لله لبنان وارد مذاكره شود بداند كه این حزب با هیچ طرف خارجی گفت و گو نمی‌كند و هر كس می‌خواهد باید ابتدا پیشنهاد خود را به دولت لبنان ابلاغ كند و این دولت این طرح و پیشنهاد را به ما ابلاغ خواهد كرد. من در این جا تاكید می‌كنم، اگر تمام جهان جمع شوند و بخواهند كه سرباز اسراییلی را از حزب‌الله بازپس گیرند نخواهند توانست كه این كار را انجام دهند و حزب‌الله لبنان جز با گفت و گوی برای آزادسازی اسیران لبنانی، این دو اسیر اسراییلی را آزاد نخواهد كرد البته سمیر قنطار در راس تمام اسیرانی است كه ما خواهان مبادله سربازان اسراییلی با آن‌ها هستیم.

سوال:‌ آیا شما نگران فتنه‌گری میان طوایف شیعه و سنی لبنان نیستید، همان طوری كه در عراق این فتنه و آشوب واقع شده است و كل این كشور را با بحران مواجه ساخته است؟
نصرالله: قبل از هر چیز ما از هیچ كس جز خداوند متعال ترس و واهمه نداریم دوم آن كه باید به شما بگویم ما هیچ نگرانی و ترسی نسبت به ایجاد فتنه‌ میان طوایف سنی و شیعه لبنان نداریم. امروز مساله‌ی شیعه و سنی در عراق مطرح شده است و این فتنه منجر به كشتار صدها تن از مردم بی‌گناه شده است كه بی شك همه می‌دانند تنها و تنها مسوول اصلی این فتنه‌گری آمریكا است اما آمریكا نمی‌تواند این سیاست را در لبنان پیش بگیرد زیرا هیچ زمینه‌ای برای گسترش این فتنه در لبنان وجود ندارد.�فع ایران و سوریه آنطوری كه غربی‌ها ادعا می‌كنند، كه تنها برای منافع لبنان اقدام كرده است.
سید حسن نصرالله كه خبرنگار الجزیره وی را در شرایطی بسیار طبیعی و آرام توصیف كرده است، هم‌چنین عنوان داشت كه اسراییل برای تامین منافع خود و حل بحران اسراییل با فلسطین و كم رنگ كردن قضیه‌ی فلسطین جنگ را به راه انداخته است. وی هم‌چنین تاكید كرده است زمانی كه لبنان در برابر قدرتمندترین قدرت نظامی منطقه تنها می‌ایستد و می‌جنگد، این خود كسب پیروزی برای حزب‌الله است.
دبیركل حزب‌الله لبنان هم‌چنین تنها پیامد مثبت این جنگ را موضوع خنثی‌ ساختن سیاست فتنه‌گری آمریكا میان اهل تسنن و اهل تشیع در منطقه خواند.

متن كامل مصاحبه‌ی سید حسن نصرالله، دبیركل حزب‌الله لبنان با شبكه‌ی الجزیره به شرح زیر است:

سوال:‌ ارتش اسراییل اعلام كرده است كه در حمله‌ی بزرگی به مقر حزب‌الله لبنان در جنوب، ضربه‌ی سختی به این حزب وارد ساخته است و قدرت این حزب را در زمینه‌ی سازماندهی و سیاسی مختل كرده است و در این حمله حزب‌الله لبنان تلفات جانی داشته است كه البته ارتش اسراییل از احتمال این كه شما در این حمله‌ی هوایی كه از بیست فروند جنگنده در آن استفاده شده بود، آسیب دیده‌اید، نیز خبر داد.
نصرالله: ‌به شكر خداوند متعال تاكنون تمام حملات نظامی اسراییل و تمام قدرت‌های اطلاعاتی این دولت نتوانسته است به هیچ یك از فرماندهان سیاسی نظامی این حزب آسیبی وارد سازد. من هم اكنون قاطعانه به شما می‌گویم قدرت‌های نظامی، سیاسی و سازماندهی حزب‌الله لبنان كماكان باقی است و تمام ادعاهای اسراییل مبنی بر آنكه تا كنون توانسته است 50 درصد از قدرت‌های موشكی حزب‌الله لبنان را نابود سازد ادعاهای كاملا دروغ می‌باشد. حزب‌الله لبنان و نیروهای مقاومت اسلامی در واقع معتقدند در آغاز این جنگ قرار گرفته‌اند و باید به شما بگویم نیروهای حزب‌الله تاكنون تنها اندكی از قدرت‌ خود و نیز توانایی‌های خود را در جنگ با دشمن نشان داده‌اند. حزب‌الله لبنان بعد از هدف قرار دادن ناو جنگی اسراییل در آب‌های بیروت توانست ضربه‌ی بسیار سختی را به قدرت نظامی این رژیم وارد سازد و در حال حاضر اسراییل به دلیل ترس و نگرانی موجود نسبت به هدف قرار گرفتن ناوهای جنگی دیگرش تمام ناوهای خود را از محدوده‌ی آبی لبنان خارج ساخته است. متاسفانه تمام اخباری كه بعضی از رسانه‌های خبری در آن اعلام می‌كنند اسراییل جنوب لبنان را به واسطه‌ی حملات موشكی یا توپخانه‌یی ناوهای خود در آب‌های لبنان هدف قرار داده است، كاملا نادرست است و این رژیم در حملات خود علیه جنوب لبنان از ناوهای جنگی استفاده نمی‌كند و تنها حملات این رژیم به جنوب لبنان با جنگنده‌های نظامی انجام می‌گیرد زیرا حمله‌ی حزب‌الله به ناو جنگی، سازماندهی و برنامه‌ریزی اسراییل در زمینه‌ی حملات دریایی را مختل كرده است. باید تاكید كنم حزب‌الله لبنان با هوشیاری كامل و با داشتن قدرت توانایی نظامی و سیاسی كامل زمام تمام امور را در دست دارد.

