شهید آوینی

 

ارائه‌ی قديمی‌ترين كتاب سيره در نمايشگاه بين المللی قرآن كريم

«زندگانی محمد (ص)، پيامبر اسلام»، ترجمه كتاب «سيرة النبوية»، قديمی‌ترين كتاب سيره است كه در بخش پيامبر اعظم (ص) چهاردهمين نمايشگاه بين‌المللی قرآن كريم عرضه شده است.

«زندگانی محمد (ص)، پيامبر اسلام» نخستين كتابی است كه درباره زندگی پيامبر نگاشته شده است و در قرن‌های متمادی و ادوار مختلف مورد اعتماد شيعه و سنی بوده و از نظر قدمت تاريخی (اصل آن كه از محمد بن اسحاق است) از تمام كتاب‌های سيره كه تاكنون به دست ما رسيده قديم‌تر است.

اين كتاب كه به «سيره ابن هشام» معروف است، همان كتاب سيره محمد بن اسحاق مدنی است كه عبدالملك بن هشام حميری آن را جمع‌آوری و تهذيب كرده است و چنانچه در آغاز كتاب تذكر می‌دهد به غير از برخی از مطالب آن كه دخالتی در زندگی رسول خدا يا اجداد آن بزرگوار نداشته، بقيه مطالب را در كتاب آورده است و در بسياری از موارد به دنبال گفته ابن اسحاق، خود او نيز تذاكراتی داده و در رد يا اثبات گفته او مطالبی بيان داشته است.

ابن هشام در شهره بصره نشو و نما كرد و سال ولادت او را مورخين ضبط نكرده‌اند و در سال وفات او نيز اختلاف زيادی ديده می‌شود ولی به طور قطع بين سال‌های 213 تا 218 فوت شده است.

نسخه‌ای كه برای ترجمه استفاده شده است، نسخه‌ای است كه در سال 1955 ميلادی به سرمايه شركت مكتبه حلبی در مصر به طبع رسيده و در دو جلد منتشر شده است كه جلد اول به ذكر كشتگان بدر خاتمه يافته و جلد دوم به ذكر اسرای بدر آغاز می‌شود و شايد اين نسخه از نظر اعتبار از ساير نسخه‌ها معتبرتر باشد.

كتاب «زندگانی محمد (ص)، پيامبر اسلام» ترجمه كتاب «سيرة النبوية» تأليف ابن هشام است كه توسط سيد هاشم رسولی ترجمه شده است اين كتاب به همت انتشارات كتابچی در 864 صفحه و به شمارگان 1000 نسخه در سال 1384 برای هفتمين بار تجديد چاپ شده است.

اين اثر در بخش پيامبر اعظم (ص) چهاردهمين نمايشگاه بين المللی قرآن كريم در معرض نمايش گذاشته شده است.

منبع: خبرگزاری قرآنی ایران

Copyright © 2003-2022 - AVINY.COM - All Rights Reserved
logo