شهید آوینی

 

دايرة المعارف‌ تخصصی قرآنی در آينده‌ای نزديك تدوين می‌شود

مسئول مركز فرهنگ و معارف قرآن كريم از تدوين دايرة المعارف‌های تخصصی در رشته‌های گوناگون اسلامی وقرآنی در آينده‌ای نزديك خبرداد.

حجت‌الاسلام‌ و المسلمين «علی خراسانی»، با اعلام اين خبر افزود: كار برنامه‌ريزی و شناسايی مداخل اين دايرة‌المعارف‌ها در بعضی از رشته‌ها آغازشده است.

وی تصريح‌كرد: در حوزه حقوق، مفاهيم سياسی و فقه، كار شروع ‌شده است و اگر چه تحليل موضوعات صبغه گزارشی خواهدداشت اما سعی كرده‌ايم تا در همه حوزه‌ها از جمله مباحث فقهی ديدگاه‌ها و تحليل‌های جديدی هم ارايه ‌شود.

حجت‌الاسلام‌والمسلمين خراسانی در ادامه با اشاره به تدوين دايرة المعارف جامع قرآن كريم توسط مركز فرهنگ و معارف قرآن افزود: با توجه به اين كه در حوزه قرآنی دايرة‌المعارف جامعی وجود نداشت تصميم به تدوين اين دايرة‌المعارف گرفتيم.

وی گفت: تدوين اين دايرةالمعارف از سال 1377 با به كارگيری 200 پژوهشگر آغاز شده است؛ چهار جلد آن تاكنون منتشر شده؛ و تا هشت سال آينده كار تدوين آن به پايان می‌رسد.

يادآوری می‌شود، دايرة المعارف نويسی در ايران به ويژه در حوزه علوم قرآنی و اسلامی با توجه به اين كه دايرة المعارف نويسی از ضرورت‌های علمی اين زمان به حساب می‌آيد، سابقه ديرينه‌ای ندارد و تاكنون تنها چند دانش‌نامه شامل دانش‌نامه‌های «حضرت علی(ع)، فرهنگ فاطمی، فلسفه و امام حسين(ع)» توسط پژوهشگاه فرهنگ ومعارف اسلامی تدوين و چا‌پ شده‌است.

منبع: خبرگزاری قرآنی ایران

Copyright © 2003-2022 - AVINY.COM - All Rights Reserved
logo