شهید آوینی


امروز یکشنبه هفتم آبان ماه سال 1385 هجری شمسی ، مقارن است با ششم شوال سال 1427 هجری قمری و برابر است با بیست و نهم اکتبر 2006 میلادی .
 

سوء قصد به جان آیت الله مدرس :

در چنین روزی در سال 1305 ه ش عمال رضاخان متعرض جان آیت الله مدرس شدند و نسبت به جان ایشان سوء قصد کردند . البته آن مبارز نستوه از این سوء قصد جان سالم به در برد . در این ترور تقریبا ده نفر او را احاطه کرده بودند و در حقیقت ایشان را تیر باران کردند . از شلیک های انجام شده ، چهار عدد کاری شد و مدرس را از ناحیه دست چپ و راست مجروح ساخت . مدرس در دوره دوم مجلس و ادوار بعد به نمایندگی مردم انتخاب و در مجلس شورای ملی دست به مبارزه شدید علیه رضاخان زد . به دلیل همین مخالفت ها رضاخان او را سرانجام به خواف تبعید کرد وعمال رضاخان این سید جلیل القدر و روحانی مجاهد ومبارزضد ستم راابتدا مسموم کردند و چون زهر کارگر نشد ایشان را خفه کردند. شجاعت و صراحت مدرس و تیز هوشی وی در درک مسائل سیاسی در تاریخ معاصر ایران زبانزد خاص وعام است. مدرس زندگی بسیار ساده و دور از هر گونه تجمل داشت . آورده اند که رضاخان برای بستن زبان مدرس علیه خود، مبلغی پول در همیانی برایش فرستاد . مدرس به
آورنده پول گفت که آن را زیر بالشی که بد ا ن تکیه داده بود ، بگذارد ، بعد به قاصد گفت ؛ برو به رضا خان بگو به شرطی این پول را قبول می کنم که تا ریال آخر علیه توخرج کنم اگر قبول کرد که چه خوب وگرنه بیا پول را همین جا که گذاشته ای برداروببر. فرستاده رضاخان نیز پول را گرفت تا به اربابش برگرداند.

تظاهرات بزرگ مردم تهران :

درچنین روزی در سال 1358ه ش مردم همیشه در صحنه ایران اسلامی با برپایی یکی از بزرگترین تظاهرات پس از انقلاب اسلامی برپاسداشت ارزش های اسلامی تاکید کردند و خواستار تحکیم پایه های نظام اسلامی ایران شدند . در این راهپیمایی که با حضور قشر های مختلف مردم بر گزار شد ، راهپیمایان خواستار محاکمه شاه ایران و استرداد وی از دولت آمریکا شدند . بر اساس قانون مجازات عمومی مصوب سال 1352 ه ش و همچنین قانون استرداد مجرمین مصوب قبل از انقلاب اسلامی ، هر فردایرانی که در کشورایران مرتکب جرمی شده و به خارج از کشور متواری گردد ، در صورتیکه قرارداد استرداد میان دو کشور وجود داشته باشد ، مجرم باید به ایران بازگردانده شود . در قانون مجازات اسلامی نیز این قاعده پیش بینی شده است .


امضای کنسرسیوم نفتی از سوی شاه :

در چنین روزی در سال 1333 قرارداد با کنسرسیوم نفتی مورد تایید و امضای محمد رضا پهلوی قرار گرفت . پس از تلاش های بسیار دکتر مصدق و نهضت ملی ایران ، در ملی اعلام کردن این سرمایه عظیم ، این بار تمامی آن کوشش ها نادیده انگاشته شد و مجلس سنای ایران و پس از آن محمد رضا شاه در یک قرارداد ننگین ، امتیاز کلانی را به کنسرسیوم نفتی واگذار کردند . پیمانهای همکاری های اقتصادی ایران با کشورهای خارجی دیگر در برخی موارد ، مانند دوران قاجار، چندان تحمیلی نبود. وکشورهای خارجی برای فعالیت در ایران بر سر میز مذاکره می نشستند، و اگر آزمندی مسئولان فاسد رژیم پهلوی نمی بود، مذاکرات می توانست منافع ایران را بخوبی حفظ نماید. اما در چنین قرار دادی شاه ، نفت ایران را که پیش از ملی شدن در انحصار انگلستان بود، این بار در ید قدرت کنسرسیومی از شرکتهای بزرگ نفتی غرب از جمله امریکا و انگلستان قرار می داد . در واقع این بار چندین شرکت عهده دار غارت نفت ایران شدند .

