شهید آوینی


امروز دوشنبه هشتم آبان ماه سال 1385 هجری شمسی ، مقارن است با هفتم شوال سال 1427 هجری قمری و برابر است با سی ام اکتبر 2006 میلادی .

فتح اندلس  :
در چنین روزی در سال  92 ه ق  اندلس به دست مسلمین و به رهبرى طارق بن زیاد فتح شد .
مسلمانان عرب و بربرهاى شمال آفریقا در سال 92 هجرى  قمری تحت فرماندهى  طارق بن زیاد که خود ازآفریقاییان   و یکى از افسران برجسته  موسى بن نضیر فرمانرواى آفریقا بود ،  با 12 هزار مرد جنگی  از تنگه میان مراکش و اسپانیا، (که امروز به نام این سردار نامى جبل الطارق نامیده شده) گذشت و در اندک زمانى سراسر اسپانیارا که شامل کشور پرتقال کنونى هم بود به تسخیر سپاه اسلام در آورد . با این رشته فتوحات، اسلام به سوی کشور های اروپایی نیز گسترش یافت .  
دکتر گوستاولوبون شرق شناس بر جسته با اشاره به این که  این فتح با نهایت ‏سرعت انجام گرفت  ، تاکید کرده است :   تمام شهرهاى بزرگ دروازه‏ها را به روى این سپاه گشودند، و شهرهایی چون  قرطبه، مالقه، غرناطه، طلیطله بدون مزاحمت فتح شد و به تصرف مسلمین در آمد . هنوز نیز برخی از آثار اسلامی در اسپانیا و منطقه بالکان دیده می شود . برخی عناصر فرهنگی موجود دراین منطقه اروپایی از جمله موسیقی آن بی شباهت به موسیقی کشور های عربی نیست . در تاریخ فتح اندلس آمده است که وقتی سپاه مسلمانان تحت فرماندهی طارق از دریا گذ شت وپای بر خشکی نهاد ، به دستور طارق ، تمام کشتی ها را ازبین بردند ، وی سپس خطاب به سربازان مسلمان گفت : اکنون پشت سر شما دریا ست و پیش رو نیز دشمن قرار دارد لذا بازگشتی متصور نیست ، تنها راه نجات جهاد است برای پیروزی . و سرانجام نیز مسلمانان پیروز شدند و تمدن درخشانی را در قلب اروپای عقب مانده آن روز بنیان نهاد ند که کمک شایان توجهی به اروپاییان در رنسانس کرد.     
    

روز نوجوان :
نوجوانی بر طبق تقسیمی که علمای روانشناسی آن را مصطلح کرده اند ،  به افراد سنین 12تا 18 سال اطلاق می شود. درحقوق عرفی چنین سنی را سن عدم رشد ذکر می کنند و در حقوق شرعیه (فقه ) غیر بالغ را اصولا درامور کیفری  غیر مسوول   تلقی می کنند . بنابر در یافت های دانشمندان علم روانشناسی در  این دوره   سنی ،  نوجوانان   علاوه بر تغییرات جسمی ، دستخوش یک دسته  تغییرات  روانی نیز می شوند  .  میل به گوشه گیری ، حساسیت بسیار نسبت به انتقاد دیگران ، بی قراری ، بی ثباتی ، تحریک پذیری ، نوسان در خلق و خو ، مخالفت با خانواده و دوستان و به طور کلی جامعه ، در رویا فرو رفتن ، شرم و حیای مربوط به تغییرات ناشی از بلوغ جنسی ، تنبلی و سستی ، نافرمانی از بزرگترها ، خیره سری و خودرایی ، نداشتن احساس امنیت و اعتماد به نفس ، مقاومت در برابر پند و اندرز والدین ، تمایل شدید به ارتباط نزدیک با دوستان و گفتگوهای پنهانی و طولانی با آنها ، حساسیت نسبت به آراستگی ظاهر خود و صرف وقت جلوی آینه  از جمله خصوصیات رفتاری در این دوره سنی است  . نوجوانان در این سنین ، لباس پوشیدن به شیوه ای متفاوت با معیارهای خانواده و همسان ‌با گروه هم سن و سال خود را ترجیح می دهند .   برای ورود به دنیای پرتلاطم نوجوانی ، لازم است والدین و مربیان برای تفاهم با نوجوان ، درک شرایط و وضعیت رشد جسمی ، جنسی ، روانی و اجتماعی نوجوان و ایجاد یک رابطه عاطفی ، صمیمانه و احترام آمیز با او تلاش کنند .

