شهید آوینی

 

امروز چهارشنبه بیست و هشتم تیرماه سال 1385 هجری شمسی ، مقارن است با بیست و سوم جمادی الثانی سال 1427 هجری قمری و برابر است با نوزدهم جولای 2006 میلادی .

حمله عراق پس از بیست و چهار ساعت از زمان پذیرش قطعنامه از سوی جمهوری اسلامی ایران :
تنها پس از بیست و چهار ساعت از زمان پذیرش قطعنامه از سوی جمهوری اسلامی ایران رژیم بعث عراق با حمله به مرز های جمهوری اسلامی ایران در چنین روز ی در سال 1367 هجری شمسی نیت پلید خود را مبنی بر جنگ طلبی و تجاوز به حریم سرزمینی کشور همسایه اعلام کرد .این در حالی است که عراق در بیست و دوم ژوییه،  سی و یکم تیر،  سال 1367 در اجلاس مشترک شورای فرماندهی انقلاب و رهبری حزب بعث ، قطعنامه را مورد پذیرش قرار داد .  البته  عراق در پاسخی رسمی به قطعنامه  598 در تاریخ چهاردهم اوت ، بیست  و سوم مرداد همان سال به دبیر کل سارمان ملل اعلام کرد :...عراق از قطعنامه  598 استقبال می نماید و آماده است برای اجرای آن با دبیر کل و شواری امنیت همکاری کند .

عملیات نامنظم فتح هشت  :
در چنین روزی در سال 1366 هجری شمسی عملیات نامنظم رزمندگان قهرمان اسلام با عنوان فتح هشت در شمال استان موصل آغاز شد . عملیات چریکی فتح 8  با رمز مقدس " یا رسول الله ( ص)"  صورت پذیرفت . این عملیات در عمق 150 کیلومتری خاک عراق و با هدف پاسخگویی به بمباران شیمیایی و تخریب روستاهای کرد نشین توسط عراق، برنامه ریزی شده و به اجرا درآمد.  پس از اعلام رمز عملیات توسط فرماندهان، رزمندگان تحت امر قرار گاه رمضان و تیپ ویژه هوابرد سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در یک عملیات چریکی به شهر اتروش هجوم بردند و مراکز نظامی سازمان امنیت رژیم بعث عراق را در این شهر که از مهمترین پایگاههای منطقه برای سرکوب مردم به شمار می رفت نابود کردند.  پس از آن مرکز و مقر جیش الشعبی دشمن را منهدم کردند که طی آن 80 نفر از بعثیان عراقی کشته و زخمی شدند.  دژ مهم کانی کا واقع در عمق 9 کیلومتری شمال شرق شهر اتروش که در آن زمان کار هدایت پانزده پایگاه اطراف شهر را به عهده داشت به تصرف نیروهای سپاه در آمد و همچنین مقر توپخانه مستقر در شهر منهدم شد.

ورود به تهران :  
در چنین روزی در سال 1339هجری قمری سید ضیاء الدین طباطبایی به منظور ساماندهی کودتای سیاه وارد تهران شد .   گروههای نظامی  قزاق  نیز پس از آن به منظور تصرف تهران و انجام کودتای سیاه  عازم تهران شدند .پس از آنکه سران کودتا در تهران( اردشیر جی ، ژنرال آیرون ساید  ، سید ضیاء الدین طباطبایی  و رضا خان میر پنج )  مبانی کودتا را   طراحی کردند رضا خان برای اشغال پایتخت از قزوین روانه تهران شد . او در سوم اسفند  1299 ه ش تهران را اشغال کردو طی یک کودتا از احمد شاه برای سید ضیاء الدین طباطبایی مدیر روزنامه رعد فرمان نخست وزیری گرفت . رضا خان  پس از چندی مقام سردار سپه و فرماندهی لشکر قزاق ، وزارت جنگ و در نهایت در سال 1304 حکومت را در دست گرفت .

روز استقلال  لائوس از فرانسه :
لائوس کشوری است کوهستانی در منطقه استوایی جنوب شرق آسیا که در شبه جزیره هند و چین مابین ویتنام و تایلند واقع شده است . نژاد مردم این کشور لائوسی ، آمایی و چینی است و اکثرا پیرو آیین بودا هستند . زبان رسمی آنان لائوسی است ولی اهالی این کشور به زبانهای فرانسوی و چینی نیز تکلم می کنند . این کشور در چنین روزی در سال 1949 از فرانسه مستقل شد .  حکومت این کشور تا سال 1975 مشروطه سلطنتی بود و سپس در سال 1975 به جمهوری دموکراتیک خلق تبدیل شد . لائوس در سال چهار دهم دسامبر سال 1955 به عضویت سازمان ملل متحد در آمد .

