امروز چهارشنبه اول شهریور ماه سال 1385 هجری شمسی ، مقارن است با بیست و هشتم رجب المرجب سال 1427 هجری قمری و برابر است با بیست و سوم آگوست 2006 میلادی .

روز بزرگداشت حکیم بوعلی سینا :
ابوعلی حسین ابن عبد الله ، معروف به شیخ الرییس پزشک ، ریاضیدان ، فیلسوف و منجم ایرانی در سال 370 ه ق در خرمثین از توابع بخارا به دنیا آمد . وی در هجده سالگی    چنانکه خود نوشته است از تعلم همه علوم فارغ شد و دربیست و یک سالگی دست یه تالیف و تصنیف زد . در بیست و دو سالگی پدرش در گذشت و ابن سینا متصدی شغل او شد . او بعد ها به علت  نابسامانی اوضاع سیاسی بخارا ، این شهر را ترک گفت  و به گرگانج  نزد خوارزمشاه رفت . سلطان غزنوی همان هنگام از او خواست که به غزنه رود اما بوعلی خواسته او را نپذیرفت . ابن سینا در بازگشت به گرگان با ابو عبید جوزجانی آشنا شد و هم در این سفر کتاب المختصر الاوسط ، کتاب المبدا والمعاد و مقداری از کتب قانون و نجات را تالیف کرد .حکیم  ابو علی  سینا در حدود 405 ه ق به ری رفت و در اوایل سال بعد به قزوین عزیمت کرد و از آنجا با سفر به همدان در این شهر  رحل اقامت گزید و نه سال در آن شهر ساکن بود تا اینکه در میان دیلمیان به وزارت رسید . بر اثر سعایت معاندان شیخ پس از وزارت ، چهار ماه به زندان افتاد و در این مدت چند کتاب و رساله مهم تالیف کرد . ابن سینا تا آخر به در خدمت علاء الدوله کاکویه بود تا آنکه در سال 428ه . ق در همدان در گذشت . پیکر او در همدان  مدفون است . در مشرق زمین فلسفه یونانی هیچگاه مفسری با عمق و دقت ابن سینا نداشته است . وی  آرای  آنان را با نظرات یکتا پرستی اسلام در هم می  آمیخت و به این طریق در فلسفه مشا مباحثی آورد که در اصل یونانی آن سابقه ای نداشته است . او در حوزه علم طبابت نیز استادی حاذق و طبیبی عالم بود به گونه ا ی که بسیاری از بیماری های صعب العلاج آن دوران را درمان می کرد . وی  در حوزه نجوم و ریاضی نیز صاحب رای است . به پاس ارج  نهادن به تلاش های پزشکی آن عالم بزرگوار روز اول شهریور هر سال به یاد او بنام روز پزشک گرامی داشته می شود .


درگذشت ناتل خانلری :

درچنین روزی در سال 1369 پرویز ناتل خانلری از ادبا و ومحققان ادب فارسی دیده از جهان فروبست . خانلری پس از در یافت در جه دکترای خود به تحقیق در حوزه ادبیات فارسی مشغول شد که مهمترین آنها انتشار مجله ادبی سخن بود . وی همچنین در دوران زندگی خود آثار مختلفی را در باره ادب فارسی و پیوند آن با اسلام منتشر ساخت . 

وقوع جنگ چالدران :
در چنین روزی در سال 1514 میلادی جنگ چالدران بین دولتین ایران و عثمانی به وقوع پیوست .در این جنگ شاه اسماعیل صفوی به دلیل نداشتن سلاح جنگی آتش زا به طرز سختی از سلطان سلیم عثمانی  شکست خورد و بخش هایی از غرب کشور به امپرطوری عثمانی واگذار شد . پس از این جنگ صفویان تصمیم به تشکیل ارتشی منسجم با سلاح آتشین گرفتند . این شکست در زمان شاه عباس معروف به کبیر تلافی شد و سرزمین های از دست رفته ، باز پس گرفته شد.  حماسه چالدران باعث تشکیل دولت ملی ایران شد که بعد از 900 سال ،  بار دیگر برصحنه جغرافیای سیاسی دنیا قرار گرفت .  

 جنگ شدید میان شوروی و آلمان   :
در چنین روزی در سال 1942 میلادی و در میانه جنگ جهانی دوم یکی از شدید ترین نبرد ها میان دو کشور آلمان و شوروی سابق در جبهه شرقی در گرفت . گفته می شود در این روز بیش از چهل هزار سرباز از متخاصمین کشته و مجروح شدند . 
 