روز شهادت محمد حسین فهمیده :

محمد حسین فهمیده در چنین روزی در سال   1359ه ش  به در جه رفیه شهادت نایل آمد . محمد حسین در اردیبهشت سال 1346 ه ش در خانواده ای مذهبی در محله پامنار قم دیده به جهان گشود . وی دوران کودکی خود را در همان شهر گذراند و در سال 1352 به مدرسه رفت . سال پنجم ابتدایی به دلیل انتقال خانواده اش به کرج ، به این شهر آمد . در بحبوحه جنگ تحمیلی  روح  او نیزهمچون صدها جوان ونوجوان عاشق این کشور  به تلاطم در آمد و در نخستین روز های جنگ تحمیلی تصمیم گرفت که به جبهه برود  . وی علیرغم مشکلات فراوان و صغر سن ، خود را به جبهه  های نبرد حق علیه باطل رسانید و در این زمان بود که با توجه به کوچکی سن رشادت های بسیاری را از خود نشان داد . کیفیت شهادت او را به این گونه توصیف کرده اند : وی و رفیق همرزمش محمد رضا شمس ،  در سنگر بودند  که توسط تانک های رژیم بعثی محاصره می شوند . محمد رضا شمس دوست و همسنگر  حسین در این میان زخمی می شود و حسین با سختی و مشقت بسیار او را به پشت خط می رساند . وی به جایگاه قبلی خود برگشته و می بیند تانک های عراقی به طرف رزمندگان در حال حرکت اند . حسین در حالی که تعدادی نارنجک به کمرش بسته بود به سمت تانک ها حرکت می کند . تیری به پای او می خورد واو از ناحیه پا مجروح می شود . وی با این حال خود را به تانک می رساند و با استفاده از نارنجک موفق می شود ،  تانک را منفجر کند . با این انفجار سایر تانک ها دست به عقب نشینی می زنند . هنگامیه که خبر شهادت دلیرانه آن طفل دوازده ساله از صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران پخش می شود ، حضرت امام خمینی ره در پیامی می فرمایند : رهبر ما آن طفل دوازده ساله ای است که قلب کوچک خود که ارزشش از صد ها زبان و قلم بزرگتر است با نارنجک خود را زیر تانک دشمن انداخت و آن را منهدم کرد و خود نیز شربت شهادت نوشید . پیکر او در بهشت  زهرای تهران قطعه 24 ردیف 44 شماره 11 مدفون است . هشتم آبان ماه یاد آور ایثار و دلاور مردی نوجوان با ایمانی است که با عشق به ولایت و اسلام و برای بیرون راندن دشمنان متجاوز بعثی از خاک میهن اسلامی ، با جانفشانی حماسه ای آفرید که در تاریخ هشت سال دفاع مقدس چون ستاره ای می درخشد و به سایر دانش آموزان و نوجوانان درس وفاداری و ایثار می آموزد.

روز بسیج دانش آموزی :
 به مناسبت سالگشت شهادت محمد حسین فهمیده ، چنین روزی به عنوان روز بسیج دانش آموزی نامیده شده است . بسیج دانش آموزی نهادی است در جهت تحقق منویات بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران مبنی بر تشکیل ارتش بیست میلیونی .  این  نهاد  ، در جهت زنده نگهداشتن  اندیشه بسیجی و همچنین ترویج روح ایثارگری آنان در میان دانش آموزان تلاش می کند . برگزاری اردوهای مختلف طرح ولایت، اردوهای یکروزه ، ارودهای فرهنگی- رزمی و برپایی  جشنواره های سرود و ورزشی 
با الهام  از  آرمان ها، مضامین ، اهداف و پیام های شهدا از جمله بر نامه های این نهاد دانش آموزی است . 


