شهید آوینی

 

امروز دوشنبه سی ام مرداد ماه سال 1385 هجری شمسی ، مقارن است با بیست و ششم رجب المرجب سال 1427 هجری قمری و برابر است با بیست و یکم آگوست 2006 میلادی .

 

حمله عمال رضاخان به مسجد گوهر شاد :
نظام دیکتاتوری رضا خان بر این باور بود که با ایجاد مجموعه تحولات مورد نظر خود به اجبار، ملت ایران را از فرهنگ اسلامی  جدا می کند . پس از یک دوره  اسلام زدایی  و تهاجم وسیع علیه روحانیت ، "روحانیت "این گروه آگاه اجتماعی پس ازطرح موضوع کشف حجاب وفراهم کردن محیط وحشت برای زنان مسلمان وبرداشتن پوشش آنان در معابرعمومی توسط جیره خواران رضا خانی ،  اعتراضات خود را نسبت به مقوله کشف حجاب  به گوش رضا خان رساندند.  در این میان پس از موضع گیری های   گسترده روحانیان  علیه " ضد اصلاحات "  رضاخانی ، شیخ غلامرضا طبسی ، شیخ شمس نیشابوری وآیت الله  قمی در مشهد توسط قزاقان دستگیر وروانه زندان شدند . پس از این گونه دستگیری ها روند اعتراضات علیه رژیم رضاخان گسترش یافت وگروه های مختلف مردم  مشهد در مسجد گوهرشاد و صحن حرم مطهر امام رضا(ع) تحصن و تجمع کردند ،  در سحرگاه چنین روزی در سال 1314 ه ش ،  توپهای سنگین روبروی مسجد گوهرشاد شروع به غرش کردند و حرم پاک امام هشتم (ع)را هدف قرار دادند .عمال رضا خان  دراین تهاجم وحشیانه علاوه بر تخریب بخشی از حرم ، بیش از دو هزار تاپنج هزار تن از مردم پناهنده درحرم  را به خاک و خون کشیدند . در این حمله سبعانه  هزار و پانصد نفررا نیزدستگیر شدند .


 روز جهانی مسجد :
در سال 1969 میلادی مسجد الاقصی قبله نخست مسلمانان جهان به دست صهیونیست های جنایتکار به آتش کشیده شد . پس از این واقعه ،  همه ساله بیست و یکم آگوست به عنوان روز جهانی مسجد ، گرامی داشته می شود .اما در سال جاری هفته بزرگداشت مساجد در کشورهای اسلامی با برنامه های متنوع اجرا می شود . سازمان کنفرانس اسلامی هفته بزرگداشت مساجد را تصویب کرده است. این هفته از 30مرداد ماه  آغاز می شود و تا 5 شهریور ادامه دارد. 

 روز بزرگداشت علامه مجلسی :
علامه محمد باقر مجلسی عالم بزرگ جهان تشیع   به سال 1037 هجری دیده به جهان گشود . پدرش مولا محمد تقی مجلسی از شاگردان شیخ بهایی و در علوم اسلامی از سر آمدان  روز گار خود به شمار می آمد . او در چنین   خاندانی رشد و نمو کرد . وی درس و بحث را در چهار سالگی نزد پدر آغاز کرد . نبوغ سرشار او به حدی بود که در چهارده سالگی از ملاصدرا اجازه روایت گرفت و سپس در حضور استادانی چون شیخ حر عاملی ، ملا محسن فیض کاشانی ، و ملا صالح مازندرانی زانوی ادب زد و از افکار و اندیشه های آنان بهره های فراوان بر د . او در طول عمر پر بر کت خویش شاگردان بسیاری نیز تربیت کرد که از میان آنها می توان به ملا محمد کاظم شوشتری ، مولی ابراهیم جیلانی ، محمد رضا اردبیلی ، ملا محمد باقر لاهیجی و ... اشاره کرد . علامه در طول عمرپر برکت  خود دست به کار سترگی زد که کمتر کسی در آن زمان یارای انجام چنین کاری را داشت  . وی با جمع آوری روایات مختلف معصومین ، دست به تدوین دایره المعارفی در این باره زد که در نوع خود بی نظیر است . این دایره المعارف " بحار الانوار"  نام گرفت . علامه علاوه براین مجموعه کتاب های بسیار دیگری نیز نگاشت که از میان آنها می توان به شرح اربعین ، رساله الاعتقادات ، رساله فی الشکوک ، حق الیقین ، عین الحیوه ، حلیه المتقین ، حیوه القلوب ، مشکوه الانوار ، رساله در د یات ، رساله در رجعت ، رساله در آداب نماز و... اشاره کرد . ایشان  پس از عمری تلاش و کوشش در راه اعتلا و نشر معارف حقه اسلام در بیست و هفتم رمضان 1111 ه  ق چشم از جهان فروبست و پیکر پاکش را در کنار مسجد جامع اصفهان و جنب مد فن پدر فرزانه اش مولی محمد تقی مجلسی به خاک سپردند .
 


