شهید آوینی


امروز چهارشنبه پنجم مهر ماه سال 1385 هجری شمسی ، مقارن است با سوم رمضان المبارک سال 1427 هجری قمری و برابر است با بیست و هفتم سپتامبر 2006 میلادی .

شکست حصر آبادان  :
 پس ازتجاوزعراق به مرزهای کشورمان درشهریور1359بخش هایی ازشهرهای مرزی کشورپس ازچهل روزمقاومت جانفشانه مردم به دست دشمن بعثی افتاد که دراین میان شهر آبادان نیزبه محاصره کامل نیروهای بعثی درآمد. درهمین زمان ارتش عراق هشتم آبان 1359 وارد آبادان شد . به دنبال صدورفرمان امام خمینی( ره) درچهاردهم آبان 1359مبنی براینکه حصرآبادان باید شکسته شود، این مساله اهمیت خاصی برای نیروهای نظامی کشوریافت . بدین طریق بود که طرح عملیات ثامن الائمه در پانزدهم شهریور1360 تکمیل شد . دراین عملیات پس ازایجاد معابرازسوی لشکرهفتاد وهفت خراسان ، زمان حمله ، ساعت یک بامداد  روز پنجم مهر 1360 به واحدهای عمل کننده اعلام شد . در این زمان بود که با استفاده از اصل غافلگیری دشمن ،  حمله رزمندگان اسلام شکل وسیعتری به خود گرفت و از ساعت شش بامداد همان روز نیروی هوایی ارتش موفق شد پوشش هوایی خود را در منطقه نبرد برقرار سازد و نیروهای  بعثی را مجبور به عقب نشینی سازد .

پس از 42 ساعت مبارزه مستمر نیروهای ایثار گر ارتش جمهوری اسلامی ایران و تلاش مداوم نیروهای لشکر 77  خراسان و جانفشانی های نیروهای مردمی ،  نیروهای دشمن پا به فرار نهادند و عقب نشینی را ترجیح دادند . پس از این عملیات و نزدیک به یک سال بعد  آبادان از محاصره کامل رژیم بعثی خارج شد . متاسفانه بعد از این عملیات پیروزمند چندتن از فرماندهان عالی رتبه ارتش و سپاه به هنگام عزیمت باهواپیما به تهران به فیض عظیم شهادت نایل آمدند. طی  عملیات ثامن الائمه ،  بیش از 150 کیلومتر مربع از اراضی اشغال شده کشور  آزاد شد و بیش از سه هزار نفر از نیرو های دشمن کشته  و زخمی شدند . همچنین  1656 نفر نیز به اسارت در آمدند .  علاوه بر این در این عملیات ،  نود دستگاه تانک و نفربر،  صد دستگاه انواع خود رو ، وتعداد 3 فروند هواپیما و یک چرخبال عراق سرنگون شد و شماری  نیز به غنیمت رزمندگان اسلام در آمد .   صدام پس از این عملیات هفت تن از فرماندهان ارشد خود را تیر باران کرد. در  عملیات ثامن الائمه 250 کیلومتر از اراضی شمال و غرب آبادان آزاد شد و تلفات سنگینی به ارتش مزدور بعث وارد آمد.صدام که انتظار نداشت نیروهای وی علی رغم در اختیار داشتن تجهیزات مدرن و امکانات گسترده ، دچار شکست شود شخصا فرمانده لشکر سوم عراق به نام  " سعد شیته" را اعدام  کرد .                                                       

این عملیات هشداری برای رژیم بعث عراق بود و به همین دلیل صدام تلاش کرد تا از طریق یک بسیج عمومی نیروهای زیادی را به جبهه های جنگ  اعزام کند و حتی 18 هزار مزدور را ازکشورهای  مختلف عربی بکار گیرد .  برخی ژنرال های بازنشسته مصری و اردنی نیز در طرح و عملیات  به ارتش صدام کمک کردند .در مرحله دوم جنگ که از عملیات فتح المبین، بیت المقدس و طریق القدس آغاز شد  منجر به آزاد سازی پنج هزار کیلومتر مربع ازاراضی شمال و غرب خوزستان شد.
دراین مرحله صدام از شرکت های غربی برای تولید سلاح های شیمیایی کمک خواست و در این زمینه تعداد زیادی کارخانه تولید سلاح های شیمیایی در عراق احداث شد .  طبق آماری که پس از سقوط بغداد توسط نیروهای آمریکایی منتشر شد رژیم بعث عراق در طول جنگ تحمیلی حدود هشت هزار گلوله شیمیایی علیه رزمندگان اسلام به کار گرفت.

 تسلیم کنسرسیوم به مجلس :
درچنین روزی درسال 1333هجری شمسی علی امینی نخست وزیروقت ایران لایحه قرارداد کنسرسیوم راکه درواقع طریقی در جهت چپاول سرمایه های ملی ایران بود ، تقدیم مجلس شورای ملی کرد . وی دردوران نخست وزیری دکترمصدق وحسن علی منصورپست وزارت  اقتصادی راعهده دار بود . او پیش از آن به عنوان نماینده مجلس درکمیسیون دارایی یاریگراحمد قوام بود . وی همچنین بعدها به وزارت دارایی دوران نخست وزیری زاهدی منصوب شد . امینی دراین دوره توافقنامه با کنسرسیوم نفتی آمریکا امضا کرد . وی یکی ازعوامل مرموز نفوذی آمریکا درایران بود. اودردوران طرح انقلاب شاه ومردم موسوم به انقلاب سفید نخست وزیرشاه بود.آمریکایی ها با گزینش چنین وزیری برای شاه پس ازحسن علی منصورقصد داشتند به طریقی اصلاحات دروغین امینی را درجامعه ایرانی به منصه ظهوربنشانند .