لاک و مهر شدن ساختمان حزب کمونیست :

پس از فرو پاشی شوروی سابق و مضمحل شدن کمونیسم در این کشوربا پروستاریکای گورباچف ،  در چنین روزی در سال 1991 میلادی  ساختمان مرکزی این حزب  مهر وموم شد .

 

افتتاح پل ارتباطی رژیم صهیونیستی  با اردن :

در چنین روزی در سال 1999 میلادی پل اردن که رژیم صهیونیستی  را به جهان عرب متصل می ساخت افتتاح شد .

تولد  لویی شانزدهم :
لویی شانزدهم آخرین پادشاه فرانسه در چنین روزی  در سال 1754 میلادی به دنیا آمد . او د ر بین سالهای 1774 تا 1792 بر این کشور حکومت کرد . وی بدنبال انقلاب فرانسه با گیوتین اعدام شد .

 

تولد ارنست کرنک :
کرنک آهنگساز بر جسته اطریشی در چنین روزی در سال 1900 میلادی به دنیا آمد . "جانی اسپیلت " عنوان مهمترن اثر موسیقایی وی است .

تولد کنستان لامبرت :
لامبرت آهنگساز بر جسته انگلیسی در چنین روزی در سال 1905 میلادی به دنیا آمد ." شاه پست " عنوان مهمترین اثر موسیقایی اوست .

تولد آرتور آدم اف :
آدم اف  نمایشنامه نویس  بر جسته روس در چنین روزی در سال 1908 میلادی به دنیا آمد .   " پاولو پائولی "عنوان مهمترین اثر ادبی اوست .

تولد مارک راشل :
راشل ، هجو نویس سیاسی آمریکایی  در چنین روزی در سال 1932 به دنیا آمد . او پینانیست هم بود ." مردم واقعی" عنوان مهمترین اثر اوست .

در گذشت  رودلف والنتیون :
والنتیون هنرمند و بازیگر ایتالیایی الاصل در چنین روزی در سال 1926 میلادی در گذشت . وی به عنوان  ستاره  سینمای صامت مشهور است . " عاشق بزرگ " عنوان مهمترین فیلمی  است که او در آن  ایفای نقش کرده است .

 

 

 

 

01/06/59

پراودا از برژینسكی: هدف اصلی سرنگون ساختن رژیم كنونی ایران است.

