امروز سه شنبه بیست و چهارم مرداد ماه سال 1385 هجری شمسی ، مقارن است با بیستم رجب المرجب سال 1427 هجری قمری و برابر است با پانزدهم آگوست 2006 میلادی .

آغازعملیات عاشورای دو :
در چنین روزی در سال 1364 ه ش عملیات عاشورای دو آغاز شد . این عملیات در منطقه چنگوله در جنوب مهران به وقوع پیوست . این عملیات با رمزیا مهدی(عج) ادرکنی آغاز گردید. مجری عملیات یادشده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بود .

در گذشت آیت الله بهبهانی :
درچنین روزی درسال 1328هجری قمری آیت الله  سید عبدالله بهبهانی ازعلمای برجسته جهان تشیع و ازرهبران نهضت مشروطه به شهادت رسید . آیت الله بهبهانی از جمله کسانی بود که به شدت با استبداد شاهی به مخالفت پرداخت . نخستین حرکت ایشان در حوزه مبارزه با نظام ستمشاهی مظفر الدین شاه  انجام هجرت صغری بود. پس ازهجرت صغرا ،  ایشان وآیت الله طبا طبایی و برخی ازروحانیان  با ایجاد  برخی حرکت های سیاسی ریشه ای اعتراض خود را نسبت به سیاست های مظفرالدین شاه وهمچنین حمایت ازحکومت قانون درکشور بیان کردند که ازآن جمله می توان به هجرت کبری اشاره کرد . ازایشان مجموعه ای در25 باب درباره مسائل فقهی به جای مانده است . 

جنگ جهانی دوم :
دولت های پیروز پس از جنگ جهانی نخست چند رشته قرار دارد با دول مغلوب منعقد ساختند که در این قرار داد ها عدالت و انصاف رععایت نشده بود . دولت ژاپن در سال 1931 منچوری را که از جمله سرزمین های دولت چین بود به تصرف خود در آورد و دولت موسولینی نیز حبشه را به  اشغال خود در آورد . هیتلر صدر اعظم المان هم که در سال 1933 به قدرت رسیده بود از هر فرصتی استفاده می جست تا در جهت جبران خسارات جنگ نخست جهانی بر آید که به همین دلیل طی دو سال  اطریش و قسمت اعظم لهستان را به تسخیر خود درآورد . در این هنگام دول فرانسه و انگلیس بر ضد قوای مهاجم به کمک لهستان شتافتند . هیتلر از سال 1939 کشور گشایی خود را با راه اندازی جنگ دوم جهانی و تسخیر هلند توسعه داد  . آلمان سپس به فرانسه حمله برد و آن را به تصرف خویش در آورد . به گفته برخی از مورخین این جنگ در پانزدهم اوت و به گفته بر خی دیگر با تسلیم شدن ژاپن در چهاردهم اوت 1945 م  پایان یافت . کشته شدگان جنگ جهانی دوم سی ونه میلیون نفر اعلام شده اند  که کشور شوروی سابق با هفده و نیم میلیون نفر بیش از همه کشور ها و آمریکا با سیصد هزار نفر کمتر از سایرین کشته داد .

آغازجنگ های صلیبی :
از مهمترین وقایع تاریخی ،  جنگ های صلیبی است که مسیحیان برای گرفتن  بیت المقدس از دست مسلمانان در قرن های یازده و دوازده میلادی به آن دست زدند . جنگ های صلیبی هشت جنگ است که نخستین آنها در چنین روزی در سال 1095 میلادی به وقوع پیوست .در جنگ اول و چهارم هیچیک از پادشاهان اروپا دخالت نداشتند و فقط اشراف و اصیل زادگان شرکت کردند . شش جنگ دیگر توسط پادشاهان کشور های گوناگون فرماندهی می شد . در جنگ نخست مسیحیان بیت المقدس را گرفتند و دولتی فرانسوی تشکیل دادند. در جنگ دوم لویی هفتم پادشاه فرانسه و کنراد سوم امپراطور آلمان شرکت کردند و لیکن شکست خوردند و بیت المقدس را از دست دادند . جنگ سوم را فردریک ، فیلیپ آگوست و رچارد شیر دل آغاز کردند و موفق به تصرف بیت المقدس نشدند . جنگ چهارم را نیز اصیل زادگان فرانسوی آغاز کردند و کاری از پیش نبردند . جنگ های دیگر صلیبی هیچیک به نفع عیسویان تمام نشد .