سوال: بسیاری از رسانه‌های خبری جهان و نیز تحلیل‌گران معتقدند دلیل سكوت حزب‌الله در برابر حملات اسراییل و نیز عدم مشاهده‌ی حملات جدی از سوی این حزب به مناطق اسراییلی ناشی از ضعف و فروپاشی حزب‌الله لبنان است و این سكوت نمی‌تواند در بر گیرنده‌ی این باشد كه حزب‌الله لبنان همچنان قدرت نظامی خود را در اختیار دارد.
نصرالله: ‌باید بگویم در صورتی كه رسانه‌های خبری و حتی تحلیل‌گران ارزیابی‌های اولیه را انجام دهند می‌بینند كه این واقعیت كاملا معكوس است كه حزب‌الله لبنان حملات خود را محصور نكرده است و نیز اطلاعات و خسارت‌های وارده به نیروهای خود را از رسانه‌های خبری جهان مخفی نمی‌كند. اسراییل عملكرد تمام خبرنگاران خارجی در داخل مناطق خود را محدود و محصور كرده است و بارها متعرض كار خبررسانی رسانه‌های خبری شده است. این تحلیل‌گران و خبرنگاران بهتر است از خود بپرسند كه چرا اسراییل اجازه نمی‌دهد رسانه‌های خبری آزادانه اخبار مناطق اسراییلی را منتقل كنند. اسراییل چندین بار خبرنگاران رسانه‌های مختلف از جمله الجزیره را متوقف كرده است و بهانه‌ی این رژیم آن است كه این خبرنگاران تصاویری را پخش می‌كنند كه حزب‌الله لبنان از این تصاویر برای هدف قرار دادن مناطق حساس اسراییل استفاده می‌كند. من به اسراییل می‌گویم نگران نباشد، ما یعنی حزب‌الله مشخصات، عناوین و آدرس تمام مناطق حساس نظامی و غیر نظامی اسراییل را در اختیار داریم و نیازی به آن نداریم كه خبرنگار شبكه‌ای بخواهد با در خطر گذاشتن جان خود تصاویر این مناطق را برای ما ارسال كند.
حزب‌الله لبنان زمانی كه نیروهایش به شهادت می‌رسد و یا این كه زمانی در حملات نظامی اسراییل به تانك‌ها و سكوهای موشكی‌اش خساراتی وارد می‌شود این اخبار را از خبرنگاران رسانه‌های خبری مخفی نمی‌سازد زیرا كه یكی از افتخارات این حزب آن است كه در راه مقاومت و حمایت از وطن شهید می‌دهد. ما با افتخار كامل از میزان شهدایی كه در این جنگ از دست داده‌ایم به رسانه‌های خبری جهان اطلاعات لازم را ارایه می‌دهیم. اسراییل بارها اعلام كرده است كه مقر اصلی سلاح‌های حزب‌الله و سكوهای پرتاب موشكی این حزب را مورد هدف قرار داده است اما به شكرانه خدا، نه ما بلكه رسانه‌های خبری جهان با به تصویر كشیدن بسیاری از مناطق هدف قرار داده شده از سوی جنگنده‌های اسراییل به جهان نشان داده‌اند كه تمام این اهداف، اهداف غیر نظامی بوده است و بسیاری از آن‌ها محل استقرار آوارگان لبنانی بوده‌اند، یعنی این كه تمام تریلرهایی كه اسراییل ادعا می‌كند سكوی پرتاب موشك حزب‌الله است تریلرهایی بوده‌اند كه یا حامل آوارگان لبنانی یا حامل مواد اولیه‌ و مواد دارویی برای این آوارگان بوده‌اند. پس به این نتیجه می‌رسیم كه اگر اسراییل سازمان اطلاعاتی در اختیار دارد این نقص، نقص در سازمان اطلاعات اسراییل است و اگر جاسوس در مناطق جنوب لبنانی دارد این نقص، نقص در نظام امنیتی و اطلاع‌رسانی اسراییل است. پس ضعف و ناتوانی در این جنگ شامل طرف‌ اسراییلی بوده است نه حزب‌الله و حزب‌الله لبنان با تمام مواردی كه برای شما گفتم می‌تواند توانایی‌های نظامی و سیاسی خود را در طول جنگ به اثبات رساند و ما تاكید می‌كنیم كه اسراییل با تمام حملاتش نتوانسته‌ است تاكنون كوچكترین ضربه‌یی را به نظام موشكی و یا به فرماندهی سیاسی این حزب وارد سازد. ما از اسراییل می‌خواهیم كه برای صدق كلام خود حتی یك تصویر از اماكن و مقرهای حزب‌الله لبنان را كه هدف قرار داده است و ادعا می‌كند ویران كرده است، به رسانه‌های خبری جهان نشان دهد. بله اسراییل در این جنگ تاكنون موفق شده است كه صدها زن و كودك لبنانی را به خاك و خون كشد و صدها هزار تن دیگر را آواره كند، اگر این رژیم به این موارد موفقیت نظامی می‌گوید ما می‌گوییم بلكه موفق شده است. اسراییل به خوبی می‌داند كه نیروهای مقاومت حزب‌الله در هیچ یك از اماكنی كه اعلام می‌دارد مورد هدف قرار داده است، مستقر نبوده‌اند. در واقع همه می‌دانند كه اسراییل به دنبال آن است كه در این جنگ پیروزی كسب كند، به همین دلیل است كه دایره‌ی ادعاهای خود را گسترده‌تر كرده است و برای دامن زدن به جنگ روانی خود هر روز گزارش هدف قرار دادن فرماندهی سیاسی و نظامی حزب‌الله را به رسانه‌ها ارایه می‌دهد. بگذارید اسراییل به تمام پیروزی‌هایی كه تاكنون به دست آورده است شاد باشد!

