امروز پنج شنبه دوم شهریور سال1385 هجری شمسی ، مصادف است با بیست و نهم رجب المرجب سال 1427هجری قمری و برابراست با بیست و چهارم آگوست سال2006 میلادی .

آغازهفته دولت :
 


به مناسبت شهادت دوتن ازدولت مردان جمهوری اسلامی ، شهیدان رجایی وباهنردرهشتم شهریور1360 وگرامیداشت خاطره  این عزیزان ، د وم تا هشتم شهریورماه هرسال به عنوان هفته دولت نامگذاری شد تا یاد آورخاطرات دوران تلاش وسخت کوشی عناصری د لسوزوایثارگردرنظام اجرایی انقلاب که تمامی همشان رفع مشلات مردم بود ، باشد. دراین هفته ضمن این که دولت جمهوری اسلامی سعی دارد تا خد مات وبرنامه هایش را به اطلا ع برساند از مدیران نمونه نیز تقد یر می کند.   

شهادت سید علی اندرزگو :
 


سید علی اندرزگو در رمضان سال 1318 شمسی در بازارچه گمرک خیابان شوش  تهران در یک خانواده متوسط دیده به جهان گشود . او پس از طی دوران کودکی به  دلیل فقر خانوادگی مشغول به کار شد و در همان دوران شب ها به فراگیری  علوم  دینی می پرداخت . شهید اندرز گو در نوجوانی و سالهای شکل گیری  شخصیت اش  ضمن شناخت  نواب صفوی  با تشکیلات فداییان اسلام بیش از پیش آشنا شد . اندرز گو که در همان سالها خود را  به سلاح علم و ایمان مسلح می ساخت با درک پیام مبارزاتی امام خمینی  ره   در سن هجده سالی قدم  به عرصه مبارزه علیه رژیم منحوس پهلوی نهاد . وی پس از پانزدهم خرداد ماه سال 1342     توسط عمال ساواک دستگیر شد و تحت شدید ترین  شکنجه های ساواک قرار گرفت. وی در راستای هدفش پس ازآزادی از زندان با حاج صادق امانی ، عضو جمعیت موتلفه اسلامی آشنا  و در همین دوران وارد شاخه نظامی این تشکیلات شد . اعدام انقلابی  حسن علی منصور نخست وزیر وقت ، با همکاری شهیدان محمد بخارایی ، رضا صفار هرندی ، مرتضی نیک نژاد و حاج صادق امانی د ر این زمان جامه عمل پوشید . 
پس از این واقعه رژیم  او را غیابا به اعدام محکوم کرد . اندرزگو در همین زمان توانست به عراق مهاجرت کند وازنعمات وجودی امام خمینی ره بهره ای فراوان ببرد . اندرز گو در سال 1345 به ایران بازگشت و مجددا سرگرم فعالیت های انقلابی شد. او پس از شناسایی ساواک ، باردیگر به افغانستان رفت اما باز هم مخفیانه به  مشهد بازگشت . وی  در همین دوران با حضور در لبنان و تماس با سازمان الفتح ، تعلیمات نظامی را نیز فراگرفت . اندرز گو، به این دلیل که همواره  تحت تعقیب ساواک بود ، مرتب از خانه ای به خانه ای ، از محله ای به محله ای و از شهری به شهری در حال جابجایی بود وبا کمال فرا ست و زیرکی یک      مجاهد راستین لحظه ای ازفعالیت ضد طاغوت زمان، باز نمی ماند. سرانجام پس ازسال ها  مبارزه بی
امان علیه رژیم شاهنشاهی در چنین روزی در سال 1357که مصادف با ایام شهادت امیرالمومنین علی (ع) ، سر سلسله شهیدان شیعه بود ، هنگام اذان در شامگاه ما ه  مبارک رمضان  با زبان روزه در کمین خفاشان رژیم آمریکایی شاه افتاد و دعوت حق را لبیک گفت و به درجه رفیع  شهادت نایل آمد . 

احداث  خط لوله انتقال گاز  ترکمنستان از طریق ایران به  اروپا :
در چنین روزی در سال 1373 ه ش رو سای جمهور ایران و ترکمستان با حضور در محل پالایشگاه نفت تهران، عملیات احداث خط لوله انتقال گاز ترکمنستان به اروپا را از طریق خاک جمهوری اسلامی ایران افتتاح کردند . 

وقوع جنگ چالدران :
در چنین روزی در سال 1514 میلادی جنگ چالدران بین دولتین ایران و عثمانی به وقوع پیوست .در این جنگ شاه اسماعیل صفوی به دلیل نداشتن سلاح جنگی آتش زا به طرز سختی از سلطان سلیم عثمانی  شکست خورد و بخش هایی از غرب کشور به امپرطوری عثمانی واگذار شد . پس از این جنگ صفویان تصمیم به تشکیل ارتشی منسجم با سلاح آتشین گرفتند . این شکست در زمان شاه عباس معروف به کبیر تلافی شد و سرزمین های از دست رفته ، باز پس گرفته شد.  حماسه چالدران باعث تشکیل دولت ملی ایران شد که بعد از 900 سال ،  بار دیگر برصحنه جغرافیای سیاسی دنیا قرار گرفت .  