روز جهانی جهانگردی :
گردشگری دردنیای امروز یکی ازمهمترین ابزارهای تبادل وتعامل فرهنگی درجهان به شمارمی رود. براساس کنوانسیون بین المللی ترانسپورت و جهانگردی ، جهانگرد به کس اطلاق می شود که به منظور تفریح ، بازدید از مناطق دیدنی ، معالجه ، تجارت ، ورزش و زیارت به کشور دیگر سفر می کند  ،  مشروط بر این که مدت اقامت او از بیست و چهار ساعت کمترو از شش ماه بیشتر نباشد و همچنین  در فاصله ای کمتر از هفتاد کیلومتر ، این سفر  انجام نگیرد . بی شک گردشگری به عنوان یک صنعت مهم درجهان امروز تلقی می شود و نام گذاری هفته ای به این نام ،  اهمیت امر را برای مسوولان جلوه بیشتری خواهد بخشید . همچنین روز هفتم مهر به عنوان روز جهانگردی نام گذاری شده است .  

استقلال مکزیک :
درچنین روزی درسال 1821مکزیک استقلال یافت .مکزیک کشوری است نیمه کوهستانی درجنوب ایالات متحده آمریکا ودر طرفین مدارراس السرطان ، بین خلیج مکزیک واقیانوس کبیر، نژاد مردم این کشورسفید وسرخ وسیاه ودورگه وزبان رایج در میان آنان اسپانیولی است . اکثرمردم این کشور کاتولیک اند . نوع حکومت این کشورجمهوری فدرال است که درسال 1821میلادی پس ازمبارزات فراوان ازاسپانیا مستقل شد ودرتاریخ هفتم نوامبر سال 1945میلادی به عضویت سازمان ملل متحد در آمد .

آغاز حکومت طالبان :
درچنین روزی در سال 1996 طالبان که در مدارس مذهبی آوارگان افغانستان در پاکستان آموزش دیده بودند ، شهر کابل را که از طرف دولت افغانستان تخلیه شده بود، تصرف کردند و دکتر نجیب الله رهبر سابق این کشور را که از سال 1992 به صورت پناهنده در دفتر سازمان ملل در کابل به سر می برد دستگیر نمودند . گروه طالبان  پس از شکنجه فراوان و سوزاندن لبهای نجیب الله  با آتش سیگار او را تیرباران کردند و مقابل ساختمان مقر رییس جمهوری افغانستان به دار کشیدند و جسد اورا  دوروز بر بالای دار نگهداشتند. برادر او نیز به همین سرنوشت دچار شد.ناظران سیاسی این واقعه دهشتناک را  یک نقطه ضعف در تاریخ سازمان ملل و تعهدات بین المللی  می دانند. طالبان مدت  پنج سال و چند ماه  بر افغانستان حکومت کردند و به فجیع ترین شکل ممکن حقوق انسانی را زیر پاگذاردند .                               

آغاز به کار مجمع سربازان مسیح :
در چنین روزی در سال 1540 میلادی مجمع سربازان مسیح یا فرقه ژزوییت ها  آغاز به کار کرد . هدف این مجمع مبارزه با پروتستانها بود .

تولد لویی سیزدهم :
لویی سیزدهم ، پادشاه فرانسه  در چنین روزی در سال 1601 میلادی به دنیا آمد . وی در بین سالهای 1610 تا 1643 بر این کشور حکومت کرد .
 

تولد کارولی کیسفالودی :
کیسفالودی نمایشنامه نویس رومانتیک  مجارستانی در چنین روزی در سال 1772 میلادی به دنیا آمد . او نخستین نمایشنامه نویس مجارستانی است که توانست اقبال عمومی را نسبت به آثار ش به دست آورد .
 

تولد آگوستین اول دایتوربید :
آگوستین اول دایتوربید امپراطور مکزیک در چنین روزی در سال 1783 میلادی دیده  به جهان گشود . وی در بین سالهای 1822 میلادی تا 1823 بر این کشور حکومت کرد .
 

تولد گیوسپ پینو :
پینو ریاضیدان توانمند ایتالیایی در چنین روزی در سال 1858 میلادی به دنیا آمد . او را پایه گذار منطق نمادین می دانند .
 

تولد گرادزیا دلدا :
دلدا رمان نویس مشهور ایتالیایی در چنین روزی در سال 1875 میلادی متولد شد  . این نویسنده زن ایتالیا آثار خود را با دیدی  واقع گرایانه می نگاشت . وی توانست در سال 1926 میلادی جایزه نوبل ادبی را از آن خود کند . پیرمرد ام تی ان عنوان مهمترین اثر داستانی اوست .

 

تولد دومیترو پروناریو :
پروناریو نخستین فضا نورد رومانیایی در چنین روزی در سال 1952 میلادی به دنیا آمد . وی با سفینه سایوز 40 راهی فضا شد .
 

در گذشت روری استورم :
استورم رهبر ارکستر و آهنگساز آمریکایی در چنین روزی در سال 1927 میلادی به دنیا آمد . اجرای سمی کی عنوان مهمترین اثر اجرایی او در زمینه موسیقی است . وی در سن 69 سالگی دار فانی را وداع گفت .

 

 

منبع: خبرگزاری مهر

Copyright © 2003-2022 - AVINY.COM - All Rights Reserved
logo