سوال:‌ آیا به نظر شما جنگ زمینی اسراییل با حزب‌الله لبنان آغاز شده است و این دولت وارد مرحله‌ی اشغال زمینی در لبنان است؟
نصرالله: ما از اولین روز آغاز جنگ تمام مقرهای حزب‌الله لبنان را كه اسراییل از آن‌ها مطلع و به آن‌ها دسترسی داشت، تخلیه كردیم. در واقع اسراییل در جنگ زمینی با حزب‌الله لبنان با مشكلات بسیاری رو به رو خواهد شد، اسراییل برای آغاز جنگ زمینی خود با حزب‌الله نیاز به آن دارد كه نیروهای كماندوی خود را وارد جنوب لبنان كند كه این نیروها با نفوذ بر این مناطق به حزب‌الله لبنان ضربه وارد كنند و سیاست كشتن و اسارت گرفتن را نیز به مرحله‌ی اجرا گذارند.
اسراییل تاكنون توانسته است در حملات هوایی به لبنان پیروزی‌ها یا موفقیت‌هایی را به ادعای خود كسب كند اما این دولت به خوبی می‌داند كه حملات هوایی ارتش اسراییل به حزب‌الله لبنان نمی‌تواند پیروزی یا موفقیت محسوب شود، ما نمی‌توانیم دقیقا بگوییم كه جنگ زمینی اسراییل در جنوب لبنان آغاز شده است. من بارها اعلام كرده‌ام كه با صلابت و استواری كامل در انتظار نیروهای اسراییلی هستیم و امروز نیز اعلام می‌كنم نیروهای مقاومت حزب‌الله لبنان در انتظار رویارویی با سربازان اسراییلی هستند. به هر حال این كه جنگ زمینی اسراییل در جنوب لبنان آغاز شده، وارد است و من هرگز چنین ادعایی را نكردم كه بگویم اسراییل نمی‌تواند وارد جنوب لبنان شود. این یك واقعیت است، ارتش اسراییل یك ارتش كلاسیك بزرگ است و از قدرت‌های نظامی بسیار بزرگی برخوردار است، از آن سو نیروهای حزب‌الله لبنان در تك تك مناطق جنوب مستقر نیستند، بنابراین نمی‌توانم بگویم یا بهتر است بگویم نمی‌توانم این ادعا را بكنم كه حزب‌الله لبنان متعهد آن است كه نیروهای اسراییلی وارد جنوب لبنان نشوند، آن چه كه ما به آن تعهد داریم آن است كه اگر یك سرباز اسراییلی وارد لبنان شود باید بهای این تجاوز را بدهد.

سوال: بسیاری از طرف‌های لبنانی از جمله دولت این كشور و نیز بسیاری از كشورهای جهان حتی برخی از كشورهایی كه حامی شما بودند اعلام كردند كه اقدام حزب‌الله لبنان در به اسارت گرفتن دو سرباز اسراییلی اشتباه بوده است و حداقل این حزب باید دولت لبنان را به رسمیت می‌شمرد و از این اقدام خود دولت لبنان را مطلع می‌ساخت.
نصرالله: اسراییل در اولین واكنش خود نسبت به اسارت گرفتن دو سرباز اسراییلی طبیعی عمل كرد و به هر حال واكنش‌های اولیه این دولت نسبت به این اقدام حزب‌الله لبنان كاملا همان طوری كه انتظار می‌رفت بود اما ساعت‌های بعدی وضعیت تغییر كرد و واكنش اسراییل نسبت به این مساله تغییر كرد. قبل از این كه این موضوع را بیشتر باز كنم، باید بگویم بسیاری از طرف‌های لبنانی و دولت نیز از تصمیم حزب‌الله لبنان برای تبادل اسیران و نیز به اسارت گرفتن اسیران اسراییلی مطلع بودند و ما پیش از انجام این اقدام به بسیاری از این طرف‌های لبنانی گفتیم كه درصدد مبادله‌ی اسیران هستیم و در این چارچوب باید سیاست خود را در زمینه‌ی گرفتن اسیر اسراییلی و مبادله‌ی آن با اسیران لبنانی و فلسطینی اعمال كنیم بنابراین طرف های لبنانی كاملا از هدف حزب‌الله لبنان مطلع بودند اما این كه انتظار داشته باشند زمانی كه ما وارد مرحله‌ی عمل شدیم و می‌خواستیم كه برنامه‌ی سازماندهی شده‌ی خود را برای به اسارت گرفتن دو سرباز اسراییلی به مرحله‌ی عمل درآوریم، آن‌ها را مطلع كنیم این یك خواسته‌ی بسیار بزرگ و حتی بی‌مورد است، بنابراین هدف اصلی حزب‌الله لبنان از به اسارت گرفتن این دو اسیر اسراییلی آغاز این جنگ نبوده است بلكه هدف اصلی مبادله‌ی اسیران و آزادسازی آن‌ها بوده است اما هدف اسراییل از این جنگ نه آزادی دو اسیرش كه چیز دیگری است و من می‌توانم به شما اطمینان دهم این هدف یا اهداف هر چه كه هست آزادسازی اسیران اسراییلی نیست و به دنبال تحقق چیز دیگری پیش می‌رود. اسراییل این جنگ را آغاز كرده است و با توجه به اهداف این دولت این احتمال وجود دارد كه مدت زمان این جنگ طولانی شود. به هر حال ما در این جا از قدرت‌های نظامی اسراییل و اهداف این دولت سخن می‌گوییم، دولت اسراییل پس از آغاز این جنگ و رهبری آن تا به امروز بر سر دو راهی قرار گرفته است، یا این كه این جنگ را ادامه دهد یا این كه سیر نزولی را طی كند و در نهایت راه‌حل سیاسی را جهت حل این بحران انتخاب كند. هر یك از این دو راهكار نیازمند وقت است، در واقع حملات نظامی اسراییل و جنگ این دولت علیه لبنان به مراحل اصلی خود و یا شاید می‌توان گفت به مراحل پایانی خود رسیده است و سیر نزولی را طی می‌كند، اگر بخواهیم مقایسه‌ای از قدرت‌های حزب‌الله لبنان با اسراییل داشته باشیم و ادعاهای این دولت را مبنی بر آنكه ضربات سخت در این جنگ به حزب‌الله لبنان وارد می‌شود نه اسراییل را به ارزیابی بگذاریم می‌بینیم كه اسراییل قدرت نظامی گسترده‌ای در اختیار دارد اما حزب‌الله لبنان تنها قدرت بازدارنده در اختیار دارد، اسراییل از شمال تا شرق پناهگاه‌های گسترده جهت حمایت شهروندان خود دارد و ما روستاهای بی‌سرپناه، همین امر منجر می‌شود كه تلفات جانی لبنان نسبت به اسراییل بیشتر باشد، اما این دلیل نمی‌شود كه ما دیگر ضربات وارد شده به اسراییل را نادیده بگیریم، زمانی كه اسراییل وارد جنگ شد تمام مردم و احزاب سیاسی با این دولت هماهنگ عمل می‌كردند و بر مشاركت خود و حتی حمایت خود نسبت به عملكرد نظامی تل آویو در این جنگ تاكید داشتند اما با ادامه‌ی این جنگ و تلفات جانی و نظامی وارده به اسراییل این وحدت و هماهنگی متلاشی شده است. حملات موشكی حزب‌الله لبنان به بندر حیفا در یك شب بازار بورس اسراییل را متوقف ساخت و این بازار خسارت سنگینی متحمل شد. درست است كه شهروندان اسراییلی در پناهگاه به سر می‌برند و مردم لبنان آواره و حیران‌اند اما حضور مردم در پناهگاه‌ها خود نوعی آوارگی است و اقتصاد اسراییل را كاملا فلج كرده است و با ادامه یافتن این جنگ دیگر مردم نمی‌توانند با این دولت همراهی كنند و این وضعیت برای شهروندان اسراییلی غیر قابل تحمل و غیر قابل قبول گشته است.

