امروز یکشنبه پانزدهم مرداد ماه سال 1385 هجری شمسی ، مقارن است با یازدهم رجب المرجب سال 1427 هجری قمری و برابر است با ششم آگوست 2006 میلادی .

آغاز عملیات ثارالله :

عملیات ثارلله در چنین روزی در سال 1361 در منطقه قصر شیرین آغاز شد . سپاه پاسداران انقلاب اسلامی مسوول انجام  این عملیات بود .  عملیات ثار الله  با هدف ازاد سازی ارتفاعات منطقه قصر شیرین  انجام پذیرفت .

سالگرد شهادت سرلشگر خلبان عباس بابایی :

شهید سرلشکر خلبان  عباس بابایی در سال 1329 در شهرستان قزوین دیده به جهان گشود . وی دوره ابتدایی و متوسطه را در همان شهر گذاراند و در سال 1358 به دانشکده خلبانی راه یافت وپس از دوره آموزش مقدماتی به آمریکا رفت . او در آمریکا جزء معدود دانشجویانی بود که علاوه بر انجام تمامی واجبات دینی خود به نشر این احکام می پرداخت و  اندیشه خدمت در وطن و اعتلای  کشور را در سر می پروراند .وی پس ازاتمام  تحصیلات  به ایران آمد و همزمان  با ورود هواپیمای اف 14 به نیروی هوایی  به همراه تعدادی دیگر به پایگاه اصفهان منتقل شد .  با اوجگیری مبارزات مردم علیه نظام ستمشاهی ، بابایی به عنوان یکی از پرسنل فداکار ار تش وارد میدان مبارزه علیه رژیم پهلوی شد . وی پس از پیروزی انقلاب اسلامی با دارابودن تعهد ، ایمان ، تخصص و مدیریت اسلامی چنان  در خشید که در هفتم مرداد 1369 به فرماندهی پایگاه هشتم هوایی منصوب شد . شهید بابایی ،  در تاریخ دفاع مقدس با بیش از سه هزار ساعت پرواز با انواع هواپیماهای جنگنده ، اخلاص و ایثار خود را بیش از پیش به نمایش گذاشت . وی در سال 66 به درجه سرتیپی مفتخر شد و در پانزدهم مرداد همان سال برابر با روز عید قربان در یک عملیات برون مرزی به فوز  عظیم شهادت نایل آمد . وی به هنگام شهادت سی و هفت  سال داشت .
رهبر معظم انقلاب اسلامی در باره ایشان اظهار داشتند : این شهید عزیزمان انسانی مومن ومتقی و سربازی عاشق و فداکار بود و در طول این چند سالی که من ایشان را می شناختم همیشه بر این خصوصیات پا بر جا بود .

بمباران اتمی هیروشیما :