 جنگ شدید میان شوروی و آلمان   :
در چنین روزی در سال 1942 میلادی و در میانه جنگ جهانی دوم یکی از شدید ترین نبرد ها میان دو کشور آلمان و شوروی سابق در جبهه شرقی در گرفت . گفته می شود در این روز بیش از چهل هزار سرباز از متخاصمین کشته و مجروح شدند . 
 

لاک و مهر شدن ساختمان حزب کمونیست :
پس از فرو پاشی شوروی سابق و مضمحل شدن کمونیسم در این کشوربا پروستاریکای گورباچف ،  در چنین روزی در سال 1991 میلادی  ساختمان مرکزی این حزب  مهر وموم شد .
 

افتتاح پل ارتباطی رژیم صهیونیستی  با اردن :
در چنین روزی در سال 1999 میلادی پل اردن که رژیم صهیونیستی  را به جهان عرب متصل می ساخت افتتاح شد .

تولد  لویی شانزدهم :
لویی شانزدهم آخرین پادشاه فرانسه در چنین روزی  در سال 1754 میلادی به دنیا آمد . او د ر بین سالهای 1774 تا 1792 بر این کشور حکومت کرد . وی بدنبال انقلاب فرانسه با گیوتین اعدام شد .

تولد ارنست کرنک :
کرنک آهنگساز بر جسته اطریشی در چنین روزی در سال 1900 میلادی به دنیا آمد . "جانی اسپیلت " عنوان مهمترن اثر موسیقایی وی است .

تولد کنستان لامبرت :
لامبرت آهنگساز بر جسته انگلیسی در چنین روزی در سال 1905 میلادی به دنیا آمد ." شاه پست " عنوان مهمترین اثر موسیقایی اوست .

تولد آرتور آدم اف :
آدم اف  نمایشنامه نویس  بر جسته روس در چنین روزی در سال 1908 میلادی به دنیا آمد .   " پاولو پائولی "عنوان مهمترین اثر ادبی اوست .

تولد مارک راشل :
راشل ، هجو نویس سیاسی آمریکایی  در چنین روزی در سال 1932 به دنیا آمد . او پینانیست هم بود ." مردم واقعی" عنوان مهمترین اثر اوست .

در گذشت  رودلف والنتیون :
والنتیون هنرمند و بازیگر ایتالیایی الاصل در چنین روزی در سال 1926 میلادی در گذشت . وی به عنوان  ستاره  سینمای  صامت مشهور است . "عاشق بزرگ "عنوان مهمترین فیلمی  است که او در آن  ایفای نقش کرده است .

60/06/02
سركوب حمله كماندوها و تانك‌هاي دشمن به سوسنگرد.
65/06/02
بررسي طرح مانور لشكر7، مشكلات توپخانه61 محرم و معضلات لجستيكي يگانهاي عملكننده در عمليات جزيره مجنون و مسائل حفاظت در قرارگاه نصرت. عمليات هواپيماهاي عراقي در منطقه فاو، بمباران پل اروند و تجاوز به حريم هوايي خارك. بازرسي كشتيهاي خارجي در خليجفارس توسط نيروي دريايي ارتش جمهورياسلامي. اسارت پنج تن از نيروهاي خودي در محور سنندج مريوان به دست عناصر كومهله. ارسال كمكهاي مردمي از شهرري و بخشهاي آن به مناطق جنگي. امام خميني: مقدسين[صلح را به امام علي] تحميل كردند... ما بايد به حسب رأي ملتمان جنگ را ادامه دهيم. اگر بخواهيد كه كشورتان آباد بشود، اسلامي بشود، بايد مجهز شويد تا اين كه كلك اين مرد[صدام] را بكنيد. صدام الان گيج است، بايد يك سيلي ديگري بخورد و برود سراغ كارش. گشايش دومين سمينار سراسري "لبيك يا امام" ستادهاي پشتيباني جنگ استانها با سخنراني آقايان هاشميرفسنجاني و محسن رضايي و با حضور جمعي از وزيران، اعضاي شوراي عالي جنگ، ستاد مركزي و ستادهاي پشتيباني جنگ استانها، ائمه جمعه، استانداران سراسر كشور، فرماندهان سپاه و ارتش و مسئولان جهاد سازندگي؛ سخنان مطرح شده دربارة اهميت پشتيباني از جبهه ها؛ دستگيري حجاج ايراني به اتهام داشتن مواد منفجره؛ ضرورت تداوم حملات و همكاري جدي تمام ارگانها و نهادها براي رسيدن به هدف نهايي. صدام در مصاحبه با يك روزنامه عراقي: «تبعيت و وفاداري ملت عراق در جنگ مشهود است. من تمام زندگيام را فداي ملت كردهام.» گفتوگوي عرفات با صدام. گزارش تحقيقي يك گروه دولتي آلمان غربي از اقتصاد ايران. عزيمت دكتر ولايتي به دمشق براي شركت در اجلاس وزيران خارجه ايران، ليبي و سوريه. در مصاحبه آقاي هاشمي رفسنجاني با روزنامه مصري الشعب مطرح شد: فعاليت احزاب در كشور، تركيب نيروها در مجلس، اختلاف نظر بين مسئولان، رابطه ايران با فرانسه و امريكا، رابطه سوريه با عراق، رد هرگونه دعوت از ياسر عرفات براي ميانجيگري.
 66/06/02
 استقرار نيروهاي امريكايي، انگليسي و فرانسوي در خليج فارس و ورود بيش از 60 فروند ناو جنگي مين‌روب بلوك غرب به خليج فارس.

