امروز دوشنبه شانزدهم مرداد ماه سال 1385 هجری شمسی ، مقارن است با دوازدهم رجب المرجب سال 1427 هجری قمری و برابر است با هفتم آگوست 2006 میلادی .

صدور حکم نخست وزیری شهید با هنر :
 


در چنین روزی در سال 1360 ه ش پس از آنکه  محمد علی رجایی ، به ریاست جمهوری اسلامی ایران رسید ، بر اساس  قانون اساسی وی، حجت الاسلام والمسلمین دکتر  محمد رضا باهنر را برای  نخست  وزیری  به مجلس شورای اسلامی پیشنهاد کرد که پس از سخنان نمایندگان  موافق ومخالف ، آرای نمایندگان در گلدان ریخته شد. نتیجه رای گیری دادن رای اعتماد از سوی اکثریت نمایندگان به نخست وزیر پیشنهادی آقای رجایی بود.

تشکیل جهاد دانشگاهی :
 

پس از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی اصلی ترین و ضروری ترین نیازانقلاب اسلامی  نوپا ، جایگزین ساختن فرهنگ اصیل  اسلام ناب  محمدی به جای فرهنگ به جا مانده از رژیم گذشته بود و از آنجا که فضای جامعه ،  خصوصا دانشگاهها و مراکز آموزش عالی کشور دچار تحول شده بود ،  ضرورت انقلاب فرهنگی بیش از پیش خود را می نمایاند . بر همین اساس بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران در تاریخ بیست وسوم خرداد  سال 1359 ، فرمان تشکیل ستاد انقلاب فرهنگی را صادر کردند و اعضای آن را منصوب نمودند . این ستاد نیز در جلسه شازدهم مرداد 1359 به منظور تحقق بخشیدن به اهداف انقلاب فرهنگی ، نهاد جهاد دانشگاهی را به عنوان یک نهاد انقلاب و بر خاسته از انقلاب فرهنگی تاسیس کرد .
این نهاد  در سال 1363 به عنوان ستاد اجرایی انقلاب فرهنگی تغییر نام داد،  اما در سال 1364 پس از استقلال دانشگاهها و جدا شدن وزارت فرهنگ وآموزش عالی از آن مجددا  به عنوان جهاد دانشگاهی تغییر نام یافت  و در سال 1369 به عنوان پلی بین دانشگاه و بخش صنعتی و خدماتی کشور معرفی و محل استقرار آن بیرون از دانشگاه تعیین شد. ماده چهار اساسنامه جهاد دانشگاهی ،ا رکان آن را شامل ؛ هیات امنا ، شورای علمی و رییس جهاد دانشگاهی قرار داده است. تبلیغ و ترویج فرهنگ وهنر اسلامی ، ایجاد تشکیلات مناسب به منظور نشر آثار علمی ، انجام تحقیقات  ، حمایت و تشویق دانشجویان و پژوهشگران جوان ، اجرای رسمی دوره های آموزشی علمی - کاربردی  از جمله وظایف جهاد دانشگاهی در اساسنامه این نهاد است  .جهاد هم اکنون طبق اساسنامه در گروه های تخصصی فنی ومهندسی ، کشاورزی ومنابع طبیعی ، علوم پایه ، هنر ، پزشکی وعلوم انسانی فعالیت دارد.  

آغاز عملیات قدس 5 :
 

در چنین روزی عملیات قدس 5 در منطقه غرب هور الهویزه در سال 1360 ه ش آغاز شد .  نیرو ها ی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی  عملیات قدس 5 را بارمز یاعلی بن ابی طالب(ع) آغاز  کردند . منطقه عملیات قدس 5 غرب هورالویزه بود . در پایان این عملیات  منطقه ای به وسعت 30 کیلو متر مربع از خاک میهن اسلامی آزاد شد . 

