امروز چهارشنبه هشتم شهریور ماه سال 1385 هجری شمسی ، مقارن است با پنجم شعبان المعظم سال 1427 هجری قمری و برابر است با سی ام آگوست 2006 میلادی .

ولادت حضرت امام زین العابدین، سجاد (ع) :‌
 


درچنین روزی درسال 38 ه ق حضرت سّید الساجدین امام زین العابدین (ع) چهارمین امام شیعیان سه سال پیش ازشهادت امام على (ع) درمدینه دیده به جهان گشودند. مادرمکرمه آن حضرت ، شهربانو وپدربزرگوارشان حضرت امام حسین(ع) است . سجاد وزین العابدین ازالقاب مشهورآن امام همام می باشد واین القاب به دلیل کثرت عبادت به آن حضرت اطلاق شده است .  آن امام همام  در طول عمر پر بر کتشان و در حوزه سیاسی  براى پیش راندن مسلمانان به سوى نفرت از بنی امیه و افزودن حس مبارزه جویى با آنان، تلاش هاى موثرى  را به انجام  رساندند و در  فرصتهای مختلف ، مردم را بر ضد امویان تحریک می کردند. آن امام همام  براى آگاهى مردم، شیوه دعا را به کار گرفتند ، به گونه ای که به گفته بسیاری از عالمان علوم اسلامی دعاهاى آن حضرت، بازگو کننده رویدادهاى عصر آن حضرت اند .صحیفه سجادیه که به زبور آل محمد مشهور است، اثر بی نظیرى است که در جهان اسلام،  پیوسته مورد توجه بزرگان و علما و مصنفان قرار گرفته است .
زهد حضرت امام سجاد و عبادت ایشان در میان عالمیان مثال زدنی است .آن حضرت در سخنان خود فرموده بودند :
تعصی الاله وانت تظهر حبّه                                    هذا لعمری فی الفعال بدیع
لو کنت تظهر حبه لأطعته                                      ان المحب لمن یحب مطیع
«عصیان پروردگارت می کنی و آنگاه بردوست داشتن او مصری . حقا که این  این ادعا از عجیب ترین چیز هاست .  اگر خدای را به واقع عشق می ورزیدی  اطاعت او می داشتی ، چراکه دوستدار هماره  مطیع محبوب  است.» از دیگر آثار ارزنده به جا مانده از امام سجاد(ع )، مجموعه اى تربیتى و اخلاقى است به نام رساله الحقوق  است که امام(ع ) در آن وظایف گوناگون انسان را در برابر خدا ، خود و دیگران، با بیانى شیوا و گویا بیان کرده است. فعالیت های امام ع در حوزه اجتماعی نیز سر آمد همگان است . آن حضرت  در طول عمر پر بر کتشان  خدمات بسیاری  به بخش محروم جامعه آن دیار اعطا کردند که  رسیدگى به درماندگان، یتیمان، تهیدستان و بردگان  بخشی از آنها ست .برخی از روایات بر این  نکته تاکید دارند که آن حضرت، هزینه زندگى صد خانواده تهیدست را عهده دار بود. آن امام همام در حوزه اخلاق اسلامی سر آمد دیگران بودند و در هر حال مردم را به رعایت آداب و اخلاق اسلامی سفارش می کردند    .ابی حمزه ثمالی از امام سجاد (علیه السلام) نقل می کند که آن حضرت فرمودند: «ما تجرعت جرعة غیظ أحب إلی من جرعة غیظ أعقبها صبرا؛ هیچ فروبردن خشمی در نزد من محبوبتر از فرو بردن خشمی که برای آخرت بگذارم نیست.»
بخش عمده ای اززندگی امام سجاد ع  در واقعه کربلا و وقایع پس از آن می گذرد . آن حضرت به دلیل برخی کسالت های جسمانی اجازه حضور در میدان نبرد را نیافتند و وظیفه خود را در پیام رسانی واقعه کربلا و همچنین افشای طریق حکام  جائر  وشرح دقیق واقعه کربلا برای عامه مردم به انجام رسانیدند  . آن امام همام سرانجام و در روز 12 و یا 25 محرم سال 95 هجرى، درمدینه، به دسیسه هشام بن عبدالملک، مسموم گردید و در 56 سالگى به شهادت رسید. مدفن آن حضرت در قبرستان بقیع در مدینه منوره واقع شده است.