 بسته شدن سفات خانه‌هاي ايران در فرانسه و انگليس

پيام دكتر ولايتي به دبيركل سازمان ملل متحد در مورد حملات هوايي عراق به مناطق مسكوني جمهوري اسلامي ايران .

 اعزام نيروهاي مردمي به جبهه‌هاي جنگ از استان خوزستان ، قم ، بوشهر ، يزد ، نهاوند و جيرفت .

 سومين سمينار پشتيباني جنگ تحت عنوان “ لبيك‌ يا امام “ با شركت آقايان خامنه‌اي هاشمي ، مهندس موسوي ، محسن رضايي ، تيمسار سهرابي و ديگر مقامات كشوري و لشكري و سخنان آنها در مورد مسائل مختلف جنگ و اوضاع خليج‌فارس .

 ديدار معاون وزارت امورخارجه جمهوري اسلامي ايران با دبيركل سازمان ملل متحد و رييس شوراي امنيت در نيويورك . گزارش خبرگزاري فرانسه ، مصاحبه رجايي‌خراساني و سخنان “ فيليپس اوكلي “ سخن‌گوي وزارت خارجه امريكا در اين مورد .

 ديدار آقايان معيري ، لواساني و سرمدي از كشورهاي مختلف اروپايي ، آسيايي و افريقايي و تشريح موضع جمهوري اسلامي ايران در قبال پايان جنگ .

 اعلام برهم خوردن آرامش كاروان نفت‌كش‌هاي كويتي تحت حفاظت امريكا به‌وسيله يك فروند ناوچه ايراني پس از عبور از تنگه هرمز . ايران هرگونه برخورد را با اين كاروان تكذيب كرد .

 پيدا شدن لاشه هلي‌كوپتر امريكايي از بستر دريا كه بر اثر برخورد با ناو “ لاسال “ سقوط كرده بود .

 ثبت چهار فروند نفت‌كش جديد كويت در امريكا و انگلستان .

 مخالفت مجدد شوروي با اعمال تحريم تسليحاتي عليه ايران و انتقاد از حضور نظامي امريكا در منطقه .

 مصاحبه شيرين هانتر در مورد اهداف امريكا در خليج‌فارس : جلوگيري از نفوذ شوروي ، پشتيباني از اعراب و فشار ايران .

 مطالب ديلي‌ اكسپرس و تايم هلند در مورد سود بردن ايران از آرامش به‌وجودآمده در خليج‌فارس .

 تشديد اختلافات در اجلاس فوق‌العاده وزيران خارجه كشورهاي عضو اتحاديه اعراب و تعليق آن براي چند ساعت . موضع كشورهاي مختلف در مورد قطع‌رابطه با ايران يا اقدام به ميانجي‌گري ميان ايران و عراق در گزارش گاردين ، خبرگزاري فرانسه ، راديو بي . بي . سي .

 دعوت روزنامه كويتي “ الانباء “ از شوراي همكاري خليج‌فارس براي ورود به جنگ عليه ايران و سخن ميشل عفلق در مورد مسئوليت كل اعراب در قبال جنگ ايران و عراق .

 مصاحبه مطبوعاتي حجت‌الاسلام والمسلمين مهدي كروبي در تهران و سخنان وي در تشريح جزئيات توافق ايران و عربستان براي مراسم “ برائت از مشركين “ و حمله مأموران عربستان سعودي به صفوف حجاج‌ بيت‌الله‌الحرام . دعوت عربستان از خبرنگاران خارجي براي تهيه عكس و خبر

Logo
https://old.aviny.com/News/85/06/02/01.aspx?&mode=print