شهید آوینی


امروز چهارشنبه بیست و دوم شهریور ماه سال 1385 هجری شمسی ، مقارن است با نوزدهم شعبان المعظم سال 1427 هجری قمری و برابر است با سیزدهم سپتامبر 2006 میلادی .

درگذشت الیور کرامول :
درچنین روزی درسال 1658میلادی نخستین نخست وزیر انگلستان با نام اولیورکرامول درگذشت. وی  به علت مخالفت  با شارل اول شاه انگلستان اعدام شد . 

پایان جنگ های روم و ایران  :
در چنین روز ی در سال 627 میلادی  جنگ های معروف به جنگ 24 ساله بین ایران روم پایان یافت . خسرو پرویز با فوکاس قاتل موریس امپراطور روم وارد جنگ شد و در سال 605 میلادی دارا را گشود و در 607 حران و در 609 قسمتی از ارمنستان و در 611 انطاکیه را از رومیان گرفت . بین سالهای 620 تا 627 بخت از ایرانیان روی برگرداند و سرداران ایران از هراکیلیوس شکست خوردند و دشمن تا تیسفون پیش آمد اما از حمله به این شهر خود داری کرد  و بازگشت . شاه که از این شکست ها دچا ر ناراحتی شده بود شروع به قتل اشراف  و شاهزادگان کرد.

امضای پیمان ساف – اسراییل در سال 1993 :
در چنین روزی در سال 1993 میلادی پیمان تشکیلات خودگردان فلسطینی به رهبری عرفات با رژیم صهیونیستی به امضا رسید که طی آن نتیجه ای برای فلسطنیان  نداشت .  موافتنامه رژیم صهیونیستی و تشکیلات  خود گردان فلسطینی درباره خود مختاری موقت سرزمین های اشغالی (نوار غزه - اریحا ) توسط اسحاق رابین و یاسر عرفات در واشنگتن به امضا رسید .    


فرود نخستین سفینه شوروی بر ماه :
در چنین روزی  در سال 1959 میلادی نخستین سفینه شوروی سابق با نام مه نورد بر سطح کره ماه نشست .

تولد کلارا شومان :
شومان آهنگساز بر جسته آلمانی در چنین روزی در سال 1819 میلادی دیده به جهان گشود . او مهارت ویژه ای در نواختن ساز پیانو داشت و قطعات زیبایی  از خود به جای نهاده است .

تولد آدولف میر :
میر روانشناس و روانپزشک بر جسته آمریکایی  در چنین روزی در سال 1866 میلادی دیده به جهان گشود . او برای نخستین بار در جهان علم بهداشت روانی را تدوین کرد .

تولد آرنولد شونبرگ :
شونبرگ آهنگساز بر جسته اطریشی  در چنین روزی در سال 1874 میلادی دیده به  جهان گشود . کوا رتت د وم عنوان مهمترین اثر موسیقایی اوست .


تولد ری چارلز :
چارلز آهنگساز بر جسته آمریکایی  در چنین روزی در سال 1918 دیده به جهان گشود . او بیشتر رهبر ارکستر را به عهده داشت . پری کومو عنوان مهمترین اثر موسیقایی اوست .

تولد موریس ژار :
موریس  ژار آهنگساز فرانسوی در چنین روزی در سال 1924 میلادی به دنیا آمد . او موسیقی فیلمهای بزرگی چون دکتر ژیواگو را ساخته است . وی به همین خاطر در سال 1966 جایزه اسکار بهترین موسیقی فیلم را از آن خود کرد .

تولد اسکار آریاس اسنشز :
اسنشز رییس جمهور کاستاریکا در چنین روزی در سال 1941 میلادی به دنیا آمد . او در سال 1987 میلادی جایزه نوبل  صلح را از آن خود کرد . وی از سال 1986 بر این کشور حکومت می کند .

