جزیره بار بودا مستقل شد و در ردیف کشور های مشترک المنافع در آمد . مساحت آن تقریبا 445 کیلومتر مربع است .

برچیده شدن مرز بین 12 کشور اروپایی بر اساس پیمان ماستریخت :

پیمان ماستریخت یکی از مهمترین قرار دادهای سیاسی و اقتصادی جهان در دهه های اخیر به شمار می رود که اگر موانع موجود در راه اجرای آن برطرف گردد چهره سیاسی اروپا و جهان را تغییر خواهد داد . قرار داد ماستریخت که در دسامبر  سال 1991 از طرف سران 12 کشور عضو جامعه اقتصادی اروپا درشهر ماستریخت هلند به امضا رسید  ، وحدت سیاسی و اقتصادی کشور های   عضو این جامعه را تا پایان قرن بیستم تحقق می بخشید . به موجب این قرار داد کشور های عضو جامعه اقتصادی اروپا و کشور های دیگری که ممکن است بعدا به عضویت این جامع پذیرفته شوند تا پایان قرن بیستم دارای پول واحد ( یورو) شدند . بر اساس این قرار داد اتباع این کشور ها شهروند اروپا به شمار می آیند  و نه فقط آزادانه در تمام کشور های عضو رفت و آمد می کنند  بلکه در هریک از کشور های عضو حق رای و کسب و کار خواهند داشت . پارلمان اروپا براساس این قرار داد ، قدرت اجرایی پیدا  کرد و سیاست های دفاعی و خارجی را کشور های عضو  تعیین خواهند  کرد . قرار داد ماستریخت قبل از اینکه به مرحله اجرا برسد  به تصویب پارلمانهای کشورهای امضا کننده قرار داد رسید و یا در یک همه پرسی مورد تایید اکثریت مردم   برخی  کشور ها قرار گرفت  . در چنین روزی سرانجام در سال 1993 میلادی مرزهای بین 12 کشور اروپایی بر داشته شد .
 

درحال حاضرکشورهای آلمان و فرانسه ازموافقان سرسخت تصویب قانون اساسی واحد اروپایی هستند این درحالی است که خوزه ماریا ازنار نخست وزیر اسپانیا به شدت با این امر مخالف است  به همین دلیل گرهارد شرودر صدر اعظم آلمان و ژاک شیراک رئیس جمهورفرانسه اعلام کرده اند هر کشوری که مانع از تصویب قانون اساسی واحد اروپایی گردد از تسهیلات صندوق اروپایی برخوردار نخواهد شد . همچنین بیش از یک سال و نیم است که مجمع تنظیم قانون اساسی اروپا تشکیل شده است .  مجمع تنظیم پیش نویس  قانون اساسی اروپا از 150  نفر عضو فعال از بلند پایه ترین سیاستمداران و روشنفکران اروپایی  که با محتوای این پیش نویس موافق اند و تصویب نهایی آن را گامی ارزنده در راه وحدت اروپا می دانند ، تشکیل شده است .این درحالی است که بخشی از سیاستمداران و اعضاء نوپای اتحادیه اروپا با این پیش نویس مخالفند . مدتی پیش مخالفان این پیش نویس نظرات خود را در بیانیه ای اعلام کردند .در این بیانیه که آن را لهستان ، چک و انگلیس امضا کردند ، آمده است : باید از ظهور یک ابر قدرت با تکیه بر قانون اساسی اروپا جلوگیری کرد .


آغاز فعالیت لوتر :
 در چنین روزی در سال 1699 میلادی مارتین لوتر فرقه خود را باعنوان پروتستان بنا نهاد . لوتر یک کشیش آلمانی و یک متاله و فیلسوف بود که در برابر کلیسای کاتولیک قرار گرفت و اندیشه خود را مبنی بر پروتستانیزم و رفرم کاتولیسم ، بنانهاد . او یکی از مظاهر تمدن جدید غرب و رنسانس به شمار می رود . وی با نوشته های خود یکی از سه شعبه  دین مسیحیت را تاسیس کرد .

 

تغییر عنوان  پطرکبیر :
درچنین روزی در سال 1721 میلاید پطر کبیر فرمانروای روسیه نام خود را به امپراطور تغییر داد .
پطر کبیر برای این که به سلطنت نرسد ، از سوی خواهرش  به یکی از دهات اطراف مسکو تبعید شد . وی در سال 1689 میلادی به همراه یارانش به مسکو حمله کرد و آنجارا به تصرف خود در آورد و خواهرش سوفیرا را که به جای او بر اریکه سلطنت تکیه زده بود به زندان افکند . وی در طول عمر خود با چند کشور وارد جنگ شد و سرانجام پس از 36 سال سلطنت در سال 1725 میلادی در گذشت .
 