در چنین روزی دولت  آمریکا بمب های اتمی خود را برروی مردم شهر هیروشیمای ژاپن آزمایش کرد . 
در هشتم دسامبر سال 1941 آمریکا و انگلستان به ژاپن اعلان جنگ دادند و از آنجا که آلمان ، ایتالیا و ژاپن در سپتامبر 1940 پیمان سه جانبه ای در مورد همکاری در نبرد در صورت حمله دشمن به هریک از سه کشور امضا کرده بودند ، هیتلر نیز در 11 دسامبر به آمریکا اعلان جنگ کرد . بین سال های 1940 و1941، ژاپن با انجام یک سری اعمال نظامی، بر خی کشور های منطقه را به اشغال خود در آورد . اما در همین زمان تجاوز وسیع ژاپن در خاور دور در ماه مه سال 1942 ، بوسیله ناوگان متفقین در هم شکسته شد . نیروی در یایی آمریکا هم در هفتم اوت 1942 در کانال "گودال " واقع در سالومون پیاده شدند . در هشتم آوریل 1942 نخستین حمله هوایی ناگهانی به  شهر توکیو به وسیله بمب افکن های متوسط آمریکایی صورت گرفت . در بین  سالهای 1943و 1944 نیروهای آمریکایی با تفوق بر ژاپن این کشور رابه دو نیم تقسیم کردند .درهمین زمان و در  حین جنگ جهانی دوم دانشمندان آلمانی از جمله انیشتن ، تحقیقات گسترده ای را درباره انرژی هسته ای آغاز کرده بودند.  انریکو فرمی و آلبرت انیشتن  با احتمال خطر بکار گیری انرژی هسته ای توسط هیتلر ،  با فرار از دست نازی ها در آلمان در آمریکا تحقیقات اتمی خود را پایه ریزی کردند . تحقیقات این دو دانشمند در زمینه انرژی هسته نتایج علمی فراوانی را در پی داشت ، اما جنگ افروزان نه تنها به یافته های علمی آنان توجهی نکردند بلکه این انرژی عظیم را صرف تولید سلاحهای  کشتار جمعی کردند .
 سرانجام در ژوییه سال 1945 پس از پنج سال تلاش شبانه روزی نخستین بمب  در حضور یکصد نفر از دانشمندان در صحرای آلاموگودور در جنوب غربی ایات متحده آزمایش  شد . پس از آزمایش موفقیت آمیز این بمب ،  بمب اتمی اصلی برروی مردم  شهر هیرو شیما  در ساعت هشت و پانزده دقیقه صبح چنین روزی در سال 1945 میلادی منفجر شد  . این بمب دارای قدرتی معادل بیست هزار تن ماده منفجری تی ان تی بود و مستقیما شصت هزار نفر را کشت و صد هزار نفر را زخمی کرد و تمام شهر هیر و شمیا را با خاک یکسان نمود . دو روز بعد بر اساس  کنوانسوین یالتا شوروی به ژاپن اعلان جنگ داد و به مرز های منچوری حمله برد و در نهم اوت نیز دومین بمب بر روی ناکازاکی منفجر شد . ژاپنی ها پس از این اتفاقات مهیب در چهاردهم اوت همان سال شرایط پیشنهادی متفقین را پذیرفتند و در دوم دسامبر سال 1945 سند تسلیم بلا شرط را امضا کردند .

قیام بر ضد استعمار گران :
در چنین روزی در سال 1867 میلادی قیام مردم  کوبا علیه استعمار گران اسپانیایی آغاز شد.این قیام سرآغاز نهضت مردم کوبا علیه استعمار گران بود .

تولد فرانسوا فنلون :
فنلون ، نویسنده بر جسته فرانسوی در چنین روزی در سال 1651 دیده به جهان گشود . وی  در  آموزش علوم نگاهی متفاوت داشت . آموزه های  او و همچنین آثار ادبی وی  تاثیر بسیاری بر ادبیات و آموزش و پرورش فرانسه نهاد .

تولد آلفرد لرد تنیسون :
این ملک الشعرای انگلستان در چنین  روزی در سال 1809 میلادی دیده به جهان گشود . وی در دوره  ویکتوریا سرآمد شاعران انگلستان  بود . او همچنین در سال 1884 به  مقام سناتوری انگلستان رسید .

تولد پل کلودل :
کلودل ؛ شاعر ، ادیب ، نمایشنامه نویس ، مقاله نویس  و سیاسمتدار فرانسوی در چنین روزی در سال 1868 میلادی دیده به جهان گشود . وی در نیمه نخست قرن بیستم قطب ادبی فرانسه بود . اشعار او سر شار از مفاهیم غنایی ، تغزلی و تنهایی  اند . " گروگان" عنوان مهمترین اثر ادبی اوست .

تولد سر الکساندر فلمینگ :
الکساندر فلمینگ در چنین روزی در سال 1881 دیده به جهان گشود . او با کشف پنی سیلین کمک بسیاری به جامعه بشری کرد . وی در سال 1954 نوبل پزشکی را از آن خود ساخت  .

تولد جک پانل :
جک پانل موسیقیدان انگلیسی در چنین روزی در سال 1923 دیده به جهان گشود . وی در لندن  رهبر ارکستر بود . اجرای "انگلیبرت هامپردیک "عنوان مهمترین اثر موسیقایی اوست .

در گذشت فوستین لولوک الی :
این رییس جمهور هائیتی در چنین روزی به  سال 1867 میلادی در گذشت . او اکثرت سیاهان کشور هائیتی  را علیه دو رگه های  اقلیت صاحب منصب و مقام  شوراند . 

در گذشت پاپ پل :
این پاپ ایتالیایی در چین روزی در سال 1987 میلادی در گذشت . وی  عضو  دومین دوره  شورای واتیکان در بین سالهای 1962 تا 1965 میلادی بود .