روز آزادی نیکاراگوئه :
نیکاراگوئه کشوری است نیمه کوهستانی در منطقه استوایی آمریکای مرکزی . این کشور د رجنوب هندوراس و شمال کاستاریکا ، بین دریای کاراییب و اقیانوس کبیر واقع شده است . در جنوب غربی این کشور در یاچه نیکاراگوئه  که بزرگترین دریاچه آمریکای مرکزی است ، قرار دارد . نژادمردم این کشور سفید ، سرخ و دو رگه ، زبان رسمی آنان اسپانیولی است و اکثرا از مذهب کاتولیک پیروی می کنند . این کشور در سال 1838 از اسپانیا مستقل شد و در تاریخ 24 اکتبر  1945به عضویت سازمان ملل در آمد . همه ساله چنین روزی در این کشور به عنوان روز آزادی گرامی داشته می شود . نوع حکومت این کشور جمهوری است .  جبهه ملی ساندیست‎ها به عنوان یک جبهه چپگرا تا سال 1979 مبارزه بی امانی را  علیه  رژیم خودکامه خاندان سوموزا آغاز کرد که سرانجام این قیام به پیروزی ساندینیست ها انجامید . دانیل اورتگا در سال1980میلادی حکومت ساندیستی را در این کشور تشکیل داد . اما آمریکا که کل منطقه آمریکا را حیات خلوت سیاست های خود می شمارد به مقابله تجاوزگرانه با دولت تازه انقلابی بر خاست و با حمایت سیاسی ، اطلاعاتی ، آموزش نظامی مخالفان طرفدار خود و تجهیز آنان به ادوات نظامی ، سرانجام ساندینیست ها را مجبور به عقب نشینی کرد و در انتخابی که ضد انقلاب  از حمایت همه جانبه   آمریکا برخوردار بود ، شکست خورد.

تولد ادگار دگا :
ادگار دگا نقاش معروف فرانسوی در چنین روزی  در سال 1834 دیده به جهان گشود . وی یکی از نقاشان بر جسته مکتب امپرسیونیسم در سنت نقاشی فرانسه و غرب بود . 

تولد ای جی کرونین  :
کرونین این نویسنده انگلیسی در چنین روزی در ساتل 1986 به دنیا آمد . "سیتا دل" و" پیروزی در خشان "عنوان مهمترین آثار اویند .

تولد رابرت مان :
مان آهنگساز و ویولونیست آمریکایی در چنین روزی در سال 1920 به دنیا آمد .

 تولد ساموئل کلت :
کلت در چنین روزی در سال 1814 در هارتفورد آمریکا به دنیا آمد . وی سلاح کلت را اختراع کرد که به نام او هم نامگذاری شده است . او در سال1862 دار فانی را وداع گفت .

تولد هربرت مارکوزه :
این فیلسوف چپگرا در چنین  روز ی در سال 1898 به دنیا آمد . " انسان تک بعدی" عنوان مهمترین اثر اوست . مارکوزه 
یکی از تاثیر گذارترین متفکران  عصر خود و نیرویی موثر برای حرکت های دانشجویی در دهه شصت در اروپا به شمار می رفت  . این فیلسوف برلینی الاصل که درآمریکا زندگی می کرد،  در سال 1979  دار فانی را وداع گفت . مارکوزه  یکی از موسسین انجمن تحقیقات اجتماعی  فرانکفورت نیز بود . وی در سال 1930 از  دست  نازی های فاشیست به آمریکا گریخت .
 

منبع: خبرگزاری مهر

28/04/59
فرمانده سپاه قصر شیرین: پس از شكست كودتا اوضاع در مرز آرام شده است

بختیار: اقدامات آینده علیه انقلاب بصورت گسترده‌تر منظم‌تر و با شدت بیشتری انجام مي‌شود.

28/04/61

پاتك سه تیپ در منطقه عملیاتی؛ در محور تیپ 17 قم نیروهای عراقی با تحمل 500 كشته و زخمی و انهدام 10 تانك مجبور به عقبنشینی شدند. فرمانده قرارگاه كربلا در جلسه فرماندهان یگانهای عملیاتی ضمن قدردانی از سرعت عمل یگانها، از فرماندهان خواست از درگیری از راه دور بپرهیزند و دشمن را در حملات خود غافلگیر كنند.

واگذاری یگانهای جدید به قرارگاه فتح برای تداوم عملیات.

حمله نیروهای عراقی در منطقه دهلران: دشمن با تحمل 8 كشته و 15 اسیر ناگزیر به عقب گریخت.

عملیات نفوذی(غدیر) نیروهایخودی در منطقه میمك: 100تن از نیروهایدشمن كشته یا زخمی شدند. در بمباران شهرهای ایلام و خرمآباد، 11 تن شهید و 128 تن مجروح شدند، یك هواپیمای عراقی به وسیله جنگندههای خودی در جنوب مهران سرنگون شد. در گلولهباران شهرهای آبادان و خرمشهر 2 تن شهید و 20 تن مجروح شدند. پاكسازی جاده صائیندژ به تكاب و آزادی 18 روستا در این محور. فرماندار میاندوآب: این محور حدود سه سال در دست نیروهای ضدانقلاب بود.