01/06/61

انتخاب بشیر جمیل به ریاست جمهوری لبنان

طرح 2 ماده‌ای ریگان برای خاورمیانه
01/06/62
دیدار هیئت بلندپایه سیاسی اقتصادی ایران از لیبی و سوریه
01/06/65
پایان سومین مرحله مانور غواصها در اسكله آذرپاد جهت آمادگی برای عملیات العمیه. پیگیری رفع نواقص عملیات دربندیخان در قرارگاه نجف؛ اسارت چهار نیروی دژبانی منطقه و شهادت سرتیم شناسایی لشكر27؛ موفقیت اجرای طرح فریب دشمن در مریوان، سومار و سوركوه. فرمانده سپاه در جمع فرماندهان یگانهای عملكننده در عملیات دربندیخان با تأكید بر آمادگی هرچه بیشتر فرماندهان و تداوم عملیات گفت: امام فرمودند: سرعت عمل بهخرج دهید و ادامه بدهید. اطلاعیه ستاد مشترك ارتش مبنیبر بمباران مناطق نظامی استان دیالی عراق. فرمانده نیروی دریایی ارتش ادعای یك روزنامة سوئدی مبنیبر اینكه ناوهای امریكایی یك نفتكش نروژی را در خلیجفارس اسكورت كردهاند، تكذیب كرد. قاسملو(رهبر حزب دمكرات) در مصاحبه با تایمز: ما 200 هزار نظامی ایران را به نفع عراق در كردستان درگیر نگاه داشتهایم. مزاحمین ما در كردستان، بنیادگرایان مذهبیاند. اعزام ششمین كاروان راهیان كربلا از استان كردستان. تحلیل نشریات "یو.اس.نیوز"، "جروز آلم پست" و "داوار"، از وضعیت رژیم عراق؛ چشمانداز آینده جنگ؛ نگرانی عراقیها از هجوم ایران و اقدامات صدام در واگذاری قسمتی از اختیارات به دیگران. واكنش روزنامههای منطقه در مورد تهدید دیروز آیتالله خامنهای مبنیبر قطع صدور نفت از خلیجفارس؛ الرأیالعام: «تهدید یا گسترش جنگ موجب بحرانی شدن اوضاع و دخالت نیروهای بیگانه در منطقه خواهد شد. حمایت از عراق از اصول قومگرایی و حقایق ملی این كشورها سرچشمه میگیرد.» پاسخ صدام حسین به پیام تبریك ریگان كه بهمناسبت عید قربان ارسال شده بود؛ بغدادآبزرور: جهان شروع به بازسازی سیاست خود با عراق كرده است. سفر یك هیئت نظامی مصری برای بررسی كمكهای درخواستی عراق و تقویت سیستم ضدهوایی این كشور؛ الشرق الاوسط(عربستان): «در مذاكرات وزیران جنگ عراق و مصر، تجهیز عراق به موشكهای ساخت مصر مورد بررسی قرار گرفت.» گزارش خبرگزاری یونان درباره مقدار، شرایط و منابع تأمین مالی قرارداد بین عراق و مصر. در پی سفر سه روز پیش وزیرخارجه سوریه، معاون رئیسجمهور سوریه وارد تهران شد. السیاسه: «خدام حامل پیام فهد به مقامات ایران بود.» رادیو اسرائیل: «توسعه جنگ میتواند علت اصلی این سفرهای پیاپی باشد.» بی.بی.سی: ممكن است سوریه هشدار امریكا به ایران را ابلاغ كردهباشد. موگابه كوشش برای هماهنگی مذاكره ایران و عراق را از اهداف میزبانی كنفرانس غیرمتعهدها خواند. رئیس جمهور پاكستان: برای پایان جنگ باید دعا كنیم، زیرا پایان جنگ معجزه است. بررسی دعاوی ایران و امریكا و شركتهای ذینفع در دادگاه لاهه.
01/06/66
حمله گسترده هواپیماهای عراق به دو مجتمع شمیمایی رازی و ایران ـ ژاپن در بندر امام خمینی ، كارخانه سیمان درود و یك واحد پست انتقال نیرو در تبریز . بازتاب حملات هوایی عراق : بی . بی . سی . و خبرگزاری فرانسه : ممكن است عراق دور جدید حمله به شهرها را از سر بگیرد . حمله به یك گروه راهسازی در منطقه سرو . تلاش برای نفوذ به داخل مهاباد ، حمله چتههای حزب دمكرات به تأمینهای جاده اشنویه و منطقه باویسی . بازدید دومین گروه خبرنگاران خارجی از منطقه عملیاتی “ نصر7 “ ، توضیحات یكی از فرماندهان سپاه و گزارش خبرنگار روزنامه “ ال پائیس “ از این عملیات . آمادهباش مراكز پدافند شیمیایی استان خوزستان و برگزاری مانور ایثار در خرمآباد برای مقابله با حملات شیمیایی . اعزام نیروهای رزمی تخصصی كیمته انقلاب اسلامی و داوطلبان مردمی استان خوزستان به جبهههای جنگ . سخنان آیتالله مشكینی در دیدار با نیروهای اعزامی به آموزش . اهدای كمكهای مردمی به جبهههای جنگ . اعلام طرح اعزام “ حماسهسازان عاشورا “ در ماه محرم . نامگذاری یازدهم محرم بهنام روز تجلیل از اسیران و مفقودان . برگزاری سمینار توجیهی طرح اعزام حماسهسازان عاشورا . تشكیل كمیتههای مردمی حمایت از رزمندگان به كوشش سپاه یكم ثارالله . سخنان رییس جمهوری و فرمانده كل سپاه در خصوص مسائل خلیجفارس و پایان جنگ ایران و عراق . دیدار رییس جمهور و اعضای هیئت دولت با امام امت و سخنان ایشان در خصوص اهمیت بیشتر فاجعه مكه نسبت به مسائل دیگر . انتقاد آیتالله ابراهیم امینی از ضعف تبلیغات در خارج از كشور در مورد فاجعه مكه . حركت پنجمین كاروان نفتكشهای كویتی به سوی تنگه هرمز . گزارش رویتر در مورد ضعفهای امریكا در خلیجفارس . انتقاد هرالدتریبون از استراتژی امریكا در قبال ایران . آبزرور هر دو طرف تمایل به آرامش دارند . مباحثه تلویزیونی غیر مستقیم دكتر لاریجانی با ریچارد مورفی معاون وزیر خارجه امریكا در مورد حضور نظامی امریكا در منطقه ، تأمین آرامش و اهمیت خلیجفارس ، شرایط پایان جنگ و كمك به آزادی گروگانها . افتتاح اجلاس فوقالعاده وزیران خارجه اتحادیه عرب در تونس به منظور اتخاذ یك موضع واحد در قبال جنگ ایران و عراق و بحران خلیجفارس . انتقاد شدید سعودالفیصل و شاذلی قلیبی از ایران . موضع كشورهای عربی در اجلاس وزیران خارجه اعضای اتحادیه عرب در تونس و گزارش خبرگزاری فرانسه ، رادیو دمشق ، روزنامه كویتی السیاسه از این اجلاس .

