امروز سه شنبه هفتم شهریور ماه سال 1385 هجری شمسی ، مقارن است با چهارم شعبان المعظم سال 1427 هجری قمری و برابر است با بیست و نهم آگوست 2006 میلادی .

ولادت حضرت ابوالفضل العباس (ع ) :‌
حضرت ابوالفضل العباس (ع) فرزند گرامی امیر مومنان علی ( ع ) و دلیر مرد دشت کربلا  در چنین روزی در  سال 26 هجری قمری دیده به جهان گشود  . پدر بزرگوارش امام علی ابن ابی طالب ع و مادر گرامیش فاطمه، دخت حزام بن خالد بن ربیعه بن عامر کلبی و کنیه اش ام البنین  بود. حضرت عباس (ع)  در خانه ای زاده شد که جایگاه دانش و حکمت بود. آن حضرت از محضر امیرمومنان (ع)  بهره فراوان علمی برد و  از خاندان عصمت و طهارت  علوم و اسرارازلی و ابدی را  آموخت و کرامات اخلاقی را از مهبط وحی و تنزیل فرا گرفت .  زبمان دروصف شان و  مرتبت حضرت ابوالفضل العباس  قاصر است چراکه او مخزن علم و سخا و اخلاق مروت است و همه اینها در بخش های مختلف زندگی آن حضرت به گونه های مختلف متجلی  شده است . بسیاری از روایات ماثوره  به ایثار و فداکاری  آن حضرت در راه امام خویش تصریح کرده اند و این امر  به وضوح ، فضیلت و مقام آن بزرگوار را آشکار می سازد . اوج ایثار و مردانگی آن حضرت در روز پر حادثه عاشورا  آشکار می شود . واقعه آب آوردن آن حضرت برای فرزندان و خاندان حضرت حسین ابن علی ع نشانه و گویای اوج ایثار و جانبازی آن حضرت است . حضرت ابوالفضل (ع )   پس از آنکه نتوانست از میان خیل دشمنان آب را به خیمه های تشنگان انتقال دهد  مسیر برگشت خود را عوض نمود و از داخل نخلستانها برگشت  تا شاید مشک را سالم برساند . با این حال دشمنان راه را بر او بستند و او را محاصره کردند تا آنکه نوفل ازرق شمشیری به دست راست حضرت زد و آن را از بدن جدا نمود. در همین حال بود که دیدند ابوالفضل ع رجز را عوض کرد . او می فرمودبخدا قسم اگر دست راستم را ببرید من دست از دامن حسین بر نمی دارم. مشک آب را برشانه چپ قرار داد. بار دیگر نوفل ازرق، ضربه ای دیگر زد و دست چپ حضرت را از مچ جدا نمود. طولی نکشید که رجز دوباره عوض شد در این رجز فهماند که دست چپش هم بریده شده است . راویان نوشته اند به هر تقدیر،  مشک آب را چرخاند و آن را به دندان گرفت  و خویش را روی آن انداخت تا سالم بماند اما سپس تیری آمد و به مشک رسید و  آب مشک نیز  از دست رفت .در همین زمان  تیری دیگر  بر سینه حضرت  نشست  وعده ای گفته اند عمودی آهنی بر فرق مبارکش  نشست و او را از اسب به زمین انداخت و در این هنگام بود  که برادر خود حسین را برای اولین بار به نام برادر مرا دریاب خطاب  کرد .

 پس از به شهادت رسیدن آن حضرت ، ا مام حسین (ع) فرمودند: الان انکسر ظهری و قلت حیاتی-  اکنون پشتم شکست و چاره ام کم شد.... مرقد مطهر حضرت عباس ع  نزدیک محل شهادتش کنار شریعه فرات است و سن ایشان لحظه شهادت 34 سال بوده است .

 روز مبارک ولادت قمر بنی هاشم ، پرچمدار قیام خونین کربلا و سردار فد ا کار سپاه حسین ع ،   به منظور پاسداشت مقام کسانی که در راه حفظ دین و وطن خود به ایثار  در هشت سال دفاع مقدس پرداختند واز نظر سلامت جسمانی متحمل ضایعات و صدماتی شده اند  چنین روزی به عنوان روز جانباز نامیده شده است . 

