شهید آوینی

 

امروز سه شنبه بیست و هشتم شهریور ماه سال 1385 هجری شمسی ، مقارن است با بیست و پنجم شعبان المعظم سال 1427 هجری قمری و برابر است با نوزدهم سپتامبر 2006 میلادی .

در گذشت آیت الله اعرافی :
درچنین روزی در سال  1371هجری شمسی  آیت الله اعرافی از علمای بر جسته و روحانیان پیشرو در مبارزه با رژیم ستمشاهی دار فانی  را وداع گفت .  وی  پس از پیروزی انقلاب اسلامی مدت ها به عنوان امام جمعه میبد  در خدمت جامعه  اسلامی بود

آزادی سوسنگرد:
سوسنگرد در چنین روزی در سال 1360 ه ش ازاشغال نیروهای رژیم بعثی به دست پرتوان رزمندگان اسلام آزاد شد . این پیروزی بزرگ نتیجه قطعی  همکاری و هماهنگی نزدیک بین نیروهای ارتشی و مردمی بود. سوسنگرد، نامی آشنا و حماسه ساز و حادثه‏ای شورانگیز از حماسه‏های بلند دفاع مقدس ماست. سوسنگرد مرکز دشت‏آزادگان در غرب اهواز و در 65 کیلومتری آن واقع شده است. رود کرخه از شمال شهر و شعبه‏ای از آن به نام نیسان از درون شهر از شمال به جنوب می‏گذرد. مردم سوسنگرد عموماً از شیعیان عرب زبان خوزستان ودارای  سابقه‏ای درخشان در دفاع از کشور ایران بویژه در جنگ اول جهانی در مقابله با سربازان و نیروهای انگلیس و تحت زعامت علمای بزرگ وقت دارند.

در نخستین روزهای حمله عراق به ایران اسلامی ، نیروهای عراقی از مرز چزابه وارد خاک جمهوری اسلامی ایران شدند و پس از اشغال بستان به سوی سوسنگرد روی آوردند. این افراد  مقاومت‏های پراکنده مدافعین محلی ورزمندگان را درهم شکستند و  با عبور از سوسنگرد بطرف حمیدیه روانه شدند . اما  در حمیدیه تانک‏های عراقی در گل‏ ولای منطقه زمین‏گیر شدند . نیروهای عراقی مجدداً در اواخر  آبان‏ماه سال1359،  به سوسنگرد از غرب و جنوب حمله  و بالاخره شهر را محاصره کردند. پس از آن بود که  مردم سوسنگرد به محاصره دشمن افتادند و این محاصره سه روز بطول انجامید . در روز سوم تعدادی از تانک‏های عراقی وارد سوسنگرد شدند و رزمندگان بشدت مقابل آنها با سلاح‏های سبک و امکاناتی اندک و ناکافی مقاومت می‏کردند . رزمندگان اسلام درحالی که نه مهماتی برای آنها مانده بود و نه حتی غذا داشتند و تعداد آنها از چند صد نفرهم تجاوز نمی‏کرد، ارتباط تلفنی آنها در روز سوم هم قطع شد. این مبارزه همچنان ادامه  داشت تا اینکه  حمله نیروهای خودی بسوی سوسنگرد آغاز گشت و سرانجام پس از مجاهدت های فراوان در چنین روزی سوسنگرد آزاد شد .

دستگیری و تبعید   ملک الشعرا بهار :
محمد تقی بهار فرزند حاجی میرزا محمد کاظم صبوری از سخنسرایان و شاعران بزرگ ایرانی است . او چندین دوره نماینده مجلس و یکبار نیز وزیر فرهنگ ایران شد . ملک الشعرا استاد دانشگاه بود و از آثار اومی توان به سبک شناسی ، تاریخ  تحول نثر فارسی ، تاریخ احزاب سیاسی ، داستان نیرنگ سیاه  و انتشار روز نامه های نوبهار ، تازه بهار و مجله دانشکده اشاره کرد . بهار از همان اوایل مشروطیت با ساختن تصنیف و ترانه های ملی که مفاهیم آزادی خواهانه در آن ها موج می زد به یاری مشروطه در ایران برخاست.  او  در چنین روزی در سال 1334 هنگامیکه مدیریت روز نامه بهار را به عهده داشت ، دستگیر و تبعید شد .

