امروز دوشنبه بیستم شهریور ماه سال 1385 هجری شمسی ، مقارن است با هفدهم شعبان المعظم سال 1427 هجری قمری و برابر است با یازدهم سپتامبر 2006 میلادی .

تشکیل دولت شهید رجایی :
 


دولت مکتبی شهید رجایی در چنین روزی در سال 1359 مستقر شد . شهید رجایی در تاریخ پانزدهم مرداد 1359 به عنوان نخست وزیر جمهوری اسلامی ایران به مجلس معرفی و بارای قاطع به نخست وزیری انتخاب شد . وی در چنین روزی دولت خود را تشکیل داد . شهید رجایی در این مسوولیت خطیر علیرغم آغاز جنگ تحمیلی و کارشکنی های بنی صدر رییس جمهور وقت وهمچنین خرابکاری های منافقین توانست به بهترین وجهی از عهده انجام وظایف  سنگین خود برآید .

شهادت آیت الله سید اسدالله مدنی :
آیت الله اسدالله مدنی در سال 1293 ه ش در شهر دهخوارقان آزاد شهر استان آذر با یجان شرقی متولد شد . در آغاز سنین بلوغ به قم عزیمت کرد و پس از گذراندن در سهای مقدماتی ، حدود چهار سال به آ موختن دروس فقه و اصول در محضر امام خمینی ره مشغول شد . پنج سال بعد وی به نجف اشرف عزیمت کرد و همزمان به تحصیل و تدریس علوم دینی پرداخت .آیت الله مدنی اولین کسی بود که در جریان انقلاب  اسلامی در نجف از امام راحل ره تبعیت کرد و در انتشار اعلامیه آیت الله حکیم به همین مناسبت  نقش بسزایی داشت . وی در سال 1350 ه ش به فرمان امام خمینی ره جهت تدریس علوم دینی به خرم آباد رفت و  حوزه علمیه کمالیه  به همت و تلاش ایشان تاسیس شد . او با اوج گیری  انقلاب اسلامی از جمله مبارزان علیه رژیم ستم شاهی بود و پس از پیروزی انقلاب اسلامی به دعوت مردم همدان راهی این شهر شد . آیت الله مدنی در جریان تشکیل مجلس خبر گان رهبری از سوی مردم همدان به این مجلس راه یافت و پس از شهادت آیت الله قاضی طباطبایی از سوی امام خمینی ره به عنوان نماینده ولی فقیه وامام جمعه تبریز منصوب شد . آن عالم ربانی سرانجام  در چنین روزی در سال 1360 ه ش پس از اقامه نماز و در محراب نماز جمعه به دست منافقین کوردل به در جه رفیع شهادت نایل آمد  .احداث مهدیه در همدان ، احداث در مانگاه ، راه اندازی قرض الحسنه ، احداث حسینیه ، احداث حمام و مدرسه و...از جمله باقیات صالحات ایشان در طول عمر پربرکتشان در همدان به شمار می آید . 

تولد عطار نیشابوری :
 


