در اثر حملات هوایی اسرائیل كمك‌های سازمان ملل به لبنان متوقف شد

«استفان جكمه» نماینده كمیساریای عالی در امور پناهندگان ملل متحد در لبنان با اشاره به نقشه عبور مرزی سوریه - لبنان، گفت: با بمباران یكی از راهروهای كمكهای بشردوستانه از الآریدا تا بیروت، راه اصلی جهت ارسال كمكهای بشردوستانه تخریب شد و اتفاقی كه افتاده مانع اصلی عملیات كمیساریا مي‌باشد و با بحران در حال رشد سوخت در كشور، به سمت انسداد بالفعل كشور پیش مي‌رویم.

«جكمه» افزود: هرچند ممكن است برای ارسال این كمك‌ها بتوانیم از راه‌های دیگر از جمله كوه استفاده نماییم؛ اما با تأخیر و تراكم در جاده مواجه خواهیم شد كه شدیداً ما را از انجام كار سریع و مؤثر باز خواهد داشت؛ چرا كه اكنون زمان برای 900،000 نفر افراد جابجا شده از بیشترین اهمیت برخوردار است.

«جنیفر پاگونیس» سخنگوی كمیساریای عالی در امور پناهندگان نیز طی سخنانی در ژنو،اظهار داشت: افراد در سرپناه‌های اشتراكی یا حتی ساختمانهای نیمه‌ساز با امكانات تقریباً صفر زندگی مي‌كنند.

وی اضافه كرد: طبق گزارش تیم‌های كمیساریا، خانواده‌های متعدد در مناطق دورافتاده از كمبود غذا، مراقبت‌های پزشكی و عدم وجود سر پناه به قدر كافی رنج مي‌برند و جهت تسهیل فشار ناشی از مسكن و جهت كاهش ازدحام مدارس كه بناست ماه دیگر دوباره باز شوند، كمیساریا با همكاری دولت و سایرین بدنبال ایجاد اردوگاهی دارای چادر برای 800 و 1000 نفر جابجا شده در بیروت مي‌باشد.

آخرین گزارش‌ها حاكی از آن است كه حداقل سه پل بر بخش ساحلی جاده الآریدا تا بیروت از طریق شهر تریپولی از بین رفته‌اند و علاوه بر این پس از ریختن بروشور اعلام خطر حمله بر سر مردم، یك محله نگهداری زباله در جنوب پایتخت نیز بمباران شد.

كاروان‌های سازمان ملل جهت رساندن كمك‌ها و همچنین نیروهای كمكی از سوریه به بیروت و دیگر نقاط كشور از جاده الآریدا استفاده كردند. كمیساریا سعی دارد راه‌های دیگری بیابد كه به تیم‌های كمكی امكان این را دهد كه نیازهای افراد جابجا شده نزدیك بیروت را ارزیابی نموده و به آنها كمك رسانند.

اولین كاروان كمكهای كمیساریا از سوریه، حامل 140 تن اجناس كمكی از ذخیره محلی آن سازمان در اردن، روز 7 مرداد (29 جولای) به بیروت رسید كه از آن زمان تاكنون كمیساریا سه كاروان دیگر نیز ارسال نموده است و در كل 611.6 تن اجناس كمكی، بخصوص پتو، تشك و چادر به این منطقه ارسال كرده است.

همچنین وضعیت هزاران فرد جابجا شده بواسطه درگیري‌ها در لبنان و در كشور همسایه سوریه، با شدت یافتن بحران بطور فزاینده‌ای سخت‌تر مي‌شود؛ به طوری كه جابجایی عظیم افراد در حال فرار از جنگ به سمت شمال كشور، فشار زیادی بر امكانات سرپناه عمومی و خانواده‌های میزبان برای رقم تخمینی 130،000 نفر وارد نموده است.

كمیساریا اكنون در هفت فرمانداری در شمال و جنوب بیروت مشغول به كار مي‌باشد و جهت رفع برخی مشكلاتی كه مردم در شرایط سخت با آنها مواجه مي‌شوند، از طریق كمكهایی شامل پتو، تشك، وسایل آشپزخانه، وسایل بهداشتی و غذاهای مكمل به هزاران نفر جابجا شده مي‌رساند.

طبق آخرین خبرها پس از چند روز توقف این كمك‌ها روز گذشته كاروان 6 كامیونی از طریق سوریه كمكهایی را به پایتخت لبنان ارسال نمود.
 

منبع: خبرگزاری فارس

Logo
https://old.aviny.com/News/85/05/18/19.aspx?&mode=print