شهید آوینی

 

امروز دوشنبه پنجم تیرماه سال 1385 هجری شمسی ، مقارن است با بیست و نهم جمادی الاول سال 1427 هجری قمری و برابر است با بیست و ششم ژوئن 2006 میلادی .

درگذشت آیت الله مدنی کاشانی : 
درچنین روزی در سال 1371 هجری شمسی  آیت الله رضا مدنی کاشانی از روحانیان بر جسته کاشان دیده از جهان فروبست . از مهمترین آثار ایشان می توان به فرائض المقلدین و حاشیه بر عروه الوثقی اشاره کرد .
 

در گذشت سیوطی : 
درچنین روزی درسال 911هجری قمری « ابولفضل عبد الرحمن سیوطی» یکی ازبرجسته ترین علمای جهان اسلام دیده ازجهان فروبست . ازاو آثارگرانسنگی به جای مانده است که به گفته برخی به سیصد جلد نیزمی رسد . اصول النحو والدرالمنصور عناوین مهمترین آثاراویند. وی الفیه ابن مالک را نیزشرح کرده است .

تولد الغ بیگ :
درچنین روزی درسال 796 هجری قمری الغ بیگ یکی ازدانشمندان بنام ایرانی به دنیا آمد . اودردوره گورکانیان آثارفرهنگی بسیاری از خود به جای نهاد که از میان آنها می توان به مدرسه سمرقند و رصد خانه اشاره کرد . غیاث الدین جمشید کاشانی از ریاضیدانان هم عصر او این رصدخانه را به دستور او ساخت .


کناره گیری وثوق الدوله از قدرت : 
در چنین روزی در سال 1920 میلادی میرزا حسن خان وثوق الدوله نخست وزیر خیانت کار ایران از قدرت کناره گیری کرد .    میرزا حسن خان وثوق الدوله  فرزند میرزا ابراهیم معتمدالسلطنه و برادر بزرگ احمد قوام ‏السلطنه  بود. وى پس از اتمام  تحصیلات مقدماتی خود و فراگیری  زبان های فرانسه و انگلیسى وارد فعالیت  های سیاسی در دوران مشروطیت شد . وثوق الدوله  پس از فتح تهران به عضویت هیات رییسه فاتحان تهران  درآمد . وثوق الدوله ،  سپهدار اعظم ، سردار اسعد  و تقى زاده از جمله اعضای این هیات بودند . وثوق الدوله، در سال ‏1334 ه.ق نخست وزیر و وزیر امورخارجه شد و در کابینه «عین الدوله‏»  به وزارت‏فرهنگ تعیین گردید . وی  در سال ‏1336 براى بار دوم نخست‏وزیر شد و وزارت کشور را یز عهده دار گردید .  اوپس از مشروطیت‏ یک بار وزیر فرهنگ، دوبار وزیر دادگسترى، دو باروزیر کشور، چهار بار وزیر دارایى، هفت ‏بار وزیر امور خارجه و دوبارنخست وزیر ایران شد . وثوق الدوله   در تاریخ ایران به عنوان یک مهره انگلیسی شناخته شده است . او با انجام فعالیت  هایی عملا راه را برای حضور بیگانه و بویژه انگلستان  در ایران باز کرد و ایران را تبدیل به مستعمره برای انگلستان نمود .  پرسى کاکس (وزیر مختار انگلیس) دردوازدهم ذى‏قعده ‏1337 ه. ق مطابق با مرداد 1298 ه. ش قرار داد ننگین  نهم اوت‏1919 م را با وثوق الدوله نخست وزیر وقت منعقد نمود. این قرارداد شش ماده‏اى، تمامی  منافع انگلیسى‏ها را در ایران برآورده می کرد  و به موجب آن دو رکن  کشور یعنى ارتش و دارایى تحت نظرمستشاران انگلیسى قرار مى‏گرفت.  وثوق الدوله، علاوه بر سیاست‏مدارى شعر هم می سرود و گاهی هم مقالاتی می نوشت . 

تولد پیرل اس باک :
در چنین روزی در سال   1892 میلادی پیرل اس باک نویسنده چینی الاصل متولد شد . زمین خوب عنوان مهمترین اثر اوست . وی به سال 1938 میلادی جایزه نوبل ادبی را از آن خود کرد .

فنلاند علیه روسیه :  
در چنین روزی در سال 1941 میلادی و در میانه جنگ جهانی دوم   فنلاند علیه روسیه وارد جنگ شد .

استقلال سومالی :
در چنین روزی در  سال 1960 میلادی سوامالی که پیش از این مستعمره بریتانیا بود استقلال خود را از این کشور اعلام کرد .

استقلال ماداگاسکار :
در چنین روزی در سال 1960 میلادی مادگاسکار استقلال خود را از فرانسه اعلام کرد . این روز به عنوان روز ملی در این کشور گرامی داشته می شود .