عملیات فتح 2 :

 در چنین روزی در سال 1365 عملیات فتح 2 به همت سپاه پاسداران انقلاب اسلامی  آغاز شد . محدوده این عملیات در منطقه دو کان در شمال شرقی عراق قرار داشت . بر اثر این  تک نامنظم مقدار معتنابهی خسارات به ارتش رژیم بعثی وارد آمد .

آغاز رزمایش مشترک وحدت 79 :
 

 در چنین روزی در سال 1379 ه ش رزمایش بزرگ وحدت 79  با همکاری نیروهای مختلف نظامی کشور برگزار شد . این رزمایش که در نوع خود یکی از بزرگترین رزمایش های نظامی در تاریخ کشور به حساب می آمد ،  در واقع به نوعی توان بالای   نظامی کشور را به نمایش   گذاشت .


وقوع آخرین جنگ صلیبی :
در چنین روزی در سال  1270 میلادی ، هشتین و آخرین جنگ صلیبی رخ داد . جنگ های صلیبی به جنگ هایی گفته می شود که در آن مسیحیان برای رهایی بیت المقدس از دست مسلمانان در قرون یازده و دوازده میلادی بدان دست می یازیدند . نخستین کسی که لوای جنگ را برافراشت راهبی بنام پطرس از اهالی فرانسه بود . جنگ های صلیبی هشت جنگ است که در جنگ اول و چهارم هیچیک از پادشاهان اروپایی دخالت نداشتند و فقط نجبا و اصیل زادگان بودند که بر صلیبی  ها فرمانروایی می کردند . غیر از جنگ اول در باقی  جنگ ها مسیحیان از مسلمانان شکست خوردند .

حمله انگلستان به برمه :
در چنین روزی در سال 1612 میلادی  بریتانیا ی کبیر  به کشور  برمه  حمله کرد. میانمار یا برمه درقرن سیزدهم میلادی به تصرف مغولها  درآمد . پس از استقرار کمپانی هند شرقی ،  بریتانیا این کشور را در چنبره استعمار خود در آورد و ادامه این امر موجب بروزجنگی گسترده میان مردم میانمار و استعمارگران انگلیسی شد . این کشور در سال 1948 میلادی از انگلستان مستقل و در نوزدهم آوریل همان سال به عضویت سازمان ملل متحد در آمد .

قتل عام مردم روستای کفر قاسم در فلسطین اشغالی :

در چنین روزی در سال 1335 ه ش ( 1956 میلادی )صهیونیستها در یـک کشتار جمعی دهها تن از اهالی روستای  کفر قاسم  راکـه در حـال بازگشت از سر کار خود بودند ، به قتل  رساندند  .

 تشکیل نخستین ناوگان دریایی آمریکا :
در چنین روزی در سال 1775 میلادی برای نخستین بار ناوگان نیروی دریایی آمریکا تشکیل شد .

تایید قانون اساسی روسیه تزاری :
در چنین روزی در سال 1905 میلادی تزار نیکلاس دوم،   قانون اساسی  روسیه  را مورد تایید قرار داد .

تشکیل کابینه موسولینی :

در چنین روزی در سال 1922 میلادی موسولینی کابینه خود را در ایتالیا تشکیل داد . بنیتو موسولینی دیکتاتور و رهبر فاشیست ایتالیا در سال 1919 گروه پیروان ناسیونالیست خود را بنیان نهاد که همگی آنان  به اعمال تروریستی دست می زدند.   در سال 1922 پس از راهپیمایی به  سوی رم به مقام نخست وزیری رسید . در دوران زمامداری خود اتیوپی و آلبانی را متصرف شد ، در اسپانیا به یاری ژنرال فرانکو شتافت و با هیتلر پیمان اتحاد بست . وی پس از پایان جنگ جهانی دوم به هنگام فرار توسط پارتیزانهای ایتالیایی دستگیر و در 28 آوریل 1945 تیر باران شد .