روز استقلال کره جنوبی :
کره ، کشوری کوهستانی ، در مشرق آسیاست که قسمت جنوبی شبه جزیره زیر مدار سی و هشت در جه قرار گرفته است و تنگه آبی کره آن را از ژاپن جدا می سازد .مساحت این کشور یک هفدهم مساحت ایران است . نژاد مردم آن زرد و اکثر آنان پیرو آیین  بودا هستند . زبان رسمی اهالی این کشور کره ای است و نوع حکومت آن ، جمهوری . این کشور در چنین روزی در سال 1945 میلادی مستقل شد . همچنین چنین روزی همه ساله به عنوان روز رهایی کره از قوانین استعماری ژاپن در این کشور گرامی داشته می شود .

روز استقلال هند :
این کشور در جنوب آسیا در ساحل شمالی اقیانوس هند  بین پاکستان و بنگلاش واقع شده و سلسله جبال هیمالیا آن را از چین جدا می سازد . مساحت آن دو برابر ایران است. نژاد مردم این کشور سفید آریایی ، سیاه دراویدی و زرد است . زبان رایج میان آنان هندی ( سانسکریت ) است  و برخی از آنان  به زبانهای انگلیسی و فارسی نیز تکلم می کنند . اکثر اهالی این سرزمین از دین هندو و اسلام پیروی می کنند و عده اندکی ازآنان پیرو ادیانی چون بودا ، مسیحیت و زرتشت  اند . نوع این کشور جمهوری متحده است . هند در چنین روزی در سال 1947 میلادی از انگلستان مستقل شد . این کشور در عین حال عضویت خود را در سازمان کشور های مشترک المنافع  حفظ کرده است . پایتخت هند ، دهلی نو نام دارد . 
  
روز استقلال کنگو :
کنگو کشوری است نیمه کوهستانی در منطقه استوایی آفریقای غربی بین زئیر ، کامرون و گابون که در ساحل شرقی خلیج گینه قرار دارد . مساحت آن یک پنجم مساحت ایران است . نژاد مردم این کشور سیاه ، سفید و دو رگه است و زبان رایج میان آنان زبان فرانسوی است . اکثر مردم این کشور پیرو ادیان اسلام و مسیحیت اند و عده ای نیز بت پرست می باشند . نوع حکومت این کشور جمهوری خلق است . کنگو در چنین روزی در سال 1960 میلادی از فرانسه مستقل شد و در بیست سپتامبر همان سال به عضویت سازمان ملل متحد در آمد . پایتخت این کشور برازاویل نام دارد .  

روز استقلال بحرین :
بحرین مجمع الجزایری است در جنوب خلیج فارس که مساحت آن یک دو هزار هفتصد و شصت و پنجم  ایران است . نژاد مردم آن سفید ( سامی ، آریایی ) است و اکثرا پیرو دین اسلام بوده و به زبانهای عربی و فارسی گفتگو می کنند . نوع حکومت این کشور مشروطه سلطتی است . این کشور در چنین روزی در سال 1971 میلادی از انگلستان مستقل شد و در تاریخ بیست و یکم سپتامبر همان سال به عضویت سازمان ملل متحد در آمد . پایتخت آن منامه نام دارد .

تقسیم کشور کره :
در چنین روزی در سال 1945 میلادی کشور کره به دستور ژنرال مک آرتور به دو قسمت شمالی و جنوبی تقسیم شد .

تقسیم شبه قاره هند :
در چنین روزی در سال 1947 میلادی شبه قاره هند به دو کشور هند و پاکستان تقسیم شد .

تولد لوییجی پولچی :
لوییجی پولچی شاعر ایتالیایی در چنین روزی در سال 1432 میلادی به دنیا آمد . " مورگانته" عنوان مهترین اثر ادبی اوست .