تولد فیلیپ دوم آگوستوس :
فیلیپ دوم  آگوستوس نخستین پادشاه  فرانسه در چنین  روزی در سال 1165 میلادی به دنیا آمد . او در بین سالهای 1179 تا 1223 میلادی بر این کشور حکومت کرد .

تولد هوبرت گوتیه :
هوبرت گوتیه ، دانشمند و مهندس فرانسوی در چنین روزی در سال 1660 میلادی دیده به  جهان گشود . او برای نخستین بار در جهان، اندیشه های خود را درباره  پل سازی در کتابی به همین نام جمع آوری کرد . 
تولد اگوستین لوییس :این ریاضیدان فرانسوی در چنین روزی در 1789 میلادی به دنیا آمد .

تولد اوبری ونسان برد سلی :
بردسلی،  هنرمند و تصویر گر انگلیسی در چنین روزی در سال 1872 میلادی به دنیا آمد . او در  دهه آخر قرن نوزدهم میلادی   حرکت زیباشناسانه ای را در طراحی  به اجرا گذاشت .
 
 تولد رو آرک برادفورد :
برادفورد نویسنده و طنز پرداز آمریکایی در چنین روزی در سال 1896 میلادی به دنیا آمد . وی آثار داستانی بسیاری در حوزه های  داستان کوتاه و فولکلور از خود به جای گذاشت .آثار او عمدتا در حوزه در گیری و کشمکش میان سفید پوستان و سیاه پوستان آمریکاست . 

تولد دکتر روی کی مارشال :
این دانشمند آمریکایی در چنین روزی در سال 1909 میلادی به دنیا آمد ." طبیعت اشیا "عنوان مهمترین اثر علمی اوست .

تولد مارت کرولی :
کرولی نمایشنامه نویس  آمریکایی در چنین روزی در سال 1936 میلادی به دنیا آمد . "پسرهای  گروه "عنوان مهمترین اثر نمایشی اوست .

 

 

منبع : خبرگزاری مهر

 

 

58/05/30

افزایش مجدد مدت سربازی از یكسال به 18 ماه.