تاجگذاری هایل سلاسی :
در چنین روزی در سال 1903 میلادی هایل سلاسی امپراطور اتیوپی تاجگذاری کرد .
 

ترور رییس جمهور ویتنام :
در چنین روزی در سال 1963 رییس جمهور ویتنام نگو دین د یم در یک کودتا   ، در سن 54 سالگی ترور شد .
 در  سال 1963  ارتش ویتنام علیه دولت این کشور  کودتا کرد  که در  این کودتا رییس جمهور کشته شد . پس از آن ، حکومت به دست  یک شورای نظامی افتاد اما آمریکا این  رژیم کودتایی را مورد شناسایی قرار داد . نگودین دیم   یک کاتولیک بود اما کاتولیک ها در ویتنام جنوبی اندک اند . وی  باحمایت ژنرال آیزنهاور رئیس جمهور آمریکا  در ویتنام نظام جمهوری  وابسته  برپا کرد .

تولد استفان کرین :
 در چنین روزی در سال 1871 میلادی استفان کرین شاعر بزرگ آمریکایی به دنیا آمد . "نشان سرخ رشادت "عنوان مهمترین اثر اوست . وی در  دوران کوتاه عمر خود دست به کارهای مختلفی زد . او مدتی نیز به روزنامه نویسی پرداخت اما در این مسیر نیز موفق نشد . وی سرانجام به شعر روی آورد و بر خی از مجموعه هایش که بر خاسته از آلام روحی اویند مذاق منتقدان ادبی را خوش آمد . کرین سرانجام  در سن 29 سالگی دار فانی را وداع گفت  . مادر ژرژ، مهمانخانه آبی،  زخم ها در باران،هیولا، مگی، دختر ولگرد ، سواران سیاه و هنگ کوچک از  دیگر آثار اویند .

 

تولد کارلوس ساودرا لاماس :
در چنین روزی در سال 1878 میلادی کارلوس ساودرا لاماس حقوقدان آرژانتینی به دنیا آمد . وی در سال 1936 میلادی جایزه صلح نوبل را آن خود کرد .

تولد بنونوتو سلینی :
 در چنین روزی در سال 1500 میلادی سلینی مجسمه ساز زرگر و نویسنده ایتالیایی متولد شد  . پسر زاوش دانا عنوان مهمترین اثر ادبی اوست .

تولد جرج فیلیپ هارسد ورفر :
 در چنین روزی در سال 1607 میلادی هارسد ورفر ، شاعر برجسته آلمانی به دنیا آمد ." معلم ادبیات "عنوان مهمترین اثر اوست .

تولد شولم آش :
 در چنین روزی در سال 1880 میلای شولم آش نویسنده لهستانی دیده به جهان گشود  . وی نمایشنامه نویس نیز بود . "سه شهر "عنوان مهترین اثر اوست .

تولد هرمان بروچ :
درچنین روزی درسال 1886 میلادی هرمان بروچ نویسنده اطریشی متولد شد . خواب بیدارها عنوان مهمترین اثر داستانی  اوست .

تولد ادموند بلوندن :
درچنین روزی در سال 1896 میلادی ادموند بلوندن شاعر انگلیس و منتقد ادبی به دنیا آمد ." ته رنگ جنگ " عنوان مهترین اثر ادبی اوست . 

تولد نوردال گریگ :
گریگ شاعرنروژی درچنین روزی درسال 1902 میلادی قدم به عرصه گیتی نهاد  . وی علاوه بر این نمایشنامه و رمان نیز درکارنامه ادبی خود ثبت کرده است . هزیمت عنوان مهترین اثر ادبی اوست .
 

تولد فیلیپ جان نوئل بکر :

درچنین روزی در سال 1889 میلادی رجل سیاسی و طرفدار خلع سلاح جهانی به دنیا آمد . وی در سال 1956 نوبل صلح را از آن خود کرد .

درگذشت کینگ ویدور :
درچنین روزی درسال 1982 میلادی کینگ ویدورکارگردان آمریکایی براثریک بیماری مزمن قلب و درسن 88 سالگی دار فانی را وداع گفت .
 

منبع : خبرگزاری مهر

10/8/59

آبادان : درگیری در كوی ذوالفقاری ، توقف عراق در آستانه شهر به دلیل مقاومت مدافعان ، انهدام پل متحرك عراق برروی بهمنشیر ، هشدار استانداری خوزستان دربارة سرنوشت آبادان .