تولد فردریک ویلهلم اول :
ویلهلم اول ، نخسین پادشاه پروس در چنین روزی در سال 1688 میلادی دیده به جهان گشود . او بین سالهای 1713 میلادی  تا 1740 بر پروس حکمرانی کرد .

تولد ناپلئون بناپارت :
ناپلئون بناپارت پادشاه فرانسه در چنین روزی در سال 1769 میلادی  به دنیا آمد .وی دو بار و در بین سالهای 1804 تا 1813 و همچنین 1814 تا 1815 میادی در کشور فرانسه حکمرانی کرد .

تولد سر والتر اسکات :
این نویسنده و شاعر اسکاتلندی در چنین روزی در سال 1771 میلادی متولد شد ." زن دریاچه"  عنوان مهمترین اثر داستانی اوست .

تولد تی ای لاورسن ترماک :
این نویسنده بریتانیایی در چنین روزی در سال 1888 میلادی در  منطقه ویلز دیده به جهان گشود ." لورنس عربستان " عنوان مهمترین اثر داستانی اوست . این داستان بعدها توسط دیوید لی کارگردان به فیلم تبدیل شد .

تولد لوییس ویکتور دو لو روگلی :
بروگلی فیزیکدان فرانسوی در چنین روزی در سال 1892 میلادی به دنیا آمد . این دانشمند کشور فرانسه در سال 1929 میلادی نوبل علمی را از آن خود کرد .

تولد رابرت بولت :
رابرت بولت نمایشنامه نویس انگلیسی در چنین روزی در سال 1934 میلادی به دنیا آمد . "مردی برای تمام فصول "و" دکتر ژیواگو" از عناوین مهمترین آثار اویند . این دو اثر بعد ها توسط کارگردانان برجسته  به فیلم تبدیل شد .

تولد لوکاس فوش :
لوکاس فوش آهنگساز بر جسته آلمانی در چنین روزی در سال 1922 میلادی به دنیا آمد ." ستایش " عنوان مهمترین اثر موسیقایی اوست .  

 