گذشت تاگور :
در چنین روزی در سال 1941 میلادی رابیندرانات تاگور یکی از برجسته ترین ادبای هند درگذشت  .  رابیندرانات تاگور شاعر و نویسنده بر جسته هندی در سال 1861 میلادی در کلکته  چشم به جهان گشود . پدرش یکی از روحانیان بزرگ بود . تاگور به یک خانواده ممتاز وابستگی داشت و پدران او همه از مردان بزرگ هند بودند . پس از تحصیلات ابتدایی  ، وی برای فراگیری حقوق به انگلستان رفت و در لندن به ادبیات گرایش یافت و به تحصیل آن پرداخت . در این زمان به سرودن شعر پرداخت و در سن هجده سالگی "ترانه های آفتاب " و" ترانه های شامگاه"  را منتشر ساخت . وی در این اشعار رمانتیسیسمی  جدید را خلق کرد . تاگور پس از بازگشت به موطن اصلی خود  ، کتاب های زیبایی از جمله "باغبان و سگ های گرسنه " ،" داستانهای دیگر" و" ماه در خشان " را انتشار داد . وی در سال 1913 میلادی موفق به دریافت جایزه ادبی نوبل شد . او در پایان عمر به اروپا ، اسیا و آمریکا سفر کرد و به مناسبت هزاره فروسی سفری نیز به ایران داشت . تاگور نه تنها در شعر و نویسندگی بلکه در نقاشی  و آهنگسازی نیز استاد بود . اکثر کتاب های او بوسیله خودش یا دیگران به انگلیسی ترجمه شده اند . برخی از آثار او عبارتند از: " پادشاه تالار سیاه " ، "میوه جمع کن "، "ناسیو نالیسم "، "شعر های خبیر "، "داستانایی از تاگور"  ،" بندهای گسسته " ، "نامه هایی به یک دوست " ، " مذهب بشر " ، " شخصیت "، " نکته هایی از بنگال" ، "چشم درد "و "هدیه عشق و باغبان  " .

امضای پیمان موستار :
در چنین روزی در سال 1996 میلادی پیمان موستار پس از بحران وجود در منطقه بالکان ،  میان مسلمانان و کروات ها ی منطقه به امضا رسید . 

روز تولد  کنستانتینوس دوم :
کنستانتیونس دوم  امپراطور روم در چنین روزی در سال 317 میلادی به دنیا آمد . وی ابتدا به همراه دو برادر خود در قدرت و حکمرانی شریک شد . او  از سال 337 تا 361 میلادی بر روم حکومت کرد .

تولد جرج استرنهیلم :
این شاعر و دانشمند سوئدی در چنین روز در سال 1598 میلادی دیده به جهان گشود . وی را پدر شعر سوئد نامیده اند . "هرکول "عنوان معروفترین مجموعه شعر اوست .

تولد کارل ریتر :
کارل ریتر جغرافیدان آمریکایی در چنبن روزی در سال 1779 به دنیا آمد . وی را یکی از پایه گذاران علم جدید جغرافیا نامیده اند .

تولد ارنستو لکوئنا :
این آهنگساز و موسیقیدان کوبایی در چنین روزی در سال 1896 میلادی   دیده به جهان گشود .

تولد لوییس لیکی :
لوییس لیکی انسان شناس برجسته قرن بیستم  در چنین روزی در سال 1903 میلادی در آمریکا به دنیا آمد . وی در سال 1964 مدال ریچارد هوپر را از آن خود کرد .

تولد رالف جی بانچ :
این سیاستمدار آمریکایی در چنین روزی در سال 1904 به  دنیا آمد . وی بیش از بیست سال عضو کلیدی و یکی از مهره های فعال سیاسی ایالات متحده  بود . او در سال 1950 جایزه صلح نوبل را از آن خود کرد .

تولد کارل هوسا :
 کارل هوسا آهنگساز و موسیقیدان اهل چکسلواکی در چنین روزی در سال 1921 در پراگ دیده به جهان گشود . "زن تروایی" عنوان مشهورترین آهنگ وی است .