درگذشت مفسر قرآن :


در چنین روزی در سال 1359 ه ش حسینعلی راشد مفسر بزرگ قرآن کریم دار فانی را وداع گفت .حسینعلى راشد در سال 1284ه ش در یکی از روستاهای شهر تربت‏ حیدریه در خانواده ای روحانى دیده به جهان گشود . حسینعلى پس از تحصیلات مقدماتى نزد پدر، در شانزده سالگی به مشهد رفت و از محضر استادانی چون ادیب نیشابورى، میرزامحمدباقر مدرس رضوى، حاج شیخ محمد نهاوندى، حاج شیخ حسن برسى‏ و آقابزرگ حکیم، میرزا احمد کفایى، حاج‏آقاحسین قمى و میرزامهدى اصفهانى کسب فیض کرد . وی در این موقع ، علوم معانى وبیان، سطح فقه و اصول، خارج اصول و کتاب‏هاى اشارات و اسفار،همچنین دانش‏هاى ریاضیات، فیزیک، تاریخ طبیعى، تاریخ ادیان وتفسیر قرآن را آموخت . وی پس از چندماه که از محضر حضرات آیات میرزا حسین نایینى و ‏سیدابوالحسن اصفهانى فیض برد وبعد از کسب درجه اجتهاد ازعده‏اى از علماى مشهور نجف به ایران برگشت و پس از اقامتى‏کوتاه در تهران و قم، رهسپار شیراز شد. راشد یک سال واعظ محبوب اصفهان بود. او در این هنگام به دلیل افشاگری های کلان خود علیه رژیم رضاخان ، هفتاد و پنج روز به زندان انفرادى رفت اما کوشش‏هاى مردم سبب شد که راشد از زندان آزاد شود. او موظف شد که در اصفهان به منبر نرود . وی مدتى در شهر تهران در مطبوعات به سمت مصحح با حقوق‏مختصرى استخدام شد. راشد در این مدت، کتاب دو فیلسوف شرق و غرب را منتشر ساخت. در همین دوران بود که جایگاه مردمى راشد سبب شد او در جریان نهضت ملى نفت وانتخابات هفدهمین دوره قانونگذارى، به عنوان نماینده مردم‏تهران به مجلس شوراى ملى راه یابد. وی پس از دریافت‏اعتبارنامه نمایندگى به مجلس رفت، ولى بیشتر از چند جلسه درجلسات علنى شرکت نکرد.راشد دلیل انصراف از ادامه کار در مجلس را نداشتن سلیقه سیاسى‏مطابق محیط موجود مجلس مى‏دانست.راشد از آن پس به تدریس در دانشکده معارف اسلامى دانشگاه تهران‏ و مدرسه سپهسالار (شهید مطهرى) مشغول شد و درسال های زیادی به سخنرانى‏ در رادیو ایران ادامه داد که مشتاقان زیادی داشت. این سخنرانى‏ها طولانى‏ترین برنامه مذهبى رادیو ایران‏از ابتداى تاسیس تا آن وقت بود و بخش‏هایى از آن در16جلد به چاپ رسیده است. از آثار مهم راشد، علاوه بر مجموعه سخنرانى‏هاى دینى وی ، مى‏توان دوفیلسوف شرق و غرب، ملاصدرا و انیشتین، فلسفه عزادارى سیدالشهدا، اسلام و قرآن، تفسیر سوره حمد و بقره ‏و فضیلت‏هاى فراموش شده- شرح حال پدرش آخوند ملاعباس تربتى- را نام‏برد. راشد سرانجام در سحرگاه هفتم آبان سال‏1358، در 75 سالگى بر اثر سکته مغزى دارفانی را وداع گفت.