پخش فیلم جنگ جهانی :
 در چنین روزی در سال 1938 میلادی اورسن ولز نابغه سینما  ، ملت آمریکا را با فیلم خود به وحشت انداخت  . این فیلم تلویزیونی  ، جنگ جهانی نام داشت .

جایزه صلح نوبل  :
در چنین روزی در سال 1953میلادی  دکتر آلبرت شوایتزر جایزه نوبل صلح را از آن خود کرد . شوایتزر به عنوان پزشک انساندوست خدمات مهمی به مردم بومی آفریقا ارائه داد.

پرتاب شاتل فضایی چلنجر9 :
 در چنین روزی در سال 1985 میلادی بیست ودومین شاتل فضایی میسیون ، چلنجر 9 ، به فضا پرتاب شد . این سفینه هشت مسافر را همراه خود داشت که دو تن از آنان آلمانی و یک تن دوچ بود .


تولد فرانسیسکو مادرو :
در چنین روزی در سال 1873 میلادی فرانسیسکو مادرو انقلابی بزرگ مکزیکی به دنیا آمد . وی بین سالهای 1911 تا 1913 رییس جمهور این کشور بود .


تولد فیودور داستایوسکی :
 در چنین روزی در سال 1821 میلاددی فیودور میخایلوویچ داستایوسکی یکی از بزرگترین داستان نویسان دنیا در مسکو و در خانواده ای ادب دوست دیده به جهان گشود . پدرش مردی خوش اخلاق نبود اما مادرش زنی  از خانواده ای اصیل و فرهنگی بود.او دوران کودکی را باسختی و مشقت بسیار گذراند . به سال 1834 وارد آموزشگاه شبانه روزی شد و پس از مرگ پدر و مادرش از مسکو به پترز بورگ رفت .  وی در موسسه مهندسی نظامی سن پترزبورگ به تحصیل پرداخت و  پس از پایان  دوره مهندسی به ادبیات بطور جدی روی آورد. داستایفسکی درسال 1846  نخستین کتاب  خود با عنوان  بیچارگان  (آزردگان )را منتشر ساخت که  با تحسین بسیاری از  برخی منتقدین روبرو  شد . وی اثر  دوم خود را به نام همزاد  منتشر کرد. داستایوسکی در اواخر دهه 1840 به شدت سیاسی شد و  به گروه پتراشفسکی راه یافت و در بحث های آنان درباره  سوسیالیسم  و انقلاب شرکت کرد. اما حاصل این فعالیت ها  آن بود که  همراه با دیگر اعضای گروه پتراشفسکی دستگیر شد، به زندان بیفتد و در دادگاه نظامی به اعدام محکوم شود.حکم مجازات مرگ که به دستور تزار، نیکلای اول، صادر شده بود به زندان با اعمال شاقه و تبعید تبدیل شد و  داستایوسکی در  سال 1850 با دست و پای زنجیر شده به سیبری تبعید گردید. پس از گذشت چهار سال در زندان ، او  به پترز بورگ بازگشت .  وی بعد از این واقعه ازدواج کرد اما ازدواج او نیز توام  با شادی  نبود.  پس از این سختی ها و تجربه کردن های مختلف وی به شدت مذهبی شد بطوریکه این امر در آثار بعدی او کاملا نمایان است  . وی در   پاییز 1865، نوشتن شاهکار خود با عنوان " جنایت و مکافات " را آغاز کرد ، امابه د لیل نگارش رمان  قمارباز  نوشتن آن را موقتا رها کرد . داستایوسکی در همین سالها دو رمان عمده خود، ابله  و جن زدگان  را نوشت. داستایوسکی نویسنده بزرگی است که استادیش در نقاشی روحیه و اخلاق مردم سرزمین خودش نمایان  است . نثرش تاحدودی پیچیده و پر از اصطلاح و کنایه است .  او در داستانهایش به موضوع بیش از لفظ تکیه دارد . برادران کارا مازوف ، یادداشت های زیر زمینی و خانه اموات از دیگر آثار معروف اویند . از وی به عنوان اولین نویسنده ای یاد می کنند که به روانشناسی شخصیت های خود توجه جدی نشان داد و از آن پس در آثار دیگران نیز رواج یافت . موضوع نیهیلیسم نیز در داستان های وی قابل پی گیری است.