سوال: آیا شما این احتمال را می‌دهید در جنگ با اسراییل یعنی همان جنگ زمینی موفقیت‌های چشمگیری را بدست آورید؟
نصرالله: ما فقط می‌توانیم بگوییم در صورتی كه اسراییل وارد جنگ زمینی با حزب‌الله لبنان شود با یك فاجعه‌ی بزرگ مواجه خواهد شد. این یك تهدید نیست كه من بخواهم به اسراییل ابلاغ كنم، این یك واقعیت است كه دولت اسراییل به خوبی به آن واقف است، ما هرگز ادعا نمی‌كنیم كه هواپیمای اف - 16 در اختیار داریم و هرگز ادعا نمی‌كنیم كه قدرت‌های نظامی‌مان همسان و یكسان با دولت اسراییل است اما به هر حال ما 23 سال است كه در حالت جنگ با اسراییل می‌باشیم و قدرت‌های زمینی نیروهای حزب‌الله لبنان بر قدرت‌های نظامی اسراییل برتری دارد. پشتوانه‌ی حزب‌الله لبنان در جنگ با اسراییل تنها قدر‌ت‌های نظامی‌اش نیست بلكه حمایت‌های دولت و بردباری و استواری ملت، یكی از پشتوانه‌های اصلی حزب‌الله لبنان در برابر اسراییل می‌باشد.

سوال:‌ به دنبال جنگی كه اسراییل به بهانه‌ی به اسارت گرفتن دو سرباز اسراییلی خود با لبنان به راه انداخته است بسیاری از تحلیلگران معتقدند كه حزب‌الله لبنان جایگاه مردمی خود را از دست داده است و جایگاه سیاسی این حزب نیز در لبنان متزلزل شده است، نظر شما چیست؟
نصرالله: من به شما اطمینان می‌دهم كه دوره‌ی طرفداری و حمایت‌های مردمی از حزب‌الله لبنان فراتر از دیروز و روزهای گذشته است و این حمایت‌ها به گونه‌ای گسترش یافته است كه منجر به نگرانی دشمن شده است. به طوری كه سفارت‌های غربی در حال حاضر بر اساس اطلاعات موثق به دست آمده، میان بسیاری از اردوگاه‌های آواره‌های لبنانی جاسوس و افراد نفوذی اعزام كرده‌اند به خصوص در اردوگاه‌های آوارگان لبنانی كه مذهب آنها شیعه است. بسیاری از مردم لبنان كه حتی در سابق ممكن بود نسبت به حزب‌الله لبنان موضع‌گیری‌ای را داشته باشند امروز به طرفداران و حامیان این حزب پیوسته‌اند و این گروه‌های مردمی گسترده با استفاده از روش‌های مختلف به ما ابلاغ كرده‌اند كه حاضرند ایستادگی كنند و همه سختی‌ها را تحمل كنند اما نمی‌توانند شكست مقاومت اسلامی در برابر اسراییل را تحمل كنند و به عناوین مختلف به ما ابلاغ كرده‌اند كه به رویارویی و مقابله‌ی خود با اسراییل ادامه دهیم، متاسفانه سفارت‌های غربی با تجسس در بسیاری از روستاها و اردوگاه‌های آوارگان لبنانی این اطلاعات را به اسراییل منتقل می‌كنند، در حقیقت نظر این مردم كه به اسراییل مطمئنا ابلاغ شده است در تصمیم‌گیری‌های آینده این دولت نسبت به ادامه‌ی این جنگ تاثیرگذار خواهد بود، اگر روزی دایره‌ی حمایت‌ها و طرفداری‌های مردمی از حزب‌الله لبنان ضعیف شود تجاوزات اسراییل به لبنان و دیگر مناطق مسلمان‌نشین گسترده‌تر خواهد شد اما به شكرانه‌ی خداوند این دولت به خوبی می‌داند كه این حمایت‌های مردمی هنوز هم كماكان وجود دارد و ضعیف نشده است و جا دارد امروز از ملت لبنان به دلیل تمام موضع‌گیری‌های حمایت‌كننده‌اش از مقاومت اسلامی لبنان تشكر و قدرانی كنم و من از این ملت و از تمام طوایف و مذاهب لبنانی تشكر و قدردانی می‌كنم. بنابراین من اینجا به شما قاطعانه تاكید می‌كنم كه حمایت‌های مردمی از مقاومت اسلامی از قبل بیشتر و گسترده‌تر شده است و همین امر منجر به اتحاد هر چه بیشتر مردم با مذاهب مختلف شده است.