تولد هلن کالیکوت :
هلن کالیکوت فیزیکدان استرالیایی در چنین روزی در سال 1938 در ملبورن دیده به جهان گشود . وی بیشتر به لحاظ اتخاذ مواضع صلح طلبانه در تاریخ مشهور است .

در گذشت راس مورگان :
راس مورگان موسیقیدان آمریکایی و رهبر ارکستر در چنین روزی در سال 1969 میلادی در گذشت ."خوش آمدید "عنوان مهمترین اجرای صحنه ای اوست . او در سن 65 سالگی دار فانی را وداع  گفت .

روز استقلال ساحل عاج :
ساحل عاج کشوری است در منطقه استوایی آفریقای غربی در ساحل شمالی خلیج گینه . مساحت آن یک پنجم مساحت ایران است . نژاد مردم این کشور سیاه و سفید است و آیین آنها اسلام ، مسیحیت و بت پرستی . اکثر مردم ساحل عاج به  زبان فرانسوی صحبت می کنند .  نوع حکومت این کشور جمهوری است . ساحل عاج در چنین روزی در سال 1960  از فرانسه مستقل شد و در بیستم سپتامبر همان سال به عضویت سازمان ملل متحد در آمد . این کشور در عین حال عضویت خود را در اتحادیه فرانسه حفظ کرده است  .

منبع: خبرگزاری مهر
 

 

 

58/05/16
تعیین روز قدس توسط حضرت امام.

تشکیل جهاد دانشگاهی

61/05/16
عملیات نفوذی رزمندگان خودی در محور میمك: 22 سنگر اجتماعی نیروهای دشمن به آتش كشیده شد و بیش از 90 تن از آنان كشته یا زخمی شدند.

اعزام 118 كامیون و تریلر حامل ادوات نظامی و مهمات از كشورهای عربستان، اردن و كویت به عراق.

عملیات نیروهای خودی در محور مهاباد ـ سردشت: پاكسازی پنج روستا، 16 تن از افراد مسلح غیرقانونی كشته، 17 تن مجروح و 21 تن نیز دستگیر شدند.

امام خمینی: ما برای ادای یك وظیفه اسلامی، وجدانی و ملی وارد این میدان شدیم. ما اهل جنگ نیستیم كه بخواهیم برویم و یك كشوری را بگیریم و یا كشورگشایی بكنیم. ما دنبال این هستیم كه دنیا در صلح و آرامش باشد. ما الان ناچاریم و دفاع میكنیم. ما تاكنون یك قدم برای جنگ برنداشته ایم ...

65/05/16
عملیات قدس 5 در منطقه غرب هور الهویزه

با حمله هواپیماهای عراقی در اصفهان به پالایشگاه شماره 1 آسیب كلی وارد شد و واحدهای 1 و 2 و3 نیروگاه نیز آسیب دید و 30 تن مجروح شدند.

در جزیره خارك دو نفتكش بمباران شد و دو تن كشته و خطوط نفت ورودی به مخازن دچار آتش سوزی شدند. فرمانده نیروی هوایی عراق تهاجمات امروز را "یك هشدار به ایران" خواند.

بررسی و پیگیری اجرای عملیات در منطقه حاج عمران(كربلای2) در جلسه ای با شركت فرمانده نیروی زمینی سپاه و فرماندهان لشكر10، تیپ 155 و تیپ 105.

پیام امام خمینی به زائران بیت الله الحرام درباره مردود بودن امكان سازش با رژیم بعث عراق و تأكید بر خودداری زائران ایرانی از خرید كالاهای امریكایی؛ رادیو مونت كارلو: آیتالله خمینی به تمامی امیدها خاتمه داد.