فتح خیبر : 
در چنین روزی در سال هفتم هجری قمر قلعه خیبر به دست مبارک امیر مومنان علی ( ع ) فتح شد . پیامبر اسلام در سال هفتم هجرت تصمیم به خلع سلاح یهودیان خیبر گرفت.انگیزه پیامبر در این اقدام دو امر بود: 1- خیبر به صورت کانون توطئه و فتنه بر ضد حکومت نوبنیاد اسلامى در آمده بود و یهودیان این قلعه بارها با دشمنان اسلام در حمله به مدینه همکارى داشتند،بویژه در جنگ احزاب نقش مهمى در تقویت‏سپاه احزاب داشتند. 2- گرچه در آن زمان ایران و روم به صورت دو امپراتورى بزرگ،با یکدیگر جنگهاى طولانى داشتند،ولى ظهور اسلام به صورت یک قدرت سوم براى آنان قابل‏تحمل نبود،ازینرو هیچ بعید نبود که یهودیان خیبر آلت دست کسرى یا قیصر گردند و با آنها براى کوبیدن اسلام همدست‏شوند و یا همانطور که مشرکان را بر ضد اسلام جوان تشویق کردند،این دو امپراتورى را نیز براى درهم شکستن قدرت این آیین نوخاسته تشویق کنند. این مسائل پیامبر را بر آن داشت که با هزار و ششصد نفر سرباز رهسپار خیبر شود. قلعه‏هاى خیبر داراى استحکامات بسیار و تجهیزات دفاعى فراوان بود و مردان جنگى یهود بشدت از آنها دفاع مى‏کردند.
با مجاهدتها و دلاوریهاى سربازان ارتش اسلام قلعه‏ها یکى پس از دیگرى اما به سختى و کندى سقوط کرد ولى دژ«قموص‏»که بزرگترین دژ و مرکز دلاوران آنها بود،همچنان مقاومت مى‏کرد و مجاهدان اسلام قدرت فتح و گشودن آن را نداشتند و سردرد شدید رسول خدا صلى الله علیه و آله و سلم مانع از آن شده بود که خود پیامبر صلى الله علیه و آله و سلم در صحنه نبرد شخصا حاضر شود و فرماندهى سپاه را بر عهده بگیرد،ازینرو هر روز پرچم را به دست‏یکى از مسلمانان مى‏داد و ماموریت فتح آن قلعه را به وى محول مى‏کرد ولى آنها یکى پس از دیگرى بدون اخذ نتیجه باز مى‏گشتند.روزى پرچم را به دست ابو بکر و روز بعد به عمر داد و هر دو نفر بدون اینکه پیروزى به دست آورند به اردوگاه ارتش اسلام بازگشتند.
تحمل این وضع براى رسول خدا صلى الله علیه و آله و سلم بسیار سنگین بود.حضرت با مشاهده این وضع فرمود:«فردا این پرچم را به دست کسى خواهم داد که خداوند این دژ را به دست او مى‏گشاید;کسى که خدا و رسول خدا را دوست مى‏دارد و خدا و رسولش نیز او را دوست مى‏دارند» (1) .آن شب یاران پیامبر اسلام در این فکر بودند که فردا پیامبر پرچم را به دست چه کسى خواهد داد؟هنگامى که آفتاب طلوع کرد سربازان ارتش اسلام دور خیمه پیامبر را گرفتند و هر کدام امیدوار بود که حضرت پرچم را به دست او دهد.در این هنگام پیامبر فرمود:
على کجاست؟عرض کردند:به درد چشم دچار شده و به استراحت پرداخته است.پیامبر فرمود:على را بیاورید.وقتى على علیه السلام آمد،حضرت براى شفاى چشم او دعا کرد و به برکت دعاى پیامبر ناراحتى على علیه السلام بهبود یافت.آنگاه پرچم را به دست او داد. على علیه السلام گفت: یا رسول الله آنقدر با آنان مى‏جنگم تا اسلام بیاورند.پیامبر فرمود:به سوى آنان حرکت کن و چون به قلعه آنان رسیدى،ابتداءا آنان را به اسلام دعوت کن و آنچه در برابر خدا وظیفه دارند(که از آیین حق الهى پیروى کنند)به آنان یادآورى کن.به خدا سوگند اگر خدا یک نفر را به دست تو هدایت کند،بهتر از این است که داراى شتران سرخ موى باشى. (2) ، (3) على علیه السلام رهسپار این ماموریت‏شد و آن قلعه محکم و مقاوم را با شجاعتى بى‏نظیر فتح نمود.
پى‏نوشت‏ها:
1)«لاعطین هذه الرایة غدا رجلا یفتح الله على یدیه،یحب الله و رسوله و یحبه الله و رسوله.«ابن عبد البر»گفتار پیامبر اسلام صلى الله علیه و آله و سلم را به این صورت نقل کرده است:«لاعطین الرایة رجلا یحب الله و رسوله لیس بفرار یفتح الله على یدیه‏»(الاستیعاب فی معرفة الاصحاب،چاپ اول،بیروت،دار احیاء التراث العربی،1328 ه.ق،ج 3،ص 36).
2)شتران سرخ موى مرغوبترین و گرانترین شترها بود.
3)مسلم بن الحجاج القشیرى،صحیح المسلم،قاهره،مکتبة محمد علی صبیح(بى‏تا)ج 7،ص 121.این ماموریت‏بزرگ على علیه السلام و بیان پیامبر اسلام صلى الله علیه و آله و سلم درباره او با اندکى تفاوت،در منابع یاد شده در زیر نیز آمده است: -عبد الملک بن هشام،السیرة النبویة،تحقیق:مصطفى السقا،ابراهیم الابیاری و عبد الحفیظ شلبی،قاهره،مکتبة مصطفى البابی الحلبی،(افست مکتبة الصدر تهران)1355 ه.ق،ج 3،ص 349. -ابن اثیر،الکامل فی التاریخ،بیروت،دار صادر،1399 ه.ق،ج 2،ص 219. -الحاکم النیشابوری،المستدرک على الصحیحین،اعداد:عبد الرحمن المرعشی،چاپ اول،بیروت،دار المعرفة،1406 ه.ق،ج 3،ص 109. -محمد بن اسماعیل البخاری،صحیح البخاری،قاهره،مکتبة عبد الحمید احمد حنفی،1314 ه.ق،ج 5،ص 18. 
 