منبع : خبرگزاری مهر

24/05/61
تجاوز هوایی 71 جنگنده نیروی هوایی عراق به چند منطقه كشور از جمله شهر ایلام. در حملات مسلمانان انقلابی عراق به دو خودرو متعلق به مسئولان امنیتی این كشور به یك پاسگاه عراقی در غرب این كشور.، 13 تن از مأموران حكومت عراق كشته یا زخمی و شماری نیز تسلیم شدند. سخنگوی وزارت كشور عراق: دو تن از افراد وزارت امنیت عراق در حمله مجاهدین انقلاب اسلامی عراق كشته شدند. پانزده تن از افراد مسلح و از گروهكهای كومله و دمكرات در مناطق "3" و "7" سپاه و شهرهای بوكان، سنندج و بانه، با تسلیم خود به نیروهای جمهوری اسلامی تقاضای اماننامه كردند. فرمانده لشكر 30 زرهی سپاه: روسیه و فرانسه تعدادی تانك فوق مدرن "تی 76" مجهز به اشعه لیزر و دوربینهای مادون قرمز و 500 دستگاه موشك "بن فارد" در اختیار عراق قرار دادند. مدیریت اطلاعات نظامی ارتش عراق در بخشنامهای به نیروهای نظامی این كشور در خصوص مراجعات مكرر آنان به كنسولگریهای كویت در عراق جهت گرفتن ویزا برای خود و خانوادههایشان، هشدار داد. رئیس مجلس ایران در ادامه سفر خود به هند: این قابل قبول نیست كه یك اقلیت محدود (دو بلوك مقتدر جهان)، اكثریت عظیم بشریت را در اسارت سیاسی نظامی و فرهنگی خود داشته باشد. "كاظمپور اردبیلی" دلایل مخالفت ایران با برگزاری اجلاس وزیران خارجه كشورهای غیرمتعهد در بغداد را در جلسهای در هند تشریح كرد. آقای "غرضی" نامه رئیسجمهور ایران را به نخستوزیر الجزایر تسلیم كرد. رئیسجمهور یمن جنوبی: ما با تشكیل كنفرانس جنبش عدمتعهد در بغداد مخالفیم. وزیر مشاور در امورخارجه مغرب با پیامی از پادشاه كشورش برای صدام، به بغداد رفت. نیروهای صهیونیستی پس از پاكسازی یك منطقه در جنوب بیروت، منزل مسئول دفتر خبرگزاری جمهوری اسلامی را به دلیل وجود پوسترهای امام خمینی و مطبوعات انقلاب اسلامی، به آتش كشیدند.
24/05/63
رای اعتماد مجلس به 15 تن از وزرای كابینه
24/05/65
اقدامات آمادگی قرارگاه حمزه و یگانهای عملكننده در عملیات آتی حاجعمران؛ وضعیت دشمن و خطوط پدافندی منطقه؛ گزارش فرماندهان یگانها از وضعیت سازمان رزم و پیشرفت شناساییها؛ اظهارات فرمانده سپاه درباره اوضاع ارتش عراق، لزوم سرعت و قاطعیت در اجرای عملیات و یادآوری تأكید امام بر انجامدادن عملیاتهای پیدرپی. یك نفتكش ژاپنی كه عازم عربستان بود، در نزدیكی دوبی مورد اصابت یك موشك قرار گرفت. خبرگزاری آسوشیتدپرس این اقدام را به ایران نسبت داد. فرمانده نیرویهواییعراق اعلام كرد كه ما مصمم هستیم ایران را از منابع اقتصادیاش محروم كنیم. تأسیسات خارك طی یك سال گذشته 126 بار مورد حمله عراق قرار گرفته است. سخنگوی دولت عراق: 250 هزار دانشجو پس از پایان امتحاناتشان مستقیماً به اردوگاههای آموزشی ارتش میروند و كلیه دانشگاهها تا فوریه 1987(اواسط بهمن ماه) بسته خواهدبود. گزارش اطلاعات نیروی زمینی سپاه از وضعیت و چگونگی بازسازی لجستیكی ارتش عراق. خرید تسلیحاتی عراق از فرانسه و برزیل؛ فرانسه 20 هلیكوپتر انتقال نیرو به عراق میدهد. عراق متخصصین كشورهای منطقه را با وعده مزایای فوقالعاده، به همكاری فراخواند. بیانیه وزارت خارجه عراق در پاسخ به خواست دبیركل سازمانملل: عراق از هرگونه تلاش دبیركل بر اساس پنج اصل پیشنهادی صدام حسین، استقبال میكند اما خود را ملزم میداند كه از كلیه ابزارهای قانونی برای ضربه زدن به ماشین جنگی ایران استفاده كند. آقای هاشمی رفسنجانی: «حمله آینده نیروهای رزمنده، حمله نهایی نیست بلكه سرنوشتساز است؛ امریكاییها درباره خراب بودن اوضاع عراق دیر به نتیجه رسیدهاند؛ امریكا اعلام میكند كه ما با شورویها به توافقاتی رسیدهایم كه جنگ پایان پذیرد. افراد سادهلوح و لیبرالها و رفاهطلبها نمیدانند اگر جنگ به این صورت تمام شود، ایران و ملت عراق و منطقه آینده درستی نخواهند داشت.» قاسملو رهبر حزب دمكرات كردستان ایران اعلام كرد: ما همكاری با دولت عراق را قبول داریم زیرا ایران دشمن مشترك ماست. ما در داخل ایران میجنگیم و عراق در مرزها. درخواست اسیران عراقی اردوگاه سمنان برای شركت در جنگ علیه نیروهای رژیم بعث. ده بمبافكن نیروی هوایی تركیه با هماهنگی عراق مواضع مخالفان كرد این كشور در داخل خاك عراق را بمباران كردند.