61/05/30

در گلوله باران اطراف مریوان، دو تن از اهالی یك روستا شهید و 4 تن نیز زخمی شدند. نیروهای خودی در حوالی سقز به محاصره افراد ضدانقلاب درآمدند. كه 27 پاسدار شهید و 4 تن مجروح و سه تن نیز به گروگان گرفته شدند، از نیروهای ضدانقلاب هم ده تن كشته شدند. در عملیات كمین نیروهای خودی علیه افراد ضدانقلاب در ورودی شهر سنندج، هفت تن از افراد ضدانقلاب كشته شدند. در درگیریهای دیگر بین نیروهای خودی و ضدانقلاب در محورهای نقده ـ پیرانشهر، كردجو ـ سنندج و پیرانشهر، پنج تن از نیروهای خودی شهید و چهار تن زخمی شدند، از نیروهای ضدانقلاب نیز بیش از پنج تن كشته شدند. ناكامی نیروهای سازمان مجاهدین خلق در ترور یك یخچال ساز. سومین و آخرین جلسه دادگاه صادق قطب زاده برگزار شد. موضوع اتهامات: تصمیم گیری برای انفجار بیت امام، موافقت با بازگشت رضا پهلوی به ایران، همكاری با مدنی، حزب رنجبران، آقای شریعتمداری و برخی افراد خارجی در خصوص كودتا. سؤالات دادگاه از متهم و پاسخهای وی: آیا شما نقشه بیت امام را در اختیار توطئه گران قرار دادید؟ پاسخ: مسئله محاصره آنجا مطرح بود و من یك نقشه مبهم كه روی هوا كشیده شده بود را در اختیار آنها گذاشتم. سؤال: شما با حزب رنجبران رابطه ای داشتید؟ پاسخ: یك نفر بود كه هر دو ماه یك بار میآمد پیش ما و صحبت می كرد. . . . پناهندگی 250 تن از مردم عراق به ایران. كشته شدن سه تن از نیروهای حكومت عراق به دست پیشمرگان كرد عراق. رئیس دفتر حفاظت از منافع عراق در قاهره شكایتنامه حكومت عراق برای تلاشهای صورت گرفته جهت بركناری این كشور از برگزاری كنفرانس وزیران خارجه جنبش غیر متعهد را به "پطروس غالی" وزیرخارجه مصر، تسلیم كرد. تلاش حبیب شطی در مورد جنگ ایران و عراق برای حصول توافق بین هیئتهای اعزامی دو كشور در اجلاس مقدماتی كنفرانس وزیران خارجه كشورهای اسلامی. سخنان وزیرخارجه اردن در مورد موضوعات مورد بحث در اجلاس وزیران خارجه كشورهای اسلامی: در این اجلاس، تجاوز اسرائیل به لبنان و مسئله فلسطین و جنگ ایران و عراق بحث خواهد شد. دیدار رهبران شوروری و مغولستان و درخواست آنها برای پایان درگیری عراق و ایران: تداوم درگیری باعث پیچیدگی اوضاع در منطقه و بدون تردید ناقض منافع هر دو كشور خواهد شد. گزارش روزنامه "اكونومیك" از وضعیت تولید نفت عراق و فروش آن به كشورهای اروپای غربی و ژاپن. سخنان وزیرامورخارجه كویت درباره شایعه اعلام آمادهباش به ارتش این كشور در پی اخطار ایران مبنی بر توقف ارسال كمكهای كویت به عراق: در این مورد بیش از حد مبالغه شده. دلایل وزیر صنایع سنگین از سفر به كشورهای چین، مجارستان، كره و ... پس از بازگشت به تهران: هدف بریدن هرچه بیشتر از ابرقدرتها و گسترش روابط با كشورهای جهان سوم. دلایل روزنامه آلمانی فرایت فورتر از سفر وزیر صنایع سنگین ایران به كره شمالی: بهزاد نبوی در سفر خود مذاكراتی را برای خرید اسلحه از این كشور آغاز نموده است.

65/05/30

كندی كار آماده سازی یگانهای عمل كننده در جزیره مجنون و هوشیاری دشمن. بمباران نیروگاه حرارتی اهواز. نیروی دریایی ارتش سه كشتی تجاری خارجی را در تنگه هرمز مورد شناسایی قرار داد. سخنرانی آیت الله خامنه ای در امر فراخوانی مردم به جبهه های جنگ. عملیات آتی ایران و نگرانی غرب؛ نیویورك تایمز: اگر بصره سقوط كند بغداد نیز به احتمال زیاد به دنبال آن از دست خواهد رفت. فایننشنال تایمز: غرب باید به امتیازات نظامی اخیر كه ایران درجنگ بهدست آورده است محكم و قاطعانه پاسخ دهد. بازتاب حمله اخیر عراق به جزیره سیری؛ خبرگزاری اقتصادی ای. پی. داو جونز: در پی حمله عراق به جزیره سیری، صادرات ایران از 8/1 به 2/1 میلیون بشكه در روز رسیده است. گزارش فایننشال تایمز از نحوه بارگیری و حمل نفت ایران از مبادی اولیه به مبادی امن. وزارت خارجه امریكا: تهدیدهای ایران مبنی بر شروع حمله بزرگ، نگرانیهای ما را دوچندان میكند. افشاگری یك افسر بلندپایه كویتی در مورد استفاده عراق از خاك كویت درجنگ: قراردادن بندر شعیبیه در اختیار عراق به منظور انتقال سلاح دریافتی از شرق و غرب؛ اختصاص پایگاه هوایی علی سالم برای هواپیماهای نظامی و آموزش خلبانان عراقی. دستگیری عاملان اصلی شبكه بمب گذاری در تهران و قم، این افراد از كردهای وابسته به سردار جاف هستند؛ اظهارات وزیر اطلاعات درباره پشتیبانی عراق از ضدانقلابیون. سفارت جمهوری اسلامی ایران در انگلستان هرگونه ارتباط ایران با انفجار 28 مرداد در لندن را تكذیب كرد. ظاهراً افراد یك گروه ناشناس كه قصد داشتند در كنسولگری ایران بمبگذاری كنند قربانی عمل خود شدند. تشدید فعالیت گروه های ضدانقلاب سلطنت طلب؛ علی امینی در پیامی به مردم ایران: «به هر طریق كه میتوانید در كار حكومت كارشكنی كنید.» كیهان سلطنت طلب: رضاشاه دوم با تشكیل شورایی برای هماهنگی مبارزات ملی، گام تازهای برای نجات مملكت برداشته است. در ملاقات كاردار ایران در فرانسه با وزیرخارجه این كشور، تحولات روابط دو كشور بررسی شد. اختصاص یك پنجم ظرفیت دوره جدید آموزش فیلمسازی به فرزندان شهدا. تأكید قائم مقام رهبری در جمع فرماندهان ارتش براصلی بودن مأموریت ارتش در حفظ مرزها و تقدیر از سپاه و سایر نیروها مردمی.