سوال: بسیاری معتقدند كه حزب‌الله لبنان از سوی جامعه‌ی جهانی و در راس آن سازمان ملل تحت تعقیب سیاسی است و این حزب نیز با مخالفت‌های گسترده‌ی احزاب سیاسی داخلی در لبنان نیز مواجه است، به طوری كه حزب‌الله لبنان به گفته‌ی بسیاری از تحلیل‌گران حتی دوستان خود را نیز از دست داده است، نظر شما در این رابطه چیست؟
نصرالله:‌ جواب سوال بسیار روشن است، ما در هیچ زمانی انتظار نداشتیم كه سازمان ملل بی‌طرفانه برای حل مسایل در منطقه وارد عمل شود، حزب‌الله لبنان از بدو تاسیس با مخالفت‌های اسراییل با این حزب، از سوی سازمان ملل تحت فشار و محكومیت به سر می‌برد. از سوی دیگر این حزب از جمله اولین گروه‌هایی بود كه در لیست تروریستی آمریكا قرار گرفت و حتی در لیست تروریستی اروپا نیز قرار داده شد. بنابراین ما چندان از موضع‌گیری‌های جامعه‌ی جهانی در راس آن اروپا و آمریكا شگفت زده نمی‌شویم اما شگفتی ما از موضع‌گیری كشورهای عربی است، ما زمانی از سازمان ملل انتظار داشتیم كه بی‌طرفانه برای حل بحران‌ها وارد عمل شود و در زمان محكومیت، جلاد و جنایت‌كار را محكوم كند و از ستمدیده و مظلوم حمایت كند اما امروز انتظار ما از سازمان ملل تغییر كرده است، دیگر ما تنها از این سازمان می‌خواهیم كه حداقل جلاد و جنایت‌كار را به همان اندازه‌یی كه مظلوم و ستمدیده را محكوم می‌كند، محكوم كند و حداقل موضع‌گیری یكسانی نسبت به این دو داشته باشد و بیش از این به مظلوم ستم نكند، بی‌تردید حمایت‌های آمریكا و كشورهای عربی منجر به آن شد كه اسراییل موضع‌گیری اولیه‌ی خود را در قبال به اسارت گرفتن سربازان اسراییلی تغییر دهد و وارد مرحله‌ی گسترده‌تر یعنی مرحله‌ی رویارویی با لبنان شود. زمانی كه اسراییل موضع‌گیری اولیه‌ای را نسبت به اسارت سربازان خود اتخاذ كرد، آمریكا با دادن چراغ سبز لازم به این رژیم از دولت آن خواست كه به صورت یك سره موضوع حزب‌الله لبنان و نیز مقاومت اسلامی را در منطقه حل كند. آمریكا درصدد آن بود كه به صورت یك سره موضوع مقاومت در منطقه را حل كند و كرامت شهادت، مقاومت و ایستادگی را از قاموس مردم لبنان و منطقه محو كند. ما از برخی كشورهای عربی هیچ انتظاری نداریم و مطمئنیم كه تمام دل‌های ملت‌های عربی و اسلامی با ما است و از ما حمایت می‌كنند و اگر حكومت‌های آن ها به آن‌ها فرصت بدهند خشم و نفرت خود را نسبت به موضع‌گیری‌های حكومت‌های خود و جنایت‌های اسراییل در لبنان ابراز خواهند كرد. ما امروز به كشورها و حكام این كشورهای عربی می‌گوییم ما نه خواهان شمشیرهای شما در این نبرد هستیم و نه خواهان حمایت‌های قلبی و سیاسی شما هستیم و نه نیازی به آن داریم، تنها انتظار ما آن است كه دست از سر ما بردارید و فقط بی‌طرفانه عمل كنید. امروز در حالی كه جنایت‌های اسراییل در لبنان لحظه به لحظه گسترده‌تر می‌شود جامعه‌ی جهانی هیچ تكانی به خود نمی‌دهد و فقط نظاره‌گر این جنایت ها است. بی‌تردید پایان دادن به مقاومت اسلامی در لبنان و فلسطین هدف اصلی جنگ اسراییل در منطقه است زیرا آمریكا و اسراییل خواهان پایان مقاومت در منطقه هستند.

سوال: موضع‌گیری آینده‌ی شما در مورد حل بحران سه اسیر اسراییلی چیست؟
نصرالله: ما از همان روز اول اصل و مبادی خود را برای آزادسازی اسیران برای دولت لبنان و تمام طرف‌های لبنانی روشن كرده‌ایم و با آنها به توافق و اجماع رسیده‌ایم و حتی حكومت و كابینه‌ی وزیران دولت نیز این اقدامات حزب‌الله و تئوری‌های این حزب برای آزادسازی اسیران را تایید كردند، ما انتظار نداریم كه آمریكا برای آزادسازی اسیران‌مان وارد عمل شود بنابراین ذكر چهار نكته در این جا مهم است: اول این كه ما می‌توانیم در برابر تجاوزات رژیم صهیونیستی در منطقه‌ی شعبا سكوت اختیار كنیم و با راه حل‌های سیاسی و دیپلماتیك در انتظار حل این تجاوزات و بحرا‌ن‌ها باشیم زیرا نمی‌توان برای بازپس‌گیری شبعا تمام ملت و حكومت را وارد جنگ ساخت.
نكته دوم كه حزب‌الله می‌تواند نسبت به آن سكوت اختیار كند و راه‌حل‌های سیاسی مختلف را در قبال آن اتخاذ كند، موضوع تجاوز به حریم هوایی لبنان است كه می‌توان صبر كرد و منتظر شد تا این مساله‌ حل شود اما دو موضوع است كه حزب‌الله لبنان هرگز نسبت به آن ساكت نخواهد نشست. یكی موضوع اسیران لبنانی است و دیگری تجاوز نظامی به مردم غیر نظامی لبنان. ما بارها به اسراییل گفتیم كه در قبال این دو موضوع حزب‌الله هرگز ساكت نخواهد نشست. من به شما اطمینان می‌دهم و تاكید می‌كنم كه ما از پیش نیز در ارزیابی‌های مختلفی كه داشتیم این پیش‌بینی را می‌كردیم كه اسراییل دنبال بهانه‌ی لازم جهت تجاوز به حریم این كشور است. آنچه كه امروز اسراییل به بهانه‌ی آن وارد جنگ شده است واقعیت ندارد زیرا هیچ كشوری نمی‌تواند به خاطر آزادسازی دو اسیر به چنین جنگی دست زند، بنابراین این نكته روشن شد كه اسراییل از پیش نیز به دنبال بهانه برای آغاز این جنگ و تجاوز به لبنان بود.
ما تنها انتظاری كه داریم آن است كه كشورهای عربی اجازه دهند حداقل اسراییل در جنگ با حزب‌الله بگوید ما می‌خواهیم حزب‌الله را خلع سلاح كنیم نه این كه این كشورها دست به دست جامعه‌ی جهانی بدهند و در پس اسراییل بایستند و از اسراییل حمایت كنند تا اهداف این رژیم را جهت منحل ساختن حزب‌الله محقق كنند. دولت لبنان چه انتظاری از ما داشت؟ آیا این انتظار را داشت به رغم آن كه ما تاكید كرده‌ بودیم درصدد آزادسازی اسیران خود هستیم و تاكید كرده‌ بودیم كه در این زمینه طرح‌ها و اهدافی را در سر داریم و آن‌ها نیز موافقت كرده بودند، در لحظه‌ای كه می‌خواهیم عملیات به اسارت گرفتن سربازان اسراییلی را انجام دهیم با آن ها تماس بگیریم و بگوییم ما امروز می‌خواهیم وارد عمل شویم و عملیات خود را به اجرا گذاریم؟ این حرف كاملا غیر منطقی است. این حرف من متوجه كسانی است كه برای حمایت خود از اسراییل بهانه‌ی عملكرد حزب‌الله و عدم اطلاع دولت لبنان از فعالیت حزب‌الله را بهانه كرده‌اند.