عاشورای 2

24/05/66
تثبیت خطوط پدافندی در منطقه عملیاتی  نصر7  ، بازدید خبرنگاران از این منطقه و گزارش گاردین از  عملیات نصر7  . درگیری نیروهای خودی به عناصر حزب دمكرات در روستاهای  پارستان  و  نلوسه  سردشت . مینروبی آبهای خلیجفارس و دریای عمان به كوشش ناوگان نیروهای دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران . انهدام دومین كشتی در خارج از آبهای خلیجفارس . كشف مینهای جدید در سواحل امارات متحده عربی . انفجار تأسیسات نفتی شركت آرامكو در  رأس الجعیمه  در ساحل عربستان و بیانیه حزبالله حجاز در این باره . گفتار رئیس جمهور در مورد عوامل مؤثر در لشكركشی غرب به خلیجفارس و اقدام انگلستان و فرانسه در اعزام نیرو به این منطقه . دیدار دكتر ولایتی از عمان و تسلیم پیام رئیس جمهور به سلطان قابوس . موضع سلطان قابوس در قبال تحولات خلیجفارس . تأكید رئیس جمهور امریكا بر انجام دادن تعهدات امنیتی امریكا در خلیجفارس و پایان دادن به جنگ . مواضع دولت كویت در برابر ایران : سخنان نخستوزیر كویت در مورد فاجعه مكه ، پایان جنگ ، دعوت از قدرتهای خارجی و مقابله با حملات احتمالی ایران . گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی از موضعگیری منفی رسانههای گروهی كویت . تحلیل هفتهنامه  جیمز دیفنس  و  وال استریت ژورنال  از جریان نفت و روابط كشورهای غربی بهخصوص امریكا با ایران و عراق . تحلیل خانم  رابین رایت واسترز  از حملات هوایی عراق در خلیجفارس و روابط ایران و شوروی . برگزاری مانور مشترك امریكا و مصر به نام  ستاره درخشان  . آغاز به كار ستارههای دهگانه  مبارزه با گرانفروشی و احتكار  در تهران .

تثبیت خطوط پدافندی در منطقه عملیاتی  نصر7  ، بازدید خبرنگاران از این منطقه و گزارش گاردین از  عملیات نصر7  .

درگیری نیروهای خودی به عناصر حزب دمكرات در روستاهای  پارستان  و  نلوسه  سردشت .

مین‌روبی آب‌های خلیج‌فارس و دریای عمان به كوشش ناوگان نیروهای دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران .

انهدام دومین كشتی در خارج از آب‌های خلیج‌فارس . كشف مین‌های جدید در سواحل امارات متحده عربی .

انفجار تأسیسات نفتی شركت آرامكو در  رأس الجعیمه  در ساحل عربستان و بیانیه حزب‌الله حجاز در این ‌باره .

گفتار رئیس‌ جمهور در مورد عوامل مؤثر در لشكركشی غرب به خلیج‌فارس و اقدام انگلستان و فرانسه در اعزام نیرو به این منطقه .

دیدار دكتر ولایتی از عمان و تسلیم پیام رئیس‌ جمهور به سلطان قابوس . موضع سلطان قابوس در قبال تحولات خلیج‌فارس .

تأكید رئیس‌ جمهور امریكا بر انجام دادن تعهدات امنیتی امریكا در خلیج‌فارس و پایان دادن به جنگ .

مواضع دولت كویت در برابر ایران : سخنان نخست‌وزیر كویت در مورد فاجعه مكه ، پایان جنگ ، دعوت از قدرت‌های خارجی و مقابله با حملات احتمالی ایران . گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی از موضع‌گیری منفی رسانه‌های گروهی كویت .

تحلیل هفته‌نامه  جیمز دیفنس  و  وال استریت ژورنال  از جریان نفت و روابط كشورهای غربی به‌خصوص امریكا با ایران و عراق . تحلیل خانم  رابین رایت واسترز  از حملات هوایی عراق در خلیج‌فارس و روابط ایران و شوروی .

برگزاری مانور مشترك امریكا و مصر به نام  ستاره درخشان  .

آغاز به كار ستاره‌های ده‌گانه  مبارزه با گران‌فروشی و احتكار  در تهران .
Logo
https://old.aviny.com/News/85/05/24/01.aspx?&mode=print