شهید آوینی
 
نگاهی به «زندگي‌نامه ‌پيامبر اسلام»؛ پرفروش‌ترين كتاب آمريكا

كتاب«زندگي‌نامه ‌پيامبر اسلام» نوشته آرمسترانگ پرفروش‌ترين كتاب سالی آمريكا پس از حادثه 11 سپتامبر است.

كتاب «زندگي‌نامه ‌پيامبر اسلام» در ده فصل نوشته شده است كه به ترتيب عبارتند از:محمد، دشمن محمد، انسان الهی، جاهليت، وحی، بشارت دهنده، آيات شيطانی، هجرت: راه جديد، جنگ مقدس، صلح مقدس و وفات پيامبر.

در هر فصلی نويسنده كوشيده است با تكيه بر منابعی كه مورد تأييد مسلمانان است، به خصوص قرآن، برهه‌ای از زندگانی پر بركت پيامبر را توضيح داده و تيرگي‌های آن را رفع كند؛ برای مثال در فصل هشتم: جنگ مقدس در مورد جنگ‌های پيامبر و جايگاه جنگ در پيشبرد اسلام صحبت مي‌كند و در فصل نهم: صلح مقدس در مورد فتح مكه و صلح‌جويی به عنوان خصيصه اصلی دين مبين اسلام سخن مي‌گويد.

او در اين زمينه مي‌گويد: «لغت «اسلام» به معنی «تسليم بودن در برابر خدا» است كه از ريشه «سلام» به معنی «صلح» گرفته شده است و روش عملی محمد صلي‌الله‌عليه‌و‌آله‌و‌سلم در پيشبرد اهداف اسلام بيشتر به روش صلح‌طلبانه گاندی شباهت دارد.»

در پايان كتاب نيز نويسنده نظريات محقق كانادايی «ويلفرد كانتون اسميت» را آورده كه نوشته‌هايش مايه الهامات بسياری برای نويسنده بوده است و از قول او مي‌گويد: غرب و دنيای اسلامی نمي‌بايستی به سادگی از وقايع قرن بيستم بگذرد؛ مسلمانان بايستی قبول كنند كه پيشرفت‌های علمی و تكنولوژيك غرب، واقعيتی است غير قابل انكار كه در نتيجه تلاش و كوشش آنان به دست آمده است و غريبان نيز بايستی بدانند كه آنها نمي‌توانند در يك جهان مجزا و طبقه‌بندی شده به زندگی ادامه دهند.

تا زمانی كه تمدن غرب و اصول مسيحيت به اين نتيجه نرسند كه بايستی با سايرين نيز هماهنگ با اصول عقايد آنها برخورد كرد، اين دو (غرب و اسلام) به نتيجه مشترك نخواهند رسيد. و اگر غرب بخواهد در قرن بيست و يك، با ساير مسلمانان كره خاكی همسان عمل كند، مي‌بايستی عقايد، احساسات و روش‌های زندگی آنان را بهتر شناخت و با آن‌ها هماهنگ شود، و بهترين راه برای اين شناخت، آشنايی با شيوه زندگی پيامبر اسلام است.

همچنين نويسنده در جای جای كتاب كوشيده است با مطرح كردن شبهات كتاب سلمان رشدی و افسانه قرانيق، آنها را تقبيح و رد كرده، غبار جهل را از اذهان ناآگاه بزدايد و حقايق زندگی پيامبر را بازگو كند.

چاپ اول اين كتاب در سال 1383 در شمارگان 2000 نسخه و با قيمت 4000 تومان در اختيار علاقه‌مندان قرار گرفته است.

منبع: خبرگزاری قرآنی ايران (ايكنا)

Copyright © 2003-2022 - AVINY.COM - All Rights Reserved
logo