سوال: بسیاری و در راس آن‌ها آمریكا و خود دولت اسراییل معتقدند كه حزب‌الله لبنان به سود منافع سوریه و پرونده‌ی هسته‌یی ایران وارد این جنگ شده است، موضع‌گیری و نظر شما در این زمینه چیست؟
نصرالله: باید بگویم این یك سمفونی تكراری در لبنان است، زمانی كه حزب‌الله لبنان برای به اسارت گرفتن دو سرباز اسراییلی وارد عمل شد، حتی نزدیك‌ترین دوستان و هم پیمانان حزب‌الله لبنان نیز از این موضوع خبر نداشتند و من برای انجام این عملیات با دولت ایران یا سوریه تماس برقرار نكرده‌ام و اجازه‌ی این عملیات را از آ‌ن‌ها نگرفته‌ام و با اطمینان كامل به شما می‌گویم هیچ كس از این عملیات اطلاع نداشت و حزب‌الله نظر هیچ یك از هم‌پیمانان و دوستان خود را در این زمینه نخواست اما این كه جامعه‌ی جهانی و در راس آن آمریكا، اسراییل و برخی از احزاب سیاسی می‌گویند كه حزب‌الله به سود منافع سیاسی ایران یا سوریه وارد عمل شده است، باید بگویم سخنی بسیار احمقانه و به دور از واقعیت است. همه می‌دانید اگر امروز پرونده‌ی هسته‌یی ایران توسط شورای امنیت به بررسی گذاشته نشد، هفته دیگر و اگر هفته‌ی دیگر نشد، ماه دیگر به بررسی گذاشته خواهد شد بنابراین جنگ حزب‌الله لبنان به سود منافع ایران نیست. از سویی اگر بخواهیم ارزیابی دقیقی داشته باشیم زمانی كه حزب‌الله لبنان وارد جنگ نشده بود، همه می‌گفتند كه اگر حمله‌ای به ایران انجام گیرد حزب‌الله لبنان از ایران حمایت خواهد كرد اما امروز زمانی كه حزب‌الله در جنگ با اسراییل است تنها متضرر این قضیه ایران خواهد بود، بنابراین این كه بگوییم حزب‌الله برای سودرسانی به منافع ایران و پرونده‌ی هسته‌یی این كشور وارد عمل شده كاملا احمقانه و به دور از واقعیت است. این گونه سخن‌ها و موضع‌گیری‌ها تنها و تنها برای آن انجام می‌گیرد كه قدرت و توانایی حزب‌الله لبنان را در نزد جهان و مردم لبنان تضعیف كنند و از طرفی بذر اختلاف و فتنه را بكارند و بگویند كه حزب‌الله لبنان یك حزب ایرانی و سوری و یا به عبارت دیگر یك حزب خارجی است كه منافع لبنان را در نظر نمی‌گیرد و منافع ایران و سوریه را بر منافع كشور خود برتری می‌دهد. خطاب من به تمام طرف‌های لبنانی كه از این تئوری‌های احمقانه حمایت می‌كنند، این است كه حزب‌الله در كدام یك از جنگ‌های خود با اسراییل برای سودرسانی به منافع خارجی عمل كرده است؟ یك نمونه واضح آن را برای من مثال بزنند. ما هیچ یك از اقدامات خود را برای سودرسانی به منافع ایران یا سوریه انجام ندادیم، حزب‌الله لبنان بزرگترین حزب مردمی، بزرگترین حزب نظامی در لبنان است و این حزب هرگز حتی برای سودرسانی به منافع حزبی خود نیز در لبنان عمل نكرده است و همیشه منافع كشور را حتی بر منافع حزبی خود برتری داده است. من نیازی به دفاع از خود یا حزب‌الله لبنان ندارم، زیرا تمام مواردی كه حزب‌الله لبنان منافع ملی لبنان را در راس خواسته‌هایش قرار د‌اده بود برای همگان روشن است. اسراییل می‌خواهد اصل قضیه‌ی فلسطین را از میان بردارد زیرا اگر حزب‌الله لبنان شكست بخورد چنین فرصتی برای اسراییل به وجود خواهد آمد. از سوی دیگر اگر این حزب شكست بخورد دولت لبنان در آینده باید انتظار داشته باشد كه برای هر گونه اقدامی باید از المرت اجازه بگیرد، به هر حال مردم، حزب‌الله لبنان را خوب می‌شناسند و می‌دانند حتی در این جنگ نیز حزب‌الله لبنان اول بهای آن را داده است بعد مردم. در اولین حملات نظامی اسراییل منازل تمام نیروهای مقاومت اسلامی حزب‌الله ویران شد، بعد خانه‌های مردم. همان طور كه خانواده‌های لبنانی آواره شده‌اند، پیش از آن خانواده‌های حزب‌الله لبنان و فرماندهان سیاسی و نظامی این حزب و فرزندان آ‌ن‌ها آواره شده‌اند. ما از دوستی خود با ایران و یا حتی سوریه به سود منافع لبنان استفاده كرده‌ایم، اما برخی از این دوستی‌ها برای دست یافتن به منافع خود استفاده كردند، ما بار دیگر تاكید می‌كنم حزب‌الله لبنان هرگز برای سودرسانی به منافع ایران به خصوص پرونده‌ی هسته‌یی این كشور یا سوریه عمل نكرده‌ است.