درگذشت حضرت آیت الله العظمی سید شهاب الدین مرعشی نجفی :
حضرت آیت الله مرعشی نجفی در سال 1315 ه ق ، در نجف به دنیا آمد . پدرش  آیت الله سید شمس الدین محمود مرعشی  از اعاظم فقهای عصر خود بود . سید شهاب الدین  پس از فراگیری  مقدمات علوم اسلامی ، در نجف ، در درس خارج فقه و اصول آیت الله آقا ضیاء عراقی ، آیت الله شیخ احمد کاشف الغطا حاضر شد و از محضر آنان  بهره های فراوان برد . تلاش شبانه روزی  او سرانجام در 27 سالگی به ثمر نشست و او به درجه اجتهاد نایل آمد . آیت الله مرعشی نجفی در نجف ، کاظمین ، کربلا ، سامرا ، قم و تهران به تلمذ پرداخت و از محضر استادانی چون حاج شیخ عبدالکریم حائری یزدی کسب فیض کرد.ایشان از برخی از مراجع عظام تقلید اجازه اجتهاد دریافت کردند که بر خی از آنها عبارتند از: آیت الله العظمی آقا ضیاء عراقی ، آیت العظمی سید ابوالحسن اصفهانی و آیت الله العظمی شیخ عبدالکریم حایری یزدی . در طول بیش از از هفتاد سال تدریس ایشان در حوزه علمیه قم ، دانشمندان بسیاری تربیت شدند که شماری از آنان نیز از ایشان اجازه اجتهاد در یافت کردند . سید محمود طالقانی ، شهید مطهری ، شهید مفتح ، آیت الله مهدوی کنی ، شهید محمد صدوقی و...از جمله شاگردان ایشان بودند . آیت الله مر عشی نجفی در طول سالیان دراز خدمات بسیاری به جهان اسلام عرضه کرد  . تاسیس مدارس علمیه یکی از فعالیت های در خشان ایشان بوده که  مدرسه مهدیه ، مدرسه شهابیه از جمله آنهاست . کتابخانه آیت الله العظمی مرعشی  نجفی از بزرگترین کتابخانه های کشور و در ردیف کتابخانه مجلس شورای اسلامی  و کتابخانه آستان قدس رضوی است . این کتابخانه هم اکنون بیش از 250000جلد کتاب چاپی و 25000جلد کتاب خطی دارد . ایشان در طول عمر پربرکتشان بیش از یکصد و چهل و هشت کتاب ، رساله و مقاله به رشته تحریر در آوردند که شمار بسیاری از آنها هنوز به چاپ نرسیده اند . مشجرات آل رسول الله الاکرام یا مشجرات الهاشمیین و ملحقات الاحقاق از مهمترین آثار چاپ شده ایشان است . آن عالم ربانی بر ای نوشتن بر خی کتب خود به کشور های مختلفی سفر کردند و با دانشمندان و علمای ا د یان مختلف به گفتگو نشستند.  آیت الله مرعشی  نجفی  در زندگی سیاسی خود نیز همواره از نهضت امام خمینی  ره حمایت کرد و به افشای رژیم شاه پرداخت . ایشان پس از انقلاب اسلامی نیز همواره یار و یاور انقلاب اسلامی بودند  . آن عالم ربانی سرانجام پس از عمری تلاش در راه اعتلای علوم اسلامی در هفتم شهریور سال 1369 ه ش دار فانی را وداع گفت  و به دیار حق شتافت . در زندگی سراسر برکت این مرد خدا آمده است که هرگز نتوانست به زیارت خانه خداوند سبحان مشر ف شود زیرا می فرمود ، استطاعت و تمکن مالی که لازمه وجوب تشرف به خانه خداند کریم است ، ندارم .

رحلت آیت الله العظمی سید محمد تقی خوانساری:
سید محمد تقی خوانساری درار دیبهشت سال 1267 ه ق  در خانواده اهل علم وکمال دیده به جهان گشود . سید محمد تقی در هفده سالگی ادبیات  عرب و دیگر پایه های مقدماتی علوم اسلامی را فراگرفت. او در نجف در درس فقیه بزرگ و محقق بزرگ اصولی آیت الله آخوند خراسانی  شرکت کرد و در کنار آن در محضر درس آیت الله سید محمد کاظم طباطبایی و پس از ارتحال او از محضر آیت الله نایینی و آیت الله آقا ضیاء عراقی بهره های فراوان برد.  پس از آغاز جنگ نخست جهانی ، بصره و حوالی آن به تصرف قوای انگلیس در آمد . در این وضعیت  آیت الله خوانساری درس و بحث را رها کرد و در صف نخست مبارزه علیه رژیم اشغالگر انگلستان قرار گرفت .  او در که این نبرد در صف مقدم جبهه مجاهدت می کرد ،  پس از مدتی مجروح شد و به دست نیروهای  مهاجم اسیر گشت . پس از آن  آقای خوانساری و چند صد نفر از اسرا به سنگاپور فرستاده شدند . ایت الله خوانساری در این محیط نیز هرگز از  تدریس و  آموختن دست بر نداشت و توانست زبان انگلیسی را از  یک راجه هندی بیاموزد . او سرانجام پس از چهار سال اسارت آزاد شد . آن عالم ربانی  پس از آن به خوانسار بازگشت و حوزه علمیه ای بنا نهاد  و در آن شاگردان بسیاری تربیت کرد . یکی از مهمترین حوادث دوران او نماز بارانی است که آن عالم جلیل القدر  اقامه کرد . بروز خشکسالی در سال 1323 مردم قم را کلافه کرده بود . نه تنها قم که سراسر کشور در  پی حمله متفقین  دچار فقر ، گرسنگی و قحطی شده بود .  در این هنگام آیت الله خوانساری در حالی که پاها را برهنه کرده بود به  همراه عده ای به سمت صحرای خاک فرج قم حرکت کر دند . پس از این نماز بود که باران گسترده ای قم را فرا گرفت که تا آن وقت کسی چنین بارشی را ندیده بود .  آیت الله خوانساری در هنگام ملی شدن صنعت نفت نیز به یاری آیت الله کاشانی و دکتر مصدق برخاست و با فتوایی سرنوشت ساز ملی شدن صنعت نفت را خواستار شد . آیت الله خوانساری سرانجام در سال هفتم ذی حجه  1371 ه ق ، هفتم شهریور سال 1331 ه ش به دیار حق شتافت . پیکر او را در جوار حرم مطهر حضرت معصومه مدفون ساخته اند . 