در چنین روزی در سال 513 ه ق فرید الدین عطار نیشایوری شاعر و عراف نامی ایرانی به دنیا آمد .  او درقریه کدکن یا شادیاخ که در آن زمان از توابع شهر نیشابور بوده  دیده به جهان گشود  . ازدوران کودکی اواطلاعی دردست نیست جز اینکه پدرش در شهر شادیاخ به شغل عطاری که همان دارو فروشی بود مشغول بوده که بسیار هم در این کار ماهر بود و بعد از وفات پدر فریدالدین کار پدر را ادامه می دهد و به شغل عطاری مشغول می شود . او در این هنگام نیز طبابت می کرده و اطلاعی در دست نمی باشد که نزد چه کسی طبابت را فرا گرفته ، او به شغل عطاری و طبابت مشغول بوده تا زمانی که آن انقلاب روحی در وی به وجود آمد و در این مورد داستان های مختلفی بیان شده که معروف ترین آن این است که روزی عطار در دکان خود مشغول به معامله بود که درویشی به آنجا رسید و چند بار با گفتن جمله چیزی برای خدا بدهید  از عطار کمک خواست ولی او به درویش چیزی نداد . درویش به او گفت : ای خواجه تو چگونه می خواهی از دنیا بروی ؟ عطار گفت : همانگونه که تو از دنیا می روی . درویش گفت :تو مانند من می توانی بمیری ؟ عطار گفت : بله ، درویش کاسه چوبی خود را زیر سر نهاد و با گفتن کلمه الله از دنیا برفت . عطار چون این را دید شدیدا" متغیر شد و از دکان خارج شد و راه زندگی خود را برای همیشه تغییر داد . او بعد از مشاهده حال درویش دست از کسب و کار کشید و به خدمت شیخ الشیوخ عارف رکن الدین اکاف رفت که در آن زمان عارف معروفی بود و به دست او توبه کرد و به ریاضت و مجاهدت با نفس مشغول شد و چند سال در خدمت این عارف بود . عطار سپس قسمتی از عمر خود را به رسم سالکان طریقت در سفر گذراند و از مکه تا ماورالنهر به مسافرت پرداخت و در این سفرها بسیاری از مشایخ و بزرگان زمان خود را زیارت کرد و در همین سفرها بود که به خدمت مجدالدین بغدادی رسید . گفته شده  در هنگامی که شیخ به سن پیری رسیده بود بهاءالدین محمد پدر جلال الدین بلخی با پسر خود به عراق سفر می کرد که در مسیر خود به نیشابور رسید و توانست به زیارت شیخ عطار برود ، شیخ نسخه ای از اسرار نامه خود را به جلال الدین که در آن زمان کودکی خردسال بود داد . عطار مردی پر کار و فعال بوده چه در آن زمان که به شغل عطاری و طبابت اشتغال داشته و چه در دوران پیری خود که به گوشه گیری از خلق زمانه پرداخته و به سرودن و نوشتن آثار منظوم و منثور خود مشغول بوده است . در مورد وفات او نیز گفته های مختلفی بیان شده و برخی از تاریخ نویسان سال وفات او را 627 هجری .ق ،دانسته اند و برخی دیگر سال وفات او را 632 و 616 دانسته اند ولی بنابر تحقیقاتی که انجام گرفته بیشتر محققان سال وفات او را 627 هجری .ق دانسته اند و در مورد چگونگی مرگ او نیز گفته شده که او در هنگام یورش مغولان به شهر نیشابور توسط یک سرباز مغول به شهادت رسیده که شیخ بهاءالدین در کتاب معروف خود کشکول این واقعه را چنین تعریف می کند که وقتی لشکر تاتار به نیشابور رسید اهالی نیشابور را قتل عام کردند و ضربت شمشیری توسط یکی از مغولان بر دوش شیخ خورد که شیخ با همان ضربت از دنیا رفت و نقل کرده اند که چون خون از زخمش جاری شد شیخ بزرگ دانست که مرگش نزدیک است . با خون خود بر دیوار این رباعی را نوشت : در کوی تو رسم سرفرازی این است             مستان تو را کمینه بازی این است
                                با این همه رتبه هیچ نتوانم گفت                  شاید که تو را بنده نوازی این است

مقبره شیخ عطار در نزدیکی شهر نیشابور قرار دارد و چون در عهد تیموریان مقبره او خراب شده بود به فرمان امیر علیشیر نوایی وزیر سلطان حسین بایقرا مرمت و تعمیر شد .
آثار شیخ به دو دسته منظوم و منثور تقسیم می شود . آثار منظوم او عبارت است از :
1- دیوان اشعار که شامل غزلیات و قصاید و رباعیات است
2- مثنویات او که عبارت است از : الهی نامه ، اسرار نامه ، مصیبت نامه ، وصلت نامه ، بلبل نامه ، بی سر نامه ، منطق الطیر ، جواهر الذات ، حیدر نامه ، مختار نامه ، خسرو نامه ، اشتر نامه و مظهر العجایب . از میان این مثنوی های عرفانی بهترین و شیواترین آنها که به نام تاج مثنوی های او به شمار می آید منطق الطیر است که مموضوع آن بحث پرندگان از یک پرنده داستانی به نام سیمرغ است که منظور از پرندگان سالکان راه حق و مراد از سیمرغ وجود حق است که عطار در این منظومه با نیروی تخیل خود و به کار بردن رمزهای عرفانی به زیباترین وجه سخن می گوید که این منظومه یکی از شاهکارهای زبان فارسی است و منظومه مظهر العجایب و لسان الغیب است که برخی از ادبا آنها را به عطار نسبت داده اند و برخی دیگرمعتقدند که این دو کتاب منسوب به عطار نیست .
3- آثار منثور : یکی از معروف ترین اثر منثور عطار تذکره الاولیاء است که در این کتاب عطار به معرفی 96 تن از اولیاء و مشایخ و عرفای صوفیه پرداخته است .