در گذشت استاد بزرگ تاریخ :
در چنین روزی در سال1372ه ش دکترمحمد کاظم خواجویان استاد برجسته تاریخ و محقق گرانقدر ایرانی دار فانی را وداع گفت . دکترخواجویان در طول عمر پر برکت خویش، تلاش های بسیاری را در نشر اندیشه اسلامی دردانشگاه ها و همچنین پیوند بیشتر میان حوزه ودانشگاه ایفا کرد . وی سالها استاد دانشگاه فردوسی مشهد بود .

تظاهرات گسترده مردم آمریکا :
در چنین روزی در سال 1979 و همزملن با سالگرد آغاز رکود بزرگ اقتصادی دهها هزارنفر در نیویورک ، دست به تظاهرات زدند . این تظاهرات که علیه سیاست های اقتصادی در آمریکا صورت می گرفت در رسانه های جهان بازتاب گسترده ای یافت . تظاهرات مزبور سرانجام با دستگیری و بازداشت بسیاری از معترضین پایان یافت.

حمله به صحرای سینا :

در چنین روزی در سال1956میلادی نظامیان رژیم صهیونیستی به صحرای سینا حمله کردند.
پس از ملی شدن کانال سوئز که توسط جمال عبد الناصر رئیس جمهوروقت مصرصورت گرفت و در همان زمان نیز با مخالفت های جدی کشور های غربی روبرو شد ، رژیم صهیونیستی خواستار بهره گیری از خلیج عقبه برای عبور کشتی های خود از طربق این کانال شد . بدین ترتیب رژیم صهیونیستی با کمک چند کشور غربی دیگر به اعزام نیرو به منطقه صحرای سینا مبادرت ورزید و آن را به اشغال خود در آورد . این جنگ با میانجیگری سازمان ملل متحد پایان یافت و مهاجمان خاک مصر را ترک کردند. البته تاکنون نیز رژیم اشغالگر قدس از این ایده شوم خود دست برنداشته است و بر اساس برخی گزارشهای منتشر شده در رسانه های صهیونیستی ، هنوز نیز در اندیشه صحرای سیناست ، اما در حال حاضر به گونه ای دیگر . به نوشته روزنامه معاریو طرحی در جریان است که بر اساس آن، مساحت وسیعی از صحرای سینا برای تشکیل دولت پیشنهادی فلسطینی اختصاص می یابد تا به همراه نوار غزه منطقه یکپارچه ای با نوار غزه تشکیل دهند و 5 شهر فلسطینی برای اسکان آوارگان فلسطینی در این صحرا احداث گردد. بر اساس این طرح صهیونیستی که متن کامل آن نیز به وسیله روزنامه "اسرائیل جدید" که در هلند منتشر می شود، چاپ شده است، بخشی از کرانه باختری نیز از طریق گذرگاهی شامل جاده ای پهناور و یک خط آهن به صحرای سینا متصل و این گذرگاه با نظارت نیروهای آمریکایی اداره می شود تا به این ترتیب یکپارچگی جغرافیایی میان شهرهای کرانه باختری و نوار غزه حفظ گردد.

آزمایش نخستین بمب هیدروژنی :
در چنین روزی در سال 1961 میلادی جماهیر شوروی سابق ، نخستین بمب هید روژنی خود را با قدرت تقریبا 58 مگا تن آزمایش کرد .

جابجایی قبر استالین :
در چنین روزی در سال 1961 میلادی حزب کمونیست اتحاد جماهیر شوروی سابق ، فرمانی را تصویب کرد که در آن قبر جوزف استالین از قبر لنین جدا می شد .

تاسیس جمهوری ونزوئلا:
در چنین روزی در سال 1817 میلادی سیمون بولیوار نخستین جمهوری ونزوئلا را بنا نهاد .ونزوئلا کشوری است در شمال آمریکای جنوبی ، بین دریای کارائیب وکشور بزریل . مساحت آن 912050 کیلومتر مربع است . نژاد مردم این کشور سفید ، سرخ و دو رگه و زبان آنان اسپانیولی است و اکثر آنان از مذهب کاتولیک پیروی می کنند . نوع حکومت این کشور جمهوری فدرال است که در سال 1830 میلادی از اسپانیا مستقل شد .
سیمون بولیوار بزرگترین مبارز و قهرمان آزادی آمریکای جنوبی در کاراکاس به دنیا آمد . وی به رهبری میراندا در شکل گیری نخستین دولت جمهوری ونزوئلا که کمی بعد هم سرنگون شد ، شرکت جست . در حال حاضر ریاست جمهوری این کشور به عهده هوگو چاوز است .