تولد ریچارد پرینسلی شریدان :
در چنین روزی در سال 1632 میلادی ریچارد پرینسلی شریدان نمایشنامه نویس معروف انگلیسی به دنیا آمد . "مدرسه رسوایی" و" رقبا" عناوین مهمترین آثار ادبی اویند .

تولد پل والری :
درچنین روزی درسال 1871 میلادی پل والری شاعر، مقاله نویس و منتقد ادبی فرانسوی دیده به جهان گشود . والری پس ازطی دوران کودکی ، در مدرسه شبانه روزی مون پلیه مشغول به تحصیل شد . در همین زمان ذوق ادبی او آشکار گشت و او  به مطالعه آثار نویسندگان بزرگ فرانسوی پرداخت. وی توانست به دانشگاه برود ودردانشگاه دررشته حقوق تحصیل کند اما این رشته عشق فراوان او به ادبیات را سیراب نمی کرد .وی  نخستین شعر خود را در یکی از مجلات مارسی منتشرکرد . با انتشار روز افزون آثار او بسیاری از روشنفکران آن زمان فرانسه او را شاعری جدی تلقی کردند و بر گرد وی حلقه زدند.  البته برخی از  اندیشه های وی رنگ  یاس های  فلسفی فیلسوفان آن دوران فرانسه را به خود گرفت . والری بعدها  به عضویت آکادمی فرانسه در آمد . در میان آثاراو  دو موضوع  عشق و زن بسیار نمودارند . برخی وی را پایه گذار مکتب سمبولیسم در شعر قلمداد می کنند اما در آثار وی  احساس گرایی موج می زند . شبی با آقای تست ، پارک جوان ، مجموعه مقالات ، و واقعیت ها عناوین مهمترین اثر اویند . وی  سرانجام در بیستم ژوئیه 1945 دار فانی را وداع گفت .

تولد ازرا پاند :
  در چنین روزی در سال 1885 میلادی ازرا پوند شاعرایتالیایی  دیده به جهان گشود . در آثار او می توان رگه هایی از اشعار شاعران  قرون وسطا وهمچنین نماد گرا یی های  فرانسوی را دید . وی به سال 1914 کتاب تصویرسازان  را منتشر کرد. او در  سال 1930به سوی اقتصاد کشیده شد  ودر برنامه رادیویی خود به تبلیغ اندیشه های  فاشیستی موسولینی پرداخت . بعد   از جنگ دوم جهانی  مقامات آمریکایی او را دستگیر کردند و لی به علت اختلال حواس وی را راهی دار المجانین ساختند . سرودهای پیسیان و کانتوس ناوین مهمترین آثار ادبی اویند .

 تولد  لویی مال :
 لویی مال کار گردان فرانسوی  در چنین روزی در سال 1932 میلادی به دنیا آمد  ." آتلانتیک سیتی "، "ماه سیاه "و "زنده باد ماریا" عناوین مهمترین آثار سینمایی اویند .

تولد کلود لولوچ :
 لولوچ کارگردان آمریکایی  در چنین روزی در سال 1937 میلادی متولد شد  ." یک مرد و یک زن "، "گربه و موش" و" بولرو "عناوین مهمرتین آثار اویند.

در گذشت آلن روت :
 در چنین روزی در سال 1972 میلادی آلن روت موسیقیدان آمریکایی و رهبر ارکستر  دار فانی را وداع گفت . نمایش "میلتوان برل " عنوان مهمرتین اثر موسیقایی اوست . وی در سن 66 سالگی دار فانی را وداع گفت . 

منبع : خبرگزاری مهر

08/8/58

حملات ضدانقلاب به مهاباد – بانه و اشنويه و ... در عرض يك هفته اخير.

مخالفت حزب توده و سازمان مجاهدين با برخورد نظامي با ضدانقلاب در كردستان
08/8/59

روز شهادت محمد حسین فهمیده

بحراني شدن اوضاع آبادان با پيشروي عراق و قطع راههاي ارتباطي و پشتيباني زميني . درگيريهاي محدود در جبهههاي اهواز و سوسنگرد .