 سالروز تاسیس بانک  ملی ایران :
در چنین روزی در سال 1307 ه ش بانک ملی ایران آغاز به کار کرد  .
به نقل از پایگاه اطلاع رسانی بانک ملی ایران :
در روز 23 آبان 1285 میرزا ابوالقاسم ناصرالملک وزیر مالیه وقت مظفرالدین شاه در مجلس شورای ملی حاضر شد و از اوضاع نابسامان مالی کشور خبرداد و پیشنهاد داد که دولت برای رفع این مشکل مبلغی از کشورهای اروپایی وام دریافت کند که با مخالفت شدید نمایندگان مواجه شد . نمایندگان پس از شور و پیگیری در روز 9 آذر ماه همان سال با تأسیس بانکی که بتواند برای کشور سود داشته و با سپرده های مردم به نفع کشور و مردم کارکند موافقت کردند. خبر تشکیل بانک ملی با سرمایه 15 میلیون ( 30 کرور) قابل افزایش به 50 میلیون تومان با وجد و شعف عموم ملت روبرو شد.از طرفی دیگر تغییرات ناگهانی در اوضاع سیاسی و انعقاد قرارداد 1907 میلادی بین دولتهای روسیه و انگلیس و تقسیم ایران و نیز آغاز جنگ جهانی اول و ورود نیروهای اشغالگر به ایران تمام کوششها و تلاشهای تشکیل بانک ملی را نقش بر آب کرد و این آرزوی بزرگ مردم سالها به تعویق افتاد.
پس از پایان جنگ جهانی اول و خروج اشغالگران از ایران ، سرانجام قانون تاسیس بانک ملی ایران در جلسه مورخ 14 اردیبهشت 1306 به تصویب مجلس رسید و اساسنامه بانک در 14 تیر ماه 1307 مورد تصویب کمیسیون مالیه مجلس قرار گرفت و در روز سه شنبه20 شهریور 1307 بانک ملی ایران در تهران رسماً کار خود را آغازکرد.
اولین مدیر عامل بانک ملی دکتر کورت لنیدن بلات و معاون او فوگل به همراه 70 کارشناس از کشور آلمان به ایران آمدند.بر حسب اساسنامه بانک ، بانک ملی ایران بصورت یک شرکت سهامی دارای شخصیت حقوقی شناخته شد و تابع قوانین تجاری تلقی گردید .سرمایه اولیه بانک 20 میلیون ریال بود که فقط 8 میلیون آن پرداخت شد و در سال 1314 سرمایه بانک به 300 میلیون ریال و در سال 1331 به دومیلیارد ریال افزایش یافت که تمام آن پرداخت شده است .
با توجه به اینکه در آن تاریخ متخصصین بانکی در ایران وجود نداشت بموجب قانونی اجازه استخدام اتباع سویسی یا آلمانی بمنظور اداره بانک داده شد. تعداد کارکنان بانک در روز افتتاح اعم از ایرانی و آلمانی از 27 نفر تجاوز نمی‏کرد در حال حاضر تعداد کارکنان بانک ملی ایران بالغ بر 45 هزار نفر است .
در ابتدای تاسیس بانک علاوه بر شعبه مرکزی دو شعبه در بازار تهران و بندربوشهر که مهمترین بندر بازرگانی آنروز ایران بود تاسیس گردید .
نخستین نمایندگی بانک در خارج از کشور در سال 1327 در هامبورگ تاسیس شد .پس از پیروزی انقلاب اسلامی و استقرار حاکمیت جمهوری اسلامی،‌تغییر سیستم بانکداری و حذف ربا و ایجاد بانک بر مبنای تعالیم و احکام اسلامی مورد توجه قرار گرفت که پس از تصویب لایحه قانونی عملیات بانکی بدون ربا در سال 1362 و ابلاغ آن به بانکها، دستورالعملها و آئین نامه های اجرایی تهیه و از اول فروردین ماه 1363 این قانون در بانک ملی ایران مورد اجرا گذاشته شد . اکنون بیش از 75 سال است که از تأسیس پرافتخار بانک ملی ایران می‏گذرد . در حال حاضر بیش از 3100 شعبه فعال در داخل و 16 شعبه فعال در خارج کشور مشغول بکارند که باعث شده این بانک یکی از قوی‏ترین مؤسسات مالی چه در ایران حتی در دنیا باشد.بانک ملی ایران بمنظور اجرای هر چه صحیحتر قوانین که با دوصنعت بارز و مهم آن وجه تمایز سیستم بانکداری اسلامی و نظام بانکداری در جهان امروز است تعیین حذف ربا از سیستم بانکی و نظام اقتصادی کشور و استفاده از سرمایه های بانک و سپرده های مردم بمنظور رشد اقتصادی برای محرومین و ایجاد عدالت و قسط در جامعه با تلاش کارکنان متعمد و متخصص خود توانسته است گامهای موثر و مفیدی را بردارد. 