اسكورت نفت‌كشهای كویتی توسط كشتیهای جنگی آمریكا (به منظور محدود كردن نفوذ شوروی در خلیج فارس)

حمله عراق به سیاستهای شوروی در خلیج فارس

توافق عمان با آمریكا جهت در اختیار گذاردن تاسیسات: ... این كشور به آمریكا

موافقت ایران با میانجیگری شوروی در جنگ تحمیلی (در صورت محاكمه متجاوز)

توانایی ایران در مین‌گذاری خلیج فارس

بمباران مناطق كردنشین عراق توسط رژیم صدام

مخالفت مسكو با اعمال مجازات شورای امنیت علیه ایران و مخالفتش با تحریم تسلیحاتی ایران در شورای امنیت

ازسرگیری حملات عراق به هدفهای اقتصادی ایران و مخصوصاً تاسیسات نفتی (این حملات كه از دو هفته پیش آغاز شده است به منظور مجبور كردن ایران به قبول پیشنهاد آتش‌بس سازمان ملل است)

حمله گسترده هواپیماهای عراق به دو مجتمع شمیمایی رازی و ایران ـ ژاپن در بندر امام خمینی ، كارخانه سیمان درود و یك واحد پست انتقال نیرو در تبریز .

بازتاب حملات هوایی عراق : بی . بی . سی . و خبرگزاری فرانسه : ممكن است عراق دور جدید حمله به شهرها را از سر بگیرد .

حمله به یك گروه راه‌سازی در منطقه سرو . تلاش برای نفوذ به داخل مهاباد ، حمله چته‌های حزب دمكرات به تأمین‌های جاده اشنویه و منطقه باویسی .

بازدید دومین گروه خبرنگاران خارجی از منطقه عملیاتی “ نصر7 “ ، توضیحات یكی از فرماندهان سپاه و گزارش خبرنگار روزنامه “ ال پائیس “ از این عملیات .

آماده‌باش مراكز پدافند شیمیایی استان خوزستان و برگزاری مانور ایثار در خرم‌آباد برای مقابله با حملات شیمیایی .

اعزام نیروهای رزمی تخصصی كیمته انقلاب اسلامی و داوطلبان مردمی استان خوزستان به جبهه‌های جنگ . سخنان آیت‌الله مشكینی در دیدار با نیروهای اعزامی به آموزش .

اهدای كمك‌های مردمی به جبهه‌های جنگ . اعلام طرح اعزام “ حماسه‌سازان عاشورا “ در ماه محرم .

نام‌گذاری یازدهم محرم به‌نام روز تجلیل از اسیران و مفقودان .

برگزاری سمینار توجیهی طرح اعزام حماسه‌سازان عاشورا . تشكیل كمیته‌های مردمی حمایت از رزمندگان به كوشش سپاه یكم ثارالله . سخنان رییس جمهوری و فرمانده كل سپاه در خصوص مسائل خلیج‌فارس و پایان جنگ ایران و عراق .

دیدار رییس جمهور و اعضای هیئت دولت با امام امت و سخنان ایشان در خصوص اهمیت بیش‌تر فاجعه مكه نسبت به مسائل دیگر . انتقاد آیت‌الله ابراهیم امینی از ضعف تبلیغات در خارج از كشور در مورد فاجعه مكه .

حركت پنجمین كاروان نفت‌كش‌های كویتی به سوی تنگه هرمز .

گزارش رویتر در مورد ضعف‌های امریكا در خلیج‌فارس . انتقاد هرالدتریبون از استراتژی امریكا در قبال ایران . آبزرور هر دو طرف تمایل به آرامش دارند .

مباحثه تلویزیونی غیر مستقیم دكتر لاریجانی با ریچارد مورفی معاون وزیر خارجه امریكا در مورد حضور نظامی امریكا در منطقه ، تأمین آرامش و اهمیت خلیج‌فارس ، شرایط پایان جنگ و كمك به آزادی گروگان‌ها .

افتتاح اجلاس فوق‌العاده وزیران خارجه اتحادیه عرب در تونس به منظور اتخاذ یك موضع واحد در قبال جنگ ایران و عراق و بحران خلیج‌فارس . انتقاد شدید سعود‌الفیصل و شاذلی قلیبی از ایران .

موضع كشورهای عربی در اجلاس وزیران خارجه اعضای اتحادیه عرب در تونس و گزارش خبرگزاری فرانسه ، رادیو دمشق ، روزنامه كویتی السیاسه از این اجلاس .

 

Logo
https://old.aviny.com/News/85/06/01/01.aspx?&mode=print