عملیات مشترك نیروهای خودی در روستای "قاضیآباد" در محور مهاباد ـ پسوه: 10 تن از نیروهای حزب دمكرات كشته یا مجروح شدند. در جاده نقده ـ اشنویه یك خودرو ارتش هدف حمله افراد حزب دمكرات قرار گرفت و 3 تن از نیروهای ارتش به شهادت رسیدند و 3 تن نیز مجروح شدند.

دادستانی انقلاب اسلامی مركز، نشریه "نامه مردم" ارگان حزب توده را توقیف كرد. مخالفت صریح با قوانین شرع اسلام و ایجاد خط انحرافی در مقابل سیاست "نه شرقی نه غربی" از دلایل توقیف این روزنامه ذكر شده است.

در دو روز گذشته 48 تریلر حامل مهمات و ملزومات نظامی از مرز كویت به عراق وارد شده است.

نشریه هرالدتریبون: حمله ایران نگرانی اندكی را در سازمان ملل برانگیخته است. مردم ایران معتقد هستند كه حق آنان در جنگ، 22 ماه به وسیله دنیا و رسانههای گروهی نادیده گرفته شده است.

مقاله نشریه "وال استریت ژورنال" درباره مواضع قدرتهای بزرگ در جنگ ایران و عراق و تشریح روابط ایران و شوروی: «هر دو ابر قدرت از احتمال پیروزی یك ایران انقلابی بر صدام سوسیالیست بعثی وحشت دارند.» این نشریه با برشمردن اختلافات ایران و شوروی افزود: علیرغم غرب ستیزی آیتالله خمینی، شوروی از مواضع شدید ضد كمونیستی ایران شدیداً ناخشنود است.

28/04/63
سفر وزیر خارجه آلمان غربی به ایران.
28/04/64
پرداخت 29 میلیارد دلار در اختیار رژیم عراق از سوی عربستان و امیرنشینهای جنوب خلیج فارس

دیدار سعود الفیصل از ایران.

28/04/65
اقدامات مهندسی، شناسایی، تقویت یك گردان زرهی و اجرای آتش توپخانه به وسیله ارتش عراق و بمباران مواضع خودی به وسیله هواپیماهای عراقی در منطقه فاو. انهدام یك ناوچه غرق شده مورد استفاده كمین دشمن در خورعبدالله توسط قرارگاه نوح. شهید یا مجروح شدن 26 نیروی خودی در حمله نیروهای ضدانقلاب در حوالی پیرانشهر. استاندار كردستان: حزب دمكرات كردستان در دو جبهه سیاسی و نظامی فعال است؛ در جبهه نظامی به پایگاههای خودی حمله میكند و در جبهه سیاسی سعی میكند باب مذاكره را با جمهوریاسلامی ایران باز كند. امام خمینی در دیدار با مسئولان سیاسی - نظامی كشور: حفظ اسلام از حفظ احكام اسلام بالاتر است. شما در جبههها هیچ نگذارید آرامش پیدا كند دشمن ... باید همه ملت ایران در این امر شركت داشتهباشند... اگر یك روز ما اتكای خودمان را از خدا برداشتیم و روی نفت گذاشتیم، یا روی سلاح گذاشتیم، بدانید كه آن روز، روزی است كه ما رو به شكست خواهیم رفت... شاهحسین برای نزدیككردنعراق و سوریه وارد بغداد شد. وزیر اطلاعات عراق: تا زمانی كه سوریه با تهران همكاری میكند، آشتی مجدد بین عراق و سوریه امكان ندارد. اكونومیست: عراق برای مقابله با فشار نظامی ایران در تلاش است تا از اسرائیل هواپیماهای بدون خلبان و اسلحه دریافت كند. آخرین تحولات بازار نفت و افزایش تولید نفت عربستان؛ یك كارشناس اوپك: عربستان با افزایش تولید در پی یك اقدام سیاسی برای تحت فشار قرار دادن ایران است.
28/04/66
آغاز عملیات نامنظم رزمندگان قهرمان اسلام با عنوان فتح هشت در شمال استان موصل آغاز شد . عملیات چریکی فتح 8  با رمز مقدس " یا رسول الله ( ص)"  صورت پذیرفت . این عملیات در عمق 150 کیلومتری خاک عراق و با هدف پاسخگویی به بمباران شیمیایی و تخریب روستاهای کرد نشین توسط عراق، برنامه ریزی شده و به اجرا درآمد. 

بحران ایران و فرانسه: سخنگوی فرانسه گفت امیدوار است بحران ایران و فرانسه منطبق با كنوانسیون 1961 ژنو حل و فصل شود

67/04/28

حمله عراق پس از بیست و چهار ساعت از زمان پذیرش قطعنامه از سوی جمهوری اسلامی ایران

Copyright © 2003-2022 - AVINY.COM - All Rights Reserved
logo