واقعه یازدهم سپتامبر :
در چنین روزی در سال 2001 میلادی یکی از خبرسازترین  وقایع جهان در کشور آمریکا به وقوع پیوست که به گفته بر خی از ناظران سیاسی جهان ،  تاریخ جهان را دستخوش تحولاتی عدیده قرار داد . در این روز چهارفروند هواپیمای مسافری(  دوفروند هواپیما متعلق به یونایتد ایرلاین  و دوفروند هواپیما متعلق به ارلاین ) که از بوستون ، لس آنجلس و نیوجرسی به مقصد چهار شهر مختلف در حرکت بودند ، در یک زمان ربوده شدند . هواپپیما ربایان همه مسا فران در پرواز را به انتهای هواپیما راهنمایی کردند . در میان این افراد کمک خلبان و خلبان نیز به چشم می خوردند . آن ها بر خلاف همیشه  از کسی چیزی نمی خواستند بلکه دست به یک اقدام انتحاری زده بودند و قصد داشتند که قلب وال استریت ، کاخ سفید و پنتاگون را  که نماد قدرت اقتصادی ، سیاسی و نظامی   آمریکا بود ند، نشانه روند . نخستین هواپیما در ساعت هشت و چهل و پنج دقیقه صبح خود را به یکی از بر ج های دو قلو ی مرکز تجارت جهانی کوبید و وارد طبقه هفتاد و سوم آن شد .  ماموران نجات در منطقه بسر می بردند که هواپیمای دوم کمتر از بیست دقیقه بعد (یک بویینگ 767 ) خود را به ساختمان دیگر کوبید . هر دو برج طعمه حریق شدند . (بر ج های دو قلو 118 طبقه ای با ارتفاع 410 متر در سال 1973 میلادی ساخته شده بودند ). در همین زمان جرج دبلیو بوش رییس جمهور آمریکا خبر داد که آمریکا دچار حمله ای تروریستی شده است و در نتیجه اعلام حالت فوق العاد ه را برای این کشور ضروی دانست .دقایقی بعد نیروی هوایی این کشور اعلام کرد که پرواز در سراسر آمریکا ممنوع اعلام شده است اما این اخطار مانع از آن نشد که هواپیمای سوم با ساختمان پنتاگون بر خورد کند . در این حال ساختمان سازمان ملل تخلیه شد و رییس جمهور آمریکا به نقطه نامعلومی رفت . در ساعت های بعد پس از تخلیه افراد حاضر در برج های دو قلوخبر رسید که هواپیمای چهارم در راه رسیدن به کاخ سفید، در جنگل های پتسبورگ سقوط کرده است  . در ساعت های های بعد هر دو برج فرو ریخت و جز تلی از آن دو باقی نماند  . در این فاجعه شمار زیادی  از افراد حاضر در برج کشته و مجروح شدند  . به رغم بر خی گمانه زنی ها ، هنوز نیز عاملان این حادثه وحشتناک مشخص نشده اند ، گرچه دولت آمریکا تلاش دارد گروه القاعده را عاملان این حادثه شگرف معرفی کند . 


