شهید آوینی

 

تجلی بصیرت دینی و سیاسی حضرت علی اکبر(ع) در سفر کربلا
امروز سه شنبه 11 شعبان 1427 هجری قمری، سالروز ولادت حضرت علی اکبر(ع) است، شجاعت، دلاورى، بصیرت دینى و سیاسى حضرت علی اکبر(ع)، در سفر کربلا به ویژه در روز عاشورا به خوبی تجلى یافت .

به گزارش خبرگزاری مهر، در چنین روزی حضرت علی اکبر (ع) فرزند بزرگ امام حسین (ع)  در سال 33 هجری قمری  در مدینه دیده به جهان گشود.

مادر بزرگوار وی لیلا دختر ابى مره است. وی زمانى چند در خانه امام حسین (ع) به سر برد و روزگارى نیز زیر سایه حسین (ع) زیست.  لیلا براى امام حسین (ع) پسرى آورد، رشید، دلیر و شبیه ترین کس به رسول خدا (ص)، رویش روى رسول، گفت و گویش گفت و گوى رسول خدا (ص)، هر کسى که آرزوى دیدار رسول خدا را داشت بر چهره پسر لیلا مى نگریست، تا آنجا که پدر بزرگوارش می فرماید : "هرگاه مشتاق دیدار پیامبر مى شدیم به چهره او مى نگریستیم"؛ به همین جهت روز عاشورا وقتى اذن میدان طلبید و عازم جبهه پیکار شد، امام حسین (ع) چهره به آسمان گرفت و گفت:" اللهم اشهد على هؤلاء القوم فقد برز الیهم غلام اشبه الناس برسولک محمد خلقا و خلقا و منطقا و کنا اذا اشتقنا الى رؤیة نبیک نظرنا الیه...".

حضرت علی اکبر در کربلا حدود 25 سال داشت. برخی راویان سن وی را 18 سال و 20 سال هم گفته اند . او اولین شهید عاشورا از بنى هاشم بود. شجاعت و دلاورى حضرت على اکبر (ع) و رزم آورى و بصیرت دینى و سیاسى او، در سفر کربلا به ویژه در روز عاشورا تجلى یافت. سخنان و فداکاریهای وی نیز به خوبی مؤید این مطلب است .

روز عاشورا پس از شهادت یاران امام، اولین کسى که اجازه میدان طلبید تا جان را فداى دین کند، او بود. اگر چه به میدان رفتن او بر اهل بیت و بر امام بسیار سخت بود، ولى از ایثار و روحیه جانبازى او جز این انتظار نبود. وقتى به میدان می ‏رفت، امام حسین (ع) در سخنانى سوزناک به آستان الهى، آن قوم ناجوانمرد را که دعوت کردند .

على اکبر چندین بار به میدان رفت و رزمهاى شجاعانه ‏اى با انبوه سپاه دشمن داشت.  پس از شهادت، امام حسین (ع) صورت بر چهره خونین حضرت على اکبر (ع) نهاد و دشمن را نفرین کرد . حضرت على اکبر (ع)، نزدیکترین شهیدى است که با امام حسین(ع) دفن شده است. مدفن او پایین پاى اباعبد الله الحسین(ع) قرار دارد و به این دلیل ضریح امام، شش گوشه است.

 منبع: خبرگزاری مهر

Copyright © 2003-2022 - AVINY.COM - All Rights Reserved
logo