 مصاحبه نماینده عراق در سازمان ملل درباره جنگ شهرها، پیشنهاد پنج مادهای صدام و مواضع ایران؛ پاسخ نماینده ایران در سازمانملل به اظهارات وی.

والاستریت ژورنال: ایران با پول و بی پول حمله خود را - كه احتمالاً گردن رژیم عراق را خواهد شكست - اجرا خواهد كرد.  واشنگتنپست: ادامه بحران اقتصادی تهدیدی بود كه میتوانست ایران را تحریك كند تا عربستان و كویت را به جنگ خلیج فارس وادار نماید.

انگلیس از سوی بازار مشترك اروپا با صدور اعلامیه‌ای از عراق و ایران خواسته است به جنگ پایان دهند.
66/05/16
ورود نیروهای تازه‌ نفس گارد ریاست جمهوری عراق به منطقه عملیاتی “ نصر7 “ و بمباران چند نقطه‌ در مواضع نیروهای خودی در غرب سردشت .

جلسه فرماندهان یگان‌های عمل‌كننده در “ نصر7 “ به منظور بررسی آخرین وضعیت این عملیات .

اجرای آتش روی ارتفاع “ بلفت “ و آماده شدن دشمن برای حمله به مواضع خودی . جلسه قرارگاه نجف برای بررسی عملیات روی ارتفاع گرده‌رش .

نفوذ نیروهای خودی به داخل عراق و حمله آنها به چند پایگاه دشمن در روستای سلیمانیه و انهدام پل‌های تداركاتی در محور عربت .

حمله هواپیماهای عراق و بمباران چند نقطه در پشت ارتفاعات میمك .

درگیری نیروهای خودی با عناصر كومه‌له و دمكرات در محورهای مهاباد ، بوكان ، پیرانشهر ، نقده و خوی .

برگزاری آخرین مرحله مانور شهادت با حضور رئیس جمهور و فرمانده كل سپاه . اطلاعیه ستاد كل سپاه در مورد اهداف مانور و پایان آن .

تعویق یك هفته‌ای عملیات محافظت از نفت‌كش‌های كویتی تا رسیدن ناو هلی‌كوپتی‌بر مین‌روب به منطقه .

نظر معاون پیشین وزیر خارجه امریكا در مورد احتمال درگیری نظامی بین ایران و امریكا در خلیج‌فارس .

نگرانی بیش از یكصد تن از نمایندگان كنگره امریكا از درگیری بین ایران و امریكا و درخواست آنها از رئیس جمهور این كشور برای تبعیت از قانون اختیارات زمان جنگ .

موضع شوروی در مورد جنگ ایران و عراق و اوضاع خلیج‌فارس در مصاحبه مطبوعاتی شواردنازه در ژنو .

احتمال اعزام یك ناوگان كوچك از نیروهای دریایی آلمان غربی به مدیترانه جهت جایگزین شدن با نیروهای امریكا .

خبر احتمال استفاده امریكا از هواپیماهای بی ـ 52 در بمباران ایران و تحلیل یك نشریه داخلی سپاه از آن .

دبیركل سازمان ملل متحد خواستار پاسخ رسمی ایران به قطع‌نامه 598 شد .

سخنان آیت موسوی اردبیلی در نمازجمعه تهران درباره فاجعه مكه ، حضور امریكا در خلیج‌فارس و پاسخ ایران به قطع‌نامه 598 . تشییع پیكر پاك 50 تن از شهدای مكه پس از نماز جمعه تهران .

تحریم كالاهای نظامی به ایران توسط آمریكا

67/05/16
اعلام رسمی پذیرش مذاكره رو در رو با عراق پس از برقراری آتش‌بس توسط ولایتی.

دیدار معاون سیاسی وزارت خارجه و نماینده ویژه دولت ژاپن از تهران

اعلام قبول آتش‌بس از طرف عراق قبل از مذاكره مستقیم.
Logo
https://old.aviny.com/News/85/05/16/01.aspx?&mode=print