شهید آوینی
 
همایش "ترجمه و حفظ قرآن" 29 مردادماه آغاز می شود
همایش دو روزه "ترجمه، تفسیر و حفظ قرآن کریم" ویژه بانوان، با هدف توسعه و ترویج فرهنگ حیات بخش قرآن و ارائه آخرین دستاورهای آموزشی حفظ آیات الهی، عصر 29 مردادماه در دانشگاه تهران آغاز می شود .

طی این همایش از مربیان و کادر آموزشی مجرب استفاده می شود که آنها علاوه بر اینکه از سطح علمی خوبی برخوردار هستند در کار تدریس تخصص نیز دارند. این گروه و کادر آموزشی شامل یکهزار و 187 نفر هستند که 400 تا 500 ساعت نیز آموزش دیده اند.

طرح زیر بنایی ترجمه، تفسیر و حفظ کل قرآن کریم در دو روز که می تواند حرکتی زیبا در حوزه همایشهایی با محوریت قرآن باشد با حضور نزدیک به 18 هزار نفر در قالب 1280 کلاس 14 نفره برگزار می شود.

در این طرح از همه اقشار و گروههای جامعه اعم از دانش آموزان، دانشجویان، طلاب علوم دینی دعوت شده است تا حلاوت حفظ قرآن را تجربه کرده و با طنین آیات آسمانی، گوش جانشان را بنوازند.

هدف از برگزاری این همایش بزرگداشت پیامبر اکرم(ص) در سال ایشان، گره زدن شب بعثت با قرآن، توسعه و ترویج فرهنگ حیات بخش قرآن، ایجاد حرکت فرهنگی در جامعه در راستای توجه ویژه به حوزه ترجمه، تفسیر و حفظ قرآن و معرفی حفظ قرآن کریم به عنوان یکی از بهترین راهها و روشهای انس با کتاب آسمانی عنوان شده است .

ایجاد علاقه و انس با قرآن در خانواده ها به ویژه جوانان و نوجوانان، تجلیل از حفاظ، ایجاد ائتلاف بزرگ فرهنگی در میان نهادهای مسئول برای توسعه فرهنگ فراگیری ترجمه، تفسیر و حفظ کل قرآن، ایجاد امکان حضور مسلمانان کشورهای اسلامی در کنار یکدیگر، توسعه فرهنگ مربیگری حفظ قرآن کریم با ایجاد بستر مناسب جهت تدریس و تعلیم حفظ قرآن، پرداختن به آموزش ترجمه، تفسیر و مفردات قرآن کریم در کنار امر تحفیظ این کتاب آسمانی، ارائه آخرین دستاوردهای تحفیظ قرآن کریم و تأکید بر فصل مشترک تمامی فرق و کشورهای اسلامی به عنوان محمل اتحاد و یکپارچگی امت اسلام، از دیگر اهداف پیش بینی شده برای این همایش است .

از ویژگیهای این همایش می توان به فعالیت محتوایی اشاره کرد که حداقل 18 هزار نفر نزدیک به 4 ساعت صحیح خوانی قرآن را تمرین می کنند، ترجمه را یاد می گیرند، با نکات تفسیری آشنا می شوند و با شیوه های تحفیظ و تثبیت قرآن را می آموزند.

دیگر اینکه این همایش به استمرار طرح به صورت ایجاد بستری لازم برای حضور در کلاسهای متنوع می انجامد و بانک اطلاعاتی از افراد برای ارائه فرایند اطلاع رسانی و انتشار نشریه ای برای شرکت کنندگان به مدت یکسال خواهد بود.

این همایش با مشارکت سازمان اسناد و کتابخانه ملی، مرکز توسعه و ترویج فعالیتهای قرآنی، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سازمان ملی جوانان، مرکز مشارکت زنان ریاست جمهوری، سازمان تبلیغات اسلامی، سازمان اوقاف و امور خیریه، مصلی تهران، دارالقرآن نیروی مقاومت بسیج، سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران، اتحادیه تشکلهای قرآن کشور، شبکه های 1 و2 و3 و سیمای قرآن، فراکسیون قرآن مجلس شورای اسلامی برگزار می شود که البته مؤسسه فرهنگی هنری قرآن پژوهان امور اجرایی آن را به عهده دارد.

این همایش طی دو روز 29 و 30 مردادماه همزمان با مبعث نبی اکرم(ص) در دانشگاه تهران برگزار شده و در مراسم اختتامیه به 114 نفر از افراد برگزیده جوایز ویژه ای اعطا می شود.

منبع: خبرگزاری مهر

Copyright © 2003-2022 - AVINY.COM - All Rights Reserved
logo