روز استقلال جامائیکا :
جاماییکا جزیره ای است در جنوب کوبا واقع در دریای کاراییب . مساحت آن یک ، صد و چهل وچهارم مساحت ایران است . مردم این کشور از نژاد سفید سرخ و دو رگه اند و به زبان انگلیسی و اسپانیولی تکلم می کنند و اکثرا پیرو دین مسیحیت اند . نوع حکومت جاماییکا  جمهوری است . این کشور درچنین روزی در  سال 1962 از انگلیس مستقل شد و در هجدهم سپتامبر همان سال به عضویت سازمان ملل متحد در آمد . پایتخت این کشور بندر کینگستون است .دوشنبه نخست ماه اوت هر سال به عنوان روز ملی در جاماییکا  گرامی داشته می شود . 
  
روز استقلال بولیوی:

بولیوی کشوری است کوهستانی در منطقه استوایی آمریکای جنوبی . مساحت آ ن سه پنجم مساحت ایران است . نژاد مردم این کشور ،  سیاه ، سفید ، سرخ و دو رگه است و بطور متوسط شش نفر در هر کیلومتر آن زندگی می کنند . اکثر مردم این کشور پیرو دین مسیحیت اند . نوع حکومت این کشور جمهوری است . این کشور در چنین روزی سال 1825 میلادی از اسپانیا مستقل شد و در 14 نوابر 1945 به عضویت سازمان ملل متحد در آمد . لاپاز نام پایتخت بولیوی  است .

منبع : خبرگزاری مهر

 

 

60/05/15

اخراج سفیر فرانسه از ایران.

61/05/15
آغاز عملیات ثارلله در منطقه قصر شیرین

نیروهای خودی در یك عملیات در قصرشیرین دو ارتفاع مهم را از اشغال دشمن خارج كردند. با این عملیات جاده قصرشیرین به سرپل ذهاب از دید و تیر دشمن بیرون آمد و متقابلاً جاده تداركاتی دشمن در محور پیروزخان به تنگ بیشگان در زیر دید و تیر مستقیم نیروهای خودی قرار گرفت. در این عملیات 200 تن از نیروهای دشمن كشته یا مجروح شدند و یك تانك و سه خودرو آنها نیز منهدم شد.

حمله نیروهای خودی به دو پایگاه حزب دمكرات و سازمان كومله در اطراف مریوان. در این حمله 12 تن از عناصر كومله كشته یا زخمی شدند. سه تن از افراد حزب دمكرات با پنج قبضه اسلحه خود را به سپاه مریوان تسلیم كردند.

پنج عملیات سازمان مجاهدین خلق برای ترور افراد، سرقت خودرو و حمله به مراكز دولتی در شهر تهران. در این عملیاتها یك تن از مردم به شهادت رسید و سه تن مجروح شدند، یك اتومبیل نیز ربوده شد.

سخنگوی وزارت امورخارجه ایران سخنان سفیر عراق در عربستان (مبنی بر موافقت صدام با شرایط جمهوری اسلامی ایران) را تبلیغاتی برای كسب وجهة سیاسی خواند و افزود: هنوز مناطق مهمی از خاك ایران در اشغال عراق است.

وزیر اطلاعات حكومت سعودی سخنان دو روز گذشته سفیر عراق در این كشور را (مبنی بر پذیرش شرایط ایران) را تكذیب كرد؛ سفیر عراق در عربستان نیز در یك عقب نشینی آشكار گفت: ایران به عراق تجاوز كرده است و عراق هیچ غرامتی را پرداخت نخواهدكرد.

امام خمینی آقای موسوی خوئینیها را به سمت نماینده خود و سرپرست حجاج ایرانی منصوب كرد.

65/05/15
حمله بی نتیجه هواپیماهای عراقی به جزیره خارك؛ ایران در حال تكمیل پایانهای در جزیره لارك است كه خارج از دسترس هواپیماهای عراقی میباشد.

سرفرماندهی ارتش عراق: ایران مناطق مسكونی سیروان در استان حلبچه را مورد حمله توپخانه قرارداد. عراق حمله به مناطق نظامی و اقتصادی ایران را با قدرت ادامه خواهد داد.

فعالیت مهندسی دشمن در جزیره مجنون و اقدامات عراق در منطقه امالرصاص.