درگذشت محمد علی  جناح :
محمد علی جناح در سال 1876 میلادی در خانواده ای ثروتمند در پاکستان دیده به جهان گشود . پس از اتمام تحصیلات  ابتدایی برای تحصیل در رشته حقوق به انگلستان مسافرت کرد و پس از فراغت از تحصیل به پاکستان بازگشت و به وکالت داگستری پرداخت . دیری نگذشت که شهرتی بسزا یافت . 

 


جناح  در مبارزه با انگلستان کوشش های فراوانی کرد و مدتی نیز در این راه با گاندی همکاری نمود و در زمان نهرو نیز با سعی و کوشش فراوان پاکستان را از هندوستان جداکرد .در همین زمان بود که به رهبری حزب مسلم لیگ پاکستان رسید . در اثر خدمات بسیار ، مسلمانان او را بر گزیدند و او دولتی مستقل در پاکستان به وجود آورد . وی خدمات شایانی در شبه قاره هند برای مسلمانان  انجام داد . جناح  سر انجام در چنین روزی در سال 1949 میلادی دار فانی را وداع گفت .

کودتای پینوشه در شیلی :
ژنرال آگوستنیو پینوشه دیکتاتور معروف شیلی درچنین روزی در  سال 1973 علیه سالوادور آلنده رییس جمهور برگزیده مردم کودتایی به راه انداخت  و  آلنده را به قتل رسیاند . وی در سال 1974 میلادی به ریاست جمهوری شیلی رسید و با قدرت تمام 16 سال بر مردم این کشور حکومت کرد .پینوشه به دنبال شکست در انتخابات دسامبر 1989 در شیلی در سال 1990 میلادی از قدرت کناره گیری کرد .

بمباران لندن :
در چنین  روزی در سال 1940 میلادی در حین جنگ جهانی دوم،  ششصد هواپیمای بمب افکن آلمانی بر فراز شهر لندن حاضر شدند و این شهر را به ویرانه ای تبدیل کردند . مورخین غربی از این روز به عنوان روزی سیاه در تاریخ اروپا یاد می کنند . طی این واقعه نیمی از شهر لندن با خاک یکسان شد . 

تولد او- هنری :
 


معروفترین نویسنده داستانهای کوتاه آمریکایی ،   ویلیام سیدنی پورتر ، که مشهور به او- هنری است در چنین روزی در سال 1862 میلادی در کارولینای شمالی به دنیا آمد . او درنو جوانی و جوانی خود به کارهای متعددی مشغول بود. وی زمانیکه به آمریکای مرکزی رفت کار  نویسندگی را شروع کرد  و در همین زمان شهرت او همه گیر شد . او در سال 1898به مدت  سه سال به زندان افتاد و این امر وقفه کوتاهی در زندگی ادبی او به وجود آورد  و لی پس از آن به نویسندگی خود ادامه داد . در اواخر عمر هم مدتی در نیدویورک به سر برد. او هنری بیش از ششصد داستان کوتاه از خود به جای نهاده است .

تولد سر جیمز جینز :
جیمز جینز فیزیکدان و ریاضیدان شهیر انگلیسی در چنین روزی  در سال 1877 میلادی دیده به جهان گشود .وی ستاره شناس نیز بود .

تولد دیوید هربر ت لاورنس معروف به دی اچ لارنس :
این نویسنده انگلیسی در خانواده فقیری در شهر استوود از نواحی ناتینگهام در سال 1885 میلادی دیده جهان گشود . وی پس از مدتی آموزگاری به سال 1911 ،  نخستین داستان خود را به نام طاووس سفید نوشت . پس ازآن ،  او در سال 1919 به اروپا و استرالیا و آمریکا سفر کرد و در این مدت داستانهای بسیاری منتشر کرد که از مبان آنها می توان به  فرزندان و دلباختگان و قوس و قزح اشاره کرد . وی در نمایاندن غرایز حیوانی و همچنین عواطف بشری مهارت ویژه ای داشت . شیوه نگارش او ساده و داستانهایش عامه پسند است .

تولد جک فاشیناتنو :

فاشیناتو آهنگساز بر جسته آمریکایی در چنین روزی در سال 1915 میلادی دیده به جهان گشود . او همچنین رهبر ارکستر نیز بود . کولکا فارن و الیا عنوان مهمترین اثر موسیقایی اوست .