تولد الکساندر سوم یا اسکندر کبیر :
اسکندر کبیر  پادشاه ماسد ونیا در چنین روزی در سال 357 قبل از میلاد به دنیا آمد .اسکندر فرزند فیلیپ و شاگرد ارسطو پادشاه مقتدر و بزرگ یونان بود. او در سن بیست سالگی بر اریکه سلطنت تکیه زد . اسکندر بر خلاف ارسطو بهترین طرز حکومت را حکومت استبدادی می دانست و با نظریه دموکراسی  ارسطو کاملا مخالف بود . وی نخستین پیروزی  خود را در جنگ گرانیک در برابر ایرانیان به دست آورد . جنگ دوم وی ایسوس نام داشت که باز هم در این جنگ به پیروزی رسید . او سرانجام به پرسپولیس رفت و در آنجا کاخ شاهنشاهی ایران را به آتش کشید.

 در این میان داریوش سوم پادشاه ایران به دست عده ای  از سپاهیان اسکندر به قتل رسید  و امپراطوری ایران به دست اسکندر افتاد . اسکندر که  از 16 سالگی عملا با جنگیدن آشنا شده بود تا 32 سالگی که در بابل (عراق جنوبی) درگذشت ، تمامی خاورمیانه و آسیای جنوبی و میانه از جمله ایران را تصرف  کرد . وی بر اثر تب و می خوارگی زیاد در گذشت .

کشف الکتریسیته :
در چنین روزی در سال 1733 میلادی استفن گری از فیزیکدانان مشهور انگلیسی الکتریسیته را کشف کرد . وی در همین راستا قطب های مثبت و منفی  را در برقراری جریان الکتریسیته مورد بررسی قرار داد . 

تولد آنتونیو پیوس :
پیوس پانزدهمین امپراطور روم در چنین روزی در سال 86 میللادی به دنیا آمد . او در بین سالهای 138 تا 161 میلادی بر این کشور حکومت کرد .

تولد یان لیوتس :
لیوتس فیزیکدان بر جسته هلندی در چنین روزی در سال 1655میلادی  قدم به عرصه گیتی نهاد . او علاوه بر این محقق ، ریاضیدان و منجم نیز بود و در نجوم  مهارت های فراوانی  داشت .

تولد آرتور راکهام :
راکهام هنرمند و تصویر گر انگلیسی در چنین روزی در سال 1867 میلادی به دنیا آمد . داستانهای آتشین گریم   عنوان مهمترین اثربصری  اوست .

تولد گیوسپ ساراگات :
ساراگات رییس جمهور ایتالیا در چنین روزی در سال 1898 میلادی متولد شد . او در بین سالهای 1946 تا 1971 میلادی بر این کشور حکومت کرد .

تولد میکا والتاری :
والتاری  رمان نویس آمریکایی در چنین روزی در سال 1908 میلادی دیده به جهان گشود .  مصر عنوان مهمترین اثرادبی  اوست .

تولد ویلیام گلد ینگ :
گلد ینگ نویسنده بر جسته انگلیسی در چنین روزی در سال 1911 میلادی به دنیا آمد . لرد پرواز ها عنوان مهمترین اثر ادبی اوست . او به سال 1983 جایزه نوبل ادبی را به خود اختصاص داد .
 

در گذشت چستر کارلسون :
در چنین روزی در سال 1968 میلادی چستر کارلسون مخترع آمریکایی  دار فانی را وداع گفت  . وی برای نخستین موفق به اختراع دستگاه کپی شد . 

 

منبع: خبرگزاری مهر
 

Copyright © 2003-2022 - AVINY.COM - All Rights Reserved
logo