در گذشت آیت الله کوه کمره ای
درچنین روزی در  سال 1299هجری قمری آیت الله سید حسین کوه کمره ای ازعلمای بر جسته جهان تشیع دیده از جهان فروبست . . از آیت الله کوه کمره ای که از استوانه های حوزه علمیه بودند آثار گرانسنگی در حوزه فقه شیعه به جای مانده است که از میان آنها می توان به الصلاه و الزکاه اشاره کرد . 

محکوم کردن شبیه سازی انسان  از سوی پاپ :
درچنین روزی در سال 2000 میلادی ،   پاپ ژان پل دوم شبیه سازی انسانی و آزمایش های جنینی را محکوم کرد و آن را مایه فساد در جهان دانست .

تولد جان لاک :
جان لاک ، معمارانگلیسی  فلسفه حکومت دموکراسی ، در چنین  روزی در سال 1632 میلادی به دنیا آمد . او در آکسفورد تحصیل کرد . نخستین اثر وی دو رساله در باب حکومت نام دارد . فلسفه  لاک را می توان چنین خلاصه کرد : استقلال افراد در یک جامعه دموکراتیک  ، اتکای اقوام و کشورها به یکدیگر در دنیایی آزاد و استقرار اخلاقیات بر مبنای  تعاون در میان همه افراد  بشر . از آثار عمده ای که لاک در آنها به تشریح عقاید فلسفی خویش پرداخته است کتب زیر  را می توان نام برد : رساله درباره فهم بشر، معقولیت کیش مسیحی و اندیشه هایی در باب تعلیم و تربیت . او در بیست و هشتم اکتبر 1704 دارفانی را وداع گفت .

ژان اوگوست دومنینک اینگره :
این نقاش فرانسوی در چنین روزی در سال 1780 میلادی به دنیا آمد . "حمام والپینکون " عنوان مهمترین اثر بصری اوست .

تولد الیور وندل هولمز :
هولمز فیزیکدان و نویسنده انگلیسی در چنین روزی  در سال 1809 دیده به جهان گشود . " نیرومندان قدیمی "عنوان مهمترین اثر داستانی اوست .

تولد آنا الا کارول :
کارول نویسنده آمریکایی  در چنین روزی در سال 1815 میلادی به دنیا آمد  . او درباره جنگ داخلی آمریکا کتب مختلفی به رشته تحریر در آورده است ." دوباره سازی "عنوان مهمترین اثر اوست .

تولد موریس مترلینگ :
این شاعرونویسنده وفیلسوف  برجسته بلژیکی درچنین روزی در سال 1862 میلادی به دنیا آمد . وی نویسند ه ای  نمادگراست و سمبلیسم به وضوح درمیان آثار او دیده می شود . وی  در سال 1911 نوبل ادبی را از آن خود کرد . موریانه ، سگ آبی و ریش قرمزی ازجمله آثار وی است . 

تولد سرریچارد اتنبورو :
این بازیگر و کارگردان آمریکایی در چنین روزی در سال 1923 به دنیا آمد . "گاندی " و" وینستون چرچیل "از عناوین مهمترین آثاری اند که وی در آن ها به ایفای نقش پرداخت .

تولد والری نیکلاس لاربو:
لاربو نویسنده  بر جسته  فرانسوی در چنین روزی در سال 1881 میلادی دیده به جهان گشود . او مترجم نیز بود . "جوانی ها "عنوان مهمترین اثر ادبی اوست .

تولد تام گان :
تام گان شاعر انگلیسی در چنین روزی  در سال 1929 میلادی به دنیا آمد . "زخم" عنوان مهمترین اثر ادبی اوست .

در گذشت آتا هوا لپا :
وی آخرین پادشاه  پرو بود که در سال 1533 میلادی  توسط متجاوزین اسپانیایی به قتل رسید .

در گذشت  اینگرید برگمن :
اینگرید بر گمن  بازیگر برجسته آمریکایی در چنین روزی در سال 1982 میلادی دار فانی را وداع گفت . او جایزه اسکار بهترین  بازیگری را از آن خود کرده یود . وی در شصت و هفتمین سال تولدش در گذشت .

 

منبع: خبرگزاری مهر


 

 
 برای این روز در روزشمار دفاع مقدس واقعه ای ثبت نگردیده است.

 

 

 

Logo
https://old.aviny.com/News/85/06/07/01.aspx?&mode=print