در گذشت لویی دبلیو آلوارز :
آلوارز فیزیکدان و برنده جایزه نوبل فیزیک در چنین روزی در سال 1988 میلادی دار فانی را وداع گفت . وی در سال 1968 موفق به دریافت جایزه نوبل ادبی شده بود . او در سن 77 سالگی دار فانی را وداع گفت .


 منبع: خبرگزاری مهر

 

 

 59/06/20

صدام تصمیم گرفته‌ایم كه سرزمینهای غصب شده توسط ایران را باز پس گیریم.

یادداشت سعدون حمادی به كاردار ایران در بغداد: نیروهای عراق برای مقابله با موضعگیری ایران ناچار از پاكسازی منطقه زین‌القدس شده‌اند.

64/06/20

ناكامی عراق از استفاده از سوپراتانداردهای فرانسه و پس فرستادن 3 فروند از آنها به فرانسه (دو فروند آن توسط پدافند ایران ساقط شد.)

65/06/20

آغاز عملیات در جزیرة مجنون؛ موفقیت در مرحله اول عملیات و بروز مشكل در مرحله دوم؛ پاتك دشمن؛ ادامه فشار دشمن و عقبنشینی نیروها به مواضع قبلی؛ آمار خسارات دشمن و خودی. آمادهباش صددرصد دشمن در جزایر خیبر(مجنون) تا ابوالخصیب. فرمانده كل نیروهای مسلح عراق: "نیروهای ایرانی در جزیره مجنون جمعی از اسرای عراق را دست و پا بسته به رگبار گلوله بستهاند." سخنگوی ستاد تبلیغات جنگ جمهوریاسلامی ایران: این ادعاها به منظور جلوگیری از پناهنده شدن نظامیان عراقی به ایران طرح میشود. منتفی شدن عملیات دربندیخان براثر بمباران شیمیایی منطقه و نیز چشماندازهای مبهم راهكارها. همكاری نیروهای ضدانقلاب با عراق در منطقه عملیاتی دربندیخان. فرمانده سپاه سوم عراق خطاب به فرماندهان یگانهای تحت امر: "بصره هدف حمله آینده ایران خواهد بود. دشمن میتواند دریك عملیات غافلگیر كننده بدون اینكه نیاز به تجمع نیرو داشته باشد، به منطقه سپاه سوم حمله نماید. روش ما باید به جای پاتك، انهدام نیروهای دشمن و عدم عقبنشینی باشد." ابلاغ جدید فرماندهان ارتش عراق به پادگانهای آموزشی جلولا، منصوریه و مصیب: هر پادگان باید حداكثر تا 5/7/1365 دو تا سه هزار نفر به جبهههای عملیاتی فاو و شرق بصره اعزام نماید. روزنامه الجمهوریه عراق: ایران باید دست از تجاوز برداشته و در راه صلح گام بردارد، در غیر اینصورت باید منتظر ضربههای نابودكننده باشد. ترمیم پالایشگاه باختران و آغاز مجدد پالایش 30 هزار بشكه نفت در روز. گردهمآیی بیش از دو هزار تن از اعضای شوراهای اسلامی روستایی در استان لرستان. آمادگی عشایر برای حضور در جبهه های جنگ. فرمانده سپاه ناحیه اصفهان: از اول تیرماه تاكنون 9900 نفر از ناحیه اصفهان رهسپار جبههها شدهاند. ستاد مركزی سپاه: برای تأمین 500 گردان رزمی، دومین كاروان راهیان كربلا به نام "حماسهسازان عاشورا" عازم جبهه ها خواهند شد. هندوستان تایمز: روحیه بالای ایرانیان با فرسودگی نیروهای عراقی و روحیه از دست رفته جامعه عراق تفاوت دارد. یك نشریه فرانسوی: مصر دربارة فروش 500 میلیون دلار جنگافزار، سرگرم مذاكره با عراق است. عربستان و كویت در ژوئیه گذشته(تیر و مرداد) وعده یك كمك 4 میلیارد دلاری به عراق دادهبودند. در سمینار تبلیغاتی "جنگ خلیجفارس و هفتمین سال آن" در قاهره از عراق خواسته شد تا از لاك دفاعی بیرون آمده و شیوه تهاجمی در پیش گیرد. سفیر عراق در یونان: نمیدانیم علت حمایت لیبی از ایران چیست. ما هرگز از سلاح شیمیایی استفاده نكردهایم. رئیس جمهور گامبیا: تلاشهای میانجیگری كمیته منتخب سازمان كنفرانس اسلامی ادامه خواهد یافت. رهبر شیعیان پاكستان: امروز ملت ایران به رهبری امامخمینی مردانه در برابر تمامی نیروهای كفر ایستادهاند. نشریه نفتی پلاتس: در دیدار وزیر خارجه تركیه از ایران، تركیه تهدید كرد كه در صورت سقوط صدام و تشكیل یك جمهوری شیعه در جنوب عراق، تركیه نیز كنترل مناطق نفتی در شمال و شمال شرقی عراق را بهدست خواهد گرفت. سفر معاون نخستوزیر یوگسلاوی به بغداد؛ تانیوگ: همكاری تعداد زیادی از شركتهای یوگسلاوی در پروژههای عمرانی عراق، دلیل بارزی بر همكاری اقتصادی دو كشور است. رادیو سوئد: 40 افسر ارشد عراق و یكی از اعضای شورای حاكمیت عراق به جرم كودتا اعدام شدند. وزیر انرژی سودان: ایران با آزادی 41 سودانی كه در جنگ اسیر شدهاند، موافقت كردهاست؛ آنها قبل از سفر ماه آینده صادق المهدی به تهران، آزاد خواهند شد. یك گروه از مجاهدان مسلمان كه در لشكر هفتم دریایی عراق خدمت میكنند، 10 روز پیش در یك عملیات نفوذی، دستگاه كامپیوتریاب موشكهای زمین به دریای ارتش عراق را از پایگاه خارج كردهاند.

