شهید آوینی

 

همایش "در انتهای افق" به مناسبت بیست و چهارمین سالگرد ربایش چهار دیپلمات

خانواده‌های چهار دیپلمات ربوده شده ایرانی در بیست‌وچهارمین سالگرد عزیزان خود بر روشن شدن سرنوشت آنها تاكید كردند.

بیست و چهارمین سالگرد ربایش چهار دیپلمات ایرانی توسط عوامل رژیم صهیونیستی عصر روز چهارشنبه با نام «در انتهای افق» با حضور محمدحسین صفارهرندی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، اكبری جانشین احمد متوسلیان در جبهه مریوان، غفوری رئیس دانشكده عقیدتی و سیاسی ارتش، تنی چند از دوستان چهار دیپلمات ربوده شده، خانواده آنها و جمعی از اقشار مختلف مردم برگزارشد.
نویسنده كتاب كمین جولای 82 در بخشی از این مراسم با بیان اینكه یكی از افتخارات ما حاج احمد متوسلیان است و ما در روزهایی برای حاج احمد متوسلیان سالگرد گرفته‌ایم كه فلسطین در آستانه یك فاجعه است، خاطرنشان كرد: متاسفانه ما ایرانیها عادت داریم، افتخارات خود را پهنان كنیم اما غربیها شكست خود را در قالب فیلم و كار تبلیغاتی، بعنوان یك پیروزی مطرح و حتی آنرا بزرگ می‌كنند.
حمید داود‌آبادی با اشاره به ارتباط نزدیك فالانژیست‌ها با اسراییل افزود: فالانژیست‌ها كه مسئول ربایش این چهار نفر هستند، در آن سالها رابطه مستقیمی با رژیم صهیونیستی داشتند. بعنوان مثال قصابان كشتار صبرا و شتیلا، از شارون دستور می‌گرفتند.
وی با انتقاد از مسولین به خاطر سهل انگاری آنان در پیگیری جدی سرنوشت این چهار دیپلمات تصریح كرد: متاسفانه مرسوم شده كه ما برای چهار دیپلمات هر سال یك مراسم می‌گیریم و وزارت امور خارجه بعنوان وزارتخانه‌ای مسول در این رابطه نیز هر سال تنها به صدور بیانیه‌ای اكتفا می‌كند. من دعا می‌كنم كه این چهار نفر شهید شده باشند چرا كه با این نوع پیگیری امكان ندارد تا وضعیت آنها مشخص شود و آنها نجات پیدا كنند.
نویسنده كتاب كمین جولای 82 كه برای تحریر كتاب خود 10 سال تحقیقات میدانی در لبنان انجام داده، در ادامه با اشاره به جنایات اخیر رژیم غاصب اسراییل در سرزمینهای اشغالی افزود: ما مثل اسراییل نیستیم كه برای پیدا كردن یك سرباز خود غزه را زیرورو می‌كند.
داود‌آبادی افزود: با تحقیقاتی كه انجام دادم متوجه شدم كه چهار دیپلمات در واقع تنها ایرانیانی نیستند كه در لبنان ربوده شده‌اند، بلكه 9 ایرانی ربوده شدند كه یكی از آنها روحانی به نام شیخ‌ توسلی است.
در ادامه این مراسم یكی از همرزمان حاج احمد متوسلیان با ذكر خاطراتی از وی و با بیان اینكه برای خیلی از شما این سؤال مطرح است كه چرا نظام جمهوری اسلامی ایران برای روشن شدن وضعیت چهار دیپلمات آنطور كه باید اقدامی نمی‌كند، خاطرنشان كرد: می‌خواهم بدانم كه چه كسانی در این كشور نامحرم هستند كه نباید بدانند چه برسر این افراد آمده است و چرا نباید حقایق را حتی به خانواده‌های آنها هم گفت.