سایر جبهههای جنوب : عقب رانده شدن نیروهای عراقی در تهاجم به سلمانیه ـ حملة چریكی خودی در فارسیات ـ غارت خانهها و گمرك خرمشهر ـ عملیات چریكی خودی در خرمشهر و اسارت 14 عراقی ـ گلولهباران شوش . سقوط پنج هواپیمای مهاجم دشمن در آبادان ، اهواز وكوهدشت لرستان .

جبهة میانی : عملیات چریكی و پراكندة خودی .

جبهه شمالی : تحرك مسلحانه گروههای ضد انقلاب در همكاری با عراق .

مصاحبه رئیس جمهور ( بنیصدر ) با نیوزویك و اعلام مواضع ایران در قبال بستن تنگة هرمز ، كودتا درایران ، بیطرفی آمریكا و شوروی در جنگ ، گروگانها ، عقبنشینی اشغالگر و آتشبس ، میانجیگری ، حاكمیت عراق بر شطالعرب و موضوع سه جزیره و روحیه نیروهای ایرانی .

سخنرانی نخست وزیر ( رجائی ) در نماز جمعه و اعلام مواضع ایران در قبال آمریكا .

10/8/61

آغاز عملیات محرم در منطقه شر هانی ، زبیدات و بیات و دهلران و عین خوش

10/8/63

ادامه جنگ مهندسی وسیع و دارای تنوع روشها از سوی خودی و دشمن؛ تبادل آتش متعارف بین طرفین سخنان صدام دربارة انجام حملهای قریبالوقوع به ایران؛ احضار سفیر ژاپن در بغداد به وزارت خارجه عراق و درخواست تخلیه اتباع ژاپنی از لاوان به دلیل حمله قریبالوقوع عراق به این جزیره.

همكاری عراق با ضدانقلابیون در مناطق كردنشین؛ ادامه درگیریهای محدود در كردستان تجهیز و تبلیغ عراق توسط كشورهای عرب و غیرعرب با وجود مشكلات شدید ارزی عراق صدور بیانیه اتحادیه عرب مبنی بر محكومیت ایران در حادثه اردوگاه گرگان و تأكید بر لزوم پایان مخاصمه بین دو كشور

گزارش رادیو امریكا به نقل از سخنگوی صلیب سرخ از چگونگی آغاز شورش اسراء در اردوگاه گرگان و نیز تأكید بر وجود فشارهای مذهبی، سیاسی بر اسراء عراقی تبلیغات گسترده رسانههای بینالمللی از سفر آتی یك مقام ژاپنی به ایران و عراق و چند كشور آفریقایی برای تلاش جهت پایان جنگ تحمیلی

رادیو امریكا: وكیل 13 تن از گروگانهای امریكایی درخواست 65 میلیون دلار غرامت از دولتهای ایران و امریكا كرده است.

10/8/64

شروع حملات عراق به جزیره خارك

10/8/65

امروز در دو جلسه با حضور فرماندهان و وزیر سپاه موضوع پشتیبانی و تدارك عملیات بزرگ آتی بررسی شد. بررسی تواناییهای قرارگاه رمضان، محورهای مختلف فعالیت این قرارگاه و امكان همكاری آن با گروههای معارض، در جلسه امروز فرماندهان سپاه.

در جلسه مسئولان نیروی زمینی سپاه و قرارگاه نجف، وضعیت منطقه تحت مسئولیت قرارگاه نجف و طرحهای پیشنهادی برای این منطقه به بحث گذاشتهشد.

آمادهباش كلیه واحدهای دشمن در شرق بصره و اروند. بازدید فرماندهان عراقی از منطقه فاو. توقف گلولهباران تلافیجویانه بصره. گزارش صوتالجماهیر از بازدید صلیبسرخ از نقاط آسیب دیده.

تجاوز هواپیماهای عراقی به حریم هوایی كرند غرب، سرپلذهاب، گیلانغرب و باختران. ادعای عراق مبنیبر حمله به یك هدف دریایی بزرگ. در درگیری نیروهای خودی با عناصر حزب دمكرات در شمالغرب به طرفین خساراتی وارد شد. فعالیتهای پشتیبانی از اعزام سپاهیان محمد(ص). اعزام گردانهای رزمی به جبهه از شهرهای مختلف. افزایش اعزام نیرو از استان خراسان نسبت به سال قبل.

افشای جزئیات تازهای از همكاری كویت با عراق در مصاحبه دو خلبان و یك فرمانده اسیر عراقی.

 

Copyright © 2003-2022 - AVINY.COM - All Rights Reserved
logo