عملیات جزیره جنوبی

66/06/20

گلوله باران ساختمان بهداری سردشت به وسیله توپخانه عراق . حمله نیروهای سپاه به مقر حزب دمكرات در مثلث مرزی ایران ، تركیه و عراق . درگیری با عناصر حزب دمكرات در روستای “ آقامور “ مهاباد . راهپیمایی گسترده مردم در سراسر كشور در چهلمین روز قتل عام زائران خانه خدا و سخنان حجت الاسلام والمسلمین كروبی در جمع راهپیمایان تهران . سخنان آیت الله خامنه ای در خطبه های نماز جمعه تهران در مورد دلایل كشتار حجاج مكه مكرمه ، حضور نظامی اروپاییان در خلیج فارس ، نكات مثبت قطعنامه 598 ، حملات عراق و سیاست مقابله به مثل ایران . ورود دبیركل سازمان ملل متحد به ایران و مصاحبه وی در فرودگاه مهرآباد درباره اهداف سفر به تهران . تفسیر خبرگزاری فرانسه و رادیو بی . بی . سی . از مأموریت دبیركل سازمان ملل . مذاكره امریكا با شوروی در هفته آینده در مورد تحریم عمومی ایران . ادعای “ الانباء “ مبنی بر موافقت اصولی شوروی با تحریم تسلیحاتی كشوری كه قطعنامه را رد كند . استقبال رییس امارات متحده عربی از سفر دبیركل به ایران و بیثمر بودن این سفر از دیدگاه روزنامه كویتی “ الانباء “ . تعویق عزیمت رزم ناوهای نیروی دریایی ایتالیا به خلیجفارس به دلیل مخالفت برخی نمایندگان مجلس این كشور . توضیحات سخنگوی وزارت خارجه ایتالیا در مورد غیرهجومی بودن كشتیهای ایتالیایی . دیدار قائم مقام وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران با نخستوزیر و وزیر خارجه چین . مصاحبه مطبوعاتی بشارتی در پكن . گزارش روزنامه كریستین ساینس مانیتور از پكن در مورد روابط ایران و چین . توقف كوتاه بشارتی در امارات متحده عربی . دیدار و گفتوگوی معاون سیاسی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران با سلطان قابوس پادشاه عمان در مورد روابط دوجانبه ، اوضاع خلیج فارس و جنگ ایران و عراق . آغاز مذاكرات امریكا و شوروی در ژنو برای بررسی مسائل ایران و افغانستان .

Logo
https://old.aviny.com/News/85/06/20/01.aspx?&mode=print