خوان کارلوس در اسپانیا :
در چنین روزی در سال 1957 میلادی و پس از مرگ دیکتاتور ژنرال فرانسیسکو فرانکو ، شاهزاده خوان کارلوس در اسپانیا قدرت را درست گرفت.

اعلام خرید گروه شرکت های راکفلر :
در چنین روزی در سال 1989 میلادی، مدیران کارخانه میستو بیشی اعلام کردند که 51 در صد گروه شرکت های تولیدی راکفلر را خواهند خرید .

اتصال تونل رابط میان انگلستان و فرانسه :
در چنین روزی در سال 1990 میلادی حفرکنندگان تونل زیر دریای مانش، از دو سوی این تونل به یکدیگر رسیدند . این تونل که خود از عجایب عصر جدید است ، به منظور اتصال بریتانیا به فرانسه حفرشد و مورد استفاده قرار گرفت.

پایان ضرب العجل :
در چنین روزی درسال 1993 میلادی ضرب العجل سازمان ملل متحد برای تسلیم شاه هایئتی ژان برتران آریستید به پایان رسید . در این حال نظامیان این کشور در کنترل نیروهای سازمان ملل بودند .

تولد گیلرو والنسیا :
در چنین روزی در سال 1873 میلادی والنسیا ، شاعر و مترجم کلمبیایی دیده به جهان گشود .

تولد ژان ژیرود و :
در چنین روزی در سال 1882 میلادی ژیرود و نمایشنامه نویس فرانسوی متولد شد . "شهر ستانی ها " عنوان مهمترین اثر اوست .

تولد پل ژوزف گوبلز :

گوبلز از برجسته ترین اعضای حزب نازی در چنین روزی در سال 1897 میلاد ی به دنیا آمد . دکتر گوبلز وزیر تبلیغات آلمان نازی و از یاران نزدیک هیتلر بود . او نقش مهمی در پیروزی های هیتلر و نازی ها به عهده داشت . گوبلز یک روز پس از خود کشی هیتلر ، به اتفاق اعضای خانواده خود ، خود کشی کرد . تبلیغات گوبلزی با مفهوم دروغ گویی و تکرار آن برای قبولاندن به مخاطبان ، ضرب المثل شده است.

تولد فردریک براون :
در چنین روزی در سال 1906 میلادی نویسنده آمریکایی فردریک براون به دنیا آمد ." ارتش آمریکا در انتقال" عنوان مهمترین اثر اوست .

تولد آلفرد جی آیر :
در چنین روزی در سال 1910 میلادی آیر فیلسوف نئو پوزیتویست انگلیسی متولد شد . وی منطق دان نیز بود .

تولد ویلیام هنری مالدین :
مالدین کاریکاتوریست سیاسی آمریکا در چنین روزی در سال 1921 میلادی دیده به جهان گشود . وی در سالهای 1945 و 1959 جایزه پولیتزر را از آن خود کرد .

تولد رابرت ای هوگز :
هوگز آهنگساز بر جسته آمریکایی در چنین روزی به دنیا آمد . وی رهبر ارکستر نیز بود . "نمایش کوچک غنی "عنوان مهمترین اثر اوست .

در گذشت ژان دالامبر :
در چنین روزی در سال1783میلادی ژان دالامبر ریاضیدان و فیلسوف فرانسوی دارفانی را وداع گفت . دالامبرابتدا در رشته پزشکی تحصیل می کرد اما به دلیل علاقه فراوان خود به ریاضیات ، پزشکی را رها کرد و به مطالعه درعلم ریاضی مشغول شد . اصل دالامبر دردینامیک و قضیه دالامبر درریاضیات از مهمترین ابداعات او در ریاضیات اند . وی همچنین به عنوان یک ادیب درتنظیم دایرة المعارف دید رو فرانسوی تلاش های فراوانی کرد .

 

منبع : خبرگزاری مهر

 

Copyright © 2003-2022 - AVINY.COM - All Rights Reserved
logo