عمليات چريكي خودي در جبهه ايلام و تقويت نيروي دشمن در سومار .

گزارش نخست وزير از تشكيل جلسه شوراي عالي دفاع در حضور امام خميني : قرار شد شوراي عالي دفاع فعالتر بشود كه انشاءا … بنحو احسن فعاليت خواهد كرد . تشكيل جلسه شوراي عالي دفاع به رياست رئيس جمهور ( بنيصدر ) و بحث دربارة موضوعات زير : دفاع از آبادان ( موضوع اصلي ) ، اعزام نيرو ، وحدت فرماندهي در جنوب خوزستان و توجه به رهنمود امام درباره استفاده از امكانات موجود . اعلام موضع نخست وزير در قبال بي تفاوتي مجامع جهاني نسبت به حمله به مناطق مسكوني و تاكيد بر نيروي خودي براي رسيدگي به اينگونه مسائل .

گزارش رئيس مجلس از جلسه غير علني دربارة گروگانها : به دليل جنگ افروزي آمريكا و همدستانش در منطقه ، نمايندگان حاضر به بحث در خصوص گروگانها نيستند .

08/8/63

ادامه شناسايي آبراههاي هور؛ ارائه گزارش اطلاعاتي مفصل تحت عنوان از "چزابه تا فاو" جهت فرماندهان؛ گزارش منابع داخل عراق شامل: فعاليتهاي دشمن در منطقه ابوخصاف، تراكم سلاح و استقرار انواع موشك در بصره و اعدام 250 افسر عراقي در ارتباط با كودتاي كركوك.

گزارشاتي از ادامه درگيريها در مناطق كردنشين و ادامه جريان "تسليميها". گ

ادامه فعاليتهاي ايذايي عناصر وابسته به مجاهدين خلق و نيز اعزام 20 نفر از آنان از زاهدان جهت ترور و آشوب

08/8/65
آغاز عمليات فتح 2 به همت سپاه پاسداران انقلاب اسلامی. محدوده این عملیات در منطقه دو کان در شمال شرقی عراق قرار داشت.بر اثر این  تک نامنظم مقدار معتنابهی خسارات به ارتش رژیم بعثی وارد آمد .

به منظور پيگيري سياست اجراي عمليات محدود، مأموريت اجراي عمليات روي اسكله العميه به لشكر14 ابلاغ شد. شهادت و جراحت دو نيروي شناسايي در منطقه عملياتي غدير(شلمچه).

مشاهده شدن يكي از غواصان شناسايي دشمن در جاده خسروآباد، تيراندازي و فرار وي.

افزايش تردد و تحرك نيروهاي عراقي و احتمال تك آنها از منطقه قصرشيرين و سلمانه. ادامه جنگرواني عراق با پخش اعلاميه در خطوط مقدم با ادعاي همكاري تسليحاتي ايران و اسرائيل.

حملات هوايي گسترده ديروز و امروز عراق به بيمارستان، نقاط مسكوني و صنعتي باختران، اسلامآباد، شهرك مهاجرين جنگي در نزديكي شوشتر و نيز مناطق نفتي خليجفارس و ... صدها شهيد و مجروح بر جاي گذاشت.

در پي تهاجمات هوايي عراق، جمهورياسلامي ضمن اعلام مقابله به مثل از ظهر امروز، سازمانملل را از حملات عراق مطلع ساخت.

درگيري نيروهاي خودي با عناصر ضدانقلاب در محورهاي مريوان، تكاب، اشنويه و ديواندره. نماينده امام در شوراي عالي دفاع در جمع فرماندهان پايگاههاي بسيج سراسر كشور ضمن تشريح اوضاع كنوني جنگ گفت: گسترش مبارزات مخالفين رژيم عراق، حاميان او را به هراس انداختهاست ... و تحقق شرايط سياسي مورد نظر ما را براي هجومي گسترده تسريع كردهاست.

 

Copyright © 2003-2022 - AVINY.COM - All Rights Reserved
logo