شهید آوینی
 
"شبهای بهار" موضوع های علمی را از نگاه قرآن شرح می دهد
مجموعه برنامه "شبهای بهار" مسایل و موضوع های علمی که در زندگی روزمره کاربرد دارند را از دیدگاه قرآن مجید تشریح و آنها را به تصویر می کشد.

علیرضا ظهوریان که تهیه کنندگی این برنامه هفتگی را بر عهده دارد در خصوص روند شکل گیری آن گفت :  تا کنون بیشتر برنامه هایی که در خصوص قرآن ساخته شده اند از وجهی نصیحت گونه برخوردار بوده اند و بیشتر به جنبه های معنایی قرآن اشاره داشته اند و کمتر مسایل کاربردی قرآن را مد نظر قرار داده اند. به همین خاطر ما اقدام به ارایه برنامه ای کردیم که در قالب آن مسایل و موضوع های مختلف از جمله امور پزشکی، مسایل مربوط به محیط زیست و مواد غذایی که در قرآن آیاتی راجع به آنها وجود دارد و یا جانورانی که از نظر عموم مردم چندان مفید به نظر نمی رسند و قرآن به آنها نیز اشاره کرده است، در این برنامه مطرح می شود.

وی در خصوص مسایل و موضوع های مورد بررسی این برنامه و شیوه استفاده و توجه از آنها خاطر نشان کرد :  در یکی از آیات قرآن در خصوص بیماری حضرت ایوب و زخم های بسیار عمیق و عفونی این پیامبر صحبت شده است و این که به او وحی می شود تا به کنار رودخانه ای برود تا جانوری که  برای از بردن عفونت و زخم های عمیق وی بسیار مفید است در پای او لانه کند و به این وسیله شفا یابد ، یا در یکی دیگر از قسمت های این برنامه راجع به شیر مطالبی بیان می شود. کارشناس برنامه با توجه به این موضوع در خصوص چرخه تولید شیر، فرآوردهای حاصل از این ماده غذایی و خواص مفید و فراوانی که دارد مطالبی را برای مخاطبان بیان می کند. بیان ویژگی های خرما و زیتون و نقش و اهمیت مخمرها در طبیعت دیگر موضوع هایی است که مورد توجه کارشناسان این مجموعه برنامه قرار می گیرد.

تهیه کننده " شبهای بهار " در خصوص شیوه انتخاب متخصص و تحقیق در خصوص موضوع قسمت های مختلف برنامه توضیح داد :  یک تیم کارشناسی که نسبت به مسایل و موضوع های قرآنی اطلاعات گسترده و عمیقی دارند موضوع این برنامه را تعیین می کنند. سپس کارشناس برنامه که از میان محققین، متخصصین و افراد فرهیخته و مشهور هر رشته انتخاب می شود، در جریان موضوع برنامه و جنبه های بررسی آن قرار می گیرد و کارشناس مورد نظر بر اساس مطالبی که خود تحقیق و نگارش آن را به عهده می گیرد، در برنامه حضور پیدا می کند و به توضیح در این باره می پردازد. متخصصانی که به برنامه دعوت می شوند در عرصه مورد نظر از پژوهش ها و تحقیقات گسترده ای برخوردار هستند و بسیاری از آنها در موضوع مورد بحث مقاله و کتاب هم ارایه داده اند و جزو بهترین های رشته تخصصی خود در کشور محسوب می شوند.

ظهوریان با تاکید بر اینکه موضوع هایی در برنامه مطرح می شوند که جزو مسایل روز جامعه باشند و بتواند مورد استفاده طیف وسیعی از مخاطبین قرار بگیرد، اظهار داشت :  یکی از مسایلی که ما در این برنامه مطرح می کنیم، مساله محیط زیست است و نگاهی که قرآن نسبت به این موضوع دارد. در این کتاب مقدس و آسمانی به مساله حفظ درخت و جنگل ها و پاکیزگی آب های سطحی تاکید زیادی وجود دارد و از بین رفتن آنها دلیلی بر وقوع سیلها و به وجود آمدن سایر بلایای طبیعی مطرح شده است، در این برنامه راجع به این مساله و مشکلات کنونی کشورهای مختلف از جمله آلودگی دریاها و یا از بین بردن جنگل ها و تبعات منفی که در پی داشته است، مطالبی مطرح می شود.