سوال: در مورد اهداف اسراییل از این جنگ، روشن‌تر توضیح دهید.
نصرالله: ‌هدف اسراییل كاملا روشن است، اسراییل می‌خواهد برای تامین منافع خود و حل بحران اسراییل با فلسطین قضیه‌ی فلسطینی را كمرنگ و پس از آن از میان بردارد و این جنگ می‌تواند در صورتی كه با پیروزی اسراییل و حمایت‌های كشورهای عربی پایان یابد، این فرصت لازم را به این رژیم بدهد. اگر كشورهای عربی امروز حزب‌الله را محكوم كرده‌اند و در پس اسراییل ایستادند فردا اسراییل نوار غزه و دیگر مناطق فلسطینی را با خاك یكسان خواهد كرد و موضوع فلسطین را از تاریخ حذف خواهد كرد و هیچ نگرانی از تعرض و موضع‌گیری كشورهای عربی در این زمینه نخواهد داشت، بنابراین اسراییل درصدد بسترسازی لازم جهت تحقق این هدف است.

سوال: در چه صورتی حزب‌الله لبنان در این جنگ پیروزی را از آن خود خواهد كرد و در چه حالتی می‌توانیم بگوییم كه حزب‌الله لبنان در این جنگ شكست خورده است؟
نصرالله: همین كه ما تاكنون توانسته‌ایم در برابر اسراییل همچنان بایستیم و دفاع كنیم این خود كسب یك پیروزی بزرگ است. واقعیت آن است كه اسراییل تاكنون نتوانسته است اهداف خود را از این جنگ محقق سازد. حزب‌الله لبنان این جنگ را آغاز نكرد و تنها برای آزادسازی اسیران خود مبادرت به اسارت گرفتن دو سرباز اسراییلی جهت مبادله با اسیران خود كرد. حزب‌الله لبنان حتی در آغاز این جنگ نیز صبر را پیشه‌ی خود كرد و انتظار داشت كه اسراییل از موضع‌گیری خود در جنگ با لبنان عقب‌نشینی كند. زمانی كه لبنان با حفظ كرامت و عزت خود در برابر اسراییل می‌ایستد، زمانی كه لبنان در برابر قدرتمندترین قدرت نظامی منطقه تنها می‌ایستد و می‌جنگد، باید بگوییم این خود كسب پیروزی است. حزب‌الله لبنان تا زمانی كه مقاومت اسلامی وجود داشته باشد پابرجا است و پیروزی را نصیب خود و ملت خود می‌كند. در واقع حزب‌الله لبنان در این جنگ تاكنون بخشی از پیروزی‌اش را محقق ساخته است و هم این كه این حزب تاكنون توانسته است در برابر اسراییل، دولتی كه تمام ارتش‌های عربی را در جنگ با شكست مواجه ساخت، بایستد، خود بزرگترین پیروزی را نصیب كشورش كرده است. واقعیت آن است كه اسراییل امروز به خوبی این واقعیت را درك كرده است كه نمی‌تواند با قدرت نظامی، حزب‌الله لبنان را منحل كند و باید از شیوه‌های سیاسی و دیپلماتیك در مقابله با این حزب استفاده كند. این موضوع نیز می‌تواند یكی از پیروزی‌های حزب‌الله در قبال اسراییل محسوب شود.

سوال: برخی طرف‌های اسراییلی اعلام كردند كه سازمان ملل طرحی برای حل بحران دو اسیر اسراییلی به حزب‌الله لبنان ارایه داده است و در انتظار جواب می‌باشد. هم‌چنین برخی اخبار حكایت از آن دارد كه اسراییل آمادگی خود را برای تبادل اسیران اعلام كرده است، توضیح بیشتری دهید؟
نصرالله: ‌در حقیقت نماینده‌ی سازمان ملل اخیرا با دولت لبنان تماسی برقراری كرده است و به این دولت پیشنهاد داده است كه در قبال توقف حملات نظامی اسراییل به لبنان حزب‌الله لبنان دو اسیر اسراییلی را به این دولت یعنی دولت لبنان تحویل دهد و پس از آن دولت لبنان برای مبادله‌ی این اسیران با اسیران لبنانی با دولت اسراییل وارد مذاكره شود. واقعیت امر این است كه این پیشنهاد به حزب‌الله لبنان منتقل شده است و همان طور كه می‌دانید من به تنهایی قادر نیستم در این زمینه تصمیمی اتخاذ كنم زیرا حزب‌الله لبنان به صورت گروهی تصمیم می‌گیرد. بنابراین ما به دولت اعلام كردیم كه آمادگی بررسی این پیشنهاد را داریم اما این موضوع به معنای آن نیست كه ما با این پیشنهاد موافقت كردیم و آن را قبول كردیم زیرا تمام اعضای این حزب باید برای تایید این طرح به اجماع كلی برسند، به هر حال اتفاقی كه در این زمینه رخ داد آن بود كه اسراییل با این طرح ارایه‌ شده از سوی سازمان ملل مخالفت كرده و آن را كاملا رد كرد؛ بنابراین دیگر اصلا نیازی به آن نیست كه حزب‌الله لبنان در این زمینه موضع‌گیری كند و جواب خود را به دولت لبنان ارایه دهد، متاسفانه خاویر سولانا برای متحقق ساختن اهداف اسراییل وارد منطقه شده است، نه برای حل این بحران و خواسته‌هایی كه وی جهت حل این بحران ارایه داده است، حتی از خواسته‌های اسراییل نیز بیشتر است. به هر حل هر كس كه می‌خواهد در زمینه‌ی اسیران اسراییلی با حزب‌الله لبنان وارد مذاكره شود بداند كه این حزب با هیچ طرف خارجی گفت و گو نمی‌كند و هر كس می‌خواهد باید ابتدا پیشنهاد خود را به دولت لبنان ابلاغ كند و این دولت این طرح و پیشنهاد را به ما ابلاغ خواهد كرد. من در این جا تاكید می‌كنم، اگر تمام جهان جمع شوند و بخواهند كه سرباز اسراییلی را از حزب‌الله بازپس گیرند نخواهند توانست كه این كار را انجام دهند و حزب‌الله لبنان جز با گفت و گوی برای آزادسازی اسیران لبنانی، این دو اسیر اسراییلی را آزاد نخواهد كرد البته سمیر قنطار در راس تمام اسیرانی است كه ما خواهان مبادله سربازان اسراییلی با آن‌ها هستیم.