درگذشت دانته :
دانته  الیگیری شاعر و نویسنده بسیار معروف و بزرگ ایتالیایی در فلورانس زاده شد . او علاوه بر شاعری و نویسندگی در نقاشی و موسیقی هم دست داشت و گذشته از این که در همه دانش های زمان خود کار آمد و استاد شد  حوادث او را به عرصه  سیاست هم کشاند . وی در سال 1300م.  به عنوان یکی از شش تن حاکم پادوا برگزیده شد اما به علت مخالفتش با پاپ در سال 1302 تبعید شد و هرگز روی زادگاه خود را ندید . کمدی الهی اثر جاودانی او بی شک از جمله شاهکار های بزرگ هنری بشر است که از سه کتاب بهشت ، برزخ و دوزخ سروده شده است و دانته آن را به کان گرانده دلاسکا اهدا کرد . وی در چنین روزی در سال 1321 میلادی دار فانی را وداع گفت .

درگذشت فیلیپ دوم :
فیلیپ دوم پادشاه  اسپانیا در چنین روزی در سن هفتاد و یک سالگی دار فانی را وداع گفت . او در میان سالهای 1556 تا 1598 بر این کشور حکومت می کرد

منبع: خبرگزاری مهر


 

21/06/61

تاكید ابوغزاله وزیر دفاع مصر بر اهمیت امنیت در خلیج فارس و نقش مصر برای حفظ ثبات در منطقه و اشاره به خطرناك كردن ایران برای امنیت خلیج فارس (برعهده گیری نقش جدید مصر در جنگ ایران و عراق. وجود مزدوران مصر به عراق نیز موید آن است.

21/06/65
ماهواره های جاسوسی تعداد نیروهای ایرانی آماده حمله را 650 هزار نفر اعلام كرده اند.

ادامه بسیج نیرو در عراق: عراق 17 سالهها و 41 و 42 سالهها را به خدمت فراخواند. وزیر كشور عراق به عربستان رفت. ارتباط این سفر با شلیك موشك ایرانی به بغداد.

در درگیری حزب دمكرات و كومهله در اطراف بوكان، 13 تن از دو طرف كشته شدند. دیپلمات عراقی در كراچی بر اثر انفجار بمبی به قتل رسید كه سفارت عراق آن را به ایران نسبت داد.

رئیس شورای عالی سودان برای ارائه طرح میانجیگری سودان به عراق میرود. رادیو مسكو شروع و تداوم جنگ بین ایران و عراق را از توطئه های امپریالیسم دانست. ژاكشیراك: پیشرفت محسوسی در مسئله گروگانهای فرانسوی در لبنان حاصل شده است.

21/06/66
همزمان با آغاز سفر دبیركل سازمان ملل متحد به تهران، انگلیس و امریكا. پیش‌نویس قطعنامه تحریم تسلیحاتی ایران را برای تسلیم كردن به شورای امنیت تهیه كرده‌اند

عملیات نیروهای حزب دمكرات كردستان عراق در استان دهوك و تصرف شهر كانی‌ماسی .

بازتاب تصرف كانی‌ماسی و تحلیل رادیو بی . بی . سی . از عملیات نیروهای مبارز كرد عراق و اقدامات احتمالی تركیه .

كمین عناصر حزب كومه‌له در محور سراب قامیش سنندج در مسیر نیروهای پایگاه چرندو . درگیری بین نیروهای خودی و افراد گروه خبات در روستای “ گرماب “ بانه .

تداوم گلوله‌باران شهرهای مرزی با وجود حضور دبیركل سازمان ملل متحد در منطقه .

سومین روز عملیات مین‌روبی ‌كشتی‌های فرانسوی در سواحل امارات متحده عربی . موافقت دولت بلژیك با اعزام كشتی جنگی به خلیج‌فارس و تفسیر رادیو مسكو از این اقدام .

دیدار یك روزه دبیركل سازمان ملل متحد از بغداد و ملاقات وی با صدام حسین و طارق عزیز . گزارش خبرگزاری عراق و فرانسه از این ملاقات .

بازتاب و تفسیر نشریه‌های منطقه و جهان از سفر دبیركل سازمان ملل متحد و دلایل عدم موفقیت آن .

چگونگی ارائه كمك‌های ژاپن به عملیات حمایت از كشتی‌ها در خلیج‌فارس در دیدار ریگان و نخست‌وزیـر این كشـور در اجـلاس آینده مجمـع عمـومی سـازمان ملل متحد بـررسی خواهـد شـد .

 

Copyright © 2003-2022 - AVINY.COM - All Rights Reserved
logo