شهید آوینی

 

گزارشی از مشكلات جانبازان:زخم‌ها، همنشین دل دردمندشان است

21 سال است كه پاهایش به عنوان همرزم عرصه مقاومت، همنشین دل دردمندش است هر چند كه دیگر توانی برای گام برداشتن ندارد اما یادآور بهترین روزهای زندگیش است. روزهای آسمانی ...

آنها زخمی بر جسم دارند. زخمی كه با تمام زخم‌ها متفاوت است.این زخم از بد حادثه نیست بلكه نشان از مقاومت و ایثار آنان دارد. كسانی كه به عشق محبوب و برای دفاع از كشورشان در برابر تجاوز ، قدم در عرصه مبارزه نهادند و تا آنجا كه توان داشتند، جنگیدند.

* 400 هزار جانباز را دریابیم

طبق آماری كه روابط عمومی بنیاد شهید و امور ایثارگران در مهرماه 1383 اعلام كرده است تعداد 398 هزار و 587 جانباز در بنیاد شهید و امور ایثارگران پرونده دارند كه از این تعداد 219 هزار و 536 نفر جانباز زیر 25 درصد، 151 هزار و 816 نفر جانباز بین 25 تا 49 درصد، 19 هزار و 745 نفر بین 50 تا 70 درصد و 7 هزار و 400 نفر نیز جانباز بالای 70 درصد هستند.
بر اساس این آمار حدود 40 هزار نفر نیز افراد آزاده در كشور داریم كه از این تعداد حدود 34 هزار نفر آزاده جانباز هستند.
این 400 هزار جانباز، كسانی هستند كه با زخم عشق می‌سازند و دم بر نمی‌آورند. در پس نگاه آرام آنان، فریادی موج می‌زند. فریادی كه از دل درمندشان بر می‌آید. برق خاصی از امید و صبر در نگاهشان است، برقی كه اشك را میهمان چشمان هر بیننده می‌‌كند.
چقدر از مشكلات آنان و دردشان می‌دانیم؟ واقعا چقدر؟

* عدم متناسب‌سازی محیط شهری برای جانبازان

حمیدرضا، ك، یكی از جانبازان 70 درصد جنگ تحمیلی ایران می‌گوید« اگر یك جانباز 70 درصد بخواهد كه خود به تنهایی یك روز در شهر گردش كند، آیا می‌تواند؟»
وی ادامه می‌دهد« آیا مترو، اتوبوس، مینی‌بوس، پیاده‌روها، فروشگاه‌ها، سینماها، پارك‌ها و غیره بگونه‌ای است كه یك جانباز بتواند خود به تنهایی در شهر گردش كند. شما با اندكی تفكر می‌توانید به این نتیجه برسید كه واقعا اینگونه نیست و برای جانبازان اقدامات خاصی در این زمینه انجام نشده است»
جانبازان برای میهمانی رفتن نیز با این مشكل مواجه هستند و اگر كسی بخواهد آنان را به خانه یا محیط كارش دعوت كند، آنان به این می‌اندیشند كه مزاحمتی برای میزبان ایجاد خواهند كرد و ترجیح می‌دهند كه از خیر میهمانی بگذرند.

* دارو و درمان هنوز مشكل ایثارگران

به رغم گفته مسئولان بنیاد شهید و امور ایثارگران كه عنوان می‌كنند مشكلات درمانی، دارویی و تجهیزات پزشكی جانبازان حل شده است، جانبازان اینگونه صحبت نمی‌كنند بلكه عنوان می‌دارند هنوز در این زمینه معضلات و مشكلات بسیاری وجود دارد.
علی، ص، جانباز شیمیایی در این زمینه می‌گوید« داروهایی هستند كه خارجی و دارای كیفیت بالایی هستند ولی چون مشابه این داروها در ایران تولید می‌شود، بنیاد شهید و امور ایثارگران عنوان می‌كند كه كیفیت این داروها با هم برابر است اما در حقیقت اینگونه نیست.»
وی از مسئولان می‌خواهد كه در خصوص كیفیت داروها و نحوه استفاده جانبازان بررسی كنند.
تعدادی از جانبازان نیز عنوان می‌كنند كه بنیاد شهید و امور ایثارگران باید در ارائه خدمات درمانی به جانبازان عدالت را رعایت كند و تمام جانبازان از خدمات درمانی استفاده كنند.
جانباز 70 درصدی نیز می‌گوید« بنیاد شهید باید از تجهیزات روز برای استفاده جانبازان استفاده كند. ویلچرها و تجهیزات باید در هر چند وقت یك‌بار بازنگری شود»