ملی شدن کانال سوئز :
در چنین روزی در سال 1956 میلادی کانال سوئز از مصر ملی اعلام شد . جمال عبد الناصر پس از روی کار آمدن ، دست به انجام یک سلسله اقدامات اصلاحی در مصر زد که از میان آنها می توان به ملی کردن کانال سوئز در جهت نهادینه کردن فلسفه ملی گرایی اش درچنین روزی یاد کرد . با ملی کردن کانال سوئز وهمچنین ایجاد اتحاد عربی علیه رزیم صهیونیستی بزودی تحت فشار های شدید خارجی  از مرتجعین عرب و  رژیم صهیونیستی،  انگلستان و فرانسه قرار گرفت وسبب شد تا دراقدامی تجاوزکارانه ، فرانسه و انگلیس و رژیم اشغالگر قدس به مصر حمله نظامی کنند.

روز جهانی مبارزه با مواد مخدر :
همه ساله چنین روزی به عنوان روزجهانی مبارزه با مواد مخدر در کشور های مختلف جهان گرامی  داشته می شود . بلای خانمان سوز مواد مخدر کشور های مختلف را دچار این معضل ساخته است . سالانه مبالغ هنگفتی در جهت حذف این مواد از جامعه بشری  هزینه می گردد که این مبالغ  می تواند در جهت عمران و آبادانی کشورها هزینه گردد و لی به دلیل تولید بالای این گونه مواد دولت ها مجبور به مبارزه با سوداگران مرگ و تولید کنندگان مواد مخدرند .   قائم مقام ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور می گوید :  بر اساس آمارهای موجود  2 میلیون معتاد در سطح کشور وجود دارد که یک میلیون و200 هزار نفر انها معتاد قطعی و800 هزار نفر آنان نیز بصورت تفننی مواد مصرف می کنند.  

کشف رادیوم :
در چنین روزی در سال 1898 میلادی  مادام کوری به همراه همسر خود پیر کوری  عنصر رادیوم  را کشف کرد . ماری اسکودوسا معروف به ماری کوری دانشمند شهیر لهستانی در ورشو متولد شد . وی به سال 1895با پیر کوری استاد فیزیک و شیمی شهر پاریس ازدواج کرد . این دو با همکاری هم کاوش های شیمی خود را در شیمی دنبال کردند و سرانجام موفق به کشف دو عنصر رادیوم و پولونیوم در سال  1902 شدند . این زوج دانشمند به اتفاق هانری بکرل در سال 1903  جایزه نوبل را دریافت کردند  . در سال 1905 پیر کوری به سمت استاد فیزیک  عمومی دانشگاه سوربن مشغول به کار شد و به عضویت آکادمی علوم در آمد . مادام کوری پس از مرگ شوهر به استادی دانشگاه سوربن برگزیده شد و برای  دومین بار  در سال 1911 موفق به اخذ جایزه نوبل شیمی شد . این زن این زن دانشمند با کشف رادیم ، استفاده از اشعه آلفا را ممکن ساخت ، بطوری که با کشف این اشعه بسیاری از بیماری ها  در آن دوران مورد معالجه قرار گرفت . وی سرانجام در اثر تماس طولانی با این ماده رادیو  اکتیو درچهار ژوییه 1934 میلادی دار فانی  را وداع گفت .

منبع : خبرگزاری مهر

 

 

31/4/04

رادیو بغداد: ایران چه در گذشته و چه در حال بزرگترین خطری است كه عربیت خلیج و استقلال سیاسی و اقتصادی‌اش را تهدید می‌كند.

اعلام وحدت دو كشور روسیه و عراق در كنار وحدت دو حزب بعث سوریه و عراق (این وحدت در زمان حسن البكر صورت گرفت توسط صدام.)

اطلاعیه فرمانداری خرمشهر دربارة تقویق مهاجرت روحانیون شهر در اعتراض به اقدامات ضد انقلاب و سفر نماینده ستاد امام خمینی به خرمشهر جهت رفع نگرانی از روحانیون .

آزادی 200 تن از بازداشت شدگان حوادث اخیر خرمشهر ؛ حمله به پاسگاه دوربند ؛ حمله با آر پی جی به پاسگاه دریایی خرمشهر ؛ پرتاب نارنجك به خانه حجت الاسلام جمی از روحانیون مبارز آبادان ؛ آتش زدن كتابفروشی ارانی در آبادان .

تظاهرات در آبادان به طرفداری از شبیر خاقانی و علیه مدنی و آیت الله خلخالی ، صدور قطعنامه 9 ماده‌ای و درخواست رعایت حقوق ملت‌ها در قانون اساسی ، آزادی زندانیان عرب ، شناسایی و مجازات مسببین وقایع خرمشهر ، رفع سانسور از رسانه‌ها ، گزارش جهت‌دار سازمان كمونیستی “ رزمندگان طبقه كارگر ” از این تظاهرات .