اظهارات اسیران عراقی درباره وضعیت بسیج نیرو و شیوه مدیریت عراق در به كارگیری آنها: (احضار كلیه افسران بازنشسته، تشكیل 120 گردان خفیفه(دفاع وطنی) از عشایر وفادار، اعلام اسامی افراد مشمول از رسانه های همگانی؛ اگر سربازی سه بار مرتكب غیبت و فرار شود، اعدام می شود. ارتش هیچگونه كمبود لجستیكی ندارد. نقطه ضعف نیروهای ایرانی، عدم استقرار، و عدم رعایت اختفا و پوشش است.)

دستورالعمل فرمانده نیروی زمینی به نواحی سپاه برای تشكیل 500 گردان پیاده تا پایان تابستان، اقدام برای تشكیل 700 گردان تا پایان پاییز و اقدام برای تشكیل 1000 گردان تا پایان سال جاری؛ اعزام هزاران نیروی داوطلب بسیجی از پلدختر، بوشهر، یاسوج، كرمان، شیراز، باختران و خرم آباد؛ شروع دومین دوره آموزش نظامی جمعی از معاونان نخستوزیری و مدیران كل وزارتخانه هاو نهادها.

فعالیتهای جهاد دانشگاهی، از جمله: تولید سه میلیون عدد آمپول خنثی كننده گازهای شیمیایی، طراحی دستگاه كنترل از راه دور خودروهای سنگین و شناورها، طرح ساخت انواع هواپیما، طرح نحوه شناخت گازهای شیمیایی و طرح شناخت آلیاژ قطعات وسایل نظامی.

65/05/15
تلاش كشورهای عضو شورای همكاری خلیج فارس برای پایان دادن به جنگ ایران و عراق

دستور رئیس كمیته اجرایی ساف، یاسر عرفات مبنی بر انتقال 200 جنگجوی فلسطینی از الجزایر به بغداد.

66/05/15
تصرف ارتفاع “ بلفت “ عراق در ادامه مرحله دوم عملیات “ نصر7 “ و اقدامات یگان‌های خودی برای تثبیث مواضع تصرف شده .

پاتك دشمن رو ی ارتفاع بلفت ، درگیری تن‌ به تن ؛ نیروهای خودی سرانجام عقب‌ نشینی دشمن .

حملات توپخانه‌ای و هوایی عراق در منطقه عملیاتی “ نصر7 “ و سقوط یك فروند هواپیمای دشمن .

گزارش راوی لشكر31 عاشورا از عوامل مؤثر در موفقیت عملیات “ نصر7 “ .

شهادت تیمسار عباس بابایی معاونت عملیات فرماندهی نیروی هوایی ارتش .

حمله هوایی دشمن به مركز تداركاتی “ لشكر11 امیرالمؤمنین “ در جبهه مهران ، منطقه میمك و چند روستا از توابع مریوان .

درگیری نیروهای خودی با عناصر كومه‌له در روستای “ نرگسله “ و “ دوایر “ .

تصرف چند پایگاه عراق در منطقه توكل “ كركوك “ به دست نیروهای اتحادیه میهنی . كمین نیروهای اتحادیه میهنی كردستان عراق در جاده اربیل به رواندوز و اسارت گوینده رادیو تلوزیون بغداد .

تشریح ابعاد مختلف فاجعه كشتار مكه در سمنان از سوی آیت‌الله سیدعلی خامنه‌ای در نماز عید قربان .

سومین روز برگزاری مانور “ شهادت “ و تحلیل تأثیر و پی‌آمد این مانور . به آب انداختن نخستین زیردریایی سپاه .

ادعای خبرگزاری یونایتدپرس در مورد كور كردن رادار موشك‌های كرم‌ابریشم به وسیله نیروهای امریكا و مانورهای تداومی آنها علیه این موشك‌ها .

مصاحبه مطبوعاتی شولتز “ وزیرخارجه امریكا “ و ادعای وی مبنی‌بر این كه اقدامات امریكا در خلیج‌فارس علیه هیچ كشوری نیست . تحلیل دیلی‌ تلگراف از روابط ایران و امریكا .

تفسیر روزنامه‌های “ سونسكاداگبلادت “ و “ وال استریت ژورنال “ از روابط ایران و شوروی .

به دستور فرانسه ، شركت‌های این كشور خرید نفت از ایران متوقف كردند .

ساخت موشك جدید زمین به زمین توسط عراق (افزایش توان موشكی عراق)

ساخت نخستین زیردریایی ایران

ناوگان ضربتی نیروی دریایی آمریكا در خلیج فارس به 24 فروند می‌رسد.
Logo
https://old.aviny.com/News/85/05/15/01.aspx?&mode=print