سوال:‌ آیا شما نگران فتنه‌گری میان طوایف شیعه و سنی لبنان نیستید، همان طوری كه در عراق این فتنه و آشوب واقع شده است و كل این كشور را با بحران مواجه ساخته است؟
نصرالله: قبل از هر چیز ما از هیچ كس جز خداوند متعال ترس و واهمه نداریم دوم آن كه باید به شما بگویم ما هیچ نگرانی و ترسی نسبت به ایجاد فتنه‌ میان طوایف سنی و شیعه لبنان نداریم. امروز مساله‌ی شیعه و سنی در عراق مطرح شده است و این فتنه منجر به كشتار صدها تن از مردم بی‌گناه شده است كه بی شك همه می‌دانند تنها و تنها مسوول اصلی این فتنه‌گری آمریكا است اما آمریكا نمی‌تواند این سیاست را در لبنان پیش بگیرد زیرا هیچ زمینه‌ای برای گسترش این فتنه در لبنان وجود ندارد. به چه بهانه‌ای می‌خواهند این فتنه را در لبنان گسترش دهند، آیا می‌خواهند بگویند شیعه‌های لبنان دست‌پرورده و دست نشانده‌ی آمریكایی‌ها هستند؟ آیا می‌ خواهند بگویند كه شیعه‌های لبنان پشت برادران سنی فلسطینی خود را خالی كرده‌اند؟ هیچ یك از این امور محقق نمی‌شود زیرا واقعیت ندارد. امروز حزب‌الله لبنان در یك جبهه با اسراییل می‌جنگد و در جبهه‌ی دیگر در كنار برادران فلسطینی خود كه از اهل تسنن هستند، می‌جنگد. واقعیت آن است كه تنها پیامد مثبت این جنگ می‌تواند موضوع خنثی‌ ساختن سیاست فتنه‌گری آمریكا میان اهل تسنن و اهل تشیع منطقه باشد، زیرا جنگ حزب‌الله لبنان با اسراییل به معنای واقعی جنگ امت اسلامی با اسراییل است و همین موضوع می‌تواند منجر به اتحاد اهل تشیع و اهل تسنن بشود و ما پیش از این نیز گفتیم كه این جنگ به حزب‌الله لبنان تحمیل شده است و این حزب چه بخواهد چه نخواهد به نمایندگی از امت اسلامی وارد این جنگ شده است و شكست یا پیروزی‌اش شكست یا پیروزی كل امت اسلامی است.
جنگ ما با اسراییل اهل تسنن و تشیع را در یك جا قرار داده است و به عنوان مسلمان در یك جبهه‌ با اسراییل می‌جنگیم. جا دارد در اینجا به موضوع ارتش لبنان اشاره كنم و بگویم كه ارتش لبنان در میدان جنگ در كنار حزب‌الله لبنان عمل كرده است و ما از تمام شهیدان این ارتش یاد و تقدیر می‌كنیم و شهادت آن‌ها را به خانواده‌های عزیز تسلیت عرض می‌كنیم.

سوال: آیا شما با توجه به وضعیت جنگی حاكم، در وضعیت طبیعی زندگی می‌كنید؟ چون آن طور كه ما مشاهده می‌كنیم هیچ چیز غیرطبیعی در نوع زندگی و واكنش‌های شما مشاهده نمی‌شود.
نصرالله: ‌اگر بگویم ما زندگی طبیعی را در لبنان دنبال می‌كنیم مبالغه كرده‌ام زیرا به هر حال وضعیت حاكم در لبنان وضعیت جنگی است اما زندگی غیر طبیعی را نیز نداریم، ما در این جا تمام اخبار رسانه‌های خارجی و رسانه‌های اسراییل را گوش می‌دهیم، بسیاری از موضوع‌های سیاسی و نظامی را ارزیابی می‌كنیم، به هر حال ما می‌گوییم زندگی طبیعی داریم اما طبیعی طبیعی نیست، ما 23 سال است كه در حالت جنگ با اسراییل هستیم و خود عاشق شهادت هستیم. باور بفرمایید بسیاری از اعضای این حزب در آرزوی آن هستند كه در این جنگ به شهادت برسند و حتی برخی از آن‌ها نگران آن هستند كه در این جنگ به شهادت نرسند. ما جا دارد از تمام كسانی كه حزب‌الله را تایید كردند و با دل‌های خود این حزب را در این جنگ همراهی كرده‌اند، تشكر و قدردانی كنیم و به آن‌ها می‌گویم اگر پیروز از این جنگ بیرون آمدیم هرگز كمك‌ها و حمایت‌های آن ها را فراموش نخواهیم كرد زیرا این جنگ یك جنگ سرنوشت‌ساز برای حزب‌الله و لبنان است. واقعیت آن است كه جنگ لبنان برای دستیابی به استقلال واقعی است اما كشورهایی كه نه تنها ما را حمایت نكرده‌اند بلكه در صف‌بندی دشمن نیز ایستاده‌اند باید بدانند كه بالاخره زمان حساب فرا خواهد رسید اما حزب‌الله لبنان مثل همیشه می‌گوید با بزرگواری از بسیاری از امور چشم‌پوشی می‌كند. امروز لبنان می‌تواند با كسب پیروزی در این جنگ دست دخالت بسیاری از كشورهای غربی را ببندد و از آ‌نها بخواهد كه در امور داخلی این كشور دخالت نكنند و در آخر باید بگویم كه من از هیچ یك از ملت‌ها و حكومت‌های منطقه درخواست كمك نمی‌كنم و فقط از خداوند متعال چنین درخواستی را دارم و امیدوارم كه در پناه خداوند همه‌ی اعضای مقاومت اسلامی حزب‌الله و امت اسلامی حفظ شوند.

منبع : خبرگزاری ايسنا