گروهی با عنوان “ هواداران كانون فرهنگی خلق عرب خرمشهر ” خواستار توجه دولت به آرمان‌های اعراب ایرانی شدند . گزارش رادیو لندن از نامة شیخ شبیر به مهندس بازرگان مبنی بر اینكه اعراب ایرانی اعتماد خود را نسبت به دولت مركزی از دست داده‌اند .

بروز درگیری‌های ارضی در كردستان و استفاده گروه‌ها از آن در جهت اهداف خود ؛ زد و خورد افراد حزب دمكرات با افراد ایل منگور در اطراف پیرانشهر ؛ اطلاعیه حزب دمكرات و اطلاعیه عزالدین حسینی درباره تسلیح مالكان و رؤسای عشایر منطقه توسط پاسداران انقلاب اسلامی ارومیه .

پیام اعتراض‌آمیز مفتی‌زاده به آیت الله العظمی مرعشی نجفی به خاطر اعلام نظر ایشان مبنی بر لزوم تصریح بر شیعه اثنی‌عشری در قانون اساسی .

سخنرانی دكتر محمد جواد باهنر ( از بنیانگذاران حزب جمهوری اسلامی ) در دانشگاه علوم و فنون ارتش درباره پیش‌نویس قانون اساسی ، چگونگی تشكیل مجلس خبرگان و تعداد نمایندگان آن و عملكرد گروه‌های مخالف نظام در برابر انقلاب اسلامی .

صدام حسین معاون ریاست جمهوری عراق در اجلاس سندیكای پزشكان عراق و سوریه : برای مقابله با خطر حركت نوین اسلام ، سوریه و عراق برای تقویت ناسیونالیسم عرب ، خواهان اتحاد دو حزب بعث هستند .

وزیر اطلاعات عراق : هیچ عربی نمی‌تواند ادعاهای ایران را مبنی بر مالكیت بحرین و سه جزیره عربی خلیج عرب بپذیرد .

61/04/04
گزارش قرارگاه كربلا از اوضاع كلی جبهه های جنوب با توجه به عقبن شینی های اخیر عراق در محورهای كوشك، طلائیه، سابله، چمسری، موسیان تا فكه.

گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی و قرارگاه كربلا از گلوله باران شهر آبادان، تجاوز هوایی عراق به استان ایلام، شهر آبادان، منطقه عینخوش. درگیری سپاه با عناصر حزب دمكرات در میاندوآب و سلماس. نیروهای خودی چندین روستا را در مناطق كامیاران، سنندج و دیواندره پاكسازی كردند.

سخنان دادستان كل انقلاب، دربارة هدف سازمان مجاهدین خلق از اقدامات مسلحانه، علت رویكرد سازمان به ترور افراد عادی جامعه و وضعیت اعضا و هواداران دستگیر شدة گروهها و سازمانهای مسلح محارب.

بازدید "طه یاسین رمضان" فرمانده ارتش خلقی عراق، از اردوگاه آموزش داوطلبان عرب در بغداد؛ به گزارش خبرگزاری عراق، در این اردوگاه داوطلبان ده كشور عربی مشغول فراگیری فنون نظامی هستند.

گزارش هفته نامه "اكسپرس" و روزنامه "فرانكفورتر الگمانیه" درباره احتمال بركناری صدام حسین و ناآرامیها در نجف و بغداد. به گفتة كیسینجر، خطر اصلی برای كشورهای منطقه خلیج فارس، ایران است نه شوروی.

64/04/04
عملیات قدس 2
66/04/04
اقدام ایران بر مین‌گذاری در خطوط كشتیرانی منتهی به پایانه نفتی الاحمدی كویتی

بیانیه مشترك جامعه اقتصادی اروپا و شورای همكاری خلیج فارس مبنی بر آزادی كشتی‌رانی در خلیج فارس.

استقرار نیروهای ویژه ایران در جزیره استراتژیك ابوموسی
67/04/04
طه یاسین رمضان: شوروی مخالف مجازات علیه ایران براساس قطعنامه 598 است حال آنكه امریكا خواستار اجرای این مجازات می‌باشد.

تك عراق به جزیره مجنون

نزارحمدون وزیر مشاور در امور خارجی عراق: عراق از این پس تصمیم ندارد تمامی مساعی خود را در صحنه دیپلماتیك متمركز كند ما به فشار خود به ایران ادامه خواهیم داد.

لوكتیدین دوپاری: بدنبال شكست نظامی اخیر ایران و ظهور اختلافاتی میان مسئولین رفسنجانی هم اكنون تحت حمایت ارتش ایران است زیرا كه از خطرات ناشی از پاسداران (امام) خمینی بیمناك است.

ولایتی در ارتباط با عملیات اخیر عراق در فاو و شلمچه: چنین تحركاتی چیزی را در سرنوشت جنگ تغییر نمی‌دهد.

حمله عراق به جزایر مجنون.

Copyright © 2003-2022 - AVINY.COM - All Rights Reserved
logo