شهادت مظلومانه رجایی و باهنر :

پس از آنکه دشمنان انقلاب اسلامی نتوانستند در هجمه  هفتم تیر ضربه ای به انقلاب اسلامی وارد سازند تصمیم گرفتند که در هشتم شهریور1360 مردم کشور را با فاجعه دردناک دیگری  روبرو کنند  . در این واقعه طی یک بمب  گذاری در دفتر نخست وزیری ، رییس جمهور محمد علی رجایی و نخست وزیر حجت الاسلام والمسلمین باهنر  به در جه رفیع شهادت نایل آمدند . این واقعه نه تنها موجب منزوی شدن مردم نشد بلکه رشد و آگاهی بیشتر مردم را در پی داشت  و باعث حضور فعال آنان  در صحنه های مختلف انقلاب شد. بمب را منافقی نفوذی ، عضو سازمان تروریستی استالینیستی مجاهدین خلق به نام " کشمیری " زیر میز اتاق نشست های دفتر ریاست جمهوری کار گذاشته بود.   
شهید رجایی در سال 1312 ه ش در قزوین متولد شد. اودوره لیسانس خود را دررشته ریاضی به پایان برد و به استخدام وزارت آموزش وپرورش درآمد . شهید رجایی درسال 1340 فعالیت های سیاسی خود را آغازکرد ودرهمان زمان دستگیر وروانه زندان شد. اوپس ازآزادی به همراه شهید باهنربه سازماندهی هیات موتلفه پرداخت. شهید رجایی به مدت چهارسال درزندانهای انفرادی رژیم پهلوی به سر برد وپس ازانقلاب اسلامی موفق به ایجاد انجمن اسلامی معلمان شد . اودرسال 1358 ه .ش مسوولیت وزارت آموزش و پرورش را به عهده گرفت وپس ازیک دوره نخست وزیری وپس ازعزل ابوالحسن بنی صدر، ریاست جمهوری ایران اسلامی را به عهده گرفت  .

حجت الاسلام والمسلمین باهنر نیز در سال 1312 ه ش در کرمان به دنیا آمد . او سطوح عالی دروس حوزوی را در حوزه علمیه قم طی کرد . وی سپس به تحصیلات دانشگاهی روی آورد و موفق به دریافت در جه دکتری الهیات از دانشگاه تهران شد . شهید باهنر در سال 1341 فعالیت های سیاسی خود را  آغاز کرد و پس از سخنرانی های مختلف در مساجد علیه رژیم پهلوی ،   شش بار به زندان محکوم شد . علاوه بر این وی  در سال 1350 ممنوع المنبر شد . او در سال 1357 به فرمان امام خمینی مامور تنظیم اعتصابات شد و در همان سال نیز به فرمان امام به عضویت شورای انقلاب اسلامی در آمد . وی  پس از نمایندگی و ریاست چند نهاد  انقلابی در کابینه رجایی به سمت وزیر آموزش  و پرورش منصوب شد و وپس از ریاست جمهوری رجایی،  سمت نخست وزیری دولت او را به عهده گرفت .

