شهید آوینی
 
تلاش دانشجويان آمريكايی برای ايجاد روابط بين‌دينی با ايران

درحالی كه برنامه هسته‌ای ايران چالشی بزرگ در روابط تيره تهران ـ واشنگتن به‌وجود آورده است، دو دانشجوی فارغ‌التحصيل آمريكايی از قم، تلاش می‌كنند پلی مذهبی ميان ايران و غرب ايجاد كنند.

به نقل از پايگاه اطلاع رسانی MCC، متيو و لورا پيرس، زوج آمريكايی كه سه سال گذشته را در موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمينی (ره)، مستقر در قم، به تحصيل علوم اسلامی و معارف شيعی پرداخته‌اند، معتقدند هرچند كه بسياری در آمريكا با ديده ترديد و سوظن به متكب تشيع كه مذهب رسمی ايرانی‌ها است، می‌نگرند، ايجاد روابط بين‌دينی فرصت های زيادی را برای بهبود روابط ميان ايرانی‌های مسلمان و آمريكايی‌ها پديد می‌آورد.

لورا پيرس در اين‌باره می‌گويد: «اسلام ظرفيت بالای برای برقراری ارتباط با مسيحيت دارد و ايرانی‌های زيادی خواهان دانستن درباره ديدگاه مسيحيان آمريكا و آشنايی بيشتر با آنها هستند».

متيو نيز عقيده همسرش را دارد و می گويد: «در قم بسياری از طلاب تمايل داشتند بيشتر درباره مسيحيت و پيروان آن در آمريكا بدانند. به طور كلی، ايرانی‌ها مردمی كنجكاو و دارای ذهنی باز برای شنيدن ديدگاه‌های ديگران هستند».

آيت‌الله مصباح يزدی، رييس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمينی (ره)، با استقبال گرم از خانواده پيرس برای تحصيل در موسسه و آشنايی با تشيع به آن دو گفته بود كه هيچ اصراری بر مسلمان شدن شما وجود ندارد و شما می‌توانيد به عنوان مسيحی در قم تحصيل كنيد.

خانواده پيرس معتقداند ايرانی‌ها رويكردی مذهبی به سياست و دنيا دارند و اين ديدگاه در نامه اخير آقای احمدی‌نژاد، رييس‌جمهور ايران، به همتای آمريكايی خود بسيار مشهود است.

اين زوج آمريكايی كه اكنون تسلط كامل به زبان فارسی دارند، اميدوارند با اندوخته‌ای كه از راه تحصيل در ايران از مذهب رسمی اين كشور به دست آورده‌اند، بتوانند انديشه‌های مكتب تشيع و ديدگاه مذهبی مردم ايران را به هم‌كيشان خود انتقال دهند تا از اين طريق راه را برای برقراری ارتباط های بين‌دينی فراهم كنند.

منبع: خبرگزاری قرآنی ایران (ایکنا)

Copyright © 2003-2022 - AVINY.COM - All Rights Reserved
logo