66/05/30

بمباران صنایع آلومینیوم سازی اراك ، شركت كشت و صنعت كارون و هفت تپه ، كـارخانه كـاغذسازی پارس و چند واحد مسكونی در شهـرك “ الله اكبر “ هفت تپه و روستـاهـای بانه و سـردشت . عملیات كمین چته های دمكرات در “ روستای نیر “ كامیاران . ورود چته های كومهله به روستاهای مریوان و كشتن و دستگیری چند تن از اهالی . عملیات كمین افراد كومهله در “ روستای باباریز قشلاق “ سنندج . سخنان حجت الاسلام والمسلمین هاشمی رفسنجانی در نماز جمعه تهران در خصوص شكست امریكا در خلیج فارس و فاجعه مكه . پایان مرحله نخست عملیات ناوگان نیروی دریایی جمهوری اسلامی ایران در مینروبی دریای عمان تا دهانه خلیج فارس . توضیحات فرمانده عملیات مین روبی درباره اقدامات نیروی دریایی ارتش در چند روزه اخیر . روزنامه واشنگتن پست اقدامات نیروی دریایی ارتش و سپاه را متناقض و در مقابل هم خواند . ورود چهارمین كاروان نفتكشهای كویتی به سواحل این كشور . ایجاد یك مركز فرماندهی واحد برای نیروهای امریكایی مستقر در منطقه خلیج فارس . مقامات امریكایی : « عربستان با اعطای تسهیلات به فرود و سوختگیری هواپیماهای امریكایی موافقت كرده است . » گزارش یونایتدپرس از تسهیلات عمان به امریكا و انگلستان . اعلام آمادگی بلژیك برای اعزام كشتیهای مینروب به خلیج فارس . رایزنی وزارت خارجه امریكا با كشورهای عربی برای اتخاذ موضع مشترك در اجلاس آتی وزیران خارجی كشورهای عربی در تونس . آمادگی امریكا برای مذاكره با آقای لاریجانی و جنجال در مورد سخنان آقای هاشمی در خصوص آزادی گروگانها . تحلیل رادیو امریكا و “ ورنون والترز “ نماینده امریكا در سازمان ملل از مسایل خلیج فارس و موضع ایران در مورد قطعنامه 598 . تحلیل “ آنتونی پارسونز “ سفیر سابق انگلستان در ایران از اقدامات سازمان ملل متحد در مورد خلیج فارس و چگونگی حفظ امنیت در منطقه . هفتهنامه “ نوول ابزرواتور “ : كره شمالی به ایران موشكهای كرم ابریشم می فروشد . خوشحالی گروه های ضدانقلاب از احتمال وقوع درگیری میان ایران و امریكا در خلیج فارس و مقاله دیلی تلگراف در این مورد . سخنان آیت الله صانعی امام جمعه قم در حمایت از اقدامات دولت در مبارزه با گرانفروشی .

Copyright © 2003-2022 - AVINY.COM - All Rights Reserved
logo