روز دولت :
به مناسبت شهادت دو تن از دولت مردان جمهوری اسلامی ایران ، شهیدان رجایی و با هنر در هشتم شهریور 1360 و گرامیداشت خاطره  این عزیزان ،  د وم تا هشتم شهریور ماه  هرسال به عنوان هفته دولت و روز هشتم شهریور بنام روز دولت نامگذاری شد تا یاد آوری  خاطرات  دوران تلاش و سخت کوشی عناصری د لسوز و ایثار گر در نظام اجرایی انقلاب که تمامی همشان رفع مشکلا ت مردم بود ، باشد. 

شهادت ناجی العلی :
در چنین روزی در سال 1366 ناجی العلی کارکاتوریست مشهور جهان عرب به دست نظامیان صهیونیست ( پس از مدتی بیماری )  به  شهادت رسید . وی آثار بسیاری را در دفاع از ملت مظلوم فلسطین خلق کرد . ناجی العلی در آثار خود همواره شخصیتی را در بخشی از کادر تصویری خود تصویر می کرد که نشان از شخصیت او بود . اغلب مضامین وی در آثارش ضدصهیونیستی است.

امضای معاهده ننگین تاریخی تقسیم ایران بین روسیه تزاری و انگلیس در عهد محمد علی شاه  قاجار :  
در چنین روزی  در سال 1907 میلادی ،  قرار داد روس و انگلستان مربوط  به تقسیم ایران به دو منطقه نفوذ در پترز بورگ به امضا رسید . پس از امضای این قرار داد امین السلطان به هنگام خروج از مجلس با گلوله عباس آقا صراف آذرباییجانی به قتل رسید و قاتل نیز خود کشی کرد . این ترور ، شاه و دولت استبدادی را مرعوب ساخت . 

جدایی تیمور شرقی از اندونزی  : 
در چنین روزی در سال 1999 میلادی تیمور شرقی از اندونزی جدا شد و به استقلال دست یافت . 

تولد ژاک لوییس دیوید :
دیوید ، نقاش  فرانسوی  در چنین روزی در سال 1748 به دنیا آمد .  آثار این نقاش به سبک نئو کلاسیک است . "مرگ در مارات" عنوان  مهمترین اثر اوست .

مری ولاستونکرافت شلی :
شلی نویسنده بر جسته انگلیسی در چنین روزی در سال 1797 دیده به جهان گشود  . "فرانکیشتن "عنوان مهمترین اثر داستانی اوست .

ژاکوب هنریکوس وان هوف :
وان هوف فیزیکدان و شیمیدان هلندی در چنین روزی در سال 1852 میلادی به دنیا آمد . وی به سال 1901 میلادی نوبل را از آن خود کرد.

تولد ارنست لرد راد ر فورد :
راد رفورد فیزیکدان انگلیسی در چنین روزی در سال 1871 میلادی  دیده به جهان گشود   .او کاشف اشعه آلفا ، بتا و گاما  است .

تولد تئودور سود برگ :
این شیمیدان انگلیسی در چنین روزی در سال 1884 میلادی به دنیا آمد .  وی در سال 1926 جایزه نوبل را از آن خود کرد .

تولد وارن بافت :
بافت نویسنده آمریکایی در چنین روزی در سال 1930 میلادی  دیده به جهان گشود   ." لمس مایداس "( پادشاه اسطوره ای ) عنوان مهمترین اثر  داستانی اوست .

در گذشت کلئو پاترا :
کلئو پاترا هفتمین و مشهور ترین ملکه مصر در چنین روزی  در سال 30 قبل از میلاد در گذشت . گفته اند وی خودکشی کرد .

در گذشت لویی یازدهم :
لویی یازدهم پادشاه فرانسه در چنین روزی در سال 1483 میلادی در سن 60 سالگی در گذشت . او در میان سالهای 1461 تا 1483 میلادی براین کشور حکومت کرد .

در گذشت شارل کوبورن :
کوبورن   بازیگر آمریکایی و برنده جایزه اسکار بازیگری در چنین روزی در سال 1961 دار فانی را وداع گفت . وی به هنگام مرگ 84 سال داشت .

در گذشت اکسل استرود هال :
استرود هال موسیقیدان آمریکایی در چنین روزی در سال 1963 میلادی دار فانی را وداع گفت . وی بیشتر اوقات رهبر ارکستر بود . او در سن پنجاه سالگی  دار فانی را وداع گفت . " نمایش فرانک سیناترا "عنوان مهمترین اثر اجرای صحنه ای اوست  . 

 

منبع: خبرگزاری مهر

Logo
https://old.aviny.com/News/85/06/08/01.aspx?&mode=print