وی ادامه داد : این برنامه مسایلی را مطرح می کند که در قرآن وجود دارد و اکنون به عنوان آخرین دستاوردهای علمی مورد توجه قرار گرفته است. برای نمونه بر اساس تحقیقات علمی جدید وجود جنگل ها به قارچ ها وابسته است یا اینکه ایجاد اکسیژن و پاکسازی هوا فرآیند حاصل از فعالیت درختان نیست، بلکه وابستگی مستقیم و شدیدی با آب دریاها دارد. این مسایل در قرآن کریم به صورت های مختلف بیان شده است و در این برنامه به صورت علمی مورد بررسی قرار می گیرد.

ظهوریان درباره اینکه برای همه فهم شدن برنامه و برقراری ارتباط آن با مخاطب عام از چه نوع بیانی استفاده شده است، گفت :  ما در این برنامه موضوع ها را از دیدگاه علمی به گونه ای مطرح می کنیم که جنبه کاربردی و عام پسندی آن حفظ شود. برای نمونه وقتی در مورد توصیه های تغذیه ای قرآن و برنامه غذایی که ارایه می کند صحبت به میان می آید، درباره توصیه پیامبر اعظم (ص) صحبت می شود که به استفاده از میوه به تاکید زیادی داشتند یا وقتی به آیه وحی الهی به حضرت مریم (س) برای استفاده از خرما اشاره می شود ویژگی ها و خصوصیات مفید تغذیه ای خرما  به گونه ای که برای همه مردم قابل استفاده باشد، توسط کارشناس برنامه شرح داده می شود.

این تهیه کننده درباره این که در زمینه تصویرسازی مطالب ارایه شده و دوری از خسته کننده بودن برنامه چه اقدامی صورت داده است، یادآور شد :  به فراخور هر موضوعی که در این برنامه مطرح می شود، تصاویر مناسب آن نیز تهیه و در میان مباحث مورد استفاده قرار می گیرد. برای نمونه وقتی از خرما صحبت می شود، تصاویر زیبایی از نخلستان ها و برداشت خرما ارایه می گردد یا وقتی از زنبور عسل و توجه به استفاده از نیش این جانور به عنوان دارویی در درمان MS صحبت می شود، تصاویری از زنبور عسل، کندو و مسایل مربوط به آن پخش می گردد. ما برای اینکه به تصویرسازی مطالب قرآنی نیز بپردازیم، آیات مربوط به موضوع برنامه را به صورت تصاویر گرافیکی ارایه می کنیم.

ظهوریان درباره این که ممنوع بودن استفاده از موسیقی در شبکه قرآن سیما تا چه اندازه برنامه را تحت تاثیر قرار می دهد، اعلام کرد : ما به پر بار بودن برنامه فکر می کنیم و تلاش داریم به جای استفاده از عواملی که جذابیت ظاهری برای برنامه به وجود می آورد با ارایه مطالب مفید و فراگیر ذهن و نظر مخاطب را به اثر جلب کنیم. همچنین ما به جای موسیقی از تواشیح یا نواهای قرآنی استفاده می کنیم که روی تصاویر پخش می شوند.

مجموعه برنامه " شبهای بهار " که پخش خود را به صورت هفتگی و زنده بعد از عید امسال آغاز کرده، در قالب 52 قسمت 90 دقیقه ای تهیه شده است و پخش آن تا پایان سال 85 ادامه می یابد. این برنامه در دو بخش مباحث علمی مربوط به آیه های قرآنی و ارتباط با شهرستانها تولید شده است و جمعه شب ها از ساعت 20 توسط شبکه قرآن سیما روی آنتن پخش می رود.

منبع : خبرگزاری مهر

Copyright © 2003-2022 - AVINY.COM - All Rights Reserved
logo