*‌ اشتغال جانباز در عین بی اشتغالی

رحیم، د، یكی از جانبازان جنگ تحمیلی می‌گوید« جانبازان حالت اشتغال محسوب می‌شوند و با اینكه كار نمی‌كنند حقوق دریافت می‌كنند كه این خود یك معضل محسوب می‌شود. یعنی اگر جانباز كار نكند بی حوصله است»
وی ادامه می‌دهد« مسئولان بنیاد شهید و امور ایثارگران باید برای سرگرم شدن جانبازان و اشتغال واقعی آنها، تعدادی كه حداقل دوست ندارند وقتشان به بطالت بگذرد، اندیشه‌ای كنند»
تعدادی از جانبازان اظهار می‌دارند كه با توجه به شاغل نبودن جانبازان و مناسب نبودن محیط شهری، آنها نمی‌توانند از وقت خود بهینه استفاده كنند و مجبور هستند كه در خانه یا چند جای اندك باشند.»


* مسكن و رفاه جانبازان

اقدامات خوبی از سوی بنیاد شهید و امور ایثارگران برای مسكن جانبازان شده است اما هنوز جانبازانی هستند كه از خانه اجاره‌ای و وضعیت نامناسب زندگی رنج می‌برند.
این در حالی است كه میانگین سن جانبازان حدود 42 سال است و با این روند خرید خانه برای آنان كه در وضعیت نامناسب جسمی هستند، بسیار سخت است و باید در این خصوص فكری شود.
معلولیت جانبازان با گذشت زمان بیشتر به آنان فشار می‌آورد و كار كردن را برای آنان سخت‌تر می‌كند.
از سویی امكانات رفاهی بنیاد شهید و امور ایثارگران نیز باید ساماندهی شود و اقدامات جدید و متناسبی مانند وام‌های بلاعوض به جانبازان و خانواده آناه با سود پایین ارائه شود.

* به دیدار جانبازان برویم

یكی از مواردی كه جانبازان همیشه آن را بیان می‌كنند عدم دیدار مسئولان با آنها است. اینكه تنها در روز یا ایامی خاصی از جانبازان یاد شود و هزینه‌های بالایی برای برگزاری مراسم این ایام خرج شود، به هیچ عنوان مورد موافقت جانبازان نیست. آنان عنوان می‌كنند كه چرا مسئولان در سازمان‌های مختلف وقت نمی‌گذارند و در طول سال چند بار به دیدن جانبازان نمی‌روند تا بیشتر با مشكلات جانبازان آشنا ‌شوند.
 


* تلفن 1616 بنیاد شهید و امور ایثارگران پاسخگوی كامل جانبازان نیست

مسعود توانا مدیر مركز هاتف كشور ( تلفن 1616 بنیاد شهید و امور ایثارگران) می‌گوید« با راه‌اندازی شبكه الكترونیك پاسخگویی به ایثارگران در همه مراكز استانها و اعلام درخواست‌ها و نیازهای جامعه ایثارگری‌ كشور، شمار مراجعان تا 50 درصد كاهش یافت.»
اما جانبازان و خانواده آنها عنوان می‌كنند كه هنوز این شبكه اطلاع رسانی نتوانسته به سوالات آنان به طور كامل پاسخ دهد و پاسخی كه این افراد از حضور در مراكز بنیاد شهید و امور ایثارگران می‌گیرند، كامل‌تر است و حداقل می‌توانند برای احقاق حق خود گفت‌وگو كنند.
البته بنیاد شهید و امور ایثارگران نیز عنوان كرده است كه با راه‌اندازی شبكه الكترونیكی پاسخگویی به ایثارگران قصد دارد كه مشكلات جامعه هدف را ساماندهی كرده و سریعتر پاسخ دهد.
حسین دهقان، رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران اظهار امیدواری می‌كند كه مشكل جانبازان در لایحه خدمات رسانی جامع به ایثارگران به طور كامل حل خواهد شد.
 

Copyright © 2003-2022 - AVINY.COM - All Rights Reserved
logo