سردار جعفر جهروتی با اشاره به اظهارات برخی مقامات دولت سابق مبنی بر انجام هزینه‌هایی جهت مشخص شدن سرنوشت چهار دیپلمات، افزود: چرا آقایانی كه پیگیری این پرونده را بعهده داشته‌اند، نمی‌آیند گزارش بدهند كه ما در این 24 سال چه كرده‌ایم.
وی با اشاره به هزینه‌های انجام شده در این پرونده و با بیان عبارت «به نام حاج احمد متوسلیان و به كام دیگران» افزود: چندین میلیارد تومان تا به امروز صرف این پرونده شده و هیچ مسئولی حاضر نیست گزارش دهد كه این پولها صرف چه چیزهایی شده است. دبیر شورای عالی امنیت ملی وقت اعلام كرد كه در این رابطه 15 میلیارد تومان هزینه شد اما چرا هیچ گزارشی در مورد این هزینه‌ها وجود ندارد.
همرزم حاج احمد متوسلیان تاكید كرد: حداقل حقایق را به ما بگویید كه فرمانده شجاع ما در كردستان كه ضد انقلاب همه امكاناتش بسیج كرد و نتوانست برای او سدی ایجاد كند، الان در چه وضعیتی است.
در ادامه این مراسم فرزند سیدمحسن موسوی دیپلمات ربوده شده در سخنانی با اشاره به فعالیت ‌های 15 ساله عموی خود در این پرونده خاطرنشان كرد: در 10 سال بعد از اسارت این عزیزان، پیگیری مداومی از سوی خانواده موسوی صورت گرفته و همه آنها زیر نظر رئیس جمهور وقت انجام شده و هر یك ریالی كه خرج شده زیر نظر ایشان بوده است. نباید در حق كسانی كه جان خود را در این پرونده گذاشته‌اند و نتیجه كارهایشان نیز در جمهوری اسلامی موجود است، جفا شود.
رائد موسوی افزود: از ما دلسوزتر در این پرونده كسی وجود ندارد و بنابراین آقای داود‌آبادی و دیگران نباید بگویند كه چهار دیپلمات شهید شده‌اند چرا كه برای شهادت آنها موارد مستند لازم است.
وی با بیان اینكه گزارش پیگیری‌های انجام شده تا زمان زنده بودن پدران كاظم اخوان و تقی رستگار مقدم به اطلاع آنها رسیده است، خاطرنشان كرد: اینطور نیست كه پیگیریهای این پرونده به اطلاع خانواده‌ها نرسیده باشد.
سید احمد موسوی معاون رئیس جمهور و رئیس كمیته پیگیری سرنوشت چهار دیپلمات در دولت و صالح كاظمی‌نیا دبیر این كمیته علی‌رغم وعده به مسئولان در این مراسم شركت نكردند. سید حسین موسوی برادر محسن موسوی و مسئول پیگیری پرونده دیپلماتها در 15 سال اول ربوده شدن آنها كه قرار بود در این جلسه به سؤالاتی پاسخ دهد حاضر به شركت در مراسم نشد.
این مراسم با شعرخوانی، اجرای سرود و پخش نماهنگ در مورد چهار دیپلمات و اهدای تندیس یادبود توسط صفارهرندی به خانواده‌های چهار دیپلمات همراه بود.
سید محسن موسوی، تقی رستگارمقدم،‌ احمد متوسلیان، سه دیپلمات ایران در لبنان و همچنین كاظم اخوان، خبرنگار و عكاس خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران، در حالی كه در سال 1361 سوار بر خودروی پلاك دیپلماتیك بودند، در پست بازرسی «برباره» متعلق به نیروهای فالانژیست لبنان وابسته به رژیم صهیونیستی متوقف می‌شوند كه از تاریخ ربوده شدن آن‌ها تاكنون هیچ اطلاع رسمی از آنها در دست نیست.

منبع: خبرگزاری فارس

Copyright © 2003-2022 - AVINY.COM - All Rights Reserved
logo